Gå til innhold

Kan jeg ha shorts i begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså du KAN, men spørsmålet er vel om det er så lurt. Tror du vil få noen looks om du velger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man går ikke i shorts i begravelse, ikke i bryllup eller dåp/navnefest heller. Det gjelder både for menn og kvinner. Seriøst, jeg hadde ikke gått i shorts i familiebursdag en gang. Det passer seg ikke. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 9.06, AnonymBruker skrev:

Jeg ser dere er enige her. Hva er så forskjellen mellom en svart shorts og et svart skjørt med samme lengde?

Anonymkode: f1a9b...745

I begravelse skal skjørtet helst dekke knærne. Du må da klare å holde ut med et skjørt/bukse som er passende. Selv i +20 grader.

Anonymkode: a95c0...a87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker en blomstrete skjorte i tillegg.

Anonymkode: 1b3b7...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei, absolutt ikke shorts i begravelse. 

Anonymkode: 966eb...496

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du kan bruke den shortsen. Det viktigste burde jo være at du møter opp.  

Anonymkode: d3142...f60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pen mørk «dressbukse» shorts? Ser overhodet ikke problemet. En pen bluse til, mørk jakke og pensko. Helt innafor 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man holder da virkelig ut en time med langbukse uansett hvor varmt det er. Og det sier jeg som oppholder meg i Sliter i varmen-tråden store deler av sommeren. En lett langbukse uten strømpebukse under er uansett ikke varmere enn shorts(!) med strømpebukse.

Anonymkode: eb154...a3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en begravelse skal det være mer seriøst og formelt antrekk enn noen gang ellers. Shorts, jeans, korte skjørt, blomstrete skjorter, fargesterke eller veldig lyse klær(bortsett fra skjorte/bluse under en mørk jakke) osv. er klær av typen "casual" og blir da upassende. Svart er korrekt å bruke, mørk grå kan også gå an. Det skal være nedtonet, ikke iøynefallende påkledning.

Herlighet. Det finnes nok av andre dager og anledninger til å gjøre som man selv vil, kle seg som det faller en inn og "være seg selv"; kle seg for å synes. Begravelse er ikke en slik anledning.

Anonymkode: 7b200...4ac

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I en begravelse skal det være mer seriøst og formelt antrekk enn noen gang ellers. Shorts, jeans, korte skjørt, blomstrete skjorter, fargesterke eller veldig lyse klær(bortsett fra skjorte/bluse under en mørk jakke) osv. er klær av typen "casual" og blir da upassende. Svart er korrekt å bruke, mørk grå kan også gå an. Det skal være nedtonet, ikke iøynefallende påkledning.

Herlighet. Det finnes nok av andre dager og anledninger til å gjøre som man selv vil, kle seg som det faller en inn og "være seg selv"; kle seg for å synes. Begravelse er ikke en slik anledning.

Anonymkode: 7b200...4ac

Og du bor under en stein eller? Det er ingenting som heter korrekt farge å bruke i en begravelse. Mange ønsker seg til og med at man møter i glade farger i en begravelse. 

 

Anonymkode: 078a2...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener du kan bruke den shortsen. Det viktigste burde jo være at du møter opp.  

Anonymkode: d3142...f60

Jeg er enig med deg, når jeg dør kan alle ha på seg nøyaktig det de føler for.  Uansett plagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En begravelse er en av de få anledningene hvor man kler seg "korrekt". Shorts er absolutt ikke innafor. Da velger du heller en mørk jeans og har det varmt den ene timen. Det MÅ ikke være svart, men det skal være sømmelig for en begravelse.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke shorts i en begravelse.

Anonymkode: d8d62...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan bruke shorts i en begravelse.

Anonymkode: d8d62...9ed

Det er jeg helt uenig i. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så himla vanskelig å kle seg litt anstendig en times tid, i respekt for den avdøde og de pårørende? 

Anonymkode: 966eb...496

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2019 at 9:20 AM, Meezspisen said:

Nei, ikke shorts i begravelse, men du må ikke ha på deg noe svart. Ta på deg noe annet pent. 

Det må ikke være svart, men man skal tenke litt på fargevalg også. Spesielt kanskje som dame. For menn er det jo naturlig å ha en hvit skjorte. Damer bør velge mørkere alternativ, så langt det er mulig.

Anonymkode: fa9db...c38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/26/2019 at 5:33 PM, AnonymBruker said:

Og du bor under en stein eller? Det er ingenting som heter korrekt farge å bruke i en begravelse. Mange ønsker seg til og med at man møter i glade farger i en begravelse. 

 

Anonymkode: 078a2...e73

Det kalles skikk og bruk. Tradisjon. Mange ønsker seg andre kleskoder, ja, men det er unntakene. Ikke noe man skal gå ut i fra, med mindre det er et uttrykt ønske fra pårørende.

Anonymkode: fa9db...c38

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må ikke være svart, men man skal tenke litt på fargevalg også. Spesielt kanskje som dame. For menn er det jo naturlig å ha en hvit skjorte. Damer bør velge mørkere alternativ, så langt det er mulig.

Anonymkode: fa9db...c38

Hvis man som kvinne har sort drakt, enten med skjørt eller bukse, kan man fint ha hvit bluse eller skjorte inni. 

Man må ikke gå i helsort i begravelse, men de fleste vil oppfatte det som mest komfortabelt å ikke stikke seg ut. Mørk grått, blått eller sort er det mest vanlige. Jeg begriper ikke at man må trumfe gjennom andre antrekk på en slik dag. Ts nevner et skjørt i sort og off-white. Med sort overdel til er det helt sikkert ok og langt mer ok enn en shorts. Skjørtet trenger heller ikke dekke knærne, men lårkort synes jeg man bør unngå. 

Kjedebutikkene har nesten alltid ok sorte skjørt og bukser til en hundrelapp eller to, det kan være greit å ha i skapet uansett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du holder nok ut noen timer i bukse, så får du heller tåle at det er litt ukomfortabelt og bytte til shorts når du kommer hjem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i begravelse sist hadde flere shorts. Ingen reagerte, men nå er familien min avslappet og følger kun kardemommeloven.

Anonymkode: 38fbf...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...