Gå til innhold

Kan ikke regne og lese i når en er over tyve år!


te_groupies

Anbefalte innlegg

 

Tror jeg har truffet på verdens dummeste folk. Jeg gikk forbi en gjeng med folk. Ble helt sjokkert over oppførselen deres. De kunne ingenting og var voksne så de burde kunne lese og regne, men dette kunne de nesten ikke. De var så dumme at hvis noen sa: nei, ikke gjør det så hørte de ikke etter og forsto ikke et nei. Da kunne de finne på å gjøre det motsatte. 

En dame sa til flere av disse: ikke stå å dra opp de nyplantede blomstene (de drev og pyntet rundt i byen) men de fortsatte bare å gjøre det. 

Jeg gikk forbi de mange ganger, og neste gang de fikk tilsnakk så var det at de fikk ikke lov til noe annet. Men de har sine egne lover tydeligvis. 

Jeg tror at i Norge så finnes det en del folk som er på grensa til analfabeter og er totalt understimulert fra barndommen av. Når man ikke kan lese i en alder av 25 år så er jo det trist jeg og når voksne folk ikke tar et nei for et nei da vet jeg ikke altså. :vetikke: 

Dette er visst vanligere enn jeg trodde. Har selv gått på skolen i mange år og kan lese og regne og skjønner både ordet ja og nei men det var ikke lett for disse. 

Endret av te_groupies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Immigration 💖

Anonymkode: f38a8...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 22.5.2019 den 15.36, AnonymBruker skrev:

Immigration 💖

Anonymkode: f38a8...b57

Flere av de er norske det vet jeg. 

Endret av ninab82
ryddet for skjult innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det som gjorde at du visste at de ikke kan lese og skrive? Og ikke minst alderen dems?

 

Du er vel i grunn i et glasshus, da med tanke på overskriften og hovedinnlegget ditt... 🙄

Anonymkode: 7db0a...aba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange som kan både lese og regne, selv om dem ikke har lært folkeskikk og/eller moral... 

Anonymkode: cf77d...16f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det som gjorde at du visste at de ikke kan lese og skrive? Og ikke minst alderen dems?

 

Du er vel i grunn i et glasshus, da med tanke på overskriften og hovedinnlegget ditt... 🙄

Anonymkode: 7db0a...aba

Nei syns ikke jeg er det. Kan være mange grunner til at man vet om sånne folk så man kan bare si det sånn at da gjettet du feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er da mange som kan både lese og regne, selv om dem ikke har lært folkeskikk og/eller moral... 

Anonymkode: cf77d...16f

Ja det er det men nå tok jeg opp det at de ikke kunne lese, skrive og regne. Som et viktig poeng liksom. Handler ikke om at jeg mobber de. Handler mer om at det norske samfunnet i mange tilfeller kunne ha fanget dette opp og lært de disse tingene. Vi behøver ikke gå lengre enn til Tolga brødrene hvordan enkelte ting fungerer i det norske samfunnet. Ikke overalt, men ja det skjer. Men når det gjelder disse brødrene så virket det som at de har folkeskikk og var totalt underkuet da. Syns ikke de er å sammenligne for de virker jo ganske smarte og er jo vanlige gutter som har blitt kuet gjennom hele livet. Jeg tror hele Norge syns synd på de. De fortjener jo en kjempe erstatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, det hører nok med til sjeldenhetene at personer født og oppvokst i Norge uten utviklingshemming eller store lærevansker ikke kan lese og skrive. Og veldig merkelig at du møtte en hel gjeng av disse, og som faktisk ikke har en utviklingshemming. Dette må du varsle media om, for det er meget interessant! 

Anonymkode: 3c62c...3d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Hvordan vet du så mye om noen du bare har gått forbi? :klo:

Har nettopp svart på det. 

Endret av te_groupies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, te_groupies skrev:

Har nettopp svart på det. 

Svaret ditt er helt uforståelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, te_groupies skrev:

Jeg tror det er en del som er analfabeter rett og slett. Tror du tar feil. Jeg møtte de ikke. Jeg gikk forbi disse menneskene flere ganger (og de er ikke en hel gjeng) og hørte og ble fortalt dette, samt at jeg så det selv. Du vet ikke hvor jeg bor og hvordan samfunnet er her. Analfabetisme kan være så mangt forresten. 

Hva legger du i analfabetisme da? Altså det finnes diagnoser for de som ikke kan lese og skrive som vi bruker her i Norge, og det heter ikke analfabetisme! Du framstår ikke som helt orientert og oppdatert.

Anonymkode: 3c62c...3d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i analfabetisme da? Altså det finnes diagnoser for de som ikke kan lese og skrive som vi bruker her i Norge, og det heter ikke analfabetisme! Du framstår ikke som helt orientert og oppdatert.

Anonymkode: 3c62c...3d4

Mulig det og vil ikke være det. Bare skrev om dette men nå må jeg gjøre andre ting enn å sitte på nettet hele dagen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det å ikke selv se hvordan andre ser dem, ha vansker med å rette seg etter regler/normer/forventinger, utfordringer med lesing og skriving, er jo nettopp vanlig hos personer med ulik grad av utviklingshemming/lærevansker. De var sikkert i gang med arbeid, tilrettelagt arbeid, da de jobbet under veiledning i blomsterbeddene. Er der ikke fint at de som ikke kan lese og skrive får arbeide med praktiske aktiviteter som ikke krever dette da?

Anonymkode: 3c62c...3d4

De fikk ikke gå i beddene. Det var nettopp det de ikke fikk lov til og det var en grunn for det men jeg ser poenget ditt og er enig med deg. 

Jeg merket med de at de kunne være veldig frekke, og hadde sine egne lover og regler på ting (som jeg tviler på står i de norske lover). Dumme folk er ofte frekke og overraskende sleipe. Det har noen ganger sjokkert meg... Hvor utspekulerte de kan være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Kitten skrev:

Svaret ditt er helt uforståelig. 

Ok. Hvis det er uforståelig får det bare være uforståelig. Men jeg tror du liker å skrive sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg måtte lese førsteposten flere ganger, da norsken ikke er god nok til å gjøre seg forstått.

Trur du burde konsentrere deg om deg selv først, TS.

Anonymkode: f972e...a78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte lese førsteposten flere ganger, da norsken ikke er god nok til å gjøre seg forstått.

Trur du burde konsentrere deg om deg selv først, TS.

Anonymkode: f972e...a78

Jeg skriver jo veldig tydelig at de gjør ting de ikke har fått lov til o.l. Er dette så vanskelig å forstå? Er det du som kanskje har litt tungt for det? 

Endret av te_groupies
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke regne og lese i når en er over tyve år!

TS, hva mener du med i-en i trådtittelen?

 

Anonymkode: b871a...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke regne og lese i når en er over tyve år!

TS, hva mener du med i-en i trådtittelen?

 

Anonymkode: b871a...4d0

Det kom inn en bokstav som ikke skulle være der. Går fort i svingene. 

Anonymkode: d3dcd...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...