Gå til innhold

Bli gravid samtidig som venninne?


Gjest Giselle

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at det helt sikkert kan bli kjempekoselig, men at det er mange ting som kan skje og, som mange har nevnt.

Hvis dere faktisk planlegger å bli gravide sammen, så snakk sammen om de tingene - hva om en mister, hva om det tar lang tid for den ene, hva om en av dere blir veldig syke i svangerskapet, hva om et av barna er syke... Ha snakket om disse tingene slik at vennskapet deres er litt bedre rustet hvis noe slikt kunne skje. Også bør dere snakke om forventninger - selv om dere begge er innstilt på å være mye sammen og slik, så er det ikke sikkert det blir slik. 

 

Anonymkode: 0dc14...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det kan være veldig koselig om man ikke har så enorme forventninger. Man vet aldri hvordandet blir. Men ta det litt som det kommer, ikke lag masse planer lang frem i tid sammen, så går det nok fint ♡

Anonymkode: 0d863...5b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne jeg ikke tenkt meg, av alle grunnene som er listet før i tråden. Men også fordi man aldri har noen garanti etter barnet er født heller. Hvis den ene har en enkel barseltid og den andre en vanskelig en, så kan vennskapet like godt ryke der. Den ene kan få et friskt barn, den andre et sykt. Å gå gravid er ikke noe man gjør sammen med venninna, like lite som barseltiden handler om venninna. Det er familien din det handler om. Venner kommer og går. 

Anonymkode: c453f...649

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tilfeldig gravid samtidig med en av mine beste venninner.

Til tross for at vi bor i samme bydel fikk vi gjort lite sammen.

Jeg fikk en som kun ville sove i vogn, mens hun fikk en vognhater. Trilleturer i lag røyk dermed. Så hadde babyene helt ulike rytmer, og siden min bare sov i vogn ble det vanskelig når sovetidene kræsjet.

Min gulpet i tillegg så mye at det var et ork å være på besøk. Masse klesskifting, og ikke så kjekt når min baby gulpet ut andres møbler. 

Greiere med venninner med større barn som lekte mer selvstendig, og  besøkene ikke bare forsvant i minst en baby som hylte, gulpet, ammet o.l.

Anonymkode: 23c1e...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min venninne koste oss glugg med å gå gravid sammen! Var sykemeldt samtidig og hadde til og med noen å henge med på dagtid da vi gikk gravide😊 hun flyttet like erter fødsel, så vi fikk ikke mye babytid sammen, men det var veldig koselig😊

Anonymkode: 8a327...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn omtrent samtidig som 3 av mine venninner. Hadde egentlig termin 2 mnd senere men fødte et prematurt barn på termindatoen til en av mine venninner. Det var ikke planlagt at vi skulle gå gravide samtidig, tror aldri at jeg vil planlegge noe sånt heller. For livet kan til syvende og sist ikke planlegges. Det er en god støtte i at vi er flere venninner i samme situasjon, det eneste kjipe er at jeg bor i en annen by enn dem. Skulle så gjerne bodd i hjembyen min nå! Jeg skyper faktisk en del med to av dem 🤣

Anonymkode: d7fd3...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei nær venninne av meg ble gravid rett etter at barnet mitt ble født, og så ble jeg gravid igjen da hennes var tre måneder. Det har vært veldig koselig. Vi har jo ikke vært gravide samtidig, men vært i graviditets- og babybobla sammen likevel. 

Så jeg tenker at man ikke nødvendigvis trenger å bli og gå gravid på samme tidspunkt for å dele denne tiden. Det hadde ikke gått for oss uansett da. Vi måtte ha prøverør første gangen, mens det gikk på første forsøk for venninnen min og så ble jeg uplanlagt gravid med nr. 2. Det var ikke mulig å planlegge og time det for vår del. 

 

Anonymkode: 2703f...ec6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gådd inn for å planlegge noe slikt. Om en av dere blir gravid lenge før den andre, eller den ene av dere mister, kan det bli vanskelig å holde vennskapet der det var før... 

Anonymkode: d78b5...96b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å bli gravid da min beste venninne plutselig var blitt det. Fire måneder senere ble jeg gravid samtidig som hun mistet barnet sitt. Det har nok ikke vært lett for henne, og vi har desverre hatt lite kontakt, mye mindre enn jeg så for meg at det kom til å bli når jeg endelig fikk ut fingeren for å få barn (hun har masa på meg i 8 år). Tror det kan være skummelt å planlegge sånt, dessuten synes jeg det er et rart argument for når en skal få barn. 

Anonymkode: 5576f...479

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gravid en gang samtidig som en nær venninne og en gang samtidig med min søster. 

Første tilfelle var grusomt, da hun mistet i uke 17.. Min venninne så ikke min datter før hun var 7 måneder. Hun orket, naturligvis ikke, å se barnet som skulle være like gammelt som hennes. 

Min søster og jeg fikk barn med 2 ukers mellomrom. Svært forskjellige barn (en av oss fikk sovebaby og den andre kolikk-klistremerke) så vi fikk ikke brukt så mye tid sammen som planlagt. :)

Mitt råd er å få barn når det passer DIN familie. Alt annet er tilfeldigheter, koselige, slitsomme, gode eller tragiske.

Anonymkode: 03226...f71

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ei venninne ble uplanlagt gravide samtidig, og det med termin samme mnd. Jeg mistet sønnen min halvveis i graviditeten, og hun fikk sønnen sin til termin. Selv om jeg mistet, og det er det aller værste jeg kan tenke meg å gå gjennom, fant jeg likevel glede i hennes graviditet og hennes sønn. Hun derimot var nok litt redd for å vise glede ovenfor meg før jeg tok opp det. Selv om det som sagt gjorde kjempevondt, og jeg slet psykisk så hjalp det meg å glede meg på hennes vegne. Vi er fortsatt venninner i dag, 2 år senere, og jeg elsker den lille krabaten hennes 😊

Anonymkode: 0e8b0...f31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og venninna mi planla. Jeg ble gravid på første forsøk og det tok henne 8 mnd. Vi har nesten mistet kontakten fordi hun er opptatt med sitt svangerskap og jeg har en baby. Vi er i hver vår boble og hun har bare møtt babyen 2 ganger på 4 mnd, hører aldri noe fra henne lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
9 timer siden, stepbystep skrev:

Jeg ville aldri ha planlagt med en venninne om å bli gravid samtidig. Som de skriver her, mye som kan skje:

-en mister

-det kan ta mye lengre tid for den ene å bli gravid enn den andre

- den ene kan få kolikk unge, som gjør at vedkommende ikke orker så mye i barselpermisjoenn

- den ene kan få fødselsdeprisjon

- osv. Listen er lang med ting som kan gå galt! 

Så planlegg å gå gravid når DU er klar for det! Å bli gravid samtidig med en venninne høres bare kjekt ut, men i realiteten så blir det sjeldent det! 

Signerer denne. Ville ALDRI planlagt sånt med en venninne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye skrekk historier! Jeg tenker at hvis dere virkelig er gode veninner holder dere sammen og støtter hverandre uansett hva som skjer. Bare reflekter kjapt over hva slags vennskap dere har så vet du om det kan takle det meste ❤️ 

Anonymkode: 08880...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ble gravid med min første ville venninnen min prøve på nummer to slik at vi kunne være gravide og ha baby samtidig. Det er 4 år siden og hun er enda ikke gravid igjen, men jeg er gravid med nummer to nå. Jeg har mistet flere ganger i mellom der, mens hun har ikke hatt noen positive tester i det hele tatt. Det har vært mange oppturer og nedturer for begge. Ikke så lett å planlegge. Skal være et sterkt vennskap for å tåle dette.

Anonymkode: 583d0...227

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye skrekk historier! Jeg tenker at hvis dere virkelig er gode veninner holder dere sammen og støtter hverandre uansett hva som skjer. Bare reflekter kjapt over hva slags vennskap dere har så vet du om det kan takle det meste ❤️ 

Anonymkode: 08880...17e

Ikke sant! Jeg koste meg glugg med å gå gravid med venninne, og jeg ser ikke helt hvordan en evt. SA skulle bli verre om én mister, SA suger uansett. 

Anonymkode: 8a327...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg aldri igjen. Hun endte opp med å miste, og da røk vennskapet fordi hun ikke klarte være rundt meg og barnet. Alt ble bare trist og vanskelig. 

Anonymkode: d4998...8bf

Nå planla ikke vi det sammen da. Men jeg hadde prøvd å bli gravid i fire år da det tilfeldigvis lyktes for min venninne samtidig (hun i 2pp). Jeg mistet, noe som var veldig tungt. Men jeg var veldig bestemt på at dette ikke var min venninnes feil, selvom alt føltes veldig urettferdig, så jeg ville ikke risikere å miste min venninne i tillegg. Hva skulle det tjent til? Så selvom det er tungt dersom den ene mister, betyr ikke det at vennskapet er over. 

Nå er jeg endelig gravid igjen (etter seks års prøving) og venter om under en måned. Har gått gravid store deler av tiden sammen med en annen venninne og gleder meg veldig til permisjon sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg og ei venninne lekte også litt med tanken. Jeg ble gravid uten å prøve særlig, hun og mannen prøver fortsatt, men får det ikke til. 

Jeg gjør så godt jeg kan å holde kontakt med henne, men hun har null interesse. Utrolig trist da hun er en av mine beste venninner 

Anonymkode: 212d2...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid med nr 1 da en av mine da  nærmeste venninner var 3 mnd gravid. Jeg og henne har hengt sammen siden vi var små og kjente hverandre godt. Hun har alltid vært en spesiell person som ikke så mange går overens med, men jeg har alltid gitt henne en ekstra sjanse og alltid stillt opp for henne, og jeg følte de senere år at vi hadde fått et bedre forhold. 

Desverre ble hun en skikkelig drittkjerring da hun ble mor, beklager ordbruken! Alle hennes sære ting som hun hadde forbedret seg på kom tilbake med større styrke enn noensinne. Jeg hadde ikke forutsett dette. Hver gang vi møttes var det sure og frekke kommentarer, hun måtte alltid fremheve seg selv og sitt barn, på min bekostning. Jeg måtte ta et traumatisk ks og slet med ammingen, hvor hun kjeftet på meg fordi jeg fødte så dårlig og ikke klarte amme.  Alt ble en konkurranse som hun og hennes barn skulle vinne! Blir ennå forbannet og trist når jeg tenker på hvor mye av den tiden hun faktisk ødela for meg. Hun planla hele tiden å flytte tilbake til hjemstedet (hvor jeg og mannen nettopp hadde flyttet), og jeg fikk helt panikkangst av tanken på at våre unger kunne havne i samme bhg og klasse!

Jeg måtte til slutt ta et kraftig oppgjør med henne da jeg ikke orket mer negativitet fra henne og konstant kontakt og masing på meg. Hun ba da om unnskyldning, men mente jeg overreagerte. Det førte til at vi nå har minimal kontakt, og slik skal det forbli. 

Heldigvis flyttet de ikke hit vi bor.

Poenget med denne historien er; nei, jeg ville ALDRI planlagt å bli gravid med en venninne igjen, for du vet aldri hvordan det blir, og du risikerer at barnet ditt får et påtvunget vennskap.

Anonymkode: af8ce...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gøy tanke, men da må dere begge være forberedt på at ting kanskje ikke blir like rosenrødt som dere ser for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...