Gå til innhold

Er det vondt å amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi prøver å få barn, men kjenner jeg allrede gruer meg til å amme. Tror jeg har veldig følsomme brystvorter. Synes det er vondt om mannen koser med dem, med mindre jeg er skikkelig kåt. Og da blir det også vondt med mindre han er veldig forsiktig.

Endrer dette seg når man blir gravid/barnet ammer?

Anonymkode: 2db4e...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skreik av smerte første ukene jeg ammet. Så gikk det seg til og jeg merket nada.

Det er generelt mye smerte og blod knyttet til graviditet, fødsel og barseltid etterpå.

Anonymkode: c5095...0be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.., ja. For min del var det veldig vondt de første månedene. Etterhvert gikk det seg til. Forbered deg godt, skaff deg informasjon om amming og råd for såre brystvorter. 

Anonymkode: a7221...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det. Litt strev innimellom, men ikke vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller født 8 ganger om dagen enn å ammet 8 ganger om dagen. Men glad jeg holdt ut. Etter halvannen mnd gav smertene seg. Men det gikk med store mengder Multimamkompresser og Purrelan en periode... 

Anonymkode: b70ad...f14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig vondt de første 2 ukene med første, var nær å gi opp hele greiene da det plutselig ble bedre og så ble det helt smertefritt. Med andre barnet var det bare sårt en ukes tid. Er glad jeg kom meg gjennom det, for veldig praktisk og lettvint å amme. 

Anonymkode: 070fe...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Helt sinnsykt vondt. Er fortsatt vondt innimellom og hun er 4,5 mnd. Men hadde aldri byttet det bort mot noe, det er også ganske herlig og fantastisk 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Skal ikke være vondt, men kan være vondt. Man bør sette seg godt inn i hvordan unngå vondt (riktig dietak!) og hvis man får vondt finne årsaken. Ammetrøbbel første i nesten to år, med smerter. Minste er 3 uker, har smerter nå også. Begge gangene skyldes stramt tungebånd, så det er jo ikke normalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ubehagelig i starten, tror det var fordi babyen sugde for hardt. Men etter noen dager var det veldig kos og behagelig. 

Anonymkode: 45784...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler purelan (inneholder ullfett lanolin). Det redder puppene når de blir såre. 

Anonymkode: 45784...1a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi prøver å få barn, men kjenner jeg allrede gruer meg til å amme. Tror jeg har veldig følsomme brystvorter. Synes det er vondt om mannen koser med dem, med mindre jeg er skikkelig kåt. Og da blir det også vondt med mindre han er veldig forsiktig.

Endrer dette seg når man blir gravid/barnet ammer?

Anonymkode: 2db4e...23a

Det endrer seg som regel. De fleste har ikke smerter eller plager knyttet til amming, men man kan få et annet inntrykk på diverse mammaforum fordi det kun er de som sliter som skriver innlegg

Anonymkode: 9ce66...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var dritvondt de første ukene. Så ga det seg.. 

Nå er det lekende lett, og jeg merker ikke en ting uansett hvor hardt hun drar og nipper i brystvortene 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vondt helt til jeg ble vist hvor mye av det brune han faktisk skulle ha i munnen. Måtte ta pekefinger og tommel på hver sin side av brystvorten (undenifra), så langt fra hverandre som jeg greide, og klemme de mot hverandre. Så skulle han gape høyt, og over brystvorten.

Da gikk det over!

Anonymkode: fa0af...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purelan i gode dæsjer redda meg!

Det var så vondt at jeg gråt og gruet meg til neste amming noen dager. Snakket med flere som sa det gir seg etter ca 6 uker. Jeg prøvde å manne meg opp til å holde ut, men det ble bedre mye tidligere for meg. 

Anonymkode: 23bb6...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt veldig sensitive brystvorter, men hadde aldri vondt da jeg ammet! (Det var litt løgn. Jeg hadde vondt to ganger da babyen beit meg). Ikke ta sorgene på forskudd. 

Anonymkode: 83954...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritvondt. Prøv å vri dem rundt og rundt og rundt...fysj a meg. Hvorfor er det sånn for noen og ikke sånn for andre? Fikk høre jeg hadde trange melkeganger.

Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde vel vondt i et par uker med første barnet og et par dager med andre barnet. Men det går over på 10 sekunder når baby først er koblet på puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vondt et sekund, bare kos fra første stund❤️

Anonymkode: 177d4...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri vondt ved amming. Synes det var vanskelig å legge han til i starten, men hadde aldri smerter eller ubehag ved ammingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt såre brystvorter eller vondt i brystene i den forstand. Men har hatt kraftig utdriving i starten og det har gjort vondt de første minuttene av ammingen. Har gitt seg etter noen uker.

Ammet 3 barn.

Anonymkode: 3b7e4...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...