Gå til innhold

Til dere som har barn: kan jeg få, uten jobb?


Mia00

Anbefalte innlegg

28 år og jobber ikke 😂😂😂😂😂

Anonymkode: 4dfcc...b9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kommer til å høre fra ts igjen om 4 år når ungen har bursdag og hun ikke har penger til å feire dagen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi begge studenter, så ingen av oss har faktisk fast jobb. Å ha baby trenger ikke koste all verdens. Har du venner eller søsken med barn? Kanskje dere kan arve av dem. 

Ellers har du jo FINN og andre bruktbutikker. Babyen drikker mm det første året, så matbudsjetter øker ikke nevneverdig. Dere kan ha krav på gratis bhg hvis dere tjener mindre enn en viss sum totalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 12.01, AnonymBruker skrev:

Dobbelt med utstyr må man da ikke ha...? 

Anonymkode: e7fe1...ab1

Vi har i hvert fall vært helt avhengig av to sett med alt fra regntøy til vintertøy. Gummistøvler og joggesko. Ting må vaskes og tørkes. 

Anonymkode: 43a42...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har i hvert fall vært helt avhengig av to sett med alt fra regntøy til vintertøy. Gummistøvler og joggesko. Ting må vaskes og tørkes. 

Anonymkode: 43a42...598

Tok ting hjem på vask og tørk på ettermiddagen. Hengte opp på badet og det tørket fort!

Kritiserer ikke dere som vil ha to av alt, selvfølgelig er det mest praktisk! Men skal man tenke økonomisk, som hi her, da klarer man seg med et sett:)

Ting som regnvotter, vintervotter ol hadde jeg flere av da, de trenger bytte i løpet av dagen.

Minste arvet faktisk regnklær sånn at han hadde to sett, men det ble ikke brukt da jeg hadde kommet godt inn i denne rutinen med å vaske og tørke mellom hver dag ;) Til slutt hang jeg det bare i barnehagen i reserve, men ble ikke brukt der heller. 

Anonymkode: e7fe1...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du og barnet dør ikke selv om du har dårlig økonomi. Men hva om dere går fra hverandre? Hva om han blir syk eller arbeidsufør? Hva om barnet er sykt og krever dyr medisinsk behandling? 

Irriterer meg over folk som SKAL ha barn, men som ikke skal ta det økonomiske ansvaret. Barn koser MYE penger. Selv kjøper jeg så godt som alt brukt, men fortsatt blir det mye penger. Du skal høre hvorfor du kan få barn, men ikke hvorfor du kanskje skulle utsatt det. Det blir faktisk litt for dumt🙈

Har du aldri tenkt til å jobbe? Har du ingen inntekt? 

Anonymkode: bd620...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Lillfrid skrev:

Her er vi begge studenter, så ingen av oss har faktisk fast jobb. Å ha baby trenger ikke koste all verdens. Har du venner eller søsken med barn? Kanskje dere kan arve av dem. 

Ellers har du jo FINN og andre bruktbutikker. Babyen drikker mm det første året, så matbudsjetter øker ikke nevneverdig. Dere kan ha krav på gratis bhg hvis dere tjener mindre enn en viss sum totalt. 

Man har ikke krav på gratis BHG? Man kan ha krav på redusert bhg noe som utgjør ca 1500 kr/mnd. 

Anonymkode: bd620...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke krav på gratis BHG? Man kan ha krav på redusert bhg noe som utgjør ca 1500 kr/mnd. 

Anonymkode: bd620...974

Jo, du kan ha krav på gratis kjernetid i bhg. Hvis husholdningen tjener under 450.000 kroner i året, har barnet rett til 20 timer gratis barnehage i uka. 

Endret av Lillfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 22.42, Mia00 skrev:

Takk for godt svar! Ja, er i fult arbeid når permisjonen er ferdig, så ikke noe problem der. Er kun de neste mnd dette er snakk om- Det blir tøft som du sier, men er helt enig i å få når man virkelig VIL enn å vente. Mannen min er også i 100% jobb, så han tjener mye. Takk igjen for innspill :)

Her ble det mye krisemaksimering. Et år eller to år mens ett barn er baby er ikke et problem. Babyer er ikke så dyre. Det er heller ikke den fasen i livet man selv ønsker ferier, dyrt sportsutstyr, dyre klær eller går på restaurant (bare eksempler, men slikt som man ønsker seg i løpet av et liv, kan man godt droppe helt i babyperioden).  Det er senere dere vil få dårlig råd hvis du aldri jobber. Har du mulighet til å studere noe? Hvis du beviselig tar godkjent fag, er du i full aktivitet og mannen kan ta permisjon (gradert, utsatt) osv. Jeg gikk på et sånt samlingsbasert studie da jeg fikk barn og ikke hadde rett på permisjon. Mannen tok permisjon de dagene jeg var på samling, og senere når jeg var i full, ny jobb, vi hadde flytta og barnet skulle begynne i barnehagen. 

Anonymkode: b735e...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke jobb og dermed ikke økonomi til å ta vare på deg selv engang. Å være prisgitt mannen, med et barn, er en dårlig start. Hva angår pensjonspoeng er en annen sak. Men hva om du ikke vil være i forholdet lenger, eller mannen går fra deg? Eller mannen blir syk eller dør. Shit happens! Sånn er det bare. 

Nei, penger er ikke alt. Men det hjelper utrolig mye! 

Å gå inn for å barn i en slik situasjon er noe jeg absolutt ikke anbefaler. 

Anonymkode: 5316f...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 7.54, WhisperingWind skrev:

Du er 28 år og jobber ikke nå fordi du ikke vil?

Hva med pensjonspoeng?

Hva om det blir brudd? Har du verdier? Er du medeier i bolig så du har noe om han skulle gå fra deg?

Har dere livs og uføre forsikring? Han kan dø eller bli uføre og da forsvinner/reduseres inntekt betraktelig om du ikke er i 

Joda, vi bor i Norge og vi havner ikke på gaten. Men fy fader det er allikevel tøft å være alene med barn. Å ikke kunne unne seg noe ekstra, reise på ferier og leve fra lønn til lønn og snu på hver krone. Ikke kunne spare til seg eller barnet. 

Det er enkelt å tenke at alt ordner seg, men når man først står oppi en situasjon som man tenker aldri vil skje, så er det mye tøffere enn tanken om det. Spesielt med barn i bildet.

 

Oi! Hvorfor starter vi med hat?

Jeg jobber ikke fordi jeg ikke vil? Hvem FAEN (unnskyld språket, men du er uforskammet) tror du at du er? Du har det så fantastisk med dine barn og har penger nok til alle. Vet du? Hvis du dør så får sikkert barna dine en stor sum penger, men det er ikke hva jeg tenker på. Ikke HVA som kan skje, Og mannen min har som sagt jobb nå og jeg søker og kommer til å få en. Så vær så snill, "med barn i bildet" er en tanke vi har hatt sammen i mer enn fem år. Nå lurte jeg bare på om det endelig gikk. 

Endret av Mia00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 9.05, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er grusomt vondt å ha dårlig råd. Særlig når bilstolen ryker (4 000), eller vinterskoene fikk hull (1 000) eller bursdagssesong (100×4). Vi hadde dårlig råd med førstemann, og det var mange tunge og tøffe måneder. Vi har heldigvis kommet oss godt opp og tjener over snittet begge to. Vi bruker fremdeles ganske lite penger og sparer store deler av lønnen. Vi kjøper klespakker, brukte leker og lite tullete luksus. Men det er fremdeles ikke til å komme unna at barn er dyrt. Relativ fattigdom er fattigdom, selv om barn ikke merker det før de blir større. 

For min del visste jeg at vår fattigdom var kortvarig og heldigvis i babytiden (opp til 2-3 år). Men de årene var enormt tunge! 

Anonymkode: edd38...ce3

Vi fikser bursdager osv lett, har FInn.no og mer. Trenger faktisk ikke alt nytt :)  Folk er forskjellige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 15.36, AnonymBruker skrev:

Tok ting hjem på vask og tørk på ettermiddagen. Hengte opp på badet og det tørket fort!

Kritiserer ikke dere som vil ha to av alt, selvfølgelig er det mest praktisk! Men skal man tenke økonomisk, som hi her, da klarer man seg med et sett:)

Ting som regnvotter, vintervotter ol hadde jeg flere av da, de trenger bytte i løpet av dagen.

Minste arvet faktisk regnklær sånn at han hadde to sett, men det ble ikke brukt da jeg hadde kommet godt inn i denne rutinen med å vaske og tørke mellom hver dag ;) Til slutt hang jeg det bare i barnehagen i reserve, men ble ikke brukt der heller. 

Anonymkode: e7fe1...ab1

Hva om ungen ble vår på formiddagen, og de skulle ut igjen etter lunsj? Måtte barnet ditt gå i våte klær?

 Vi må ha 2 sett regnklær og støvler i barnehagen. Blir vinterdressen våt bruker de parkdress eller regndress med ull//fleece under. 

Anonymkode: a01a2...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja man kan få barn uten jobb og det går nok bra. 

Vi kommer til å bruke 1-2 år på å bli kvitt gjelden vi har pådratt oss nå frem til begge endelig hadde fast jobb. Mannen min ble syk og gikk over på aap. Da han endelig ble frisk og kom i jobb igjen mistet jeg jobben da jeg fikk positiv test. 

Vi klarte oss med faste utgifter, men alg annet dro oss tilbake. Kom oss aldri ovenpå før ett eller annet oppsto. I fjor sommer ble både vaskemaskin og tørketrommel ødelagt, så må barna ha nye sko eller vinterdresser, så kommer nrk lisens, veiavgift, kommunale utgifter osv. 

Det har vært tøft, men det har jo gått på et vis.

Anonymkode: a01a2...ece

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk tråd hvor TS svarer med hjerter og optimisme til de som sier at det går, og svarer surt og «vi trenger ikke å kjøpe alt nytt - vi har kjærligheten» til alle som sier hun må prøve å se realistisk på det. 

Selvfølgelig «går det» for de fleste - barn dør sjeldent på grunn av fattigdom og for lite mat. Det er også slik at må man, så må man. Mange blir gravide med et uhell og må gjøre det beste ut av situasjonen, men her har du et valg. 

Ja du kan kjøpe brukt, men det er fremdeles mye penger totalt sett. Du skal ha vogn, senger, stellebord, babystol, bleier, mat, klær, utstyr, bursdagsgaver, sykkel, sparkesykkel, uteklær, vinterklær, barnehageplass, SFO ++

Du kan kjøpe sommerleker til hagen, trampoline, rollerblades, ski, opplevelser, ferier, sakkosekk, leker, akebrett, plaskebasseng, barnemøbler ++

Du trenger ikke alt, men du bør kunne innvilge de største, og oppnåelige ønskene til ditt barn - av og til. 

Hvordan vet du at du er i full jobb ved endt permisjon? Hva om dere går fra hverandre? Det skjer, selv om ingen forventer det. Har dere foreldre som kan hjelpe med barnevakt? Har dere bolig? 

Dette er viktige spm å svare på..

Endret av ablaze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
5 timer siden, Mia00 skrev:

Oi! Hvorfor starter vi med hat?

Jeg jobber ikke fordi jeg ikke vil? Hvem FAEN (unnskyld språket, men du er uforskammet) tror du at du er? Du har det så fantastisk med dine barn og har penger nok til alle. Vet du? Hvis du dør så får sikkert barna dine en stor sum penger, men det er ikke hva jeg tenker på. Ikke HVA som kan skje, Og mannen min har som sagt jobb nå og jeg søker og kommer til å få en. Så vær så snill, "med barn i bildet" er en tanke vi har hatt sammen i mer enn fem år. Nå lurte jeg bare på om det endelig gikk. 

Det kalles ikke hat. Det kalles å være realistisk. 

Den virkelig verden er uforutsigbar og man vet aldri hva som kan skje. Det er nok foreldre som har mistet partner til sykdom eller ulykke og sitter igjen i en veldig vanskelig økonomisk situasjon om ikke forsikringer, testamenter og alle sånn ting hadde vært i orden.

Jeg spør enkelt og greit om du velger å ikke være i jobb. Du skrev aldri at du var arbeidssøker som ikke får deg jobb.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du har mulighet bør du prøve å få jobbet fult lenge nok til å få foreldrepenger når du er i permisjon. Da tror jeg dere kommer til å ha det greit økonomisk mens du er i permisjon. Dere vil da ha mulighet til å spare endel i de månedene, og det kan være fint mtp at dere kanskje må da ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass. Dersom det ikke er mulig, så finnes det mange steder det går an å stramme inn økonomien. I tillegg er det mange som gir vekk, eller selger babyutstyr som nesten ikke er brukt billig.

Anonymkode: f814c...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om ungen ble vår på formiddagen, og de skulle ut igjen etter lunsj? Måtte barnet ditt gå i våte klær?

 Vi må ha 2 sett regnklær og støvler i barnehagen. Blir vinterdressen våt bruker de parkdress eller regndress med ull//fleece under. 

Anonymkode: a01a2...ece

Nei, de tok det i tørkeskapet.

Jobber i bhg, ingen som har to av alt hengende i bhg... 

Anonymkode: e7fe1...ab1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, May 25, 2019 den 5.46, AnonymBruker skrev:

Hva om ungen ble vår på formiddagen, og de skulle ut igjen etter lunsj? Måtte barnet ditt gå i våte klær?

 Vi må ha 2 sett regnklær og støvler i barnehagen. Blir vinterdressen våt bruker de parkdress eller regndress med ull//fleece under. 

Anonymkode: a01a2...ece

Ville blitt temmelig fullt i barnehagen dersom samtlige barn skal ha SÅ mange klær hver...    

Anonymkode: 58026...996

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...