Gå til innhold

Noen muslimer her eller som kjenner til den muslimske verden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen bor veldig tett av dem, også i fine leiligheter. Virker som det er mor og far som har jobbet opp pengene der, men når når foreldrene dør og bare søsken lever sammen, hvordan gjør de det da? Hvis det har litt lavtlønnede jobber? 
Hvordan klarer de å betale for en leilighet? Hvordan får de plass til å stifte familie? 

Anonymkode: 82912...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du spør om egentlig? Jeg forstår ikke. Vi kan jo ikke vite hvordan folk betaler husleia si, hverken nordmenn eller muslimer eller spanjoler. At de bor mange sammen tyder jo på dårlig råd, og i noen kulturer fortsetter de å bo hele storfamilien samlet selv om de har måttet bytte land, rett og slett på grunn av f ä miluesamhold og tradisjon -så i de tilfellene du nevner så hår de vel sammen om husleia da for å kunne beholde leiligheta? 

Anonymkode: facd2...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiesamhold*

Anonymkode: facd2...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Familiesamhold*

Anonymkode: facd2...f85

ja men pengene må jo komme fra et sted.

Anonymkode: 82912...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ja men pengene må jo komme fra et sted.

Anonymkode: 82912...231

De kommer fra like ulike steder som de kommer fra når det kommer til nordmenn.

For et idiotisk spørsmål. Muslimer er IKKE en homogen gruppe som gjør identiske ting.

Anonymkode: 8502b...128

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

ja men pengene må jo komme fra et sted.

Anonymkode: 82912...231

Øh ja? Noen har jobb, noen er på nav, noen har arv, noen har litt oppspart - dette gjelder jo alle mennesker, ikke de med en spesiell religion? Hvordan betaler vennene dine husleia si sa? Naboene dine? Svaret du finner der er det samme som for de du lurer på. Om du virkelig vil ha svaret må du ringe på døra og spørre. 

Anonymkode: facd2...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer fra like ulike steder som de kommer fra når det kommer til nordmenn.

For et idiotisk spørsmål. Muslimer er IKKE en homogen gruppe som gjør identiske ting.

Anonymkode: 8502b...128

Eeeh. jeg vet det.
Men de har et annet forhold til familie enn det vi nordmenn har. Virker som det er mer sosial kontroll.
Hvorfor har kvinnene alltid stengt instaprofil for eksempel? 
Kan de bare finne den mannen de vil? 
De bor jo gjerne alle søsken sammen, i tillegg til barna deres når de er langt opp i voksen alder.

Anonymkode: 82912...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Øh ja? Noen har jobb, noen er på nav, noen har arv, noen har litt oppspart - dette gjelder jo alle mennesker, ikke de med en spesiell religion? Hvordan betaler vennene dine husleia si sa? Naboene dine? Svaret du finner der er det samme som for de du lurer på. Om du virkelig vil ha svaret må du ringe på døra og spørre. 

Anonymkode: facd2...f85

er ikke nav i utlandet. Har Pakistan, Iran, Irak, Tyrkia slike velferdsordninger?

Anonymkode: 82912...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

er ikke nav i utlandet. Har Pakistan, Iran, Irak, Tyrkia slike velferdsordninger?

Anonymkode: 82912...231

Så du spør hvordan folk gjør dette i eget land eller snakker du om de som bor i Norge? Du bør være mer tydelig i såfall.

Spør du om hvordan en storfamilie i Pakistan får til å betale husleia si i Pakistan? 

Anonymkode: facd2...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeeh. jeg vet det.
Men de har et annet forhold til familie enn det vi nordmenn har. Virker som det er mer sosial kontroll.
Hvorfor har kvinnene alltid stengt instaprofil for eksempel? 
Kan de bare finne den mannen de vil? 
De bor jo gjerne alle søsken sammen, i tillegg til barna deres når de er langt opp i voksen alder.

Anonymkode: 82912...231

Uhm...mange nordmenn og folk ellers i verden har steng instaprofil. Mange av folk jeg kjenner er polske, norske, spanske og de har stengte profiler. Ikke alle ønsker bli stirra på og få tilsendt tragiske meldinger fra menn eller diverse om en har konto hvor en legger ut mye selfier og bilder av seg selv.

Ja, mange kvinner bor gjerne med familien til de finner seg med mann, og ofte gjelder det alle barna til foreldrene egentlig, de holder sammen for det meste helt til de finner en kjæreste og samboer/gifter seg. 

Anonymkode: 8dd06...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrkia er jeg ganske sikker på at har velferdsordninger som fungerer, de er så godt som en del av Europa og veldig vestlige. Godt mulig Iran også har rimelig-is ord ninger så lenge du "holder hodet lavt politisk". 

Anonymkode: facd2...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du spør hvordan folk gjør dette i eget land eller snakker du om de som bor i Norge? Du bør være mer tydelig i såfall.

Spør du om hvordan en storfamilie i Pakistan får til å betale husleia si i Pakistan? 

Anonymkode: facd2...f85

ja, i hjemlandene sine.

Anonymkode: 82912...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tyrkia er jeg ganske sikker på at har velferdsordninger som fungerer, de er så godt som en del av Europa og veldig vestlige. Godt mulig Iran også har rimelig-is ord ninger så lenge du "holder hodet lavt politisk". 

Anonymkode: facd2...f85

Tyrkia har jo blitt snakket så mye dritt om her inne, alt er rævva osv? 
Iran, du nevner IS? er ikke Iran mye tryggere og bedre enn Tyrkia og Pakistan da? :P 

Anonymkode: 82912...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tyrkia har jo blitt snakket så mye dritt om her inne, alt er rævva osv? 
Iran, du nevner IS? er ikke Iran mye tryggere og bedre enn Tyrkia og Pakistan da? :P 

Anonymkode: 82912...231

Nevnte ikke Is, mobilen lager kluss, mente "rimelig-ish", altså at de har noe på stell men ikke nødvendigvis for alle likt. 

Anonymkode: facd2...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt annen mentalitet og et familiesamhold som vi ikke er vant til. Vi oppdras til å bli selvstendige, men det er en verdi min marokkanske familie ikke forstår helt verdien av. De tenker at vår måte er å være ganske ensomme. Mens vi "trenger egentid" tenker de jo flere dess bedre. De er ikke individer på samme måte som oss, de er i hovedsak en del av familien. For dem er egenttid noe de stort sett har på toalettet, og fra de er babyer har de alltid mennesker rundt seg. Tett på. Det er det de anser som normalt, og nærmeste familie inkluderer også tanter, onkler, fettere og kusiner. Ja til og med flere ledd. 

For dem er jeg litt rar som trenger alenetid, eller tid med bare mann og barn. Hvorfor jeg ikke kan slappe av med 10 mennesker rundt meg synes de er rart. Det er jo bare å legge seg nedpå det, med koselig stemmesurr rundt meg. Det er jo så trygt og fint! At jeg er vokst opp med eget rom jeg kunne trekke meg tilbake på er en kuriositet. Hvorfor skulle noen ønske å sove og være alene? Hvordan kan vi foretrekke å leve alene i en bolig? 

De respekterer mitt behov, men de finner det rart. 

Det er ikke vanlig at noen barn flytter ut før de gifter seg, med mindre de må det på grunn av jobb eller utdanning, og da reiser de hjem til familiekaoset så fort som mulig. De føler seg ensomme alene. 

Derfor blir også mange fra slike kulturer deprimert når de flytter til Norge. Det tar ofte år å venne seg til vår ensomme livsstil, og at vi er individer først, og familien kommer i andre rekke. At vi besøker hverandre kun noen timer, ikke dager av gangen. At det er stille og kjedelig. At man må løse sine utfordringer selv, ta sine beslutninger selv, ikke sammen med familien. 

Det er ikke slik at vi lever feil eller omvendt, men det er ulike kulturer. Ulike måter å tenke på, og være på. Normalt i Marokko er ikke det samme som normalt i Norge, og vi som har vokst opp her eller der er formet etter det vi har vokst opp med. 

Jeg elsker min marokkanske svigerfamilie, men trenger pauser fra dem innimellom, selv om vi bare er der i 1-3 uker. De elsker meg, og respekterer det, men de vil aldri forstå dette behovet. Det er rett og slett unormalt for dem. Der er jeg den litt eksotiske norske damen, som har litt sære behov. 

Før de forsto dette behovet mitt for alenetid kom de på besøk og ble i flere dager, selv om de bor 5 minutter unna. Nå sveiper svigermor alle som ikke ennå har forstått dette med seg hjem til seg når det lakker mot kveld, fordi hun har forstått at jeg trenger alenetid, og at det ikke betyr at jeg er mindre glad i dem, jeg er bare støpt i en annen skje, i et annet land. Jeg elsker henne ikke noe mindre for den aksepten for at jeg er annerledes. Ikke farlig annerledes, bare annerledes. 

Om bare flere mennesker i verden var som svigermor! 

Anonymkode: c94b8...64a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 
Er det slik i disse landene og kulturene at det er en skam å ikke få barn?

Anonymkode: 82912...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en helt annen mentalitet og et familiesamhold som vi ikke er vant til. Vi oppdras til å bli selvstendige, men det er en verdi min marokkanske familie ikke forstår helt verdien av. De tenker at vår måte er å være ganske ensomme. Mens vi "trenger egentid" tenker de jo flere dess bedre. De er ikke individer på samme måte som oss, de er i hovedsak en del av familien. For dem er egenttid noe de stort sett har på toalettet, og fra de er babyer har de alltid mennesker rundt seg. Tett på. Det er det de anser som normalt, og nærmeste familie inkluderer også tanter, onkler, fettere og kusiner. Ja til og med flere ledd. 

For dem er jeg litt rar som trenger alenetid, eller tid med bare mann og barn. Hvorfor jeg ikke kan slappe av med 10 mennesker rundt meg synes de er rart. Det er jo bare å legge seg nedpå det, med koselig stemmesurr rundt meg. Det er jo så trygt og fint! At jeg er vokst opp med eget rom jeg kunne trekke meg tilbake på er en kuriositet. Hvorfor skulle noen ønske å sove og være alene? Hvordan kan vi foretrekke å leve alene i en bolig? 

De respekterer mitt behov, men de finner det rart. 

Det er ikke vanlig at noen barn flytter ut før de gifter seg, med mindre de må det på grunn av jobb eller utdanning, og da reiser de hjem til familiekaoset så fort som mulig. De føler seg ensomme alene. 

Derfor blir også mange fra slike kulturer deprimert når de flytter til Norge. Det tar ofte år å venne seg til vår ensomme livsstil, og at vi er individer først, og familien kommer i andre rekke. At vi besøker hverandre kun noen timer, ikke dager av gangen. At det er stille og kjedelig. At man må løse sine utfordringer selv, ta sine beslutninger selv, ikke sammen med familien. 

Det er ikke slik at vi lever feil eller omvendt, men det er ulike kulturer. Ulike måter å tenke på, og være på. Normalt i Marokko er ikke det samme som normalt i Norge, og vi som har vokst opp her eller der er formet etter det vi har vokst opp med. 

Jeg elsker min marokkanske svigerfamilie, men trenger pauser fra dem innimellom, selv om vi bare er der i 1-3 uker. De elsker meg, og respekterer det, men de vil aldri forstå dette behovet. Det er rett og slett unormalt for dem. Der er jeg den litt eksotiske norske damen, som har litt sære behov. 

Før de forsto dette behovet mitt for alenetid kom de på besøk og ble i flere dager, selv om de bor 5 minutter unna. Nå sveiper svigermor alle som ikke ennå har forstått dette med seg hjem til seg når det lakker mot kveld, fordi hun har forstått at jeg trenger alenetid, og at det ikke betyr at jeg er mindre glad i dem, jeg er bare støpt i en annen skje, i et annet land. Jeg elsker henne ikke noe mindre for den aksepten for at jeg er annerledes. Ikke farlig annerledes, bare annerledes. 

Om bare flere mennesker i verden var som svigermor! 

Anonymkode: c94b8...64a

Jeg forstod ikke hva du mente med min marokkanske familie, har du en bakgrunn med en annen etnisitet i tillegg til marokkansk? :) 

Anonymkode: 8502b...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en helt annen mentalitet og et familiesamhold som vi ikke er vant til. Vi oppdras til å bli selvstendige, men det er en verdi min marokkanske familie ikke forstår helt verdien av. De tenker at vår måte er å være ganske ensomme. Mens vi "trenger egentid" tenker de jo flere dess bedre. De er ikke individer på samme måte som oss, de er i hovedsak en del av familien. For dem er egenttid noe de stort sett har på toalettet, og fra de er babyer har de alltid mennesker rundt seg. Tett på. Det er det de anser som normalt, og nærmeste familie inkluderer også tanter, onkler, fettere og kusiner. Ja til og med flere ledd. 

For dem er jeg litt rar som trenger alenetid, eller tid med bare mann og barn. Hvorfor jeg ikke kan slappe av med 10 mennesker rundt meg synes de er rart. Det er jo bare å legge seg nedpå det, med koselig stemmesurr rundt meg. Det er jo så trygt og fint! At jeg er vokst opp med eget rom jeg kunne trekke meg tilbake på er en kuriositet. Hvorfor skulle noen ønske å sove og være alene? Hvordan kan vi foretrekke å leve alene i en bolig? 

De respekterer mitt behov, men de finner det rart. 

Det er ikke vanlig at noen barn flytter ut før de gifter seg, med mindre de må det på grunn av jobb eller utdanning, og da reiser de hjem til familiekaoset så fort som mulig. De føler seg ensomme alene. 

Derfor blir også mange fra slike kulturer deprimert når de flytter til Norge. Det tar ofte år å venne seg til vår ensomme livsstil, og at vi er individer først, og familien kommer i andre rekke. At vi besøker hverandre kun noen timer, ikke dager av gangen. At det er stille og kjedelig. At man må løse sine utfordringer selv, ta sine beslutninger selv, ikke sammen med familien. 

Det er ikke slik at vi lever feil eller omvendt, men det er ulike kulturer. Ulike måter å tenke på, og være på. Normalt i Marokko er ikke det samme som normalt i Norge, og vi som har vokst opp her eller der er formet etter det vi har vokst opp med. 

Jeg elsker min marokkanske svigerfamilie, men trenger pauser fra dem innimellom, selv om vi bare er der i 1-3 uker. De elsker meg, og respekterer det, men de vil aldri forstå dette behovet. Det er rett og slett unormalt for dem. Der er jeg den litt eksotiske norske damen, som har litt sære behov. 

Før de forsto dette behovet mitt for alenetid kom de på besøk og ble i flere dager, selv om de bor 5 minutter unna. Nå sveiper svigermor alle som ikke ennå har forstått dette med seg hjem til seg når det lakker mot kveld, fordi hun har forstått at jeg trenger alenetid, og at det ikke betyr at jeg er mindre glad i dem, jeg er bare støpt i en annen skje, i et annet land. Jeg elsker henne ikke noe mindre for den aksepten for at jeg er annerledes. Ikke farlig annerledes, bare annerledes. 

Om bare flere mennesker i verden var som svigermor! 

Anonymkode: c94b8...64a

Har etter et par måneder sammen med kjæresten min forstått at alene tid er noe som ikke finnes og som ikke skal finnes. At vi er sammen helle døgnet, gjerne sammen med flere er helt normalt. Han blir ikke lei uansett om vi har tilbrakt en uke samme.  Planen er å dra til Marokko i august for å feire noe muslimsk, da skal vi bo hjemme til moren hans samme med masse folk i minst en uke. Jeg kjenner allerede at jeg gruer meg litt. Di er veldig sosial, des flere jo bedre.

Anonymkode: 3c147...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen bor veldig tett av dem, også i fine leiligheter. Virker som det er mor og far som har jobbet opp pengene der, men når når foreldrene dør og bare søsken lever sammen, hvordan gjør de det da? Hvis det har litt lavtlønnede jobber? 
Hvordan klarer de å betale for en leilighet? Hvordan får de plass til å stifte familie? 

Anonymkode: 82912...231

Muslimer vil ikke betale renter, da blir det også vanskelig med lån og egen bolig. Detter en veldig aktuell artikkel ifra klassekampen: https://www.klassekampen.no/article/20190522/ARTICLE/190529989

Hvis muslimer skal få spesialbehandling og rentefrie lån så må alle andre også få det, resultatet blir en økonomisk kollaps. Mange av disse muslimene skjønner rett og slett ikke hvorfor europeiske land er så bra som de er i forhold til landene de kommer fra.

Det er ikke uten grunn at de aller fleste land som er styrt av Islam er økonomisk, teknologisk og sosialt tilbakestående i forhold til vestlige land. Men det som forundrer meg mest er at disse menneskene har flyttet fra sine egne land for å få et bedre liv, men de vil videreføre den destruktive kulturen og religionen til det nye landet de bor i.

Hvis Norge og de øvrige land i vesten skulle blitt styrt på samme måte som de landene disse menneskene kommer fra så hadde det ikke gått lang tid før vi hadde blitt satt 500 år tilbake i tid når det gjelder utvikling.

Anonymkode: e71ad...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du kan si at grunnen til at de klarer seg er at de er muslimer. De har en kultur i familien som gjør at de får dette til å gå rundt. Alle familier er forskjellige, selv om de er muslimer. Det har nok mere med hvilket land de kommer fra og hva som er vanlig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...