Jump to content
AnonymBruker

Hvordan bli kvitt leieboere?

Recommended Posts

AnonymBruker

Dette er en litt rar ting å skrive men er rådvill og ber om råd.

Min mor har en leilighet under seg hun leier ut. Det er en leilighet med 2 soverom og hun har denne gangen leid ut til 3 polske menn. Har gjort dette tidligere med hell men denne gangen er det litt knute på tråden. 

De har kun bodd der ett par mnd men har vært endel episoder og min mor føler det er mer styr enn verdt dette. Likevel er hun avhengig av inntekten så hun kan ikke 'ta i bruk leiligheten selv' heller og vil heller leie ut til andre. 

Først og fremst er det mye styr. De har bodd der i noen mnd og ved minst 10 anledninger har sikringen gått i leiligheten. Leiligheten har vært utleid siden den var ny i 2005,  og ingen andre har noen gang klart å få disse nye sikringene til å ryke. Også ved 4 eller 5 anledninger har brannalarm gått midt på natta eller sene kvelden. Begge deler ubeleielig.  Men ikke ulovlig men fryktelig irriterende. 

Også ser hun at det kommer og går folk heletiden. De har jo lov å ha besøk men hun mistenker altså at det er flere som faktisk overnatter der. Mye høylytt og romestrering slenge med dørene.

En dag merket hun at se hadde vært inni uteboden hennes men ser ikke hva de har gjort. Det kan jo være en ærlig feil ja.

Mye lyder hele tiden. Høres ut som de ommøblerer to ganger i uken. Støy og bare kjedelig. 

En kveld de hadde lagt seg så hun at den overnevnte boden sto oppe , altså døra. Så hun gikk ned for å lukke igjen. Og ser da at døra i leiligheten står på vid gap og grillen enda er fyr i. Mens i leiligheten er det mørkt og stille.

Husleia må hun purre på hver mnd. Det holder somregel med en purring men det er kjedelig likevel å måtte minne de på det. I tillegg er det ofte 100kr mindre enn hva det skal være, eller halvparten kontant og resten kort. Selv om hun har sagt hun vil ha alt på konto. 

Ved 3 anledninger har de satt gryter med mat ut på bakken (??)og søppelposer bare ute rundt døra. Så det har tiltrekket seg dyr. 

Ene helga satte de mange av møblene på utsiden. Bord stoler tepper ++ alt bærbart. Ble stående hele helga og ett par dager uti uka.

Dette er ihvertfall det jeg kommer på i farta. Jeg mistenker at de har romestrert for å få plass til flere sengeplasser. Men jeg vet ikke. 

Jeg bor på andre siden av landet og har det fælt for min mor som er rådvill. Nylig ringte hun meg fordi det var voldsom krangling der nede. Til den grad at hun var redd. Hun er nordlending så ikle lett skremt men det var ubehagelig. Jeg hørte det også i telefonen. Det var ille. Nå er hun redd. Ogsier hun tårer ikke nå å nevne noe om denne husleia som var både sen og manglet 100kr. Mistenker de 100kr er gebyr fra utlandet. Uansett. De prater ikke norsk. Og kun en av dem er ok med engelsk så hun kvier seg for å ta kontakt. 

Det skal jo være greit for henne hjemme og. Alle enkelt tilfellene her er forsåvidt greit nok men samlet sett en belastning.  Er det mulig å få dem ut lovlig?

Hun sier nå hun vil gi det en sjans til og se neste mnd. Jeg er usikker om det er fordi hun er litt redd eller skeptisk til de nå eller fordi hun virkelig vil se ting litt an..

Anonymkode: da5ab...1d7

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor i landet er dette om jeg går spørre? 

Anonymkode: f7200...78d

AnonymBruker

Høres for meg ut som de raserer leiligheten.

Anonymkode: d5e0c...780

AnonymBruker

Leietakere er desverre langt mer beskyttet i husleieloven enn utleier.  Men for all del, det er hjelp å få. Kontakt Huseiernes landsforbund,  meld henne inn der hvis hun ikke er det. Da får hun juridisk hjelp, og det kan hun trenge. Man har desverre ikke lov å kaste ut selv, det skal namsmannen gjøre. 

Anonymkode: 1f48b...3b3

AnonymBruker

Hun kan enten levere oppsigelse, men da er det visse formkrav som kreves etter husleielovens kap 9. Oppsigelse vil ofte ta noe tid pga det ofte er tre måneder oppsigelsestid.

Det beste for henne tenker jeg vil være å ta kontakt med den lokale tingretten og be om veiledning og hjelp til å begjære leiekontrakten  hevet.

Anonymkode: c2462...822

AnonymBruker

Hadde kontaktet politiet.

Anonymkode: 9446c...0e8

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde kontaktet politiet.

Det er namsmannen som kan gjennomføre fravikelse(utkastelse), ikke politiet. 

AnonymBruker

Si opp kontrakten? Jeg har 3 mnd gjensidig oppsigelse i min kontrakt, noe som virker å være ganske vanlig. Dette betyr at huseier kan si opp kontrakten med 3 mnd varsel, og jeg like så.

Anonymkode: e8da4...132

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvis hun er redd pga krangling og en grill som står og ulmer og potensielt sett kan sette fyr på alt som er.

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis hun er redd pga krangling og en grill som står og ulmer og potensielt sett kan sette fyr på alt som er.

På akkurat det punktet må hun ringe politiet, men selve utkastelse må skje via namsmannen. 

AnonymBruker

De fleste vet at utlendinger, og menn som fra feks Polen, kommer til Norge for å tjene penger. Derfor er det helt vanlig at de bor mange i en leilighet, bare legger madrasser utover gulvet når de skal sove. Jeg har hatt Mange polske menn som naboer i nabohuset, aner ikke hvor mange de var, men det var mange. De hadde fester noen ganger også. Var her for å jobbe, og noen dro til Polen igjen. Det var en del gjennomtrekk. Når man leier ut til denne gruppen arbeidsinnvandrere, må man regne med litt.., de punkterte sykkelen til nabodama, etter en nabokrangel. Få de ut fortest mulig, og vær litt fornuftig mtp neste leieboer. Kontakt de som kan kontaktes, for å få de ut. De kan være kriminelle også, det vet dere ikke. 

Anonymkode: bebb4...d17

MissPierce

Hun kan prøve å bare si de opp med 3 mnd oppsigelse, og håpe at de godtar den å flytter. Ellers så må hun gå den lange veien igjennom namsmannen. 

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Namsmannen ER stort sett en del av politiet. Her i byen ringer man politiet og ber om å bli satt over til namsmannen. 

Anonymkode: 6aac7...853

Annonse

Tutte

Kan de norsk eller engelsk? Har hun prøvd å prate med dem og si at dette ikke er akseptabelt? Hjelper ikke det må hun gi skriftlige advarsler før evt oppsigelse. Legger ved denne linken så kan du få litt tips og råd her.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/nr_08_web.pdf%3Fid%3D2255586&ved=2ahUKEwi02-SWta3iAhVcxcQBHfHzAusQFjABegQIBhAB&usg=AOvVaw1Nsgu_sWJ28s1bJ_A7g4C_

AnonymBruker

Hva sier husleien? Tidsbestemt eller ikke? Hva er minste lengden med leietid før det kan komme gjensidig oppsigelse? Vanligvis er det ni måneder, så etter et halvt år kan hun si opp kontrakten med tre måneders oppsigelsestid.

Anonymkode: b8de9...2ae

Blondie65

Hun må gi dem en advarsel: 

1: Husleiebetaling skal skje til avtalt tid og på avtalt konto. Alt annet er å anse som brudd på avtalen.

2: Hun må gjøre det klart at boligen kun kan beboes av X antall personer og at de eneste som kan bo der i tillegg er nærtstående familiemedlemmer. Da snakker vi barn og samboer (men kun hvis boligen er egnet for så mange personer).

3: Dersom det som følge av punkt 2 fremkommer at det bor andre der må disse betale husleie også. Under samme forutsetninger som punkt 1.

4: Brudd på punkt 1 til 3 anses som avtalebrudd og kan medføre oppsigelse av leiekontrakt.

Punkt 1 til 4 er i tråd med husleieloven og forutsetter at kontrakten også er det. Hun bør rådføre seg med juridisk ekspertise - f.eks. melde seg inn i Huseiernes landsforbund og få hjelp derfra.