Gå til innhold

Tips og råd til en god og smidig flytteprosess.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg skal nok en gang flytte fra et sted til et annet. Denne gangen flytter jeg ut av Oslo til et mindre sted. Heldigvis får vi en større leilighet med en bod og et soverom ekstra. Selv om jeg har flyttet seks ganger tidligere, er det alltid noe jeg glemmer og jeg har en tendens til å stresse mer enn jeg bør.. Det er sikkert flere som kjenner seg igjen i det 😉. Vi vil styre minst mulig, være smidige og ha en følelse av en viss kontroll. Et barn under tre år er med på «lasset». Det er nå kun to uker til flyttebilen skal fylles opp..

Har dere noen tips å komme med når det kommer til pakking, flytteesker, utvask, smarte løsninger ol? 

Gode eller morsomme historier fra tidligere flytteprosesser mottas med glede! Man lærer gjerne noe nytt hver gang.

Tusen takk på forhånd 👏🏻

Anonymkode: 24182...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips 1. Begynn å pakke allerede i dag. Litt hver dag. Det dere ikke overlever uten pakker du ned siste dag.

Tips 2. Kast/gi bort det dere ikke trenger.

 

Tips 3. Klær og sengetøy i gjennomsiktige søpelsekker. Alt annet -- i esker med en lapp på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv oppi ting dere trenger de første dagene, så dere slipper å styre med å handle inn men kan konsentrere dere om å pakke ut. F.eks våtservietter, tannkrem o.l...

Anonymkode: d5c69...7a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beregn bedre tid enn dere tror dere trenger, særlig de siste dagene (barnevakt!), særlig hvis dere har boder/loft/slike steder hvor det fort samler seg mye rart.

Har dere mulighet til å ha oppbevaringsmøblene klare i nye huset på forhånd? Prøv å få gjort de største tingene i nyehuset ferdig før dere drar inn mye tull og tøys.

Bruk klær, håndklær osv til polstring av knuselige gjenstander, så blir det mindre rot og avfall

Kast og gi bort!

 

Anonymkode: 2da44...987

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å slenge alle klær i søppelsekker, da får jeg tømt klesskapet raskt. I samme slengen kan du gå gjennom klærne mine og finne ut om noe kan gis til Fretex o.l. Siden det er to uker til flytting så kunne du sikkert ventet litt med klærne, evt. først pakket klær du ikke kommer til å bruke nå. Sengetøy, tepper, dyner osv. slenges også i søppelsekker.

Pynteting og annet nips pakker jeg først (altså ting jeg ikke har bruk for). Igjen finner jeg ut om noe av dette kan gis bort eller kastes.

Jeg pakker fat, glass og annet kjøkkenutstyr sammen med håndkler så ting ikke knuses. Evt. aviser.

Feilen jeg gjør er å overfylle flytteeskene så jeg ikke får lukket dem. :P Neste gang skal jeg pakke bedre så alle eskene kan lukkes og stables inntil en vegg.

Jeg prøver også å spise opp så mye mat som mulig i forkant, og prøver å få tømt hele fryseren. Er ikke vits å drasse med seg masse kjølevarer på flyttedagen.

Jeg kvittet meg også med noen møbler.

Jeg flyttet nylig og er frustrert over at jeg ikke tok en opprydning mens jeg pakket ned, for jeg ser nå at jeg har masse ting jeg kunne kvittet meg med mens jeg pakket. Så jeg har enda ikke fått funnet plass til ting og leiligheten er skikkelig rotete nå.

Anonymkode: 319c5...4d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle sammen! 🤗 Nå fikk jeg masse tips og inspirasjon til å sette i gang 👍🏻👏🏻.

Anonymkode: 24182...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rydd mens du pakker, begynn allerede i dag :) Som alle andre har nevnt: klær, dyner, pledd etc i plastsekker. Sørg også for å ha en eske med det dere trenger i starten, saks, toalettpapir, såpe etc. Pakk ting oppi bager og kofferter dere allerede har.

Anonymkode: 02858...f41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd og kast masse. Gi bort til loppiser (er jo tid for det nå!), bruktbutikker osv hvis du får vondt i kaste-armen.

Pakk ned ting du vet du ikke får bruk for på en stund først; som feks alle vinterklærne.

Skriv på esker/sekker/bokser osv hva tingene inneholder. Eventuelt markér dem med hvilket rom de skal pakkes ut i ;) - da hiver du de inn i det riktige rommet når alt er flyttet.

Sett av et lite flyttebudsjett. Feks 1.500 kr til brus, sjokkis, pizzalevering/sushi osv til selve dagen dere flytter. Det er VERDT DET.  

Utvask hadde jeg glatt betalt noen for å gjøre for meg, da det er den kjipe delen helt i slutten av prosessen hvor man allerede er sliten og lei og vil videre...

 

Anonymkode: 6fb81...157

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha toalettpapir i bilen når dere flytter, dopapir er noe jeg alltid glemmer før det er for sent :P 

Anonymkode: 62c5e...fe0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha toalettpapir i bilen når dere flytter, dopapir er noe jeg alltid glemmer før det er for sent :P 

Anonymkode: 62c5e...fe0

Det var lurt!!

Anonymkode: 6fb81...157

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også valgt små flyttekasser, men flere. Istedenfor få og store.

De skal jo bæres og stables, ikke bare "oppbevares" i.

Anonymkode: 6fb81...157

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynn nå. Ta ett rom/område om gangen. Gå gjennom alle tingene. Mange halvtomme kremtuber på badet? Kast dem! Sminke du ikke har brukt på mer enn 1 år? Kast det (eller la ungene ha øyenskyggen til utkledning)!

Sorter i:

- Kastes (husk å kildesortere mens du holder på, mange søppelfolk nekter å ta med seg søpla hvis det ligger feil ting i dunkene. Kjør noen runder på gjenbruksstasjonen)

- gis bort (gjenbruksbutikker, loppis, venner og kjente, Finn)

- selges (ting av verdi, ikke vits å bruke tid på å fotografere ting du kan selge for 50 kr, da gir du det heller bort) 

- pakk ned (det du ikke trenger de nærmeste ukene)

- behold (settes tilbake på plass, pakkes ned nærmere flytting).

Vær litt tøff med deg selv mens du holder på. Det er kjipt å pakke bort ting og så pakke det opp igjen om noen uker og tenke «hvorfor orka jeg ta med meg denne videre, egentlig?» Nå har du sjansen til å få rydda bort mye skrot som samler seg opp!

Husk å merke eskene godt! Tenk også over nye leiligheten når du pakker ned. Hvilke esker skal i hvilke rom? Så slipper du for mye jobb når du pakker ut. Det som skal på det fremtidige gjesterommet (eksempelvis) befinner seg kanskje i dag i stua, på soverommet, i boden og på barnerommet. Pakk alt det i samme eske, så VIPS er den tømt på et blunk når du pakker ut :)

Så: merk alle eskene med hvilket rom de tilhører og legg til stikkord om hva esken inneholder. Da kan gode hjelpere og eventuelle flyttefolk enkelt plassere eskene rett uten at du trenger å passe på. Sparer alle for ekstraarbeid.

du kan også vurdere å leie en liten lagerplass hvis du ikke orker å ha masse flytteesker over alt de neste ukene.

flytter selv i august, og vi begynte etter vinterferien med å selge unna store ting på Finn, kaste og sortere. Har kjørt mye (!!) på lager. Har kun det mest nødvendige i leiligheten nå, veldig deilig egentlig :)

Anonymkode: f55d0...eba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- pakk tidlig og begynn med det du ikke trenger i hverdagen, typisk sesongutstyr, nips og pynt, bøker også videre. 

- Merk alt tydelig. Spesielt det du pakker ned lenge i forveien. Det er lett å glemme hva man pakker hvor og da blir utpakkingen kaotisk hvis man må åpne masse esker for å finne en ting

- En enkel måte å huske hvor ting ender opp er å pakke ned et «område» av huset om gangen. Hvis alt som lå i den ene skuffesekssjonen i ditt forrige hjem ligger i samme eske, så er det lett å finne den ene tingen du leter etter. 

- Pakk tunge ting i små esker, lette ting i større esker, slik at alt enkelt kan bæres. 

- Sorter klesskap og garderobe på forhånd. Pakk alt som ikke brukes daglig (sesongklær og finklær, for eksempel)  på forhånd helt til du sitter igjen med noen basis hverdagsklær. De kan man enkelt pakke ned på selve flyttedagen og bør være det første man pakker ut. 

- Merk deg alt du vil trenge for den første natten (sengeklær, klær, toalettsaker). Pass på at dette ligger lett tilgjengelig for utpakking ved utflytting. 

- Når man flytter inn i ny bolig bør man umiddelbart begynne å sortere esker etter rom slik at utpakkingen blir enkel. Alt du vet at du ikke vil trenge med en gang bør settes ute av veien, for eksempel i en bod, eller et soverom med ekstra plass, slik at man slipper å svømme i esker samtidig som man pakker ut det viktigste. 

- Søppelsekker er veldig lettvint for klær og sengeklær, i alle fall de plaggene man vet at man kommer til å pakke ut med en gang. Hvis det er noe man ikke skal bruke/pakke ut  med en gang gir esker mer rom for systematikk. 

- Begynn tidlig med å skaffe oversikt over alt som er i boder, rom som ikke brukes daglig og store skap. Her ligger det ofte MYE som ofte bør kastes eller sorteres. Hvis man utsetter dette til siste liten ender man ofte opp med å bruke mer tid på flyttingen enn beregnet. 

Anonymkode: b38ae...0f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen smarte tips 

 

95E98492-4403-4234-A890-148D85574DAC.jpeg

 

E528E329-4ECD-4798-ADFF-0DC846D3F69A.jpeg

BE3D29EB-DABE-4484-99A1-8B34504DB17C.jpeg

13FC1E24-F6CC-4500-A6E5-AD2C356A4FDB.jpeg

84F5F88A-9E0E-4527-A53A-7B224CC080C1.jpeg

1648AEFB-CD99-4177-B542-BD3CE2025EDA.jpeg

D99BEC85-3154-439C-9D31-526AC6044FBC.jpeg

20E2E4A0-1B2E-4D83-8E04-9E1CEECEFDFA.jpeg

873E23F4-3312-469C-8C17-3D9EDA5B402D.jpeg

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fantastisk 👏🏻 Takk nok en gang, dere! Nå har jeg troen, dette skal gå som smurt! 😉

Anonymkode: 24182...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å pakke bøker i bæreposer. Det blir fort veldig tungt å bære bæker i pappesker

Anonymkode: 1d89e...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
9 timer siden, GjestSiden2006 skrev:

Her kommer noen smarte tips 

 

95E98492-4403-4234-A890-148D85574DAC.jpeg

 

E528E329-4ECD-4798-ADFF-0DC846D3F69A.jpeg

BE3D29EB-DABE-4484-99A1-8B34504DB17C.jpeg

13FC1E24-F6CC-4500-A6E5-AD2C356A4FDB.jpeg

84F5F88A-9E0E-4527-A53A-7B224CC080C1.jpeg

1648AEFB-CD99-4177-B542-BD3CE2025EDA.jpeg

D99BEC85-3154-439C-9D31-526AC6044FBC.jpeg

20E2E4A0-1B2E-4D83-8E04-9E1CEECEFDFA.jpeg

873E23F4-3312-469C-8C17-3D9EDA5B402D.jpeg

Det var sykt mye plastikk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rydd og kast masse. Gi bort til loppiser (er jo tid for det nå!), bruktbutikker osv hvis du får vondt i kaste-armen.

Pakk ned ting du vet du ikke får bruk for på en stund først; som feks alle vinterklærne.

Skriv på esker/sekker/bokser osv hva tingene inneholder. Eventuelt markér dem med hvilket rom de skal pakkes ut i ;) - da hiver du de inn i det riktige rommet når alt er flyttet.

Sett av et lite flyttebudsjett. Feks 1.500 kr til brus, sjokkis, pizzalevering/sushi osv til selve dagen dere flytter. Det er VERDT DET.  

Utvask hadde jeg glatt betalt noen for å gjøre for meg, da det er den kjipe delen helt i slutten av prosessen hvor man allerede er sliten og lei og vil videre...

 

Anonymkode: 6fb81...157

Bruk mittanbud.no til å få tilbud om flyttevask, får generelt mye bedre tilbud enn ved å bare ringe ett byrå. Jeg betalte under 2000 kr for flyttevask av leilighet på 70 m2 i Oslo, verdt hver krone. Pakk og merk alt i esker og hvilket rom det skal til (lettere å organisere og pakke ut i det nye huset). Prøv å få barnevakt på selve flyttedagen og gjerne dagen før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...