Gå til innhold

Baby vil plutselig ikke ha pupp mer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 4 mnd baby som delammes. 

Han tar pupp lett på natten men ikke på dagen, da blir han fort sur. Jeg har ikke så mye melk da han ikke tar puppen så mye og jeg ikke alltid rekker å pumpe så titt og ofte for å få opp produksjonen. Det ender alltid opp med at han må få flaske i tillegg for han blir ikke mett og han blir sint på puppen for det ikke kommer så mye melk, en ond sirkel med andre ord. 

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? 

Har jo lyst å amme videre men det er så kavete på dagtid, men på natten er det absolutt greiest å amme, men da forsvinner jo melken om det kun ammes da..

Anonymkode: 18b07...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke et uvanlig problem ved delamming, melken kommer raskere fra flakse og babyen blir derfor fortere utålmodig ved brystet hvor de må jobbe litt mer for maten.Om natten er de mer søvnige og tålmodige ved brystet. Jeg ville lest litt om sakte flaskemating, og eventuelt tilbudt brystet etter litt flaske. Ikke lett det der, altså. Man må nesten bare prøve følge baby, det viktigste er at ikke alle måltider blir en kamp/dårlig opplevelse, og at babyen blir mett er jo det viktigste. 

Anonymkode: 7de16...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor startet du med flaske?

Anonymkode: 336b9...f5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du flaske som er laget for at det skal være lett å amme ved siden av? Altså slike flasker hvor babyen må suge på samme måte som han må ved brystet? Hvis ikke ville jeg byttet til det, kan være at han blir irritert av at melken ikke kommer like fort fra brystet som av flasken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring fra amming av to barn, tror jeg at det er helt normalt og vanlig. Begge mine nektet pupp ved ca 4 mnd alder i andre omstendigheter enn på soverommet i mørke omgivelser. De klarte bare ikke å konsentrere seg om amming andre steder, de oppdaget plutselig at det var så mye annet gøy å følge med på. Og de tok selvsagt igjen med å amme mye om natten. I vår barselgruppe har dette skjedd med nesten samtlige omtrent samtidig. 

Først og fremst, dette går over etterhvert. Pluss at man kan snart begynne med smaksprøver og ammer generelt mindre på dagen. Annen ting, her kom bæresjal/bæresele til nytte, om du får til amming i den. Gående og med skjerming, kan det fungere for dere også. Min største bragd da jeg klarte å amme mitt førstefødte i søvn på en busy flyplass i et bæresjal! Han som skulle aldri amme på kafé engang. 

jeg har ved få anledninger prøvde flaske men mine barn tok ikke flaske så bra, så det har jeg lite erfaring med. Og jeg ammet begge til 1,5 år gamle til slutt, så noe ammestopp ble dette ikke til, bare midlertidige vansker ved 4-5 mnd alder. :) 

Anonymkode: 139ab...2a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er kjempebra, men ikke for enhver pris. Om han blir sur og du bekymret/stresset/lei deg, så synes jeg det er bedre dere går over til annen kost slik at dere slipper å bruke tiden deres på problemer. Pumping, flaske og litt pupp blir ofte problematisk. Melken renner bedre for langt mindre arbeid fra flaska, og da er det klart ungene foretrekker det. Ta kontakt med helsesykepleier hvis du føler du trenger råd😊

Anonymkode: 0578f...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan prøve å legge han til brystet en gang i timen. Tilby det selv om han ikke gråter av sult, men tilby etter klokka. Da kan det hende han drikker litt, og tømmer brystet så mer melk produseres osv. Det tar litt tid før melkeproduksjonen evt tar seg opp, så du må prøve noen dager. Det blir litt mas, men du får opp melkeproduksjonen. Da renner det lettere ut  når han legges til og suger også, om brystet er fullt.

Anonymkode: 65173...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje prøve syntocinon nesespray? Jeg har samme problem med min. Fikk den nettopp av helsesøster. 

Anonymkode: aa5a9...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje prøve syntocinon nesespray? Jeg har samme problem med min. Fikk den nettopp av helsesøster. 

Anonymkode: aa5a9...bf3

Må man få den på resept? 

Anonymkode: 18b07...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
3 hours ago, l86 said:

Bruker du flaske som er laget for at det skal være lett å amme ved siden av? Altså slike flasker hvor babyen må suge på samme måte som han må ved brystet? Hvis ikke ville jeg byttet til det, kan være at han blir irritert av at melken ikke kommer like fort fra brystet som av flasken. 

Sånne flasker finnes ikke, det er bare et markedsføringstriks. Medela calma for eksempel gir altfor rask melkestrøm ifht vanlige flasker til å være ammevennlig. Måten man gir flaske på er mye viktigere enn type flaske. 

 

http://ammebloggen.no/2017/06/23/finnes-det-ammevennlig-flaskemating/

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Albbas skrev:

Sånne flasker finnes ikke, det er bare et markedsføringstriks. Medela calma for eksempel gir altfor rask melkestrøm ifht vanlige flasker til å være ammevennlig. Måten man gir flaske på er mye viktigere enn type flaske. 

 

http://ammebloggen.no/2017/06/23/finnes-det-ammevennlig-flaskemating/

Det var rart. Det er stor forskjell på hvor fort min baby drikker opp en flaske med melk fra medela sine flasker kontra avent sine. Hvis man prøver å suge på de selv så merker man godt at fra avent sin så kommer melken mye raskere ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
22 minutter siden, l86 said:

Det var rart. Det er stor forskjell på hvor fort min baby drikker opp en flaske med melk fra medela sine flasker kontra avent sine. Hvis man prøver å suge på de selv så merker man godt at fra avent sin så kommer melken mye raskere ut. 

https://lacted.org/questions/0132-baby-bottle-nipple-flow-rates/

The slowest flow nipple, among those studied, is the Phillips Avent Natural First Flow. The fastest by a huge margin is the Medela Calma

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Albbas skrev:

https://lacted.org/questions/0132-baby-bottle-nipple-flow-rates/

The slowest flow nipple, among those studied, is the Phillips Avent Natural First Flow. The fastest by a huge margin is the Medela Calma

Vet ikke om det er avent natural first flow vi har, men det er en type avent og den drikker han veldig fort av, bruker kanskje 5 minutter på en flaske. Medela sin bruker han 15 minutter på, så for oss stemmer ikke det ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
4 minutter siden, l86 said:

Vet ikke om det er avent natural first flow vi har, men det er en type avent og den drikker han veldig fort av, bruker kanskje 5 minutter på en flaske. Medela sin bruker han 15 minutter på, så for oss stemmer ikke det ihvertfall. 

Nei det vil selvfølgelig være forskjellig fra barn til barn, og det er jo egentlig poenget i det ene innlegget jeg lenket til - velg en flaske som funker for barnet, og bruk langsom flaskemating. :) Ingen flasker er mer ammevennlige enn andre generelt sett, det er bare et markedsføringstriks som dessverre fungerer altfor bra. 

Her drakk min første like raskt av Calma som av andre flasker. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...