Gå til innhold

Påpeke skrivefeil som hersketeknikk


Wiskola

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, Wiskola skrev:

Satt bare og venta på en sånn kommentar. Der kom den. :hoppendeglad:

Jeg er bare humoristisk. Det er ikke vondt ment. Beklager om det ble galt.

Anonymkode: 7b4a7...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare humoristisk. Det er ikke vondt ment. Beklager om det ble galt.

Anonymkode: 7b4a7...238

Så humoren. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wiskola skrev:

Det er vel særdeles få ganger folk retter på skrivefeil på en hyggelig måte. Hadde det vært konstruktiv kritikk, kanskje ikke så ille, men som oftest er det vel ganske nedverdigende måter skrivefeil blir bemerket på.

Du har rett. Og mange ødelegger trådene  med å påpeke skrivefeil allerede fra innlegg nr 2, og uten å i det hele tatt svare på spørsmålene i HI. Ofte er det ikke bare 1 pensionert norsklærer med rødblyant i slike tråder, men  opptil en håndfull slike.

 

Anonymkode: 7b4a7...238

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wiskola skrev:

Så humoren. :)

Fint 😍

Anonymkode: 7b4a7...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg ofte skriver på sengekanten, kanskje er brillene av også. Det blir rett og slett mange feil bare av det, og jeg legger ikke merke til det. Føles feil når svaret du får er hvorfor du skrev hviefor og ikke hvorfor.

Anonymkode: ed2ec...803

Jeg også... og en kveld jeg ikke fikk sove og hadde tatt en sovepille. Men før jeg duppet av så skrev jeg noe anonymt her inne på kvinneguiden.. 

da morgningen kom så hadde jeg helt glemt ut hva jeg hadde skrevet helt til jeg tilfeldig fikk opp tråden.. herregud så mange skrivefeil jeg hadde 🙈🤣. Og gjett om det ble påpekt og 😂

 

Anonymkode: 1793a...3e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Og mange ødelegger trådene  med å påpeke skrivefeil allerede fra innlegg nr 2, og uten å i det hele tatt svare på spørsmålene i HI. Ofte er det ikke bare 1 pensionert norsklærer med rødblyant i slike tråder, men  opptil en håndfull slike.

 

Anonymkode: 7b4a7...238

Btw @MonsIvar ble den heldige vinneren, ettersom det ikke var flere som turde å nominere seg selv.
Gratulerer! Her er din velfortjente premie :) 

stabilo%208040%20blyant%20r%C3%B8d-p.JPG

 

 

Anonymkode: 7b4a7...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ignorerer skrivefeil så lenge jeg forstår hva folk skriver. Forstår jeg det ikke spør jeg hva de mener. Poenget er jo å gjøre seg forstått og formidle en historie , om det står hvorfor eller hvifor driter jeg i. 

Anonymkode: 710fc...053

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wiskola skrev:

Aldri hørt "skyve under teppet", om jeg skal være ærlig.

Jeg har lært at det heter "feie under teppet". En veldig vanlig feil i dag er å feilsitere ordtak. Jeg klør alltid etter å rette... Det samme når jeg ser åpenbare skrivefeil. Såfremt det ikke blir direkte oppfordret til retting forsøker jeg å la være fordi folk oftest blir støtt av det. 

Hvis man ser bort fra når det blir brukt som hersketeknikk, som TS nevner, finnes det tider og måter å gjøre oppmerksom på skrivefeil? Nå tenker jeg ikke på tastefeil, å påpeke sånt sier mer om den som påpeker det enn om den som tastet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Jeg har ulike krav til ulike folk på ulike medier. En artikkel i en avis, er irriterende med kun antydninger til slurvefeil og skrivefeil. Den er skrevet av noen som lever av å skrive. På et forum møter man alle typer folk, og noen skrivefeil skylder jeg autocorrect eller smarttelefon for. At det e rmest behangelig å lese tekster som er velskrevne, er vi vel alle enige om. Glad jeg har språkforståelse til å lese innlegg med skrivefeil og!

2: Ingen ber uansett om min tilbakemelding på rettskrivingen sin. Å fyke gjennom en tråd som en annen norsklærer med rødpenn, ser jeg derfor ikke at jeg har noe med å gjøre. Jeg vil heller ha et mangfold med ulike forutsetninger for å skrive, enn at enkelte ikke orker å bidra fordi de er redd for å skrive feil - i ytterste konsekvens.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Jeg har lært at det heter "feie under teppet". En veldig vanlig feil i dag er å feilsitere ordtak. Jeg klør alltid etter å rette... Det samme når jeg ser åpenbare skrivefeil. Såfremt det ikke blir direkte oppfordret til retting forsøker jeg å la være fordi folk oftest blir støtt av det. 

Hvis man ser bort fra når det blir brukt som hersketeknikk, som TS nevner, finnes det tider og måter å gjøre oppmerksom på skrivefeil? Nå tenker jeg ikke på tastefeil, å påpeke sånt sier mer om den som påpeker det enn om den som tastet. 

Jeg tenker at man skal være forsiktig med å påpeke noens skrivefeil med mindre de ber om det. For eksempel har jeg gått over innleveringer for medstudenter for å se etter skrivefeil, eller gått over poster moren min har ønsket å poste på sosiale medier. Da har jeg påpekt skrivefeil, men ellers så er jeg ganske forsiktig med det. Delvis fordi jeg ikke ønsker å såre noen, men også fordi man - som det ble illustrert på glimrende vis tidligere i tråden her - fort får det tilbake om man ikke har helt 100% kontroll.

Pleier egentlig være forsiktig med å bruke ordtak, men de slenger seg tydeligvis ubevisst inn likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Søgni skrev:

1: Jeg har ulike krav til ulike folk på ulike medier. En artikkel i en avis, er irriterende med kun antydninger til slurvefeil og skrivefeil. Den er skrevet av noen som lever av å skrive. På et forum møter man alle typer folk, og noen skrivefeil skylder jeg autocorrect eller smarttelefon for. At det e rmest behangelig å lese tekster som er velskrevne, er vi vel alle enige om. Glad jeg har språkforståelse til å lese innlegg med skrivefeil og!

2: Ingen ber uansett om min tilbakemelding på rettskrivingen sin. Å fyke gjennom en tråd som en annen norsklærer med rødpenn, ser jeg derfor ikke at jeg har noe med å gjøre. Jeg vil heller ha et mangfold med ulike forutsetninger for å skrive, enn at enkelte ikke orker å bidra fordi de er redd for å skrive feil - i ytterste konsekvens.

 

Det øverste punktet synes jeg er veldig viktig. Selv har jeg sendt mail til flere journalister, men selv da føler jeg meg som en viktigper av dimensjoner. Fikk en gang svar fra Sol.no (åpenbart mange år siden) med krass argumentasjon for hvorfor et ord jeg hadde brukt i min opprinnelige mail var skrevet feil. Tydeligvis bør man også være forsiktig med å påpeke feil som ikke burde vært der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg har svart på samme spørsmål i en annen tråd en gang, men uansett: Jeg har påpekt det noen ganger i tråder der innskriveren er utålelig usympatisk, rakker ned på andre (gjerne uten grunn) og fremstiller seg selv som et på alle måter perfekt menneske. Så har jeg også påpekt det i tilfeller der det åpenbart dreier seg om trolling, innskriveren påstår at han/hun har så og så høy utdanning, er selvfølgelig ekstremt vellykket karrieremessig, tjener enorme summer osv. Og så nevner de gjerne en utdanning eller yrkestittel som enten ikke finnes eller som de ikke klarer å skrive riktig. 

I en del av disse tilfellene har jeg satt folk på plass fordi jeg synes de fortjener det.

Har sikkert også nevnt det et par ganger der feilen har ført til morsomme misforståelser. 

Kan forstå at folk blir oppgitt dersom de deler noe svært alvorlig, og så får kommentar på en kommafeil eller en annen bagatell, men i utgangspunktet er det vel ikke så ille å få hjelp til å skrive riktig ..? Har for øvrig også selv fått påpekt en feil en gang, det satte jeg pris på fordi jeg gjerne vil skrive korrekt norsk. Har aldri gjort den feilen igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Og mange ødelegger trådene  med å påpeke skrivefeil allerede fra innlegg nr 2, og uten å i det hele tatt svare på spørsmålene i HI. Ofte er det ikke bare 1 pensionert norsklærer med rødblyant i slike tråder, men  opptil en håndfull slike.

 

Anonymkode: 7b4a7...238

 

5 minutter siden, Søgni skrev:

1: Jeg har ulike krav til ulike folk på ulike medier. En artikkel i en avis, er irriterende med kun antydninger til slurvefeil og skrivefeil. Den er skrevet av noen som lever av å skrive. På et forum møter man alle typer folk, og noen skrivefeil skylder jeg autocorrect eller smarttelefon for. At det e rmest behangelig å lese tekster som er velskrevne, er vi vel alle enige om. Glad jeg har språkforståelse til å lese innlegg med skrivefeil og!

2: Ingen ber uansett om min tilbakemelding på rettskrivingen sin. Å fyke gjennom en tråd som en annen norsklærer med rødpenn, ser jeg derfor ikke at jeg har noe med å gjøre. Jeg vil heller ha et mangfold med ulike forutsetninger for å skrive, enn at enkelte ikke orker å bidra fordi de er redd for å skrive feil - i ytterste konsekvens.

 

Hei hei! Nå synes jeg dere er ufine mot oss norsklærere. Jeg retter bare andres skrivefeil når jeg får betalt for det. Jeg tror heller ikke de ivrigste språk-naziene tilhører oss. Har man tilbragt deler av livet sitt med å svette over en bunke sidemålstekster eller kommentere forskjellen på og/å 3754 ganger, så har man neppe behov for å fortsette på fritiden. Har man det, så trenger man en ny hobby. :ler: 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ti10 skrev:

Tror kanskje jeg har svart på samme spørsmål i en annen tråd en gang, men uansett: Jeg har påpekt det noen ganger i tråder der innskriveren er utålelig usympatisk, rakker ned på andre (gjerne uten grunn) og fremstiller seg selv som et på alle måter perfekt menneske. Så har jeg også påpekt det i tilfeller der det åpenbart dreier seg om trolling, innskriveren påstår at han/hun har så og så høy utdanning, er selvfølgelig ekstremt vellykket karrieremessig, tjener enorme summer osv. Og så nevner de gjerne en utdanning eller yrkestittel som enten ikke finnes eller som de ikke klarer å skrive riktig. 

I en del av disse tilfellene har jeg satt folk på plass fordi jeg synes de fortjener det.

Har sikkert også nevnt det et par ganger der feilen har ført til morsomme misforståelser. 

Kan forstå at folk blir oppgitt dersom de deler noe svært alvorlig, og så får kommentar på en kommafeil eller en annen bagatell, men i utgangspunktet er det vel ikke så ille å få hjelp til å skrive riktig ..? Har for øvrig også selv fått påpekt en feil en gang, det satte jeg pris på fordi jeg gjerne vil skrive korrekt norsk. Har aldri gjort den feilen igjen :) 

Ser at det kan være "effektivt" når det gjelder tråder som åpenbart er tull, men sånn ellers så tenker jeg fremdeles på at det sitter et menneske bak ethvert nick her, og man vet ikke hvordan forhold vedkommende har til rettskriving. Derfor synes jeg personlig man skal være forsiktig med pekefingeren.

I utgangspunktet er det ikke ille å få hjelp til å skrive riktig, men jeg tviler på at det er mange som ser på det å få pekefingeren mot seg som "hjelp". Selv har jeg toppkarakter i norsk og har et oppriktig ønske om å skrive så bra som mulig, men selv jeg hadde blitt sur om noen sporet av hele tråden (om vi ser på det i en KG-sammenheng) ved å påpeke en skrivefeil. Som oftest er det ikke det diskusjoner handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ti10 skrev:

Tror kanskje jeg har svart på samme spørsmål i en annen tråd en gang, men uansett: Jeg har påpekt det noen ganger i tråder der innskriveren er utålelig usympatisk, rakker ned på andre (gjerne uten grunn) og fremstiller seg selv som et på alle måter perfekt menneske. Så har jeg også påpekt det i tilfeller der det åpenbart dreier seg om trolling, innskriveren påstår at han/hun har så og så høy utdanning, er selvfølgelig ekstremt vellykket karrieremessig, tjener enorme summer osv. Og så nevner de gjerne en utdanning eller yrkestittel som enten ikke finnes eller som de ikke klarer å skrive riktig. 

I en del av disse tilfellene har jeg satt folk på plass fordi jeg synes de fortjener det.

Har sikkert også nevnt det et par ganger der feilen har ført til morsomme misforståelser. 

Kan forstå at folk blir oppgitt dersom de deler noe svært alvorlig, og så får kommentar på en kommafeil eller en annen bagatell, men i utgangspunktet er det vel ikke så ille å få hjelp til å skrive riktig ..? Har for øvrig også selv fått påpekt en feil en gang, det satte jeg pris på fordi jeg gjerne vil skrive korrekt norsk. Har aldri gjort den feilen igjen :) 

Om du må ty til å kommentere skrivefeil, så har du vel egentlig ikke satt noen på plass? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Vampen skrev:

Om du må ty til å kommentere skrivefeil, så har du vel egentlig ikke satt noen på plass? 

Tommel opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vampen skrev:

 

Hei hei! Nå synes jeg dere er ufine mot oss norsklærere. Jeg retter bare andres skrivefeil når jeg får betalt for det. Jeg tror heller ikke de ivrigste språk-naziene tilhører oss. Har man tilbragt deler av livet sitt med å svette over en bunke sidemålstekster eller kommentere forskjellen på og/å 3754 ganger, så har man neppe behov for å fortsette på fritiden. Har man det, så trenger man en ny hobby. :ler: 

Haha, jeg mente det ikke som et stikk mot norsklærere. Jeg mente det som et stikk mot de som ikke er, men tror de er, norsklærere, og som altruistisk nedlater seg til å drive folkeopplysning her på forumet. Selvoppnevnte og selvlærte. Enig i at disse neppe er norsklærere.

Men det er ikke meninga å klippe alle over en kam mens man stikker det bak stolen her, altså. I forhold til dette temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Søgni skrev:

Haha, jeg mente det ikke som et stikk mot norsklærere. Jeg mente det som et stikk mot de som ikke er, men tror de er, norsklærere, og som altruistisk nedlater seg til å drive folkeopplysning her på forumet. Selvoppnevnte og selvlærte. Enig i at disse neppe er norsklærere.

Men det er ikke meninga å klippe alle over en kam mens man stikker det bak stolen her, altså. I forhold til dette temaet.

Klippe? ;) 

Anonymkode: 7b4a7...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...