Gå til innhold

For og imot: å få nr 3. Din erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk første barnet i begynnelsen av 20-årene, og da bestemte vi oss for at det ble med det (mye magevondt, våkenetter, fødselsdepresjon, barnet var mye syk). Da eldste var 6 år ble jeg gravid med et uhell, vi vurderte abort men hadde fortrengt de to første årene etter førstemann. 

Det har gått veldig fint, babyen er snart 1 år og vi har lyst til å få nr 3. Denne gangen har vi bedre inntekt, er mer voksen og har etablert oss i hus. 

Fordel:

To tette som får glede av hverandre, jeg føler  meg ikke ferdig med å få barn (bf enig), større familie, mer glede

Ulempe:

Mer travelt med to tette frem til 3-4 års alderen (?), vi må slutte å sløse penger, planlegge og prioritere mer i hverdagen, vi får kanskje mindre tid som kjærester og til hvert enkelt barn.

 

Hva veide tyngst for deg? Hva erfarte du? Tips til fordel og ulempe? Hva gikk dere for? Anger?

Anonymkode: fc103...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi vurderte også to tette til slutt. Hadde alltid sett for oss tre barn. Men da minste var ca 1,5år, innså vi at vi hadde nok med to, at huset, bilen og livet slik som da var best for oss fire. Så for oss hvordan utfordringer det ville blitt med en ekstra. Økonomien var god, men hvordan ville den blitt med en til? Eksempel bare på ferietur. Når vi i utgangspunktet synes 40-50 tusen er nok på 14 dager utenlands. Med ett barn til, ville det blitt 8-14 tusen ekstra bare i billett. Endte etter alle regnestykkene (økonomi, hus og hjem, fornøyd slik vi har det), at vi bruker heller all tid og kjærlighet på de to vi har. 

Anonymkode: a8968...897

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke travelheten stopper rundt 3-4 års alder som du antyder. Hva med fritidsaktiviteter? Barna skal i bursdager til andre og følges opp på aktiviteter og bhg/skole i mange år fremover. 

Jeg tror nok aldri man vil angre på et barn til, men jeg tror hverdagen blir lettere om man stopper på 2.

Vi har tenkt 3 barn en stund, men trives nå veldig godt med 2. De skal følges opp og nå har vi tid til begge barna. Alle får plass i en vanlig bil, vi har råd til ferier og helgeturer. Vi har god plass i huset. Vi deltar på alle dugnader både mtp skole/bhg og aktiviteter ellers. 

Det er lett å få barnevakt dersom vi skulle trenge det, noe som jeg ofte hører de med 3 barn sliter mer med.

Sikkert veldig trivelig med 3, men i en travle hverdag med to foreldre som begge jobber 100%++, så er 2 perfekt!

Anonymkode: ffc66...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at har du ok/bra økonomi til 2 barn, så har du det med tre også. Jeg og mannen har fire unger og vi jobber 100% begge to. Reiser på ferie hvert år + vi har kjærestetid en kveld en gang i måneden(men da er barna hos familien som elsker å ha de, vi er litt avhengige der). Vi ble uplanlagt gravid med nr.3, og var redd for tid, økonomi og plass, men det gikk seg veldig til. Såpass mye at vi ville ha en nr.4 bare måneder etter vi fikk tredjemann:hjerter_rundt: Da måtte vi ha ny bil og bygge ut huset, det var dyrt, men verdt det. Økonomien vår er fremdeles ganske bra, men vi bruker lite penger til vanlig. Kjøper lite klær og ungene har ikke iPad, mobil og slike ting da vi mener at det bare er tull. 

Anonymkode: ae8c9...ae9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det var mer travelt da barna var små, det er nå det er travelt med lekser, fritidsaktiviteter, bursdager osv ovs. Det var kanskje hektisk på en annen måte da de var små, men det er først når barna begynner på skole at man tenker at dagen har for få timer.

Må bare legge til at barn nødvendigvis ikke har så mye glede av hverandre selvom de er tette, det avhenger mer av interesser, det er iallefall erfaringen her. 

Vi har tre og syns det er perfekt. Nok å finne på🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene deres fikk meg til å få enda mer lyst på nr 3 :) Men jeg ser jo at det er greit å kunne dele seg 1 barn PR voksen... Selv om de blir større og vil kreve mer enn som små (som nevnes her), vi ser jo at eldste trenger hjelp med lekser, kjøres til og fra besøk, fritidsaktiviter og andre ting. Samtidig nyter jeg livet.

Det som er «skummelt» er om nr 3 gjør at hverdagene blir enda mer travelt. 

Ts

ps! Jeg tror de færreste angrer på barna de fikk, men jeg tror mange kan angre den tidsklemmen som oppstår innimellom.

Anonymkode: fc103...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderte også to tette til slutt. Hadde alltid sett for oss tre barn. Men da minste var ca 1,5år, innså vi at vi hadde nok med to, at huset, bilen og livet slik som da var best for oss fire. Så for oss hvordan utfordringer det ville blitt med en ekstra. Økonomien var god, men hvordan ville den blitt med en til? Eksempel bare på ferietur. Når vi i utgangspunktet synes 40-50 tusen er nok på 14 dager utenlands. Med ett barn til, ville det blitt 8-14 tusen ekstra bare i billett. Endte etter alle regnestykkene (økonomi, hus og hjem, fornøyd slik vi har det), at vi bruker heller all tid og kjærlighet på de to vi har. 

Anonymkode: a8968...897

Men er det 6 år imellom søsknene?

Anonymkode: fc103...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tvillinger på nr 2 her, og en lettere hverdag hadde jeg aldri valgt over det å ha tre! Som du selv sier, man angrer aldri på barna man får ;)

Det er ikke farlig å bli sliten og har man allerede 2 er man i den livsstilen allerede og nr 3 vil bare passe inn. Tre barn gjør også at man senker krava litt så derfor blir det kanskje ikke mer slitsomt. 

Eneste motargumentet må være at det kan jo bli twins, iallefall om du har det i familien 👶👶

Anonymkode: e1352...ef3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderte også to tette til slutt. Hadde alltid sett for oss tre barn. Men da minste var ca 1,5år, innså vi at vi hadde nok med to, at huset, bilen og livet slik som da var best for oss fire. Så for oss hvordan utfordringer det ville blitt med en ekstra. Økonomien var god, men hvordan ville den blitt med en til? Eksempel bare på ferietur. Når vi i utgangspunktet synes 40-50 tusen er nok på 14 dager utenlands. Med ett barn til, ville det blitt 8-14 tusen ekstra bare i billett. Endte etter alle regnestykkene (økonomi, hus og hjem, fornøyd slik vi har det), at vi bruker heller all tid og kjærlighet på de to vi har. 

Anonymkode: a8968...897

Du har sikkert valgt riktig for deg, så skriver dette til ts:

Det er jo ikke alle som har lyst eller behov for 14 dager i syden. Tette barn kan også dele rom noen år, man kan bo usentralt og det er faktisk mulig å få tre barneseter inn i helt vanlige stasjonsvogner. 

Selv syns jeg folk ofte har for høy standard på ting.. er det et sted i verden man kan satse på barn så er det her i Norge, siden vi har både god råd og fantastiske ordninger som gratis skole og helsevesen. 

Hilsen trebarnsmora og faren som begge ligger langt under gjennomsnittslønna

Anonymkode: e1352...ef3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert valgt riktig for deg, så skriver dette til ts:

Det er jo ikke alle som har lyst eller behov for 14 dager i syden. Tette barn kan også dele rom noen år, man kan bo usentralt og det er faktisk mulig å få tre barneseter inn i helt vanlige stasjonsvogner. 

Selv syns jeg folk ofte har for høy standard på ting.. er det et sted i verden man kan satse på barn så er det her i Norge, siden vi har både god råd og fantastiske ordninger som gratis skole og helsevesen. 

Hilsen trebarnsmora og faren som begge ligger langt under gjennomsnittslønna

Anonymkode: e1352...ef3

Jeg tenker det også kommer an på hvor mye man jobber og hva man driver med.

Jeg jobber 50-60 timer i uka og hver 3.helg, slik at sånn sett er det mye «lettere» med 2 barn i og med mannen da ofte må være alene med de i helger og netter. 

Så spørs det jo selvfølgelig på krava ellers. Mange er ikke opptatt av ting og tang, men vi liker å ha både hytte og båt som brukes i lengre friperioder med barna. 

Ellers tror jeg nok mange også kunne hatt tid til 3 barn, men for mange føles det nok litt mer overkommelig med 2. Mange bruker barnevakt/familie til pass nokså hyppig, det gjør ikke vi.

Anonymkode: ffc66...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert valgt riktig for deg, så skriver dette til ts:

Det er jo ikke alle som har lyst eller behov for 14 dager i syden. Tette barn kan også dele rom noen år, man kan bo usentralt og det er faktisk mulig å få tre barneseter inn i helt vanlige stasjonsvogner. 

Selv syns jeg folk ofte har for høy standard på ting.. er det et sted i verden man kan satse på barn så er det her i Norge, siden vi har både god råd og fantastiske ordninger som gratis skole og helsevesen. 

Hilsen trebarnsmora og faren som begge ligger langt under gjennomsnittslønna

Anonymkode: e1352...ef3

Dette. Jeg har ingen problemer med å forstå eller respektere at mange er fornøyd med to barn, selvsagt. Men jeg steiler inni meg når enkelte med to barn bare uten videre antar at alle andre tenker som dem. Som at det er viktig med to uker i Syden, egne rom fra start, egen ipad og telefon fra tidlig alder, at man alle barna kan få moped osv. Noen har ikke økonomi til det uansett, og andre er opptatt av andre ting. En hver må finne ut hva som er viktig for en selv. Jeg unngår helst Syden, så for meg spilte ikke ferieregnskapet inn i barneplanleggingen, men for noen er det sikkert veldig viktig. Og mens noen jobber mye, har både jeg og mannen rimelig ordnede arbeidstider. Vi har hatt ett tilfelle av barnevakt for alle barna de siste året, på tre timer, og ja, det var deilig, det, men det har ikke vært noe savn ha helt barnefri. Så, jeg ser ikke poenget med å tre egne valg ned over andre, selv om noen kan ha et behov for å forsvare egne valg om 1, 2, 3, 4 barn eller mer. 

Jeg syns tre barn er helt topp, og føles veldig riktig for vår familie. Og selv om den yngste på 1 år har refluks, og det har vært mye slitsomme greier med ham, er det ingen tvil om at vi har nytt godt av å være mer drevne foreldre, så det har tross alt gått bra. Og permisjonstiden har vært og er virkelig en gull-tid for familien som helhet. Jeg kjenner heller ikke behovet mange snakker om om å være én voksen per barn. Både jeg og mannen er vant til å kunne håndtere to barn alene, så jeg har aldri tenkt at vi har hatt et fang for lite, da vi klarer å gi oppmerksomhet til flere samtidig. Barn har heller ikke vondt av å vente litt. Men vi har ikke tre veldig tette, da, det tror jeg har mye å si for den opplevelsen. Her er barna 7, 5 og 1 år. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Dette. Jeg har ingen problemer med å forstå eller respektere at mange er fornøyd med to barn, selvsagt. Men jeg steiler inni meg når enkelte med to barn bare uten videre antar at alle andre tenker som dem. Som at det er viktig med to uker i Syden, egne rom fra start, egen ipad og telefon fra tidlig alder, at man alle barna kan få moped osv. Noen har ikke økonomi til det uansett, og andre er opptatt av andre ting. En hver må finne ut hva som er viktig for en selv. Jeg unngår helst Syden, så for meg spilte ikke ferieregnskapet inn i barneplanleggingen, men for noen er det sikkert veldig viktig. Og mens noen jobber mye, har både jeg og mannen rimelig ordnede arbeidstider. Vi har hatt ett tilfelle av barnevakt for alle barna de siste året, på tre timer, og ja, det var deilig, det, men det har ikke vært noe savn ha helt barnefri. Så, jeg ser ikke poenget med å tre egne valg ned over andre, selv om noen kan ha et behov for å forsvare egne valg om 1, 2, 3, 4 barn eller mer. 

Jeg syns tre barn er helt topp, og føles veldig riktig for vår familie. Og selv om den yngste på 1 år har refluks, og det har vært mye slitsomme greier med ham, er det ingen tvil om at vi har nytt godt av å være mer drevne foreldre, så det har tross alt gått bra. Og permisjonstiden har vært og er virkelig en gull-tid for familien som helhet. Jeg kjenner heller ikke behovet mange snakker om om å være én voksen per barn. Både jeg og mannen er vant til å kunne håndtere to barn alene, så jeg har aldri tenkt at vi har hatt et fang for lite, da vi klarer å gi oppmerksomhet til flere samtidig. Barn har heller ikke vondt av å vente litt. Men vi har ikke tre veldig tette, da, det tror jeg har mye å si for den opplevelsen. Her er barna 7, 5 og 1 år. 

Hjertens enig.  Man skal ikke måtte forsvare egne valg om antall barn.  For noen passer det ene og for andre noe helt annet. 

Min søster og hennes mann valgte å få bare ett barn.  I alle år har de fått spørsmål om hvorfor bare ett barn når ellers alle forhold lå til rette.  De har begge krevende og spennende karrierejobber, og oppfattet etter hvert at folk derfor tolket valg som at de prioriterte karriere framfor barn.   Sånt er egoistisk, må vite - spesielt når kvinner tar et sånt valg. 

Det ble til slutt så ille at de valgte å si  at de, dessverre, at de ikke kunne få flere barn..   Først da ble det stille.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre barn med litt over 4 år fra eldste til yngste, så ganske tett. Ser at det kanskje er litt mer hektisk for oss enn naboene som har flere år mellom barna, men jeg syns også det er fint at de er tette! Mer jobb vil det selvsagt være med tre, men samtidig sååå mye glede! Har aldri angret og følte at familien først ble komplett da da lillesøster ble født💖 våre er nå snart 3, 5 og 7 år, og nå syns jeg hverdagen går som en lek sammenlignet med 2 år siden. De eldste må ordne endel selv; vi kan ikke hjelpe med alt (da må de i så fall finne seg i litt venting), men tenker det er god læring i det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre barn er fantastisk! Men - hva om tredjemann skulle få spesielle behov eller være syk? Har dere plass og tid til det og?

Anonymkode: c8498...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fire barn og elsker det, men det er jo noen "ulemper" også, eller ting som er lettere å få til med to barn. 

 

Fordeler:

 - Her vil sikkert erfaringene sprike, men både fra egne erfaringer (har tre søsken selv) og fra de vi har nå, så synes jeg at flere barn har mer glede av hverandre. Ja, noe klinsj vil det alltid være, men det er jo også en del læring i dette. 

- Man blir jo vanvittig glad i de barna man har og jeg synes i alle fall at hvert barn utfyller familien på en unik måte. 

- Barna våre har forhåpentligvis hverandre å støtte seg på når de blir eldre og vi foreldrene blir gamle. :) 

- For oss som er glade i familie og familie tid blir jo flere bedre! :) Her er det slik at de eldste har blitt gammel nok til å dra på egne ferier og sånn, og selv om de fortsatt tilbringer mye tid med oss, så er jeg glad for at vi har to yngre som ennå trenger oss mer både i hverdager, ferier og helger. 

- Etter første barn er ikke alle barn like dyre i drift. Mye utstyr kan arves eller deles. Som flere nevner så er det mye som blir så dyrt som man selv ønsker når man har barn. Dyre mobiltelefoner og ferier er i stor grad valgfritt. 

Ulemper: 

- Spørs litt hvor du bor, men generelt så synes jeg at det er vanskeligere å finne boliger som er tilpasset familier som er større enn "normen" på to barn. Det handler ikke alltid om at man MÅ ha et soverom til hver når barna er små, men vi har barn i ulike aldre og liker f.eks. å ha god plass til at venner alltid er velkomne, og da bør man jo ha ulike oppholdssoner i det minste. 

- Så lenge man har to eller færre barn så er man jo en voksen på hvert barn. Ved 3-4 barn får man ikke alltid fulgt opp alle barn på den måten man helst vil. Vi har for eksempel opplevd at avslutninger, forestillinger og vitnemålsutdelinger har krasjet og det er kjipt å ikke alltid få fulgt opp eller støttet hvert barn på den måten man helst vil. (Men igjen, så finnes det kompromiss som gjør at barna får god oppfølging totalt sett). 

- Ferier og reiser blir dyrere. Vi har aldri brydd oss om store eller dyre turer til utlandet, i alle fall ikke da alle barna var små, men selv om vi reiser lokalt og enkelt så er det en viss logistikk som må gå opp når ikke alle får plass i samme hotellrom, leiebil, lugar, campinghytte også videre.

Anonymkode: 852b1...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt lyst på tre. Samtidig har vi lite familie, så det stopper nok med to. Hadde vi hatt nær familie som stilte opp de dagene som er de tyngste hadde vi fått en til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...