Gå til innhold

Fastlegen min er grisk. Hvordan unngå å bli loppet av henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fastlegen min er grisk. Hun tar seg betalt for absolutt alt hun kan finne på å ta betalt for. F.eks oppfordrer hun til å ta nødvendig helsehjelp per melding på helsenorge/e-konsultasjon. Hun tar da 204 kr per svar hun skriver, til en melding der pasienten kan skrive på max 1000tegn. Det vil si: hun tar egentlig MYE mer penger per pasient på den måten, siden man ikke akkurat må betale per spørsmål på en vanlig time. 1000 tegn er ikke akkurat en avhandling. 

Er det ingen regler for dette med hvor mye gebyr leger kan ta når gjennom helsenorge sine sider? Jeg gidder jo ikke bruke dette her mer, når jeg ender med 204 kr for å få svar på et enkelt spørsmål. Da er det vesentlig billigere å hjelpe til å holde telefonkøen oppe på legekontoret  og spørre de i luken om de kan spørre legen i stedet. Noen som vet noe rundt dette?

Anonymkode: 51384...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normale priser på e konsultasjon dette. Det går på egenandelen da, så du må ikke betale uendelig. 

Anonymkode: 02bb5...0f8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids sende et tips til Helfo, og høre hva de mener om praksisen. Det er dessverre ikke uvanlig med fastleger som utnytter systemet. Min fastlege opererer også litt i grenseland, og det er skattebetalerne som betaler (jeg er gravid, så alle unødvendige kontroller dekkes i sin helhet av skattebetalerne). 

Anonymkode: da17e...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Normale priser på e konsultasjon dette. Det går på egenandelen da, så du må ikke betale uendelig. 

Anonymkode: 02bb5...0f8

Nei men da er det jo skattebetalerne som betaler resten... Er det noe bedre? 

Anonymkode: da17e...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om hun tar seg litt for godt betalt, ja. Ifølge tariffen for 2019 skulle det maksimalt koste 66 kroner:

https://beta.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/avtaler/Normaltariffen/

Jeg vet ikke hva du bør gjøre med det. Folk har ikke akkurat lyst til å legge seg ut med fastlegen sin...

Anonymkode: dbee0...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som om hun tar seg litt for godt betalt, ja. Ifølge tariffen for 2019 skulle det maksimalt koste 66 kroner:

https://beta.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/avtaler/Normaltariffen/

Jeg vet ikke hva du bør gjøre med det. Folk har ikke akkurat lyst til å legge seg ut med fastlegen sin...

Anonymkode: dbee0...c67

Greit å vite hva du snakker om før du uttaler deg, for her tar du feil. E- konsultasjon takstes som vanlig konsultasjon ihht takster for fastlegene for 2018-2019, takst 2ae for å være nøyaktig.

Anonymkode: 78bf0...89d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit å vite hva du snakker om før du uttaler deg, for her tar du feil. E- konsultasjon takstes som vanlig konsultasjon ihht takster for fastlegene for 2018-2019, takst 2ae for å være nøyaktig.

Anonymkode: 78bf0...89d

Jeg ser nå at dette stemmer, men synes det er litt rart at det skal koste såpass mye for noe jeg aldri har betalt noe som helst for hos min fastlege (via telefon). Hva slags henvendelser er egentlig denne tjenesten ment for?

https://helsenorge.no/kontakt-fastlegen/hva-er-e-konsultasjon

Anonymkode: dbee0...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig praksis på dette. Et lite spørsmål som sekretærene like gjerne kan svare på kan rettes som en forespørsel og koster ikke konsultasjon takst. Ville like gjerne sendt dette som sms eller snakket med ekspedisjonen. Trodde du skulle kunne velge type forespørsel på forhånd og at legen da skal kunne gi tilbakemelding om det egner seg for E-konsultasjon. Noe som medfører en legevurdering er det jo naturlig at koster en konsultasjon. Legen får ingen betaling utover det som kan takstes, det er vel til å forstå at man vil ha betalt for tiden sin. Du ser på det som enkle spørsmål, legen har 1000 andre på lista som også har enkle spørsmål. 

Anonymkode: 50003...5e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...