Gå til innhold

Hva er galt med meg? Symptomliste. Om noen har lyst å spekulere på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har et sammensatt sykdomsbilde med adhd, endometriose, fibromyalgi, crohns, flere allergier og astma. Føler det har gått på gradvis de siste 5-6 årene, men blitt mye verre de siste tre årene, etter jeg fikk minstemann. 

Anonymkode: 3d29c...a5c

 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du beskriver de samme symptomene jeg har og jeg har diagnosen kronisk utmattelsessyndrom. For min del fikk jeg det etter 15 år med bekkenløsning og rullestol pga smerter og lammelser.  Det kom snikende.

Anonymkode: 4fef5...8cd

ja, for dere bekrefter samme jeg tenker.. man må jo være syk og utslitt fra før av for å bli kronisk utmattet. Man kan vel ikke nærmest plutselig bli det ut av ingenting i den omtrent beste perioden i livet sitt. :( 

TS.

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest om borreliose?

Anonymkode: f12e6...029

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut om symptomene på peochromocytoma virker kjent. Det var det første jeg tenkte på. Er i en FB gruppe for folk med pheocromacytoma og paraganglioma (jeg har det sistnevne) og det du skriver minnet meg så veldig på det mange i gruppa har skrevet om sin erfaring med pheo. 

Anonymkode: 07810...1c6

Hvordan fant du ut at du hadde paranglioma? Er det ikke veldig vanskelig å diagnostisere?

Anonymkode: 76fe5...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

1. Om man er utbrent eller stresset, så er det ikke alltid at man vet det selv. Kroppen er flink til å kompensere. Veldig mange kommer til legen med fysiske symptom, jeg selv trodde jeg hadde begynnende demens og/eller hjertefeil. ;)

2. Heart rate: Morsomt, for dette lærte jeg om idag, på et stressreabiliteringskurs.

Normale stressnivåer: Hjertet har millisekunder så varieteter mellom hvert hjerteslag. Altså bittesmå ulikheter i avstand mellom hvert hjerteslag, som vi ikke merker. 

Stress over tid: Merkelig nok så slår hjertet veldig presist for hvert slag, uten de små variablene, når man er stresset. For å kompensere stresshormoner og hva det nå er som har slått seg på i nervesystemet.

 

Spennende tema! Google sympatisknervesystem og "det andre jeg ikke husker navnet på"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dersom legen mistenker stress i en eller annen form, har det ikke blitt diskutert å sykmelde deg en periode for å se om det hjelper? 

Selv om det du ikke føler deg stresset, så er det jo en del kroppslige symptom som kan tyde på stress. Både det du nevner med det appen fanger opp, hjertebank, spenninger i muskler i kroppen som igjen gjerne vil føre til hodepine og kanskje migrene, så kan det godt være at stress er en årsak, og da kan sykemelding og ro være noe for å se. Selv om det du ikke føler deg stresset av jobben, kan det bare være at du og kroppen trenger bare å ta det med ro, ikke gjøre så mye.

Ellers har vel tilskudd av magnesium vist seg å være nyttig mot en rekke plager som hjertebank, skjelvinger og muskelspenninger etc.,  ettersom magnesiummangel kan vise det og det er et veldig viktig mineral. En håranalyse for å finne mangler er ikke så dumt, etter det jeg har skjønt vises f.eks. magnesiummangel sjeldent på vanlige blodprøver.

Håper du finner ut av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke utredet men jeg har ingen allergier. Verken mat eller pollen eller katt eller astma, eller noe som helst.. Fra før av. Jeg har på en måte ikke sykdomshistorie for matallergi. Og ikke magesmerter. 

Anonymkode: e4e42...7cd

Det trodde ikke jeg at jeg hadde heller. Men med den rette dietten tok det meg tre måneder å komme meg opp og ut av senga og bli kvitt minst 60-70% av symptomene mine. Før kunne jeg i perioder ikke engang pusse mine egne tenner og gikk glipp av hele livet mitt. Nå, etter såvidt over et år klarer jeg glatt 16-timers reiser med tog, har lært å sy mine egne klær og har nettopp rydda hele garasjen alene. 

Jeg sier ikke at dine problemer kommer av mat. Sannsynligvis gjør de det ikke, men jeg ville nevne det likevel. Det skader i hvert fall ikke å vurdere ting som cøliaki. Du kan ha den nevrologiske varianten. 

Anonymkode: 1055c...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fant du ut at du hadde paranglioma? Er det ikke veldig vanskelig å diagnostisere?

Anonymkode: 76fe5...b75

Egentlig ikke siden jeg fikk den på hovedpulsåren på halsen. Så den var veldig merkbar, jeg trodde det var hoven lymfe. Det vanskeligeste var faktisk å bli tatt på alvor av legen, tok 11/2 år og mye masing å få diagnose... :( 

Anonymkode: 07810...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere alle igjen. :) Skal fortelle legen om appen neste uke. Også 

Har virkelig ikke lyst å begynne på gluten fri kosthold, eller noe store skift i kosthold, mest pga jeg har verken tid eller energi til det nå. Så håper at det ikke er cøliaki.. Men skal google nok det også. 😜 Jeg må være en slags omvendt hypokonder, ingen sykdommer jeg googler passer mine symptomer, føler jeg, 😅

TS.

Anonymkode: e4e42...7cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iom. tremor, hodepine- drikker du mye kaffe? Bivirkning av koffein el andre med? Høres ikke ut som en konkret tilstand, heller en blanding av (feil?)ernæring og stress. 

Anonymkode: f478b...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B12 mangel? Evt har du sjekket kortisolnivået i blodet ditt? Det gir i såfall en indikasjon på om du har kronisk stress i kroppen. Evt så les deg litt opp på dysautonomi. Kjenner meg igjen i en del av symptomene du ramser opp og det er disse tingene som jeg utredes for nå. Etter å ha utelukket en del andre ting.

Anonymkode: aa77e...176

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

iom. tremor, hodepine- drikker du mye kaffe? Bivirkning av koffein el andre med? Høres ikke ut som en konkret tilstand, heller en blanding av (feil?)ernæring og stress. 

Anonymkode: f478b...642

Drikker en kopp kaffe om dagen. Når jeg våkner. 

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

B12 mangel? Evt har du sjekket kortisolnivået i blodet ditt? Det gir i såfall en indikasjon på om du har kronisk stress i kroppen. Evt så les deg litt opp på dysautonomi. Kjenner meg igjen i en del av symptomene du ramser opp og det er disse tingene som jeg utredes for nå. Etter å ha utelukket en del andre ting.

Anonymkode: aa77e...176

men dysautonomi, finnes det en test for det? 

nei har ikke tatt kortisol test. Men ingen vitamin mangler, blodtester viser at jeg er bra ernært. Har ikke tatt hårprøver, har ikke hørt om det engang. 

TS.

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håranalyse! Det avdekker ubalanser på cellenivå. Blodprøver er faktisk ikke det beste verktøyet, det viser kun et øyeblikksbilde.. Dessuten har legene referanseverdier å forholde seg til, og det er det som regel for lave eller for høye grenser innenfor det de anser som normalt. Det tas heller ikke hensyn til balansen i biokjemien..

Anonymkode: 8f4c9...26e

LOL..... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som ME. 

 

Anonymkode: 07840...cb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men dysautonomi, finnes det en test for det? 

nei har ikke tatt kortisol test. Men ingen vitamin mangler, blodtester viser at jeg er bra ernært. Har ikke tatt hårprøver, har ikke hørt om det engang. 

TS.

Anonymkode: e4e42...7cd

Det taes ihvertfall en blodtrykk/puls test i stående og liggende stilling, men dysautonomi er jo en tilstand som betyr at man har en «feil» i det autonome nervesystemet som gir utrolig mange rare symptomer, enten pga av sykdom, skade eller ytre påkjenninger (stress feks) Så usikker på hvordan man setter «diagnosen» . Jeg skal ihvertfall på sånn blodtrykk/puls test først. Har akkurat tatt B12 prøver og Kortisol/hormonprøver, men ikke fått svar ennå. 

Anonymkode: aa77e...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkje godartet essensiell tremor eller Boriliose smitte. 

Anonymkode: 3843a...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det taes ihvertfall en blodtrykk/puls test i stående og liggende stilling, men dysautonomi er jo en tilstand som betyr at man har en «feil» i det autonome nervesystemet som gir utrolig mange rare symptomer, enten pga av sykdom, skade eller ytre påkjenninger (stress feks) Så usikker på hvordan man setter «diagnosen» . Jeg skal ihvertfall på sånn blodtrykk/puls test først. Har akkurat tatt B12 prøver og Kortisol/hormonprøver, men ikke fått svar ennå. 

Anonymkode: aa77e...176

Glemte å skrive at siden du skal til nevrolog så vil den nevrologen sikkert være inne på tanken. Står foresten mest info om dette på engelske nettsider. 

Anonymkode: aa77e...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig mye som ligner meg og mitt 🤪 Var sengeliggende omtrent i hele fjor... Er fortsatt dårlig. Har fibromyalgi.

Spør nevrologen om lavdose Sarotex! Det har hjulpet meg MYE! Har ikke tatt smertestillende eller migrenemedisin siden november *bankibordet* Og jeg knasket mye slike piller 🙈

Anonymkode: 089ed...5f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme symptomer som deg og fikk til slutt påvist en sjelden diagnose, men utredningsprossen tok mange år og en haug av forskjellige feil diagnoser ble stilt før de greide å diagnosere riktig sykdom. Derfor unner jeg ingen med samme sykdom å få en lett og kort vei til riktig diagnose så jeg vil ikke dele mer med deg. 

Anonymkode: f1a5c...bf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde samme symptomer som deg og fikk til slutt påvist en sjelden diagnose, men utredningsprossen tok mange år og en haug av forskjellige feil diagnoser ble stilt før de greide å diagnosere riktig sykdom. Derfor unner jeg ingen med samme sykdom å få en lett og kort vei til riktig diagnose så jeg vil ikke dele mer med deg. 

Anonymkode: f1a5c...bf3

Takk, håper jo selvsagt selv på lett diagnose, type klem i nakken eller noe sånn. Og er vel mer sannsynlig at jeg ikke har noe veldig sjeldent. :) 

dysautonomi hørtes kanskje nærmere ut fordi det er noe forskjell med meg i ligge og sitte/stå stilling, uten at jeg anstrenger meg engang. F.eks, blodtrykk målinger. 

Og takk til dere alle andre, ja, nevrolog er neste, og dere gir meg håp at det kanskje fører frem til noe. Jeg har egentlig tenkt at turen til nevrolog kommer til å bli like pinlig som forrige spesialistleger, «alt er fint og normalt». 🙈

TS.

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...