Gå til innhold

Påpeke skrivefeil som hersketeknikk


Wiskola

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg ser ofte på sosiale medier, men kanskje især her på Kvinneguiden. Det er ikke til å stikke under en stol at nivået på rettskriving varierer, og at faktorene til det kan være uendelig mange. Noen skriver så og si feilfritt, andre med mer feil. Jeg tenker at vi alle er mennesker, at å gjøre feil er vanlig, og at det at man har god oversikt over grammatikk og rettskriving ikke gjør at man er bedre enn noen andre.

Så derfor lurer jeg på.. Hvorfor velger folk å ydmyke andre ved å påpeke skrivefeil? Hvorfor tror noen at det er et bra argument i en diskusjon? Hva er greia, liksom?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor velger noen å ydmyke andre i det heletatt?

Anonymkode: 97104...b44

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger noen å ydmyke andre i det heletatt?

Anonymkode: 97104...b44

Ja, det kan man jo selvfølgelig lure på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ofte skriver på sengekanten, kanskje er brillene av også. Det blir rett og slett mange feil bare av det, og jeg legger ikke merke til det. Føles feil når svaret du får er hvorfor du skrev hviefor og ikke hvorfor.

Anonymkode: ed2ec...803

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Wiskola skrev:

Dette er noe jeg ser ofte på sosiale medier, men kanskje især her på Kvinneguiden. Det er ikke til å stikke under en stol at nivået på rettskriving varierer, og at faktorene til det kan være uendelig mange. Noen skriver så og si feilfritt, andre med mer feil. Jeg tenker at vi alle er mennesker, at å gjøre feil er vanlig, og at det at man har god oversikt over grammatikk og rettskriving ikke gjør at man er bedre enn noen andre.

Så derfor lurer jeg på.. Hvorfor velger folk å ydmyke andre ved å påpeke skrivefeil? Hvorfor tror noen at det er et bra argument i en diskusjon? Hva er greia, liksom?

Et vanskelig spørsmål - for å ydmyke andre er ikke greit uansett på hvilken måte det gjøres. Likevel ser jeg at skrivemåte/mangel på rettskriving ofte sier mye om et menneske. Det er derfor lett å "se for seg" hvilken type menneske man diskuterer med ut fra skrivemåten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Myrthel skrev:

Et vanskelig spørsmål - for å ydmyke andre er ikke greit uansett på hvilken måte det gjøres. Likevel ser jeg at skrivemåte/mangel på rettskriving ofte sier mye om et menneske. Det er derfor lett å "se for seg" hvilken type menneske man diskuterer med ut fra skrivemåten. 

Mulig jeg slenger ut en brannfakkel her nå: lese- og skrivevansker.

Jeg har før i tiden argumentert med at, "Herregud, 90% av landets befolkning har ikke dysleksi!", men likevel mener jeg det er en faktor man må ta med i beregningen. Ja, skrivefeil sier kanskje noe, men man vet jo ikke hvem man kommenterer til når kommunikasjonen foregår via en skjerm.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Myrthel skrev:

Et vanskelig spørsmål - for å ydmyke andre er ikke greit uansett på hvilken måte det gjøres. Likevel ser jeg at skrivemåte/mangel på rettskriving ofte sier mye om et menneske. Det er derfor lett å "se for seg" hvilken type menneske man diskuterer med ut fra skrivemåten. 

Det er lett å "se for seg" mye rart. Men det er fort gjort å ta feil. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Jeg tenker at de som påpeker skrivefeil er mindre begavet. Er man smart og har hodet på stell klarer man fint å overse skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lama_Drama skrev:

Jeg tenker at de som påpeker skrivefeil er mindre begavet. Er man smart og har hodet på stell klarer man fint å overse skrivefeil.

Leste kommentaren din litt fort og trodde du skrev at de som har skrivefeil var mindre begavet. Slik kan det gå. :fnise: Veldig enig med deg, da, når jeg leste det riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterer ikke skrivefeil, men har veldig lyst noen ganger. Men jeg ser jo at det ser veldig frekt ut når man gjør det, så da lar jeg vær. 

Man kan faktisk se forskjell på dysleksi og "gir faen" skrivefeil. Dyslektikere har ganske typiske feil. Og hvis man skal gå ut i fra hvor mange som gir seg selv en dysleksi diagnose når skrivefeil blir påpekt så har veldig mange dysleksi her i landet.

 

Anonymkode: 16746...cc6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Wiskola said:

, og at det at man har god oversikt over grammatikk og rettskriving ikke gjør at man er bedre enn noen andre.

Det betyr jo at man er bedre på grammatikk og rettskriving, uten at det betyr at ens meninger bør telle mer. Årsakene til at noen ikke er så god på dette er som du sier ulike fra person til person. 

Det som er verre er de som bevisst snakker forbi, sporer av, og går debatten til å dreie seg om helt utenforliggende. 

Anonymkode: 096e0...ab0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr jo at man er bedre på grammatikk og rettskriving, uten at det betyr at ens meninger bør telle mer. Årsakene til at noen ikke er så god på dette er som du sier ulike fra person til person. 

Det som er verre er de som bevisst snakker forbi, sporer av, og går debatten til å dreie seg om helt utenforliggende. 

Anonymkode: 096e0...ab0

Ser jeg burde formulert meg hakket spissere der, var åpent for misforståelser. Det jeg mente var at man ikke er et bedre menneske eller har noen rett til å se ned på noen, i dette tilfellet de som skriver dårligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skjøpe meg ny skjole idag og nå sitter jeg på skjøkkenet og skjederøyker mens skyllingen står i ovnen. Etterpå skal jeg på skino og deretter på visning i en skjellerleilighet. Har dere skilder på at skjederøyking ikke er sunt? 

Anonymkode: 234db...cab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Wiskola skrev:

å stikke under en stol

Du mente ikke å skyve under teppet? ;) 

Anonymkode: 7b4a7...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wiskola said:

Dette er noe jeg ser ofte på sosiale medier, men kanskje især her på Kvinneguiden. Det er ikke til å stikke under en stol at nivået på rettskriving varierer, og at faktorene til det kan være uendelig mange. Noen skriver så og si feilfritt, andre med mer feil. Jeg tenker at vi alle er mennesker, at å gjøre feil er vanlig, og at det at man har god oversikt over grammatikk og rettskriving ikke gjør at man er bedre enn noen andre.

Så derfor lurer jeg på.. Hvorfor velger folk å ydmyke andre ved å påpeke skrivefeil? Hvorfor tror noen at det er et bra argument i en diskusjon? Hva er greia, liksom?

Skrivefeil i innlegg er en ting, men av og til ser man en blanding av skrivefeil og bruk av dialekt i overskriftene. Dette blir for meg litt irriterende, da man ikke helt skjønner hva innlegget faktisk handler om. Selv om jeg skjønner at det går fort i svingene for enkelte.

 

 

Anonymkode: c3790...f4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"stikke under stol" :opplyser:

 

Uttrykk

   
RIKTIG UTTRYKKSMÅTE GAL UTTRYKKSMÅTE ANTALL FEIL
det er et tidsspørsmål når «det er et tidsspørsmål før» 94 %
stikke under stol «stikke under en stol» 81 %
på dagsordenen «på dagsorden» 68 %
i hytt og vær «i hytt og pine» 59 %
i dødvanne «i dødvannet» 55 %
ta sterkt avstand fra «ta sterk avstand fra» 53 %
noen hver «noen og enhver» 38 %
sette hverandre stevne «sette hverandre i stevne» 36 %
til gagns «til gangs» 36 %
vel å merke «vel og merke»

23 %

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-2014/Spraknytt-12014/Finn-fem-feil/

Anonymkode: 7b4a7...238

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mente ikke å skyve under teppet? ;) 

Anonymkode: 7b4a7...238

Aldri hørt "skyve under teppet", om jeg skal være ærlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"stikke under stol" :opplyser:

 

Uttrykk

   
RIKTIG UTTRYKKSMÅTE GAL UTTRYKKSMÅTE ANTALL FEIL
det er et tidsspørsmål når «det er et tidsspørsmål før» 94 %
stikke under stol «stikke under en stol» 81 %
på dagsordenen «på dagsorden» 68 %
i hytt og vær «i hytt og pine» 59 %
i dødvanne «i dødvannet» 55 %
ta sterkt avstand fra «ta sterk avstand fra» 53 %
noen hver «noen og enhver» 38 %
sette hverandre stevne «sette hverandre i stevne» 36 %
til gagns «til gangs» 36 %
vel å merke «vel og merke»

23 %

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-2014/Spraknytt-12014/Finn-fem-feil/

Anonymkode: 7b4a7...238

Satt bare og venta på en sånn kommentar. Der kom den. :hoppendeglad:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes folk det er så forferdelig å bli rettet på?

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Hvorfor synes folk det er så forferdelig å bli rettet på?

 

 

Det er vel særdeles få ganger folk retter på skrivefeil på en hyggelig måte. Hadde det vært konstruktiv kritikk, kanskje ikke så ille, men som oftest er det vel ganske nedverdigende måter skrivefeil blir bemerket på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...