Gå til innhold

Hvorfor er maten så dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lever godt. Har minstesats utbetalt på uføretrygden min. Når jeg bodde alene brukte jeg sjeldent over 1500kr på mat pr mnd

Anonymkode: f1319...d68

Da lever du ikke godt. Får du i det hele tatt i deg grønnsaker?

Anonymkode: ed166...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er to voksne som bruker ca 1000 kr i uka på alt til husholdningen. Vi spiser relativt variert og koser oss litt ekstra i helgene. Kan ikke si det er så mye jeg. 

Men klart, kjøper man bare dyre merkevarer og kjøper brød til 50 kr fremfor å bake selv så blir det ikke akkurat billig. 

Anonymkode: 70695...b60

Ja, det er jeg enig i. 50kr for et brød er mye. Nå spiser ikke jeg brød da.

Anonymkode: ed166...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da lever du ikke godt. Får du i det hele tatt i deg grønnsaker?

Anonymkode: ed166...9c6

Spiser grønnsaker til hvert måltid faktisk. Frokost og lunsj så er det gjerne litt paprika, agurkskiver etc enten på brødskive eller i f.eks omelett

Til middag har varierer jeg mer utifra hva jeg skal lage. Til gryteretter og slikt så putter jeg i det jeg kan av grønt, helst det som begynner å bli dårlig så jeg slipper å kaste noe. Ellers serverer jeg ofte dampede grønnsaker til. 

Brød baker jeg selv og sparer myyye på det. 

Lager det meste fra bunnen, sparer restene til neste dag eller fryser ned

Anonymkode: f1319...d68

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Perelandra skrev:

Alt et dyrere i Norge fordi vi også har høyere lønninger. I gjennomsnitt bruker nordmenn litt over 10% av lønna på mat og dagligvarer. 

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/dette-bruker-nordmenn-penger-pa 

Jeg kan love deg at jeg bruker langt mer. Men så har jeg lav lønning også.

Anonymkode: ed166...9c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for vi beskytter de ubrukelige bøndene. Så får vi vassen mat til dobbel pris (egentlig trippel, vi må jo subsidiere de over skatteseddelen). 

Og fjottete avgifter på alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da lever du ikke godt. Får du i det hele tatt i deg grønnsaker?

Anonymkode: ed166...9c6

Det var jammen en bastant uttalelse😅 Jeg kan også fint klare meg på 1500 i mnd, spiser grønnsaker til hvert måltid. Grønnsaker er jo det billigste. Cluet med å bruke lite penger på mat er å planlegge godt. Og å vite hvor mye man trenger å lage, evt være god til å bruke rester.

Anonymkode: 8f68d...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat er ikke dyrt i norge. Som de andre sier, vi har aldri brukt mindre prosent av lønn på mat. 

Som bonde lurer jeg også på om du vet hva det koster å produsere mat? Å fore opp dyr, jobben med de, jobben å slakte de, det blir endel kroner kiloen. Samme for grønnsaker, det er mye jobb, jorda skal pløyes, gjødsles, sås, ugress skal bekjempes, grønnsakene skal opp av jorda, pakkes. Alt dette er mange arbeidstimer. 

Anonymkode: 761a7...afd

Det er derfor dere blir subsidiert

Anonymkode: 43968...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er jo for vi beskytter de ubrukelige bøndene. Så får vi vassen mat til dobbel pris (egentlig trippel, vi må jo subsidiere de over skatteseddelen). 

Og fjottete avgifter på alt mulig.

Dù hadde jo mye peiling..... Du aner ikke hvor avhengig du er av de «ubrukelige» bøndene.

Anonymkode: 8f68d...df6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jammen en bastant uttalelse😅 Jeg kan også fint klare meg på 1500 i mnd, spiser grønnsaker til hvert måltid. Grønnsaker er jo det billigste. Cluet med å bruke lite penger på mat er å planlegge godt. Og å vite hvor mye man trenger å lage, evt være god til å bruke rester.

Anonymkode: 8f68d...df6

Vel. Når jeg synes jeg knapt kan leve godt en uke på samme sum, kan jeg ikke se for meg hvordan noen kan leve på dette i en mnd.

Anonymkode: ed166...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dù hadde jo mye peiling..... Du aner ikke hvor avhengig du er av de «ubrukelige» bøndene.

Anonymkode: 8f68d...df6

Er vi egentlig det?

Er vi avhengig av alle de bitte små subsidie avhengige brukene?

Anonymkode: 43968...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jammen en bastant uttalelse😅 Jeg kan også fint klare meg på 1500 i mnd, spiser grønnsaker til hvert måltid. Grønnsaker er jo det billigste. Cluet med å bruke lite penger på mat er å planlegge godt. Og å vite hvor mye man trenger å lage, evt være god til å bruke rester.

Anonymkode: 8f68d...df6

Dette!!!!

Mat i Norge er billig! Men det må planlegges ;)

Anonymkode: 29279...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ja, det gir mening. Men de høytlønte ødelegger statistikken litt. Kan ikke leve godt i Norge, med mindre man har litt god lønn.

Anonymkode: ed166...9c6

Nå finner jeg ingen nøyaktige prisoverslag på google, men jeg kan ta ett eksempel fra meg selv☺️

Ett kje, drikker cirka 1 sekk med melkepulver, det koster, det er 167 liter ferdig melk, til 5,15 kr pr liter. Det blir 860 kr. 

Så kommer høy i tillegg, koster 4 kr kiloen, kraftfor 5 kr kiloen. Har ikke tallene i hodet nå, men det blir noen hundrelapper pr. kje her også. 

Også har vi jobben da, jeg er i fjøset dag og natt for å sikre at de kommer trygt til verden, får de til å ta flaske, vasker drikkeautomat og flasker daglig, jeg veier de, følger de opp daglig, jeg setter opp gjerder, får de på beite, passer på de. Blir de syke, må de ha veterinær, er jeg uheldig, er det på kvelden og. Ett veterinærbesøk kommer fort på 1000-1500 kroner. 

Og, skal jeg da regne 200 kr i timelønn til meg selv, kanskje 2 timer i snitt pr. stk. Helt sikkert mer også. 

Der har du hva det koster å produsere litt mat😊 prisen for ett kje på cirka 14-15 kg.

Anonymkode: 761a7...afd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mat er ikke dyrt i norge. Som de andre sier, vi har aldri brukt mindre prosent av lønn på mat. 

Som bonde lurer jeg også på om du vet hva det koster å produsere mat? Å fore opp dyr, jobben med de, jobben å slakte de, det blir endel kroner kiloen. Samme for grønnsaker, det er mye jobb, jorda skal pløyes, gjødsles, sås, ugress skal bekjempes, grønnsakene skal opp av jorda, pakkes. Alt dette er mange arbeidstimer. 

Anonymkode: 761a7...afd

Haha! Dersom du kjøper deg et palass til 50 millioner for lånte penger, og var tvunget til å bruke omtrent all inntekt til å betjene lånet, og hadde nesten ingen ting til mat, tenk så billig maten da hadde blitt i Norge!, målt etter dette håpløse regnestykket.

Årsaken til at vi bruker mindre til mat i prosent er fordi vi må bruke ufattelig mye på skatter/avgifter, hus, bil, strøm og andre livsnødvendige dyre varer og eiendeler. Det betyr ikke at maten er billig. Absolutt alt er mye dyrere i Norge, og lønnen, etter fratrekk for utgifter til hus, bil, skatter/avgifter, er ikke vesentlig høyere enn i land det er naturlig å sammenligne seg med.

Anonymkode: 41566...d1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Når jeg synes jeg knapt kan leve godt en uke på samme sum, kan jeg ikke se for meg hvordan noen kan leve på dette i en mnd.

Anonymkode: ed166...9c6

Hvis du kjøper mye hel- og halvfabrikata, spesielt de litt sunnere varianten, og/eller dyre grønnsaker så kommer du nok ikke så langt med 1.500 kroner. Holder du deg til rimelige grønnsaker som f.eks. løk, kålrot og gulrot og lager det meste av maten selv kan nok 1.500 kroner holde til en småspist person. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vi egentlig det?

Er vi avhengig av alle de bitte små subsidie avhengige brukene?

Anonymkode: 43968...545

Jeg ønsker i hvert fall mat som er produsert med minst mulig bruk av antibiotika og kjemikalier og ønsker å beholde tryggheten i at vi faktisk er i stand til å produsere mat innenfor landets grenser.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Når jeg synes jeg knapt kan leve godt en uke på samme sum, kan jeg ikke se for meg hvordan noen kan leve på dette i en mnd.

Anonymkode: ed166...9c6

Bruker du over 1500kr i UKA??? Det er jo nesten 7-8000 i mnd! Samme som jeg bruker på 4 mnd! Enten så handler du for en familie på 4-5, eller så trenger du et handlekurs😳 Beklager altså, men jeg fikk fysisk sjokk nå😂

Anonymkode: 8f68d...df6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dù hadde jo mye peiling..... Du aner ikke hvor avhengig du er av de «ubrukelige» bøndene.

Anonymkode: 8f68d...df6

Jeg er ganske sikker på at de lager gauda og pasta i nederland og italia. Hvorfor skal jeg spise noe overpriset norsk ræl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Jeg er ganske sikker på at de lager gauda og pasta i nederland og italia. Hvorfor skal jeg spise noe overpriset norsk ræl?

Men du lever ikke av gouda og pasta? ;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Jeg er ganske sikker på at de lager gauda og pasta i nederland og italia. Hvorfor skal jeg spise noe overpriset norsk ræl?

For en holdning😳 

Anonymkode: 761a7...afd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg er ganske sikker på at de lager gauda og pasta i nederland og italia. Hvorfor skal jeg spise noe overpriset norsk ræl?

Nei her er skal politikerne ikke være globale i tankegangen, for her kan det bety fordeler for nordmenn og lavere skatteinntekter for politikerne, som med netthandel. Globalismen er den verste opportunismen.

Anonymkode: 41566...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg maten her er jo spinndyr. Koste fort 400 kr for ein pose med mat! Det er så ille at eg nesten får sjokk kvar gong eg går ut i butikken. Hadde gått i minus kvar månad om vi ikkje hadde ukesmeny og matkonto. Maten her er billig? HÆ! Her om dagen såg eg ein pakke med asparges til 49kr. Ja mat er billig om du leve på nudler og havregraut, men skal du eta skikkelig er det ganske kostbart. 

Anonymkode: 7160e...a47

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...