Gå til innhold

Eggløsning når syklusen ikke er normal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker å lage en tråd om dette da jeg selv håper på å kunne få noen svar. 

Jeg sluttet med prevensjon (p-plaster) i januar, da vi ønsker å bli gravide. Det er nå gått 5 måneder og syklusen min er fremdeles ikke blitt normal. Noen ganger kommer mensen etter 4 uker, andre måneder har det gått 5 uker, men denne måneden har det gått 6 uker siden sist mens og den er fremdeles ikke kommet. Jeg håper selvfølgelig veldig på at den kommer snart, men spørsmålet mitt er: hvordan kan jeg vite når jeg har eggløsning når syklusen min er så variabel? 

På forhånd, takker gjerne for svar! 

Anonymkode: a6499...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hatt meget variabel mens. Har dog aldri brukt noen form for prevensjon, så der kan jeg ikke hjelpe. Men jeg har en app på tlf som heter My calendar, og når man legger inn mensen der så regner den ut når du har eggløsning. Veldig bra for mitt vedkommende å få oversikt, da ser jeg også hvor lang syklusen min er og det har hjulpet meg når jeg har vært i samtale med lege /gynekolog mtp at jeg ønsker å bli gravid.  Ikke sikkert det hjelper deg, men et lite forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre ikke vite det. Mest sannsynlig liger den ca 14 dager før siste menstruasjon, men vel: du er ikke synsk så det hjelper ikke deg så mye. Det enkleste er å bare ha sex hyppig (2-3 hver dag) og heller ta sex-ferie fra den dagen du får mensen til sånn 10 dager etter det, da det er usannsynlig at eggløsning ligger så tidlig når syklus er 4-6 uker per nå.

Anonymkode: 60f3e...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vite mer nøyaktig må du begynne med eggløsningstester og/eller temping. Vil tro apper fungerer best med regelmessig syklus. Men har du testet med en graviditetstest nå? Siden du er over tiden.

Anonymkode: efb1d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Måneskinn skrev:

Jeg har også hatt meget variabel mens. Har dog aldri brukt noen form for prevensjon, så der kan jeg ikke hjelpe. Men jeg har en app på tlf som heter My calendar, og når man legger inn mensen der så regner den ut når du har eggløsning. Veldig bra for mitt vedkommende å få oversikt, da ser jeg også hvor lang syklusen min er og det har hjulpet meg når jeg har vært i samtale med lege /gynekolog mtp at jeg ønsker å bli gravid.  Ikke sikkert det hjelper deg, men et lite forslag :)

Tusen takk for svar! Ja jeg har en slik app selv, men siden menstruasjonen min aldri kommer til rett tid blir dette alltid feil på meg. Men setter veldig pris på forslaget :) 

Anonymkode: a6499...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan dessverre ikke vite det. Mest sannsynlig liger den ca 14 dager før siste menstruasjon, men vel: du er ikke synsk så det hjelper ikke deg så mye. Det enkleste er å bare ha sex hyppig (2-3 hver dag) og heller ta sex-ferie fra den dagen du får mensen til sånn 10 dager etter det, da det er usannsynlig at eggløsning ligger så tidlig når syklus er 4-6 uker per nå.

Anonymkode: 60f3e...4a8

Det var det jeg trodde. Jeg håpte at det kanskje kunne vere en annen måte jeg ikke var klar over men da er det vel ikke det. Ja, vi får nok ha sex hyppig fremover og håpe at det klaffer. Tusen takk for svar! :) 

Anonymkode: a6499...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg trodde. Jeg håpte at det kanskje kunne vere en annen måte jeg ikke var klar over men da er det vel ikke det. Ja, vi får nok ha sex hyppig fremover og håpe at det klaffer. Tusen takk for svar! :) 

Anonymkode: a6499...7e5

Du kan alternativt prøve med eggløsningstester, men du får veldig stort spenn å teste på. Sex er billigere og mer effektivt for å si det sånn..

Anonymkode: 60f3e...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å vite mer nøyaktig må du begynne med eggløsningstester og/eller temping. Vil tro apper fungerer best med regelmessig syklus. Men har du testet med en graviditetstest nå? Siden du er over tiden.

Anonymkode: efb1d...af1

Hei og takk for svar! Ja jeg tok nylig en test som jeg trodde var positiv (den var ganske svak) men da jeg testet på nytt var det enda svakere og jeg tror det må ha vert skyggestreker. Om mensen ikke kommer innen den neste uken får jeg teste på nytt. 

Kjøpte idag el testen for 30 dager, så tenker å prøve å ta en hver dag i en måned for å kartlegge, men det kan bli dyrt i lengden om syklusen min fortsetter å strekke seg ut. Jeg har ingen personlig erfaring med temping og hvordan dette virker. Tar gjerne imot råd om dette! :) 

Anonymkode: a6499...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan alternativt prøve med eggløsningstester, men du får veldig stort spenn å teste på. Sex er billigere og mer effektivt for å si det sånn..

Anonymkode: 60f3e...4a8

Ja, jeg kjøpte som sagt  idag el tester for 30 dager, og tenker å prøve å ta en hver dag i en måned for å kartlegge, men det kan bli dyrt i lengden om syklusen min fortsetter å strekke seg ut. akuratt nå er jeg nok bare litt rådvill da det er frustrerende at syklusen min bruker så lang tid på å normalisere seg 

Anonymkode: a6499...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svar! Ja jeg tok nylig en test som jeg trodde var positiv (den var ganske svak) men da jeg testet på nytt var det enda svakere og jeg tror det må ha vert skyggestreker. Om mensen ikke kommer innen den neste uken får jeg teste på nytt. 

Kjøpte idag el testen for 30 dager, så tenker å prøve å ta en hver dag i en måned for å kartlegge, men det kan bli dyrt i lengden om syklusen min fortsetter å strekke seg ut. Jeg har ingen personlig erfaring med temping og hvordan dette virker. Tar gjerne imot råd om dette! :) 

Anonymkode: a6499...7e5

Jeg har ingen erfaring med temping selv, kun eggløsningstester. Du kan jo prøve deg fram, men du trenger jo ikke teste fra første dag i menstruasjonen. Men feks ta utgangspunkt i fire ukers syklus og følge anbefalingen som kommer med bruksanvisningen. Og når du har fått positiv test er det ingen poeng å teste mer.

Til dels enig i at en ikke trenger tester hvis en har hyppig sex gjennom hele perioden. Men som langtidsprøver kan det bli slitsomt, å ikke vite om en treffer riktig. 

Anonymkode: efb1d...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...