Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønningene må senkes, gjennom lønnsreduksjon og devaluering, for å gjøre flere norske varer attraktive for utlandet, i dag er det stort sett nordmenn som tvinges til å kjøpe norske produkter, dette gjelder først og fremst mat, og derfor blir det dyrt. Knapt nok noen norske matvarer kan selges i utlandet, kun nordmenn har råd til å kjøpe det nordmenn produserer. Alle har vel hørt om Jarlsbergosten som selges subsidiert av norske skattebetalere til en lavere pris i utlandet enn i Norge. Det vi ikke kan/egner oss til, bør vi ikke holde på med. Som ulønnsomt jordbruk. Jordbruk bør drives der klima er egnet. Å holde liv i en naturalhusholdning, for å være snill mot de som prøver på noe som aldri kan lønne seg, er feil bruk av fellesskapets midler. Virkeligheten kan være ubehagelig, men vi må forholde oss til den. Arbeidsplasser må være lønnsomme, hvis ikke vil de forsvinne, slik er virkelighetens verden. 

Anonymkode: 41566...d1a

Hehe, ja, for all del, maten vil nok føles billigere hvis vi samtidig kutter lønningene. Fantastisk logikk du serverer her! Og ja, det er jo kjempelurt å være 100% avhengig av utlandet for å ha mat i landet. Ved første storkrig/katastrofe/lastebilstreik så hadde hele landet sultet ihjel. Tenk litt lenger enn din egen gniene lommebok gidder å åpne seg a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Hehe, ja, for all del, maten vil nok føles billigere hvis vi samtidig kutter lønningene. Fantastisk logikk du serverer her! Og ja, det er jo kjempelurt å være 100% avhengig av utlandet for å ha mat i landet. Ved første storkrig/katastrofe/lastebilstreik så hadde hele landet sultet ihjel. Tenk litt lenger enn din egen gniene lommebok gidder å åpne seg a!

Det er faktisk ganske logisk det AB_d1a skriver. Senkes lønninger vil også andre priser senkes. Kanskje det ville vært bedre å bruke ordet reallønn, men det er ikke nødvendigvis så lett å skjønne det heller. Men senkes lønninger VIL andre priser også synke. Det er samfunnsøkonomiske sammenhenger her...

Jeg er enig med deg at det er dumt å gjøre seg selv avhengig av andre land for å få mat, men på den andre siden er gjensidig avhengighet nettopp en grunn til å IKKE havne i krig mot hverandre, man er nødt til å samarbeide på den måten.

Så mye mulig du ikke bør være så innmari krass, for det det er ganske tydelig at det er mye du ikke forstår.

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Når dere er 6 stk som skal brødføs, går det selvsagt en del penger. Men det betyr ikke at maten er dyr, dere bare kjøper mye av den!

Som flere andre har påpekt så har vi noen av de laveste matprisene (også mat på restaurant) i forhold til inntekt i norge. Ja, det er mye billigere mat i spania eller tyskland, men prøv å leve der et par år med deres lønn. Da vil du fort savne det norske prisnivået. 

 

Anonymkode: 07fe6...64d

Hva med å heller sammenligne med Sverige og Danmark som har et lønnsnivå som ligger langt nærmere vårt? Maten i Norge er dyr. Det er derfor folk tar seg bryet med å reise over grensa for å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda men jeg liker ikke pasta og blir uvel av å spise noe så lite næringsrikt over flere uker. Hadde alle klart seg på bare pasta i flere uker så hadde man spart en del penger visst nok. Å herregud.... 

Det er ikke noe næring i ris og sånne type ting. 

Anonymkode: 3797e...91f

Men det er jo ikke slik at vi spiser baaare disse rettene dag ut og dag inn. Det som er skrevet her er et utsnitt av middagsretter.
Ikke heng deg opp i detaljene - og kom gjerne med hvordan du ville gjort det istedenfor. Linser for eksempel er skambillig, du får linser til to porsjoner for 8!!!!!!! kr på Rema1000.... Sleng på en boks kokosmelk (som veldig mange tåler) til 8 kr der og, hiv oppi noe frosne wokgrønnsaker til 12 kr per 500 g, en god klunk med karri og voila: en middsgrett helt uten pasta, ris og andre "tomme næringsstoffer".

Vis meg gjerne en typisk handleliste eller kvittering, jeg vil så gjerne se hvorfor det er så dyrt med mat!

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet til TS var vel om prisene på grønnsaker har økt?

Svaret på det er at "Ja, prisene på grønnsaker har økt ganske mye", ikke hvordan folk skal redusere matutgiftene sine. Forøvrig er jeg jo ganske enig med deg i at det er rimeligere å kjøpe råvarene enn å kjøpe produktene ferdig prossesert.

Anonymkode: 382f1...434

Det er jo momskutt og priskutt og Trumf og Æ-rabatt over en lav sko på frukt og grønt... Jeg syns grønnsaker er kjempebillig! Jeg syns IKKE prisene på grønnsaker har økt ganske mye, faktisk syns jeg det bare blir billigere og billigere pga konkurransen mellom butikkene...  Så det er derfor jeg ikke forstår hvor utsagnet "mat er dyrt" kommer fra. Man får en kilo gulrøtter for 20 kr! Agurken koster ned i 10 kr... Champigning har en kilopris på hva da, 28 kr? Er dere KLAR over hvor mye mat en kilo champignong er? Det blir en nydelig suppe! Løk i løsvekt koster vel ikke over 10 kr kiloen en gang. Appelsiner, epler, pærer, det bugner i løsvekt her også, det er bare å plukke med seg så mye man orker... Men nå handler jeg konsekvent bare på Rema og Kiwi (syns Kiwi har høyest kvalitet på grønnsakene her jeg bor blant billigbutikkene), og Meny hvis de har spesielle tilbud på feks salatposer.

Jeg vil gjerne få svaret på HVORFOR dere syns det er dyrt, ikke bare AT dere syns det er dyrt..

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man ser i en vanlig norsk handlekurv en fredag eller lørdag, vil man også se at veldig mange inneholder masse brus, smågodt og annen snacks som man skal "kose seg med i helgen". 

Vi har en nabo som konsekvent klager over matvarepriser (og drivstoffpriser) hver gang vi møter ham ved postkassene. Mat er så veldig, veldig dyrt i følge ham.... Ja, vi har hilst på hverandre mange ganger når vi handler på samme supermarked til helgen. I vår handlevogn er det mat. I hans handlevogn er det max 30% mat, resten er 6-pack med Pepsi Max i digre flasker, smågodtposer, potetgull og annet ræl. 

Anonymkode: 0e5e7...233

THIS! Hvis man tenker at "alt man kjøper på matbutikken er mat" så kan jeg selvfølgelig forstå at man syns mat er dyrt. Jeg kan kjøpe en haug med grønnsaker, men slenger jeg på barberblader og et glossy magasin vil jo sluttsummen bli svært høy. Men det er fremdeles ikke MATEN som gjør det dyrt....
(kan vi lage en egen tråd om hvorfor barberblader er så dyrt, eller! Fordi DET!!!!!! tar knekken på studentøkonomien min det :fnise:...)

 

OM jeg er engasjert i dette teamet?

JA. :fnise:  

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et lite eksempel. Moreller produsert i Norge kan få en butikkpris på opp mot 180 kr kiloen, kanskje mer. Hvor mye av dette tror du bonden får? 

Anonymkode: 738b2...e39

Ikke mye, derfor subsidier.

Hadde dere ikke fått det ville matbutikkene hatt mindre marginer for å selge til samme pris som nå

Anonymkode: 43968...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke slik at vi spiser baaare disse rettene dag ut og dag inn. Det som er skrevet her er et utsnitt av middagsretter.
Ikke heng deg opp i detaljene - og kom gjerne med hvordan du ville gjort det istedenfor. Linser for eksempel er skambillig, du får linser til to porsjoner for 8!!!!!!! kr på Rema1000.... Sleng på en boks kokosmelk (som veldig mange tåler) til 8 kr der og, hiv oppi noe frosne wokgrønnsaker til 12 kr per 500 g, en god klunk med karri og voila: en middsgrett helt uten pasta, ris og andre "tomme næringsstoffer".

Vis meg gjerne en typisk handleliste eller kvittering, jeg vil så gjerne se hvorfor det er så dyrt med mat!

Det er jo momskutt og priskutt og Trumf og Æ-rabatt over en lav sko på frukt og grønt... Jeg syns grønnsaker er kjempebillig! Jeg syns IKKE prisene på grønnsaker har økt ganske mye, faktisk syns jeg det bare blir billigere og billigere pga konkurransen mellom butikkene...  Så det er derfor jeg ikke forstår hvor utsagnet "mat er dyrt" kommer fra. Man får en kilo gulrøtter for 20 kr! Agurken koster ned i 10 kr... Champigning har en kilopris på hva da, 28 kr? Er dere KLAR over hvor mye mat en kilo champignong er? Det blir en nydelig suppe! Løk i løsvekt koster vel ikke over 10 kr kiloen en gang. Appelsiner, epler, pærer, det bugner i løsvekt her også, det er bare å plukke med seg så mye man orker... Men nå handler jeg konsekvent bare på Rema og Kiwi (syns Kiwi har høyest kvalitet på grønnsakene her jeg bor blant billigbutikkene), og Meny hvis de har spesielle tilbud på feks salatposer.

Jeg vil gjerne få svaret på HVORFOR dere syns det er dyrt, ikke bare AT dere syns det er dyrt..

 

THIS! Hvis man tenker at "alt man kjøper på matbutikken er mat" så kan jeg selvfølgelig forstå at man syns mat er dyrt. Jeg kan kjøpe en haug med grønnsaker, men slenger jeg på barberblader og et glossy magasin vil jo sluttsummen bli svært høy. Men det er fremdeles ikke MATEN som gjør det dyrt....
(kan vi lage en egen tråd om hvorfor barberblader er så dyrt, eller! Fordi DET!!!!!! tar knekken på studentøkonomien min det :fnise:...)

 

OM jeg er engasjert i dette teamet?

JA. :fnise:  

Anonymkode: 29279...e1a

De prisene får en stort sett ikke her jeg bor, så er nok avhengig av hvor i landet en bor.

Det finnes forøvrig gode barberhøvler (engangs, men de kan brukes flere ganger) og høvler er ikke en nødvendighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, hind skrev:

Hva med å heller sammenligne med Sverige og Danmark som har et lønnsnivå som ligger langt nærmere vårt? Maten i Norge er dyr. Det er derfor folk tar seg bryet med å reise over grensa for å handle.

Danmark har EU's dyreste mat

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

De prisene får en stort sett ikke her jeg bor, så er nok avhengig av hvor i landet en bor.

Det finnes forøvrig gode barberhøvler (engangs, men de kan brukes flere ganger) og høvler er ikke en nødvendighet

Jeg handlet til samme pris i Oslo, Trondhjem, Telemark, Sunnmøre, Aust-Agder, ja jaggu alle gangene jeg har vært nordpå også... Noen kroner varierer det jo, men det blir ikke de store utslagene. Kan jeg spørre hvor du bor?

 

Jeg er fullstendig klar over at høvler ikke er en nødvendighet, det var ment mer som en morsom kommentar til "dyr handlekurv"...

Anonymkode: 29279...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dr_zhivago skrev:

Hehe, ja, for all del, maten vil nok føles billigere hvis vi samtidig kutter lønningene. Fantastisk logikk du serverer her! Og ja, det er jo kjempelurt å være 100% avhengig av utlandet for å ha mat i landet. Ved første storkrig/katastrofe/lastebilstreik så hadde hele landet sultet ihjel. Tenk litt lenger enn din egen gniene lommebok gidder å åpne seg a!

Er da vitterlig noen bruk som vil klare seg, men 6kjyrs brukene vil nok falle fra.

Anonymkode: 43968...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at jeg nesten ikke får noenting for noen hundrelapper lenger. Hva er det som gjør maten så vanvittig dyr? Spesielt frukt og grønt. Det er en skam.

I mange land er prisene ofte kutta til 1/3 og 1/4 av prisene her. Til og med USA har billigere mat enn oss. Hva er det som gjør dette?

Anonymkode: ed166...9c6

Tuller du? :klo:

Hvor mange % av lønna bruker du på å spise?

(dersom det er mindre enn 25% er du heldigere enn 90% av verdens befolkning)

 

Realitetsorienter, ts. Realitetsorienter.

Anonymkode: fde0f...388

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handlet til samme pris i Oslo, Trondhjem, Telemark, Sunnmøre, Aust-Agder, ja jaggu alle gangene jeg har vært nordpå også... Noen kroner varierer det jo, men det blir ikke de store utslagene. Kan jeg spørre hvor du bor?

 

Jeg er fullstendig klar over at høvler ikke er en nødvendighet, det var ment mer som en morsom kommentar til "dyr handlekurv"...

Anonymkode: 29279...e1a

Vestlandet og får kun slike grønt priser om jeg tar turen på Storcash

Anonymkode: 43968...545

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte nesten hundre kroner for en pose med poteter på WalMart i Florida i fjor sommer. Maten er ikke billig i USA hvis man ha litt næring i kosten.

Anonymkode: 5cf45...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, dr_zhivago skrev:

Hvordan mener du man bare skal senke prisene da? Norge er et land der man ikke kan ha enorme gårder og stordrift som i land som Tyskland og Ukraina osv. Utvalget er vel ikke akkurat dårlig i Norge, men også her bærer vi preg av at vi er et lite land, tross alt. Det er bra at norsk produksjon beskyttes synes jeg. Se bare på alle som syter over de "late" uføretrygdede, og andre som ikke er i arbeid. Om myndighetene skal la de store grossistene svikte norske produsenter til fordel for billigere varer fra utlandet vil enda flere arbeidsplasser gå i dass. Man kan ikke alltid få i pose og sekk.

Om en skal klare det må vi kjøre den sveitsiske modellen.

Anonymkode: 43968...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, dr_zhivago skrev:

Dette kan du ikke mye om gitt. Vær glad vi (enn så lenge) slipper 3. rangs mat produsert på mest mulig miljøuvennlig vis bare fordi det skal være billig. Kan du ikke bare flytte til Afrika, så kan du plukke maten rett fra trærne og aldri betale ei krone i skatt.

Har bodd flere steder på det Afrikanske kontinenter og setter lite pris på fremstillingen din.

Anonymkode: 43968...545

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Vel. Når jeg synes jeg knapt kan leve godt en uke på samme sum, kan jeg ikke se for meg hvordan noen kan leve på dette i en mnd.

Anonymkode: ed166...9c6

Da er det du som har et problem. I min husholdning er det jeg og ei jente på 11 år og jeg bruker 3000 kr i måneden på mat, og da spiser vi sunt og variert. Jeg har høy lønn og rent økonomisk kunne jeg brukt 15000 kr på mat i måneden, men det er helt unødvdndig å bruke mer enn 3000 kr.

Anonymkode: 13a25...6fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå finner jeg ingen nøyaktige prisoverslag på google, men jeg kan ta ett eksempel fra meg selv☺️

Ett kje, drikker cirka 1 sekk med melkepulver, det koster, det er 167 liter ferdig melk, til 5,15 kr pr liter. Det blir 860 kr. 

Så kommer høy i tillegg, koster 4 kr kiloen, kraftfor 5 kr kiloen. Har ikke tallene i hodet nå, men det blir noen hundrelapper pr. kje her også. 

Også har vi jobben da, jeg er i fjøset dag og natt for å sikre at de kommer trygt til verden, får de til å ta flaske, vasker drikkeautomat og flasker daglig, jeg veier de, følger de opp daglig, jeg setter opp gjerder, får de på beite, passer på de. Blir de syke, må de ha veterinær, er jeg uheldig, er det på kvelden og. Ett veterinærbesøk kommer fort på 1000-1500 kroner. 

Og, skal jeg da regne 200 kr i timelønn til meg selv, kanskje 2 timer i snitt pr. stk. Helt sikkert mer også. 

Der har du hva det koster å produsere litt mat😊 prisen for ett kje på cirka 14-15 kg.

Anonymkode: 761a7...afd

Dyr er ikke mat. 

Anonymkode: e6777...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyr er ikke mat. 

Anonymkode: e6777...f6e

For dem som spiser kjøtt så er dyr mat.

Anonymkode: 44e3b...1ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ganske logisk det AB_d1a skriver. Senkes lønninger vil også andre priser senkes. Kanskje det ville vært bedre å bruke ordet reallønn, men det er ikke nødvendigvis så lett å skjønne det heller. Men senkes lønninger VIL andre priser også synke. Det er samfunnsøkonomiske sammenhenger her...

Jeg er enig med deg at det er dumt å gjøre seg selv avhengig av andre land for å få mat, men på den andre siden er gjensidig avhengighet nettopp en grunn til å IKKE havne i krig mot hverandre, man er nødt til å samarbeide på den måten.

Så mye mulig du ikke bør være så innmari krass, for det det er ganske tydelig at det er mye du ikke forstår.

Anonymkode: 29279...e1a

Og om lønna senkes i takt med matprisene, hvordan går det da med % av lønna brukt på mat? Og andre varer for den saks skyld. Tjener du halvparten av det du gjør nå, og maten synker 50%, så bruker du fortsatt like mye av pengene dine på mat. Eller er håpet at de som produserer mat skal gå ned i lønn, mens alle andre beholder sin inntekt?

Og når det kommer til krig så vil naturligvis den som sitter med havresekken være den som har all makta. Land med stor kapasitet trenger ikke å eksportere til fienden før den føyer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nysgjerrig på hvorfor du mener at mat er dyrt, for jeg opplever nemlig det motsatte. Jeg har alltid klart å lage mye mat av lite penger, og er oppriktig nysgjerrig på hvordan andre lever. Så hvis du har mulighet til å laste opp bildet av en kvittering fra "typisk handlekurv" i din familie så ser jeg gjerne på den! :) (jeg trenger ikke engang komme med tips om forbedring, jeg er mest nysgjerrig).

Jeg kjøper frukt og grønt i løsvekt, norsk kjøtt, både merkevarer og billigmerker. Jeg føler jeg spiser svært bra, og jeg opplever ikke at mat er dyrt. Jeg spiser ikke biff fem ganger i uken akkurat, men jeg lever ikke på pasta og ketchup heller.

Min typiske handlekurv:
- rømme / creme fraische
- melk (laktoseredusert for den holder lenger = mindre svinn = billigere).
- div kjøttpålegg (rema har to for 25 eller to for 35)
- bacon
- egg
- ost/smøreost/påleggsalat
- løk
- champigning
- agurk/squash
- paprika
- spinat/salat
- kjøttdeig
- koteletter
- kylling (lårfilet, fileeter)
- fisk (er glad i Findus sine fylte fileeter blant annet)
- knekkebrød (baker brød og rundstykker som regel selv)
 

etc...

 

I tillegg har jeg alltid pasta, spaghetti, linser, kokosmelk, mel, sukker, quinioa, byggryn osv stående i skapet.

Jeg syns jeg får innmari mye middag og lunsj/frokost av dette...

Anonymkode: 29279...e1a

Mye av det du lister opp her, ser jeg på som usunt magefyll. Spiser aldri svin, kjøttdeig, og melkeprodukter. Hverken ost, rømme eller melk. 

Egg, løk og andre grønnsaker derimot, kjøper jeg. Skal jeg ha kjøtt, går det kun i fileter. Kylling, biff, og fisk.

sukker har jeg aldri i huset. Pasta, ris og poteter blir det også sukker av. Bønner og linser hadde vært et alternativ, hvis de ikke lå i saltlake. På helsekosten er de alt for dyre. Linsene i innvandrerbutikkene smaker lager, og jeg får halsbrann av dem.

Har havregryn i skapet. Quinoa er dyrt, men hender jeg kjøper det også.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Zienna skrev:

Mat utgjør bare 11% av nordmenns inntekt. Kostnader til billån og drivstoff utgjør 15 %.  Bolig, lys og strøm belaster inntekten til gjennomsnittsnordmannen med 22%. 

Hva er det som gjør at mange synes det er greit å betale mer i billån per måned enn til mat??....

Er enig i at det er andre kostnader som er alt for høye i forhold til inntekten. Jeg hadde gladelig betalt mindre i lån, og brukt mer på mat om det var mulig.

Anonymkode: 7ea93...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...