Gå til innhold

"Jobber for kjønnsbalanse - har kun kvinnelige ansatte"


janeikanskje

Anbefalte innlegg

Sak i NRK: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/kjonnsforskning-i-ubalanse-1.14549206

Sakens kjerne er i seg selv ikke spesielt overraskende; at kjønnsbalanse i praksis betyr "masse kvinner".

Men jeg lar meg provosere av noe annet: I denne saken er det så "synd" at menn "velger" annerledes. Det er på grunn av menns valg at det er 99 % kvinner i kjønnsforskningen.

No shit, handler det om valg?! Det er det vel ingen som har tenkt på før?

Jo, det er det, men da har de blitt avfeid med at det er "kvinnediskriminering"!

Hilsen kvinne, som elsker konseptet "likestilling = like muligheter", og som er ordentlig lei av stakkarsliggjøringen av kvinner som har tatt et valg som tilfeldigvis plasserer dem i en eller annen statistikk hvor menn kommer bedre ut av det f.eks. økonomisk.

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, janeikanskje skrev:

Sak i NRK: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/kjonnsforskning-i-ubalanse-1.14549206

Sakens kjerne er i seg selv ikke spesielt overraskende; at kjønnsbalanse i praksis betyr "masse kvinner".

Men jeg lar meg provosere av noe annet: I denne saken er det så "synd" at menn "velger" annerledes. Det er på grunn av menns valg at det er 99 % kvinner i kjønnsforskningen.

No shit, handler det om valg?! Det er det vel ingen som har tenkt på før?

Jo, det er det, men da har de blitt avfeid med at det er "kvinnediskriminering"!

Hilsen kvinne, som elsker konseptet "likestilling = like muligheter", og som er ordentlig lei av stakkarsliggjøringen av kvinner som har tatt et valg som tilfeldigvis plasserer dem i en eller annen statistikk hvor menn kommer bedre ut av det f.eks. økonomisk.

De siste 40 årene har man tilrettelagt for at kvinner skal kunne jobbe og ha barn samtidig. For 40 år siden gikk diskusjonen som kvinner skulle få delta i skirenn. Det er bar litt over 10 år siden kvinner fikk delta i skihopp. . Det at kvinner har gjort det så mye  bedre enn menn på skolen trodde ingen. Det også veldig turnoff for en mann å jobbe med kvinner som tar med seg mensen, barna og drama inn på arbeidsplassen. Arbeidsmarkedet er allerede feminisert og det vil det også være i fremtiden. Jeg har ingen tro på utopien om likestilling, men tror derimot enten at man har et patriarkat eller et matriarkat .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant artikkel, og et interessant tema som sådan.

For min del kjenner jeg meg ikke igjen i de siste avsnittene dine der @janeikanskje. Det at det finnes både kvinne- og mannsdominerte yrker har alltid, og kommer alltid til å være en ting. Men jeg kan ikke huske å ha lest eller sett eller opplevd at det at kvinner velger bort mannsdominerte yrker blir sett på som kvinnediskriminering altså - kom gjerne med kilder. Det er jo nettopp derfor noen yrker ER kjønnsdominerte den ene eller andre veien, og at disse yrkene da jobber for rekruttering innenfor de kjønnene man ønsker for å jevne ut ubalansen. Det er helt naturlig og selvsagt at man også jobber med utjevning ved å rekruttere menn, ikke bare kvinner.

Jeg jobber selv i et mannsdominert yrke, og har fått kjenne godt på kroppen hvordan det er å være en minoritet. Som oftest er det bare positivt, men det er ikke til å stikke under en stol at statistisk sett får vi kvinner lavere lønn enn menn som har samme ansiennitet, erfaring, kunnskaper og evne til å utføre jobben. Jeg har ikke tatt et valg om å tilfeldigvis bli plassert sammen med mennene som har samme stilling som meg - jeg har jobbet og stått på like mye som dem for å komme hit jeg er nå. Allikevel tjener de bedre. Jeg er ikke stakkarslig, men jeg er klar over ubalansen, og kommer aldri til å holde kjeft om den så lenge den er så urettferdig som den er.

---

PS! Jeg tar ikke med meg mensen på jobb. Ei heller barn eller drama. Og turn-off? WTF? Jeg jobber ikke for at DU, mann, skal ha noe som helst turn-on.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, ^^Belle^^ said:

men det er ikke til å stikke under en stol at statistisk sett får vi kvinner lavere lønn enn menn som har samme ansiennitet, erfaring, kunnskaper og evne til å utføre jobben.

Nei. Nei!

Du sprer renspikket desinformasjon. Det finnes ikke en eneste seriøs undersøkelse fra et vestlig land som underbygger det du sier.

Ja, kvinner tjener på populasjonsnivå mindre enn menn. Nei, det handler ikke om diskriminering, det handler om utdanningsvalg og hvor mye man er villige til å jobbe. Menn utdanner seg i større grad til å jobbe i det private næringsliv og er villige til å jobbe mer enn kvinner.

Slutt å spre piss.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ^^Belle^^ skrev:

For min del kjenner jeg meg ikke igjen i de siste avsnittene dine der @janeikanskje. Det at det finnes både kvinne- og mannsdominerte yrker har alltid, og kommer alltid til å være en ting. Men jeg kan ikke huske å ha lest eller sett eller opplevd at det at kvinner velger bort mannsdominerte yrker blir sett på som kvinnediskriminering altså - kom gjerne med kilder. Det er jo nettopp derfor noen yrker ER kjønnsdominerte den ene eller andre veien, og at disse yrkene da jobber for rekruttering innenfor de kjønnene man ønsker for å jevne ut ubalansen. Det er helt naturlig og selvsagt at man også jobber med utjevning ved å rekruttere menn, ikke bare kvinner.

Beklager hvis jeg var uklar, men det er altså ikke det at kvinner tar andre valg som anses som kvinnediskriminering, men resultatene av nettopp det at man tar ulike valg brukes ofte som eksempler på diskriminering av kvinner i arbeidslivet. F.eks. at det er flere mannlige enn kvinnelige toppledere, eller at det er flere kvinner i deltidsstillinger. Alt dette handler jo om valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mann1979 skrev:

Nei. Nei!

Du sprer renspikket desinformasjon. Det finnes ikke en eneste seriøs undersøkelse fra et vestlig land som underbygger det du sier.

Ja, kvinner tjener på populasjonsnivå mindre enn menn. Nei, det handler ikke om diskriminering, det handler om utdanningsvalg og hvor mye man er villige til å jobbe. Menn utdanner seg i større grad til å jobbe i det private næringsliv og er villige til å jobbe mer enn kvinner.

Slutt å spre piss.

 

Vel, da er vi uenige. Det finnes mye god lesning på dette punktet, som her fra SSB, og her fra Bufdir. Selvsagt er det mange grunner til ulikhetene, men som jeg skrev over her; statistisk sett tjener kvinner mindre enn menn. Og for min del handler det lite om å sammenligne en toppleder i det private med en deltidsansatt i det offentlige, men hvordan forskjellene er innad i en bestemt bedrift eller bransje. Og da dro jeg frem mine egne erfaringer. Så nei, dette er ikke bare piss, hverken for meg eller mange andre som opplever det samme.

Og et annet, vel så viktig spørsmål for meg er da: hvorfor jobber menn mer enn kvinner statistisk sett? Hvorfor er det ''alltid'' mannen som skal ofre familieliv fordi han må jobbe overtid? Dette strekker seg så mye lengre enn bare lønnsforskjeller - det er hele samfunnet som trenger et annet fokus spør du meg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, ^^Belle^^ said:

 

Vel, da er vi uenige.

Nei. Vi er ikke uenige. Du tar feil. Man diskuterer ikke fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, janeikanskje skrev:

Beklager hvis jeg var uklar, men det er altså ikke det at kvinner tar andre valg som anses som kvinnediskriminering, men resultatene av nettopp det at man tar ulike valg brukes ofte som eksempler på diskriminering av kvinner i arbeidslivet. F.eks. at det er flere mannlige enn kvinnelige toppledere, eller at det er flere kvinner i deltidsstillinger. Alt dette handler jo om valg.

Ah, da forstår jeg. Takk for oppklaring.

Og ja, jeg er delvis enig med deg. Det handler om valg, og man må jo respektere de valgene andre tar. Jeg gir all min honnør til sykepleiere for eksempel, for det er aldri noe jeg kunne drevet med, og jeg er klar over at det er flere kvinner enn menn som skyr unna mitt fagfelt. Men hvorfor er det sånn? Hvorfor er det ''alltid'' kvinner som jobber deltid og gir opp en god slump av pensjonen sin til fordel for mannen? Det er disse forskjellene som er viktige for meg å ha fokus på. Og det handler om hele den grunnforståelsen av hvordan hverdagen funker i dette samfunnet vi lever i. Ja til normalisering av hjemmeværende foreldre og kick-ass ledere uavhengig av kjønn.

(Og ja, jeg er klar over at vi nok aldri kommer til å komme dit at vi har 100% likestilling i alt, men jeg mener allikevel det er viktig å kontinuerlig jobbe for å komme oss dit. Det er ikke så mye som skal til før ting faller tilbake til gamle synder igjen, som siste tids diskusjoner om abort for eksempel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mann1979 skrev:

Nei. Vi er ikke uenige. Du tar feil. Man diskuterer ikke fakta.

Da må du vise meg noe fakta. Jeg har lagt frem hvilke fakta jeg baserer mine synspunkt utifra, så får du legge frem dine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

 

Og et annet, vel så viktig spørsmål for meg er da: hvorfor jobber menn mer enn kvinner statistisk sett? Hvorfor er det ''alltid'' mannen som skal ofre familieliv fordi han må jobbe overtid? Dette strekker seg så mye lengre enn bare lønnsforskjeller - det er hele samfunnet som trenger et annet fokus spør du meg.

Jeg vil bare komme med et lite sidespor til det siste du skriver her. Det har vært svært interessant å følge debatten om fedrekvote den siste tiden, og dessuten tolke den gjennom likestillingsbriller. Det viser seg jo gjennom den debatten at svært mange kvinner selv ønsker at det er hun som skal være hjemme med barnet fremfor pappaen. Av de få menn som har ytret seg, har de fleste vært positive til fedrekvote, mens de andre har vært mistenkelig stille ...

Igjen tror jeg det handler mye om (kvinnens) valg.

Endret av janeikanskje
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ^^Belle^^ said:

Da må du vise meg noe fakta. Jeg har lagt frem hvilke fakta jeg baserer mine synspunkt utifra, så får du legge frem dine.

Her er en artikkel i The Economist. Setter pris på om du legger frem noe som helst som underbygger dine fullstendig feilaktige påstander. Venter i spenning!

 

https://www.economist.com/graphic-detail/2017/08/01/are-women-paid-less-than-men-for-the-same-work

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, janeikanskje skrev:

Jeg vil bare komme med et lite sidespor til det siste du skriver her. Det har vært svært interessant å følge debatten om fedrekvote den siste tiden, og dessuten tolke den gjennom likestillingsbriller. Det viser seg jo gjennom den debatten at svært mange kvinner selv ønsker at det er hun som skal være hjemme med barnet fremfor pappaen. Av de få menn som har ytret seg, har de fleste vært positive til fedrekvote, mens de andre har vært mistenkelig stille ...

Jepp, dette er en av de tingene jeg synes er trist. Dvs, det er jo veldig bra at menn generelt er positive til utvidet pappaperm, men det er trist at kvinner føler de har mer rett på permisjonen enn menn. Er det en enighet innad i forholdet så er jo det én ting, men om mannen ønsker mer permisjon eller kvinnen ønsker mindre, men ikke ''får'' det av partneren på grunn av inngrodde sosiale mønster, så er det feil i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Mann1979 skrev:

Her er en artikkel i The Economist. Setter pris på om du legger frem noe som helst som underbygger dine fullstendig feilaktige påstander. Venter i spenning!

 

https://www.economist.com/graphic-detail/2017/08/01/are-women-paid-less-than-men-for-the-same-work

Jeg har allerede lagt frem lenger oppe? Skjønner ikke hvorfor du kaller mine påstander feilaktige. Vi bruker stort sett de samme kildene ser jeg, og statistisk sett tjener kvinner mindre enn menn. Er vi uenige i det? Når det gjelder samme lønn for samme jobb, så er det fremdeles en ulikhet her - det ser man i tabellen du linker til her også. Den er heldigvis på hell, men innenfor visse yrkesgrupper er det fremdeles store forskjeller.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, ^^Belle^^ said:

Jeg har allerede lagt frem lenger oppe? Skjønner ikke hvorfor du kaller mine påstander feilaktige. Vi bruker stort sett de samme kildene ser jeg, og statistisk sett tjener kvinner mindre enn menn. Er vi uenige i det? Når det gjelder samme lønn for samme jobb, så er det fremdeles en ulikhet her - det ser man i tabellen du linker til her også. Den er heldigvis på hell, men innenfor visse yrkesgrupper er det fremdeles store forskjeller.

 

Og igjen så sammenligner du epler og pærer. Dette er en sammenligning av gjennomsnittslønn som ikke tar hensyn til ansennitet.

Mener du at en nyutdannet, kvinnelig 30 år gammel finansmegler med to år i yrket skal tjene like mye som en megler på partnernivå med 30 års ansennitet? 

Mtp. at det knapt finnes kvinner i de øvre aldersgruppene i mange av disse yrkene som har størst forskjell på lønnsnivået så vil dette gjøre enorme utslag på gjennomsnittet.

Som jeg nevnte tidligere så har ingen seriøse undersøkelser funnet signifikante lønnsforskjeller mellom kvinner og menn justert for faktorer som utdanning, stilling og ansennitet. Det er ingenting du har postet i denne tråden som tilsier at dette er feil. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AlkoMann skrev:

De siste 40 årene har man tilrettelagt for at kvinner skal kunne jobbe og ha barn samtidig. For 40 år siden gikk diskusjonen som kvinner skulle få delta i skirenn. Det er bar litt over 10 år siden kvinner fikk delta i skihopp. 

Så rart da at her er en liste over kvinner med verdensrekorder i skiflyging helt tilbake til 1897:

https://no.wikipedia.org/wiki/Verdensrekorder_i_skiflyging#Kvinner

Såvidt jeg har forstått årsregningen så er 1897 mer enn 10 år siden....

Og her er en liste over kvinner med VM medaljer i langrenn helt tilbake til 1954:

https://no.wikipedia.org/wiki/VM-medaljører_i_langrenn#Kvinner

Igjen hvis jeg har forstått årsregning rikitg så er 1954 mer enn 40 år siden...

 

Kan det kanskje hende at du ikke har peiling på hva du prater om, og bare spyr ut tull som passer din ideologiske overbevisning?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg har allerede lagt frem lenger oppe? Skjønner ikke hvorfor du kaller mine påstander feilaktige. Vi bruker stort sett de samme kildene ser jeg, og statistisk sett tjener kvinner mindre enn menn. Er vi uenige i det? Når det gjelder samme lønn for samme jobb, så er det fremdeles en ulikhet her - det ser man i tabellen du linker til her også. Den er heldigvis på hell, men innenfor visse yrkesgrupper er det fremdeles store forskjeller.

 

Du tror finnansmeglerer går på fastlønn?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, janeikanskje skrev:

Jeg vil bare komme med et lite sidespor til det siste du skriver her. Det har vært svært interessant å følge debatten om fedrekvote den siste tiden, og dessuten tolke den gjennom likestillingsbriller. Det viser seg jo gjennom den debatten at svært mange kvinner selv ønsker at det er hun som skal være hjemme med barnet fremfor pappaen. Av de få menn som har ytret seg, har de fleste vært positive til fedrekvote, mens de andre har vært mistenkelig stille ...

Igjen tror jeg det handler mye om (kvinnens) valg.

Her er jeg dels uenig. 

De jeg har snakket med om dette, snakker heller om ønsket om at de vil være hjemme på senere tidspunkt, slik at de også får oppleve noe annet enn de første 6-7 mnd med amming, nattevåk, kveldsuro osv. 

Det er jo ikke så rart at fedre lurer på hvorfor mødre klager i permisjonstiden, når de selv kommer til dekket bort med rutiner og rolige kvelder/netter. 

For de jeg snakker med, er det her de klager over permen. Og det skjønner jeg. Jeg er sjeleglad for at min man hadde perm fra lille var 6 uker, slik at han fikk se hvor slitsomt det er med baby hele døgnet, og det hjalp mye for vår kommunikasjon at vi begge visste hva nattevåk, laaaaange trilleturer osv gjorde med hode. 

Jeg og finner det litt rart at når det roer seg, både hos baby og i mors kropp/hormoner, så skal far få ta over. Jeg skjønner godt de som vil ha lang perm jeg, slik at de får oppleve permisjonen uten så mange av de negative faktorene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 hours ago, ^^Belle^^ said:

Veldig interessant artikkel, og et interessant tema som sådan.

For min del kjenner jeg meg ikke igjen i de siste avsnittene dine der @janeikanskje. Det at det finnes både kvinne- og mannsdominerte yrker har alltid, og kommer alltid til å være en ting. Men jeg kan ikke huske å ha lest eller sett eller opplevd at det at kvinner velger bort mannsdominerte yrker blir sett på som kvinnediskriminering altså - kom gjerne med kilder. Det er jo nettopp derfor noen yrker ER kjønnsdominerte den ene eller andre veien, og at disse yrkene da jobber for rekruttering innenfor de kjønnene man ønsker for å jevne ut ubalansen. Det er helt naturlig og selvsagt at man også jobber med utjevning ved å rekruttere menn, ikke bare kvinner.

Jeg jobber selv i et mannsdominert yrke, og har fått kjenne godt på kroppen hvordan det er å være en minoritet. Som oftest er det bare positivt, men det er ikke til å stikke under en stol at statistisk sett får vi kvinner lavere lønn enn menn som har samme ansiennitet, erfaring, kunnskaper og evne til å utføre jobben. Jeg har ikke tatt et valg om å tilfeldigvis bli plassert sammen med mennene som har samme stilling som meg - jeg har jobbet og stått på like mye som dem for å komme hit jeg er nå. Allikevel tjener de bedre. Jeg er ikke stakkarslig, men jeg er klar over ubalansen, og kommer aldri til å holde kjeft om den så lenge den er så urettferdig som den er.

---

PS! Jeg tar ikke med meg mensen på jobb. Ei heller barn eller drama. Og turn-off? WTF? Jeg jobber ikke for at DU, mann, skal ha noe som helst turn-on.

Kvinner tjener mer når man tar den samme jobb med den samme tiden. Om man tar alle kvinner og alle menn og deler på 2, så tjener menn mer og tar man en kvinne og en mann i samme jobb og samme tid på jobb så tjener kvinner litt mer enn menn i Norge.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sinsiew skrev:

Her er jeg dels uenig. 

De jeg har snakket med om dette, snakker heller om ønsket om at de vil være hjemme på senere tidspunkt, slik at de også får oppleve noe annet enn de første 6-7 mnd med amming, nattevåk, kveldsuro osv. 

Det er jo ikke så rart at fedre lurer på hvorfor mødre klager i permisjonstiden, når de selv kommer til dekket bort med rutiner og rolige kvelder/netter. 

For de jeg snakker med, er det her de klager over permen. Og det skjønner jeg. Jeg er sjeleglad for at min man hadde perm fra lille var 6 uker, slik at han fikk se hvor slitsomt det er med baby hele døgnet, og det hjalp mye for vår kommunikasjon at vi begge visste hva nattevåk, laaaaange trilleturer osv gjorde med hode. 

Jeg og finner det litt rart at når det roer seg, både hos baby og i mors kropp/hormoner, så skal far få ta over. Jeg skjønner godt de som vil ha lang perm jeg, slik at de får oppleve permisjonen uten så mange av de negative faktorene. 

Det er ikke det at jeg ikke forstår hvorfor valgene blir tatt, jeg påpeker bare at jeg også forstår at dette naturligvis har en innvirkning på kjønnsstatistikken i arbeidslivet, uten at det handler om kvinnediskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...