Gå til innhold

Omskjaering av gutter


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg bor i USA og her er det vanlig med omskjaering av gutter, uansett religion. Tror naermere 90% av amerikanske menn/gutter er omskjaert.

Er i tvil hva jeg kommer til aa gjore med en fremtidig sonn. (Har ingen barn enda). Ser etter saklige argumenter for og i mot. Forskning viser f.eks at kvinner som er med omskjaerte menn har mindre risiko for visse typer kreft. Mange hevder omskjaering gir mannen bedre sex liv, mindre fare for infeksjoner etc.

Paa den annen side er det riktig aa skjaer bort en del av kroppen som har en funksjon?

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie

Å skrelle av forhuden på småguttene er en barbarisk skikk, uansett hvilke grunner som skal rettferdiggjøre d synes jeg!

vi får heller lære sønnene våre å holde penis ren for "osten" som kan Komme nu og da!!

(Hva jeg mener om kvinnelige omskjæring: Slike mennesker som utfører dette bør skytes!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg ønsker min norsk vore bedre så jeg kunde si vad jeg mener :evil:

Men i hver fall så synes jeg dette bare er unødvendig smærte før en liten baby som ikke kan selv sie vad han vill, og så er jo forhuden der før å beskydde glans mot f.eks. urin og avføring, altså beskydde mot infeksjoner.

Det er ikke rett at omskjæring gør at mennene får bedre sex liv. Med tiden blir følelsen i glans mindre hos menn som er omskjærne og derfør kan de ta dem lenger tid å få orgasme. Det er kanskje det at de har mer "uthold" innen de selve får orgasme som er grunnen før myten at de er gode elskere.

Studier har også vist at problem med amning og "bonding" med moren er vanligare med gutter som har blitt omskjærne. Troligen p.g.a. smærten som følger omskjæring.

Dette med kvinner og kræft tror jeg henger ihop med condyloma, menn som er omskjærne ser sikkert tidligere om de har condyloma. Men dette problemet kan godt løses om de bare lær sig god hygien, så observerer de fort om de får condyloma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kommer jo flere og flere foreninger i USA for menn som ønsker forhuden tilbake. De trekker huden osv for å kunne få noe som ligner. Noe som er gitt deg ved fødselen bør ikke taes bort kun fordi man har et sykelig forhold til renhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg absolut ikke du skal gjøre!

Stakkars lille baby så vondt!

Syntes ikke foreldre skal ha rett til å bestemme noe slikt over babyen sin..... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Grunnen til at dette IKKE burde gjøres, er at omskjærte gutter kan få direkte VONDT under et samleie. Og det er jo ikke noe gøy, er det vel? Dessuten kommer de visst fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjæresten min er muslim og han ble omskjært da han var 4 år. Han kan ikke huske så mye fra det, men han sier at det ikke gjorde vondt, så jeg tviler på at det er så fælt som folk vil ha det til!

Jeg synes omskjæring av gutter er bra. Det er lettere å holde den ren og seksuelt så holder de ut lenger. Det er tross alt for å minske risikoen for sykdommer at menn blir omskjært.

Så jeg anbefaler deg å gjøre det! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grunnen til at dette IKKE burde gjøres, er at omskjærte gutter kan få direkte VONDT under et samleie. Og det er jo ikke noe gøy, er det vel? Dessuten kommer de visst fortere.

Få vondt under samleie? Av hvilken grunn skulle det være?

Tror ikke det stemmer at en omskjært gutt kommer fortere, snarer tvert om. Siden penishodet alltid ligger åpent og hele tiden kommer i kontakt med trusa eller buksa, så blir hodet mer vant til berøring, og dermed mindre følsomt.

Det må altså mer stimulering til enn hos de med forhuden inntakt.

Kjæresten min er muslim og han ble omskjært da han var 4 år. Han kan ikke huske så mye fra det, men han sier at det ikke gjorde vondt, så jeg tviler på at det er så fælt som folk vil ha det til

For det første syns jeg at man bør beholde forhuden inntakt så sant det ikke er medisinske grunner til at den bør fjernes.

For det andre syns jeg at all omskjæring bør foregå under lokalbedøvelse. Hvor vondt en omskjæring vil føles vil jeg tro er nokså individuelt.

Jeg synes omskjæring av gutter er bra. Det er lettere å holde den ren og seksuelt så holder de ut lenger. Det er tross alt for å minske risikoen for sykdommer at menn blir omskjært.

Så jeg anbefaler deg å gjøre det! :wink:

Lettere å holde den ren er det nok om den er omskjært, men med normalt renhold klarer man dette fint med forhuden inntakt også.

Når det gjelder det seksuelle så har du nok rett i at en med omskjært penis holder ut lengre, fordi følsomheten i penishodet er redusert fordi den blir vant til berøring.

Derimot kan man sikkert diskutere om dette gir noe bedre sexsliv for omskjærte gutter? For jenta til en omskjært gutt vil det sikkert være positivt om det med fører at han holder ut lengre, men om det er til det beste for gutten å få fjernet forhuden kan vel diskuteres.

Blandt annet vil fjerning av forhuden ha stor innvirkning når det gjelder onani, da man ikke har noen forhud å skyve.

Det er muligens riktig at en omskjæring minsker risikoen for å få sykdommer, men jeg syns vel det er litt rart at ikke hele verden har denne skikken dersom man var sikker på at det er den beste løsningen å fjerne forhuden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Kristian! Det er faktisk vanligere enn dere tror å omskjære gutter i Norge! Mange små gutter omskjæres p.g.a. trang forhud. Ville imidlertid ikke ha omskåret en liten gutt fordi det er en tradisjon. Naturen har nå en gang laget innretningen fordi den er har en funksjon...

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å dy meg fra å formidle Hr. Leos betegnelse på fenomenet, nemlig "cabriolet"! Synes det er litt morsomt jeg da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, Kristian, men da vet du jo at det har både fordeler og ulemper.... (Ante meg :lol: ). Delikat er det i hvert fall!

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...