Gå til innhold

Hva er galt med meg? Symptomliste. Om noen har lyst å spekulere på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare så det er sagt, jeg er til utredning og har vært til utredning i snart 1 år. Har vært gjennom 3 spesialister (hjerte, øre/nese, øye) og skal til neurolog neste. Jeg har en fastlege jeg er fornøyd med. Men mine symptomer er ikke konsekvente og mine blodprøver er fine. Har f.eks blitt utredet for stoffskifte og diabetes hele to ganger, men alt er fint. Jeg er ikke sykemeldt, er i full arbeid, har kontorarbeid, så min fysisk form har lite å bety i jobben. Er 38 år, 2 barn, mann. Røyker ikke, er ikke overvektig, generelt sporty i grunn. Vel, var det før.

Min mest plagsom symptom nå er skjelvinger/hviletremor, mest i liggetilstand, spesielt ved innsovning og oppvåkning. Det er dette jeg gikk til lege med, sammen med mye hodepinne. Skjelvinger gir seg etter jeg står opp og beveger på meg. Sliter med å sovne pga det. I det siste skjelver jeg nå også når jeg bare sitter. Skjelvinger oppleves på sånn måte som om man skjelver av kulde, uten at jeg er kald. 

Jeg har også muskelsmerter og muskelkramper, hjertebank, hodepinne/migrene, sliten, bare dårlig form. Formen min forverret seg i løpet av siste halvåret, jeg orker veldig lite fysisk nå.  Om jeg er fysisk aktiv en dag, må jeg ligge og hvile dagen etter, jeg blir så sliten, har vondt i hele kroppen som om jeg overtrent. Det er ikke lik meg. Ennå i januar sparklet jeg veggene i hele stua, men det er utenkelig nå.  Jeg måler høyt blodtrykk i sitteposisjon men normal i liggestilling. EKG er fin. Jeg har alltid høy puls. Sår på fingertupper og på hodebunn. Mye forkjølet. Hodepinne er noe jeg våkner med, ikke noe jeg får i løpet av dagen. Men om jeg våkner med hodepinne, og ikke tar migrenemedisin rimelig kjapt, kan jeg bli sengeliggende med smerter og kvalme resten av dagen. Migrenemedisin tatt tidlig, funker bra og jeg er bra igjen i løpet av en halvtime. Har i det siste fått migreneanfall med aura kvelden før, men migrenene er sjeldne, kanskje 1-2 ganger i måned.

Jeg føler meg ikke stresset mentalt, jeg er rolig av meg og stresser lite. Men etter å ha snakket med fastlegen sist (der hun også skrev "pasienten nekter for å være stresset" 😅), har jeg installert Samsung Health app. For å måle puls og sånn. Den appen viser alltid høyest mulig stressnivå på meg, uansett tidspunkt på dagen. Jeg nettopp våkner, eller jeg sitter og slapper av på sofa med netflix på kvelden, ser på veldig rolig hageprogram men i følge appen er jeg kjempestresset uansett hva jeg gjør. Jeg har googlet meg frem til at Samsung måler "'heart rate variability'", uten at jeg skjønner noe mer. De andre rundt meg måler fint grønt (lavt) stressnivå med samme app og min mobil. 

Og ja, og en til "rar" (?) symptom. Jeg tåler ingenting alkohol lengre. Et lite glass vin på kvelden vil slå meg ut for hele neste dag, da jeg blir  så utslitt at jeg ikke tåler dagslys. Dette er litt kjipt, for i småbarnslivet mitt nå, et lite glass vin og middag med sambo er jo en av få måter å kose oss, på kvelden når barna sover. 

Jeg skal som sagt til neurolog neste. Med symptomer som menneskelige chihuahua. Alltid skjelver og høy puls, og andpusten. Men jeg tror ikke at jeg har MS (tror det er derfor jeg blir sent til neurolog), jeg kjenner meg ikke igjen i symptomene. Så tror turen til neurolog kommer også til å være en bomtur. Symptomene på høyt stoffskifte ville passe godt, men blodprøver motbeviser det.

Beklager langt innlegg. Noe hjelp å få? :) 

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håranalyse! Det avdekker ubalanser på cellenivå. Blodprøver er faktisk ikke det beste verktøyet, det viser kun et øyeblikksbilde.. Dessuten har legene referanseverdier å forholde seg til, og det er det som regel for lave eller for høye grenser innenfor det de anser som normalt. Det tas heller ikke hensyn til balansen i biokjemien..

Anonymkode: 8f4c9...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk? Traumer som du ikke har bearbeidet?

Anonymkode: 695d5...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg er ikke lege eller helsepersonell.. men har du sjekket hjertet? Ser du nevner det som en spesialist, men tok de ultralyd osv? Tenker på det pga. det med "heart rate variability" - den måler hvor lenge det er mellom pulsslag, og hvor mye det varierer. Visstnok er det slik at disse skal variere, og om de er mer jevne så er det tegn på stress eller sykdom. Sånn veldig dårlig forklart, jeg forstår det ikke helt selv.

Jeg har også sånn at den alltid viser stress nesten, men jeg ER stresset, har angst og depresjon, så selv når jeg slapper av så viser den stress. Men jeg har sjekket hjertet for bare 1-2 år siden og alt var fint så hos meg er det nok pga psykisk stress. Men synes ikke du skal la deg avspise med at det er det om du ikke selv føler noe stress eller engstelse! 

Tenker også på det med at du har høyt blodtrykk når du sitter men vanlig når du ligger. Har legen furdert blodtrykksmedisin? Det kan også hjelpe mot hodepine/migrene.

Anonymkode: ffb3d...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut om symptomene på peochromocytoma virker kjent. Det var det første jeg tenkte på. Er i en FB gruppe for folk med pheocromacytoma og paraganglioma (jeg har det sistnevne) og det du skriver minnet meg så veldig på det mange i gruppa har skrevet om sin erfaring med pheo. 

Anonymkode: 07810...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok jeg er ikke lege eller helsepersonell.. men har du sjekket hjertet? Ser du nevner det som en spesialist, men tok de ultralyd osv? Tenker på det pga. det med "heart rate variability" - den måler hvor lenge det er mellom pulsslag, og hvor mye det varierer. Visstnok er det slik at disse skal variere, og om de er mer jevne så er det tegn på stress eller sykdom. Sånn veldig dårlig forklart, jeg forstår det ikke helt selv.

Jeg har også sånn at den alltid viser stress nesten, men jeg ER stresset, har angst og depresjon, så selv når jeg slapper av så viser den stress. Men jeg har sjekket hjertet for bare 1-2 år siden og alt var fint så hos meg er det nok pga psykisk stress. Men synes ikke du skal la deg avspise med at det er det om du ikke selv føler noe stress eller engstelse! 

Tenker også på det med at du har høyt blodtrykk når du sitter men vanlig når du ligger. Har legen furdert blodtrykksmedisin? Det kan også hjelpe mot hodepine/migrene.

Anonymkode: ffb3d...985

Ja, for jeg synes også fastlege min begynner å hinte mot psykisk/stress. Men jeg føler meg ikke stresset eller deprimert. Joda, jeg har to små barn osv men jeg kan jo ikke være stresset når jeg ikke føler meg stresset? 😅 Jeg føler symptomene mine er fysiske. Jeg fungerer også fortsatt i det daglige tross symptomene. 

Har vært hos kardiolog ja, men hun målte blodtrykk og EKG og siden de var fine - og jeg er ung, og på alle måter sunn - syntes hun ikke det var nødvendig med videre undersøkelser, som ultralyd. Jeg sa meg enig fordi jeg tror ikke selv jeg har hjertesykdom. Om jeg hadde det, og det er medfødt og ikke livsstil-relatert, ville jeg jo funnet ut av det før nå? Har ikke hatt hjerteproblemer før. 

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut om symptomene på peochromocytoma virker kjent. Det var det første jeg tenkte på. Er i en FB gruppe for folk med pheocromacytoma og paraganglioma (jeg har det sistnevne) og det du skriver minnet meg så veldig på det mange i gruppa har skrevet om sin erfaring med pheo. 

Anonymkode: 07810...1c6

Ser at jeg har rotet med stavingen, riktig er pheochromocytoma eller evt feokromocytom på norsk :) 

Anonymkode: 07810...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at jeg har rotet med stavingen, riktig er pheochromocytoma eller evt feokromocytom på norsk :) 

Anonymkode: 07810...1c6

takk, skal google. :) 

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte på var at du kunne ha nerver i klem i nakken. Men det er kanskje en for enkel forklaring. Er det noe sjanse for at du kan være utbrent? 

Anonymkode: 08bdd...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er slike symptomer knyttet til mat. Spiser jeg såkalt normal mat har jeg alle disse symptomene og flere til. Holder jeg meg unna en hel rekke matvarer vi etterhvert har klart å detektere at jeg ikke tåler, fungerer jeg nesten normalt. Er du for eksempel utredet for cøliaki? 

Anonymkode: 1055c...e09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det første jeg tenkte på var at du kunne ha nerver i klem i nakken. Men det er kanskje en for enkel forklaring. Er det noe sjanse for at du kan være utbrent? 

Anonymkode: 08bdd...2da

TS her.

Det er faktisk noe sånn jeg tenker også. Kan det være ryggrelatert på en eller annen måte? Foreldrene til sambo er fysioterapeuter. Sviggermora masserte meg nylig og anbefalte å gå til kiropraktor/fyseo fordi jeg er så anspent i ryggmuskler. Rare at jeg ikke har ryggsmerter. Men det kunne stemme med både hodepinner ved våking, og at jeg ofte våkner og begge armer har sovnet, selv om jeg ligger helt normalt, ingen spesiell vond stilling. Og muskelkramper om netter.

Tenkte selv på utbrent, i fht til vår oppussing f.eks. Men føler at det kom i så fall plutselig. Burde ikke jeg vært sliten først, før jeg ble utbrent, liksom. I tillegg så tok sambo det meste av hard fysisk arbeid, jeg er mer sånn sparkle, male, velge farger og møbler.. Ingenting utenom vanlige.

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

For min del er slike symptomer knyttet til mat. Spiser jeg såkalt normal mat har jeg alle disse symptomene og flere til. Holder jeg meg unna en hel rekke matvarer vi etterhvert har klart å detektere at jeg ikke tåler, fungerer jeg nesten normalt. Er du for eksempel utredet for cøliaki? 

Anonymkode: 1055c...e09

Nei, ikke utredet men jeg har ingen allergier. Verken mat eller pollen eller katt eller astma, eller noe som helst.. Fra før av. Jeg har på en måte ikke sykdomshistorie for matallergi. Og ikke magesmerter. 

Anonymkode: e4e42...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at jeg har rotet med stavingen, riktig er pheochromocytoma eller evt feokromocytom på norsk :) 

Anonymkode: 07810...1c6

TS her.

Googlet feokromocytom og symptomene både likner og ikke. Jeg opplever ikke svetting, eller rødflammet i huden, eller diare eller panikk/angstanfall, altså veldig mange av de som nevnes. Men periodisk høy blodtrykk og hodepinner, og hjertebank, jo kanskje, men det blir kanskje litt tynt?

Åh jeg skulle ønske jeg hadde tilgang til den AI maskin som kunne bare si meg hva er det som feiler meg. Husker ikke helt men leste noe sånn i media nylig. 😅

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Googlet feokromocytom og symptomene både likner og ikke. Jeg opplever ikke svetting, eller rødflammet i huden, eller diare eller panikk/angstanfall, altså veldig mange av de som nevnes. Men periodisk høy blodtrykk og hodepinner, og hjertebank, jo kanskje, men det blir kanskje litt tynt?

Åh jeg skulle ønske jeg hadde tilgang til den AI maskin som kunne bare si meg hva er det som feiler meg. Husker ikke helt men leste noe sånn i media nylig. 😅

Anonymkode: e4e42...7cd

Ikke glem skjelvingen! Men akkurat denne sykdommen går jo enkelt an å få sjekket med en blodprøve. Lykke til uansett med å finne ut av dette! 😊🍀

Anonymkode: 07810...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med mye av det samme som du beskriver. Jeg har flere diagnoser som alle kan gi utmattelse, og dette er en del av utmattelsen hos meg. 

Anonymkode: 3d29c...a5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke glem skjelvingen! Men akkurat denne sykdommen går jo enkelt an å få sjekket med en blodprøve. Lykke til uansett med å finne ut av dette! 😊🍀

Anonymkode: 07810...1c6

Takk :)  Og takk til alle for hjelpen. 

Anonymkode: e4e42...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du beskriver de samme symptomene jeg har og jeg har diagnosen kronisk utmattelsessyndrom. For min del fikk jeg det etter 15 år med bekkenløsning og rullestol pga smerter og lammelser.  Det kom snikende.

Anonymkode: 4fef5...8cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sliter med mye av det samme som du beskriver. Jeg har flere diagnoser som alle kan gi utmattelse, og dette er en del av utmattelsen hos meg. 

Anonymkode: 3d29c...a5c

TS gijen.

Takk, kunne du utdype litt. Kom det plutselig, eller har du komplisert sykdomsbilde fra før av? Om du tør å nevne. 

Jeg er forresten kvinne. Jeg HAR en mann. Jeg ser jeg skrev sånn at det kan misforstås der oppe. 😅 Det at jeg er kvinne kan jo være relevant for både diffuse symptomer, og sjanser for autoimmun sykdom, etter to tette graviditeter.  

Anonymkode: e4e42...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart at du ikke har vært til nevrolog enda. Har noen tatt orienterende nevrologisk undersøkelse på deg enda? Nevrologer utreder ikke bare for MS vet du, men alle nevrologiske tilstander.

Anonymkode: 2f066...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS gijen.

Takk, kunne du utdype litt. Kom det plutselig, eller har du komplisert sykdomsbilde fra før av? Om du tør å nevne. 

Jeg er forresten kvinne. Jeg HAR en mann. Jeg ser jeg skrev sånn at det kan misforstås der oppe. 😅 Det at jeg er kvinne kan jo være relevant for både diffuse symptomer, og sjanser for autoimmun sykdom, etter to tette graviditeter.  

Anonymkode: e4e42...7cd

Jeg har et sammensatt sykdomsbilde med adhd, endometriose, fibromyalgi, crohns, flere allergier og astma. Føler det har gått på gradvis de siste 5-6 årene, men blitt mye verre de siste tre årene, etter jeg fikk minstemann. 

Anonymkode: 3d29c...a5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...