Gå til innhold

Påpeke skrivefeil som hersketeknikk


Wiskola

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Klippe? ;) 

Anonymkode: 7b4a7...238

Feilene i siste setningen hennes var nok helt bevisst. :)

Anonymkode: 71667...8b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Søgni skrev:

Haha, jeg mente det ikke som et stikk mot norsklærere. Jeg mente det som et stikk mot de som ikke er, men tror de er, norsklærere, og som altruistisk nedlater seg til å drive folkeopplysning her på forumet. Selvoppnevnte og selvlærte. Enig i at disse neppe er norsklærere.

Men det er ikke meninga å klippe alle over en kam mens man stikker det bak stolen her, altså. I forhold til dette temaet.

:ler: 

Det går fint. Jeg skal være den første til å påstå at vi norsklærere er en seriøst sær gruppe mennesker. Så normalt sett er det helt greit å generalisere oss i hytt og gevær eller stikke oss bak et kjøleskap. Men akkurat dette tror jeg ikke kommer av våre sære interesser. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Feilene i siste setningen hennes var nok helt bevisst. :)

Anonymkode: 71667...8b8

Ok :laugh:

Anonymkode: 7b4a7...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Søgni skrev:

Haha, jeg mente det ikke som et stikk mot norsklærere. Jeg mente det som et stikk mot de som ikke er, men tror de er, norsklærere, og som altruistisk nedlater seg til å drive folkeopplysning her på forumet. Selvoppnevnte og selvlærte. Enig i at disse neppe er norsklærere.

Men det er ikke meninga å klippe alle over en kam mens man stikker det bak stolen her, altså. I forhold til dette temaet.

:hoho:

Anonymkode: 0dfaa...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Myrthel skrev:

Et vanskelig spørsmål - for å ydmyke andre er ikke greit uansett på hvilken måte det gjøres. Likevel ser jeg at skrivemåte/mangel på rettskriving ofte sier mye om et menneske. Det er derfor lett å "se for seg" hvilken type menneske man diskuterer med ut fra skrivemåten. 

Enig med deg. Dessuten er det veldig lett å se hvilke skrivefeil som oppstår pga tastefeil eller autocorrect, hvilke skrivefeil som skyldes dysleksi og hvilke skrivefeil som er forårsaket av latskap/manglende interesse/lav utdannelse o.l. Derfor sier skrivefeilene egentlig ganske mye om personen bak. 

Anonymkode: 98e99...19c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Dessuten er det veldig lett å se hvilke skrivefeil som oppstår pga tastefeil eller autocorrect, hvilke skrivefeil som skyldes dysleksi og hvilke skrivefeil som er forårsaket av latskap/manglende interesse/lav utdannelse o.l. Derfor sier skrivefeilene egentlig ganske mye om personen bak. 

Anonymkode: 98e99...19c

Er det virkelig så lett? Jeg spør av nysgjerrighet.

Grunnet tastefeil - her er vi enige.

Dysleksi - hvilke skrivefeil er typiske for dysleksi og hvilke for manglende interesse/lav utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vampen skrev:

Om du må ty til å kommentere skrivefeil, så har du vel egentlig ikke satt noen på plass? 

Jo, jeg synes det, dersom innleggene er varianter av denne: "Alle kvinner er iddioter, det er vittenskapelig bevist att menn er mer inteliggente og det overlegne kjønn" osv., osv., osv.

Kall meg gjerne smålig og kjip, men jeg synes at slike innskrivere forsøpler forumet og bør få høre at de ikke fremstår som særlig oppegående. Dessuten er det et lite forsvar for kvinner (eller andre det ev. måtte gjelde) som faktisk får høre slikt i hverdagen.

Og troll som utgir seg for å være noe de åpenbart ikke er, de synes jeg fortjener å bli satt på plass ved at jeg river argumentene deres fra hverandre og avslører dem.

Siden forumet er anonymt, og jeg verken har tid eller lyst til å bruke all fritid på å søke på profiler og innlegg, er det begrenset hvordan man kan reagere på usympatiske innlegg, altså tar jeg dem på det mest åpenbare. Kom gjerne med andre forslag til hvordan jeg heller bør/kan reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ti10 skrev:

Jo, jeg synes det, dersom innleggene er varianter av denne: "Alle kvinner er iddioter, det er vittenskapelig bevist att menn er mer inteliggente og det overlegne kjønn" osv., osv., osv.

Kall meg gjerne smålig og kjip, men jeg synes at slike innskrivere forsøpler forumet og bør få høre at de ikke fremstår som særlig oppegående. Dessuten er det et lite forsvar for kvinner (eller andre det ev. måtte gjelde) som faktisk får høre slikt i hverdagen.

Og troll som utgir seg for å være noe de åpenbart ikke er, de synes jeg fortjener å bli satt på plass ved at jeg river argumentene deres fra hverandre og avslører dem.

Siden forumet er anonymt, og jeg verken har tid eller lyst til å bruke all fritid på å søke på profiler og innlegg, er det begrenset hvordan man kan reagere på usympatiske innlegg, altså tar jeg dem på det mest åpenbare. Kom gjerne med andre forslag til hvordan jeg heller bør/kan reagere.

Du kan f. eks. kommentere innholdet i det de skriver? Da setter man dem på plass. For du river ikke argumentene deres fra hverandre ved å påpeke skrivefeil. Det er for meg mer en indikasjon på at man er tom for argumenter og ikke klarer å svare på annet vis. De eneste gangene jeg synes det er greit å påpeke skrivefeil er om noen spør eller om noen som selv har dårlig språk prøver å drite ut andre for skrivefeil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vampen skrev:

Du kan f. eks. kommentere innholdet i det de skriver? Da setter man dem på plass. For du river ikke argumentene deres fra hverandre ved å påpeke skrivefeil. Det er for meg mer en indikasjon på at man er tom for argumenter og ikke klarer å svare på annet vis. De eneste gangene jeg synes det er greit å påpeke skrivefeil er om noen spør eller om noen som selv har dårlig språk prøver å drite ut andre for skrivefeil. 

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wiskola skrev:

Er det virkelig så lett? Jeg spør av nysgjerrighet.

Grunnet tastefeil - her er vi enige.

Dysleksi - hvilke skrivefeil er typiske for dysleksi og hvilke for manglende interesse/lav utdannelse?

Eksempler på det siste: 

Konsekvent feil bruk av og/å 

Konsekvent feil i særskriving/orddeling

Konsekvent bruk av feile pronomen

Når jeg skriver "konsekvent", betyr det at det ikke bare er én - 1 - feil av denne typen i innleggene, men at de nøyaktig samme feilene gjentar seg hele tiden. Altså blir min konklusjon: Den som skriver, vet ikke bedre. 

Anonymkode: 98e99...19c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg kommenterer skrivefeil så er det fordi de får meg til å le. Ikke fordi jeg tror noen har dårlige talent med rettskriving, men som regel fordi jeg mistenker autokorrekt for å ha slått inn. 

Som for eksempel når noen skrev swingermor i stedet for svigermor. Eller når noen bad om hjelp til å bake muffens. Jeg mener ikke å vøde bedrevitere, jeg ler bare høyt fordi jeg selv har dradd noen sånne selv. 

Som å be samboeren min kjøpe champagnepus til meg. Det skulle være brus, ikke pus. Men noen feil er bare festlige. :)

Anonymkode: 6df2e...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Wiskola skrev:

Er det virkelig så lett? Jeg spør av nysgjerrighet.

Grunnet tastefeil - her er vi enige.

Dysleksi - hvilke skrivefeil er typiske for dysleksi og hvilke for manglende interesse/lav utdannelse?

Jeg er ikke helt enig i den påstanden. Dysleksi kommer i mange grader, og en del dyslektikere skriver godt nok til at man ikke merker noe til det. Jeg har hatt dyslektiske elever som skriver fonografisk og som sliter med å lese enkle tekster. Men jeg har også hatt elever med dysleksi som f. eks. sliter med «småtterier» som dobbeltkonsonant eller lignende. Og det er det jo en del som gjør uten dysleksi også. Så selv om det finnes en del trekk for hva som er typiske problemer for mennesker med dysleksi, så kan det være vanskelig å avgjøre hva som er hva. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vampen skrev:

Jeg er ikke helt enig i den påstanden. Dysleksi kommer i mange grader, og en del dyslektikere skriver godt nok til at man ikke merker noe til det. Jeg har hatt dyslektiske elever som skriver fonografisk og som sliter med å lese enkle tekster. Men jeg har også hatt elever med dysleksi som f. eks. sliter med «småtterier» som dobbeltkonsonant eller lignende. Og det er det jo en del som gjør uten dysleksi også. Så selv om det finnes en del trekk for hva som er typiske problemer for mennesker med dysleksi, så kan det være vanskelig å avgjøre hva som er hva. 

Her er jeg helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Eksempler på det siste: 

Konsekvent feil bruk av og/å 

Konsekvent feil i særskriving/orddeling

Konsekvent bruk av feile pronomen

Når jeg skriver "konsekvent", betyr det at det ikke bare er én - 1 - feil av denne typen i innleggene, men at de nøyaktig samme feilene gjentar seg hele tiden. Altså blir min konklusjon: Den som skriver, vet ikke bedre. 

Anonymkode: 98e99...19c

Et eksempel er også feil bruk av et/ett. Det er veldig utbredt.

Anonymkode: 71667...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lama_Drama skrev:

Jeg tenker at de som påpeker skrivefeil er mindre begavet. Er man smart og har hodet på stell klarer man fint å overse skrivefeil.

Nemlig!  Da forstår man og synes innhold er mest relevant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiskola skrev:

Satt bare og venta på en sånn kommentar. Der kom den. :hoppendeglad:

Men hvorfor er det så ille å bli rettet på at du skriver feil/sier feil i et uttrykk? Er det ikke bra å få tilbakemelding så du kan si det riktig? Akkurat på dette eksempelet er det jo mange som tar feil fordi de ikke vet hva som er riktig, jeg ville satt pris på å bli korrigert dersom jeg brukte noe feil fremfor å fortsette med det.

Anonymkode: 2f90e...44b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det så ille å bli rettet på at du skriver feil/sier feil i et uttrykk? Er det ikke bra å få tilbakemelding så du kan si det riktig? Akkurat på dette eksempelet er det jo mange som tar feil fordi de ikke vet hva som er riktig, jeg ville satt pris på å bli korrigert dersom jeg brukte noe feil fremfor å fortsette med det.

Anonymkode: 2f90e...44b

Sa jeg at det var negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wiskola skrev:

Sa jeg at det var negativt?

Svarene dine fikk det til å virke som at det var i tråd med å rette på skrivefeil, ja.

Anonymkode: 2f90e...44b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarene dine fikk det til å virke som at det var i tråd med å rette på skrivefeil, ja.

Anonymkode: 2f90e...44b

Den skjønte jeg ikke. Alt jeg sa var at jeg hadde ventet på et sånt svar, så var det liksom negativt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wiskola skrev:

Den skjønte jeg ikke. Alt jeg sa var at jeg hadde ventet på et sånt svar, så var det liksom negativt?

Jeg tolket det sånn ut fra at du "satt og ventet på en sånn kommentar" og med en emoji som ler, at du plasserte personen som påpekte det i samme kategori som de du omtaler i HI og at det var noe feil med det. Du ser jo også at den som skrev det følte for å beklage deg, så jeg er vel ikke alene om å tolke deg sånn. Jeg var/er bare oppriktig nysgjerrig på hva som evt. var problematisk.

Anonymkode: 2f90e...44b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...