Gå til innhold

Hjelp! feriepengegrunnlaget er feil.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare vær obs på at da blir han sikkert trukket for fem uker ferie i juni. Det er det vanlige for fastlønn. Han er også pliktig til å avvikle ferie, men han kan nekte å avvikle mer ferie enn han har opptjent feriepenger til. Hvis han har jobbet to tredjedeler av fjoråret (8 av 12 mnd) kan han kreve å bare ta ut to tredjedeler av ferien (3 uker og 2 dager hvis han har fem uker ferie). Men da må dere passe på å få utbetalt lønn for de 1 ukene og 3 dagene han ikke har ferie.

Anonymkode: 6e6b2...7a1

Han er pliktig til å ta ut 3 uker og 2 dager ferie i løpet av året. Hvis han ikke ønsker å ta ferie de siste 1 uke og 3 dager så må han gi beskjed om det snarest. 

Han er pliktig til å ta ferie fra jobben i Oslo kommune, men hvis han ønsker å jobbe i hele sommer så kan han jobbe for en annen kommune, eller en annen privat arbeidsgiver i de dagene han har ferie fra Oslo kommune. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han tenkte å ta ut ferien sin etter sommeren er over. Da får vi også stipend fra lånekassen. Så hvis han tar ut ferien sin i november så vil han ikke få lønn eller feriepenger da. i steden får han utbetalt lønn og feriepenger nå i juni. Så ta må han evt spare feriepengene sine til når han faktisk tar ferie. 

Anonymkode: 7d6ec...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kitcat skrev:

Man får ikke både lønn og feriepenger i juni! Man får feriepenger, og så får man trekk i lønn for lovbestemt ferie som er omtrent en månedslønn.  Så utbetalingen i juni er forenklet sagt feriepengene fra fjoråret. 

Om din samboer velger å jobbe i sommer får han ikke ekstra betalt. På et eller annet tidspunkt i løpet av 2019 må han ta ut ferien sin, arbeidsgiver plikter å påse dette. Noen arbeidsgivere legger tilrette for at arbeidstakere som ikke var ansatt hele fjoråret kan få jobbe den delen de ikke har opptjening for. Men jeg kjenner ikke til om dette gjelder i kommunene.

Samboeren din bør sette seg nøye inn i regelverk for ferie

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Jeg har fått både lønn og feriepenger utbetalt i juni, så det er fullt mulig, jo :) jeg har fast 100%-stilling, men får timebetaling. Så når jeg tar ferie, får jeg mindre lønn måneden etter. 

Anonymkode: d711b...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått både lønn og feriepenger utbetalt i juni, så det er fullt mulig, jo :) jeg har fast 100%-stilling, men får timebetaling. Så når jeg tar ferie, får jeg mindre lønn måneden etter. 

Anonymkode: d711b...7fe

Det er riktig, og gjelder ofte ved timesbetaling. Da får man trekk i lønn når man tar ut ferien, og man har jo plikt til å ta ut ferie. For fast månedslønn trekker nesten alle arbeidsgivere lønn for all lovbestemt ferie i juni og så beholder man sin vanlige månedslønn uansett når man tar ut ferie. Da slipper man selv å tenke på å spare opp feriepengene til selve ferieuttaket. Økonomisk kommer det ut på det samme til syvende og sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2019 at 7:02 PM, Kitcat said:

Hvis de løser det på den måten skal han ha trekk i lønn når han tar ut ferie, og han er lovpålagt å ta ut ferie i løpet av året. De fleste arbeidsgivere trekker for full ferie i juni samtidig som man får feriepenger og trekker ikke når man faktisk tar ut ferie. Det er mulig å gjøre det med trekk i lønn under ferie men det er svært uvanlig.

Han er ikke pålagt å ta mer ferie enn han har opptjent. Det er et av unntakene i ferieloven.

Anonymkode: 81dc2...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 20.07, Kitcat skrev:

Det er riktig, og gjelder ofte ved timesbetaling. Da får man trekk i lønn når man tar ut ferien, og man har jo plikt til å ta ut ferie. For fast månedslønn trekker nesten alle arbeidsgivere lønn for all lovbestemt ferie i juni og så beholder man sin vanlige månedslønn uansett når man tar ut ferie. Da slipper man selv å tenke på å spare opp feriepengene til selve ferieuttaket. Økonomisk kommer det ut på det samme til syvende og sist. 

Jeg sparer feriepengene mine hvert år, for jeg tar sjelden ut mer enn en uke om gangen, så jeg vinner på det :) bruker kanskje bare 10% av feriepengene mine hvert år. 

Anonymkode: d711b...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...