Gå til innhold

Påpeke skrivefeil som hersketeknikk


Wiskola

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AlkoMann skrev:

En måte er å drite deg ut som idiot om du ikke skriver rett. At man er en lavt utdannet person som har avvikende meninger. 

Nå forstår jeg for eksempel ikke hva du mener. Hva mener du?

Jeg kjenner mange «lavt utdannede» mennesker som skriver presist og forståelig, uavhengig av «avvikende meninger» fra mine.

 

Anonymkode: 2234d...8f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå forstår jeg for eksempel ikke hva du mener. Hva mener du?

Jeg kjenner mange «lavt utdannede» mennesker som skriver presist og forståelig, uavhengig av «avvikende meninger» fra mine.

 

Anonymkode: 2234d...8f0

Ja du ja, men du er ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vampen skrev:

For å finne fram min indre norsklærer, siden vi får tyn her, så er det forskjell på småfeil i språket og om det som sies eller skrives kommuniserer. Sagt på en annen måte, forstår man budskapet som formidles? I en uformell debatt på KG er det innhold, argumentasjon og budskap som er viktig. Og innlegg som går på slike relativt uviktige småfeil er irrelevante og forstyrrende for debatten. Har det egentlig noe å si om noen skriver å stikke under stol eller stikke under en stol, når 81% gjør den feilen og selv språkrådet sier at slike feil har kommet for å bli? Språk utvikler seg, og en del slike feil setter seg. Og jeg tror årsaken til at mange ikke liker det handler om nettopp det, at man føler seg latterliggjort eller irettesatt på detaljer, framfor å bli hørt på budskap. Som ofte fører til både dårlig stemning og avsporing. 

I tillegg har TS også rett i at det ofte brukes som en hersketeknikk. Jeg tenker også at det er viktig å huske at vi er forskjellig og alle må synge med det nebbet de har. 

Takk for svar! Som du ser av innlegget rett før deg mener jeg også at det er en forskjell, ja. Jeg er ikke så opptatt av å rette på andre selv, men setter selv pris på retting av meg selv fordi jeg gjerne vil snakke skikkelig. Det er vel litt derfor jeg spurte. Det innlegget over her som sa at det er "så å si" og ikke "så og si" er et perfekt eksempel på hva jeg gjerne ville visst om og fått tilbakemelding på, for der har jeg tatt feil frem til i dag. Når det gjelder å bruke riktig uttrykk mener jeg selv at man skal holde på det som er riktig. Jeg har skjønt at noen uttrykk, som å stikke under en stol, kanskje er tapt, men jeg håper ikke vi lar "i forhold til" permanent erstatte "med tanke på", selv om det er mange som tar feil der.

Jeg er forøvrig enig i at innlegg som kun handler om å korrigere skrivefeil er irrelevante og forstyrrende i mange debatter.

 

Anonymkode: 2f90e...44b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Som du ser av innlegget rett før deg mener jeg også at det er en forskjell, ja. Jeg er ikke så opptatt av å rette på andre selv, men setter selv pris på retting av meg selv fordi jeg gjerne vil snakke skikkelig. Det er vel litt derfor jeg spurte. Det innlegget over her som sa at det er "så å si" og ikke "så og si" er et perfekt eksempel på hva jeg gjerne ville visst om og fått tilbakemelding på, for der har jeg tatt feil frem til i dag. Når det gjelder å bruke riktig uttrykk mener jeg selv at man skal holde på det som er riktig. Jeg har skjønt at noen uttrykk, som å stikke under en stol, kanskje er tapt, men jeg håper ikke vi lar "i forhold til" permanent erstatte "med tanke på", selv om det er mange som tar feil der.

Jeg er forøvrig enig i at innlegg som kun handler om å korrigere skrivefeil er irrelevante og forstyrrende i mange debatter.

 

Anonymkode: 2f90e...44b

Siden du skriver at du setter pris på å bli korrigert: For øvrig, ikke forøvrig.

 

Anonymkode: a552c...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du skriver at du setter pris på å bli korrigert: For øvrig, ikke forøvrig.

 

Anonymkode: a552c...ac5

Tusen takk!

Anonymkode: 2f90e...44b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wiskola skrev:

Hvorfor velger folk å ydmyke andre ved å påpeke skrivefeil?

Det er mye jeg ikke kan, for eksempel er jeg svært så uvitende om kjendiser. Nesten alt jeg sier og skriver om disse, vil følgelig fort kunne bli feil. Men selvfølgelig føler jeg meg ikke ydmyket om noen skulle påpeke feil i det jeg produserer. Det er ikke uventet i det hele tatt om jeg bommer der.

Norsk rettskriving er jeg derimot flink i. Likevel har det skjedd at feil har sneket seg inn. Jaha, og så? Jeg er flink, men selvfølgelig ikke feilfri, så jeg blir ikke ydmyket om feil blir påpekt, jeg tar det bare til etterretning.

Folk som blir ydmyket når de får påpekt norsk-feil, har overdrevne forestillinger om egen kompetanse. De burde heller komme ned på jorda og erkjenne at de ikke er feilfrie!

Anonymkode: 321da...d87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden du skriver at du setter pris på å bli korrigert: For øvrig, ikke forøvrig.

Det er riktig for dagens bokmål. I riksmål er derimot de to skrivemåtene valgfrie: NAOB, øvrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære seg et skriftspråk KAN være vanskelig. Det aller beste for å lære seg å skrive godt, er å lese og skrive mye. Det er som med å lære seg alt mulig annet. Du må ha mengdetrening. For å gidde å trene på noe må du være motivert. 

Skriftspråk er kunstig konstruert. Det er interessant å se på hvordan barn utforsker med skriving. Jeg jobber litt i 1.klasse nå, og en elev skulle skrive «lyseblå». Det ble «lysøblå». Vi sier jo ikke lysEblå, vi uttaler jo en slapp vokal som høres ut som en ø. I mange voksnes hoder er det FEIL å skrive «lysøblå», men det viser jo faktisk at eleven klarer å koble bokstav og lyd. 

Fra middelalderen finnes det tekster som en nesten skulle tro var skrevet av en slik førsteklassing. Skrift basert på de lydene skriveren hører. Og dette var godt skrivekyndige mennesker.

I dag har vi regler for hvordan vi skal skrive. Enkelte av de er «ulogiske». For eksempel dobbeltkonsonant. Vi markerer på konsonanten at vokalen er kort. Det er faktisk ganske vanskelig å lære seg. Det samme er stumme d-er: «jord». I mange ord har vi stum d fordi ordet hadde en d i norrøn tid. Andre stumme d-er kommer fra dansk. Det er jo litt rart, syntes jeg da. Ikke rart det er vanskelig å lære når ingen uttaler disse lydene uansett. 

Så er det også sånn at noen er ikke interessert i å skrive og lese. De er interessert i andre ting. Jeg er norsk- og engelsklærer, og retter mye tekster og hører elever lese. I jobben min skal jeg selvfølgelig gjøre mitt beste for å lære bort disse fagene, men jeg har i hvert fall en forståelse for hvorfor det blir feil noen ganger. Dessuten evner jeg å se mennesket bak. Jeg har møtt mange snille, greie, herlige elever som sliter med å skrive. Samtidig finnes det mobbere som skriver godt, for å sette det litt på spissen. En kommentar til de som mener at folk med skrivefeil fremstår som «dumme og uintelligente». Her er det ingen fasit. Du kan møte reflekterte og oppegående mennesker som har mange skrivefeil.

Til syvende og sist er det viktigste at man klarer å kommunisere. I fritiden kommenterer jeg ALDRI skrivefeil, med mindre det er uklart hva beskjeden er. Da sier jeg fra på en hyggelig måte. Det har sjeldent skjedd da. Jeg er god til å forstå tekster med mye skrivefeil. Det som er mest vrient er når innholdet i en tekst ikke er klart.

 

Anonymkode: 0f610...db1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller mellom trådtitler og innlegg. Å skrive feil, missvissende og mangelfullt i trådtitler synes jeg er latskap og veldig respektløst overfor andre. Folk som gjør det fortjener all sjikane de kan få. I innlegg derimot tåler jeg mer. Men det er av og til jeg ikke orker å lese innlegg på grunn av alle feilene.

Anonymkode: fc92a...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man unngå at språket blir ødelagt hvis man lar folk fortsette med sine skrivefeil? " Hvem bil" og lignende gjør vondt å lese, og tenk om disse får lov å lære sine barn at det er greit å skrive slik! 😮

Anonymkode: ac9ca...81c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal skjøpe meg ny skjole idag og nå sitter jeg på skjøkkenet og skjederøyker mens skyllingen står i ovnen. Etterpå skal jeg på skino og deretter på visning i en skjellerleilighet. Har dere skilder på at skjederøyking ikke er sunt? 

Anonymkode: 234db...cab

Grøss... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan møte reflekterte og oppegående mennesker som har mange skrivefeil.

Det kan godt være at de er reflekterte og oppegående, men de er i hvert fall ikke omhyggelige og nøyaktige.
I våre dager er det lett å unngå det meste av skrivefeil ved hjelp av stavekontroll. Skriver jeg "feuil", dukker det her i Chrome øyeblikkelig opp en rød slange under ordet. 
Såpass respekt for sine lesere bør man ha at man tar i bruk enkle tekniske løsninger for å unngå helt unødvendige skrivefeil. Noen feil blir likevel igjen, gru ikke for det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier sjelden å rette på andre selv, men jeg syns det er bra at andre gjør det. Men da typ «blabla.. svarer på problemstilling.. blablabla...Forresten, skjelden skrives sjelden» 

Da gjør man det ikke for å være frekk eller nedlatende, men opplyser trådstarter og ANDRE som leser tråden. Det siste er kanskje vel så viktig! Det er en grunn til at alle skriver/sier «stikke under en stol», og det er fordi det er stort sett det de selv har lest/hørt andre steder. Det er trist når gode ordtak mister helt betydningen eller at folk ikke klarer å skrive ordentlig norsk, fordi man ikke skal ha «lov» til å korrigere. 

Husk at det er mange som ikke leser bøker eller aviser, og det er kanskje over 30 år siden de gikk på skolen. Når de da leser inne på diverse forum er det fort gjort at de tar med seg andres feil videre, nettopp fordi det står ukorrigert, og de dermed tror det er riktig måte å skrive ordet på.

Forresten, ser ofte at folk med dysleksi opplyser om at de har dysleksi når de skriver innlegg. Da pleier «norsklærerne» å ta hensyn 😉

Anonymkode: 4379b...1b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, OPIgirl skrev:

Grøss... 

Ikke sant? Du forsto sarkasmen håper jeg? Dessverre skriver enkelte slik, syns det blir bare mer og mer av det siden folk under en viss alder ikke gidder å snakke rent.

Anonymkode: 234db...cab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mye jeg ikke kan, for eksempel er jeg svært så uvitende om kjendiser. Nesten alt jeg sier og skriver om disse, vil følgelig fort kunne bli feil. Men selvfølgelig føler jeg meg ikke ydmyket om noen skulle påpeke feil i det jeg produserer. Det er ikke uventet i det hele tatt om jeg bommer der.

Norsk rettskriving er jeg derimot flink i. Likevel har det skjedd at feil har sneket seg inn. Jaha, og så? Jeg er flink, men selvfølgelig ikke feilfri, så jeg blir ikke ydmyket om feil blir påpekt, jeg tar det bare til etterretning.

Folk som blir ydmyket når de får påpekt norsk-feil, har overdrevne forestillinger om egen kompetanse. De burde heller komme ned på jorda og erkjenne at de ikke er feilfrie!

Anonymkode: 321da...d87

Poenget er at folk kun påpepeker skrivefeil uten å kommentere innholdet. La oss si du skrev en melding til ev venn: «hei. Vill du komme på besøk til meg i helga?», så svarer vennen din kun: «Det heter vil, ikke vill». Er det greit? I stedet for å skrive: «ja! Det vil jeg.» 

Jeg er også ganske god i grammatikk, men innimellom kan det snike seg inn en feil som jeg egentlig er klar over. For eksempel kan jeg klare å skrive «idag», eller jeg glemmer et komma, eller jeg skriver «et» når jeg skulle skrevet «ett». Jeg bare gidder ikke korrekturlese hver eneste gang jeg skriver på et forum eller på SMS/messenger. Da blir jeg litt irritert når folk påpeker det. Spesielt når de «later som» om de ikke forstår innholdet fordi jeg skrev «et hus» når jeg skulle skrevet «ett hus». Og hva er egentlig poenget med å kommentere småfeil hos en som generelt er god i rettskriving? Når jeg får slike kommentarer så sier jeg «jeg vet det. Jeg bare gadd ikke rette opp i det». Men da blir de bare enda mer irritert.  

Jeg har studert nå, og i min studiegruppe pleide vi å dele utkast til oppgaver med hverandre. Jeg pleier alltid å korrekturlese før jeg leverer oppgaven. Derfor kan utkastet jeg leverer inneholde noen slurvefeil. Selv om medstudentene bare skulle kommentere innholdet, var det enkelte som hang seg opp i rettskriving. Det var litt irriterende, for jeg hadde kun spurt om kommentarer på innholdet. Etter hvert måtte jeg alltid skrive øverst på utkastet: Er ikke korrekturlest, det skal jeg gjøre senere. Overse skrivefeil. Kommenter KUN på innholdet!!

Jeg er også enig i at ingen er feilfrie, og med det så forstår jeg også at det er umulig for alle å skrive korrekt absolutt hele tiden. Bare fordi du har dine vaner når du skriver, betyr det ikke at alle andre har de samme. Så lenge de blir forstått så bør det ikke gjøre noe med en feil her og der. 

Og bare fordi du ikke har noe imot å bli retta på, så betyr det ikke at andre er som deg. Det bør du respektere. 

Anonymkode: 0f610...db1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, mye bra meninger her. Og den over meg her 👏🏼👏🏼👏🏼

Det er fort gjort å få med en bokstav for mye eller lite innimellom, og det er kjedelig når det skal poengteres og man må forklare seg. Også må man tåle alt, ellers blir man kalt krenka. Kan dog forstå det hvis noen har så mye skrivefeil at det blir vanskelig å lese, men det er jo sjeldent at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg får slike kommentarer så sier jeg «jeg vet det. Jeg bare gadd ikke rette opp i det». Men da blir de bare enda mer irritert.

Det er ikke det minste rart at folk blir enda mer irriterte når det viser seg at dine feil var der fordi du ikke gadd rette dem. 
Vet du ikke bedre, er du unnskyldt for dine feil (men du vil forhåpentlig forsøke å få det riktig neste gang).

Mye verre er når det viser seg at du har så liten respekt for dine medstudenter (eller tilsvarende) at du ikke engang FORSØKER å få teksten rett, men bare slenger i veg første utkast uten å gidde å korrekturlese det. En god og feilfri tekst merker man ikke at er der, all oppmerksomhet rettes mot innholdet, mens en tekst med feil og dårlige formuleringer tar bort alt for alt for mye av leserens oppmerksomhet og det ender rett som det er med at han må lese store deler av teksten på nytt for å få med seg meininga.

Og dette ekstraarbeidet skyldes én ting : at forfatteren har levert fra seg et slurvearbeid. Når en kollega/medstudent med vitende og vilje påfører meg ekstrajobb, ja da blir jeg irritert. Slik gjør bare utpregede egoister (for å si det diplomatisk) – som en gjør klokest i å unngå.

Anonymkode: 321da...d87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del år siden jeg ble ferdig med videregående. Men jeg husker fremdeles en gang vi skulle ha en gruppe-opogave i naturfag. Så vi skulle blant annet sammenfatte en kort tekst om Charles Darwin. Men hun som skrev denne teksten kopierte et eller annet direkte fra læreboken, og hun skrev alt for kjapt - tydeligvis uten å gidde å ta noen som helst korrektur. Så alt hun skrev ble faktisk seende omtrent sånn ut; 

Charles Darwin var en veldig kjent vittenskapsmann fra Stoorbritannia, og er i dagg annerkjent ffor siine teorrier om evolussjonen. Med sni bok "artens oppprinnelse"  forrklarer Darwin hvorddan hhan meener att menneskeness evvolusjon har uttviklte aeg overr fllere milllionre ær.  

Og så videre, og så videre. Hele forbanna teksten var virkelig stappfull av lignende skrivefeil. Det fantes knapt en ett eneste ord uten ett eller annet feil. Problemet var vel at hun forsøkte å skrive så kjapt hun bare klartefor å bli kjappest mulig ferdig med oppgavene sine. Så bommer hun på en rekke taster underveis, og hele teksten blir feil. Å bruke bare littegrann lenge tid (og sørge for at teksten blir nærmere 100 % korrekt) ville sannsynligvis tatt henne langt mindre tid, enn dersom hun skriver hele greia i "full fres" og deretter blir nødt til å bruke  temmelig lang tid på å lese korrektur på nesten hvert eneste ord. Men så var hun alt for opptatt med å skrive så fort som mulig, og deretter gadd hun tydeligvis ALDRI å lese korrektur i det hele tatt. Så jeg fikk nesten vondt i øynene, bare ved å lese denne teksten hennes. Men på dete tidspunktet var jo hele teksten hennes allerede printet ut, og det var alt for kort tid igjen til innlevering. 

Anonymkode: 5f153...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de som påpeker skrivefeil er dårligere til å argumentere og formulere seg, ut fra de jeg har møtt som gjør dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...