Gå til innhold

Er det noen som har vært innlagt på psykiatrisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange ganger? Hvor lenge? Hvorfor ble du innlagt? Var det frivillig eller tvang? Planlagt innleggelse med behandling? Hvordan var opplevelsen?

 

Anonymkode: b9bfd...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Lenegullet skrev:

Før jeg svarer så vil jeg vite hvorfor du spør :)

 

Jeg lurer på hvor vanlig det er å bli innlagt. Og så er det interresant å dele erfaringer om det. Har selv vært innlagt og skal bli det igjen snart. 

Anonymkode: b9bfd...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt lagt inn 2 ganger.  Begge ganger frivillig  ( etter tvang fra familien ) 

Begge ganger pga selvmordsforsøk.  Andre gangen jeg la meg inn ble jeg tvangsinnlagt og flyttet på lukket avdeling fordi jeg ville dra hjem.  Det reddet antageligvis livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innlagt 1 måned på sub-akutt, 1 døgn på akutt, og 9 måneder på døgnavdeling. Frivillig alle gangene. Fjoråret var heftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja (alt for )mange ganger. Både frivillig og tvang. Både planlagt og ikke planlagt. Har variert fra 5 dager til over er år. Årsaker har vært mange. Anoreksi,selvskading,sucidforsøk,traumebehandling,angst,depresjoner,ocd osv osv. Opplevelsen har variert fra god til helt ræva.

Anonymkode: 8da00...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvangsinnlagt to ganger. Selvmordsrelatert 

Anonymkode: df371...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mistet tellingen. Har vært både tvangsinnlagt og på frivillig på akuttpost hvor innleggelsene har vært alt fra noen timer til over et halvt år. Har vært tvangsinnlagt på avrusning og har vært frivillig i rusbehandling hvor første gang bare varte åtte uker og andre gang hvor jeg er enda foreløpig har vært 8 mnd, har 4 mnd igjen. Har også hatt noen planlagte innleggelser på tre uker i slengen. Også brukerstyrt plass på dps som er 5 dager av gangen. I min venne- og familiekrets er det bare jeg som har vært innlagt. Er i hvert fall ikke så veldig vanlig å ha vært så mye innlagt som det jeg har vært/er. Er nok langt fra ferdig. 

Anonymkode: b0ebc...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la meg inn selv. Var der i 14 dager, sov for det mest. Fikk noen antidepressiva, snakket med en lege iblandt og en psykolog 2 ganger. Gratis mat, helt topp, anbefales.

Anonymkode: 1722e...2a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frivillig innleggelse tre ganger. Fikk noe medisiner og var på rommet mitt. Var det to uker, to uker og fem dager.

Anonymkode: 5f9b8...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger? Hvor lenge? Hvorfor ble du innlagt? Var det frivillig eller tvang? Planlagt innleggelse med behandling? Hvordan var opplevelsen?

 

Anonymkode: b9bfd...4d0

Ja, 6 mnd da jeg var 19. 

3 dager x2 da jeg var mellom 20-30

blitt tilbudt flere ganger, men takker nei. 

Blitt tilbudt brukerstyrt sengeplass også, men takket nei.. ønsker hjelp på annen måte enn innleggelser... ønsker en så normal hverdag som mulig selv med perioder der det er økt risiko for alvorlig skade mot meg selv...

Anonymkode: 16346...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frivillig akuttinnleggelse i 1 døgn. Kjedet meg, var mest på rommet og leste. Ville ikke være der, og prøvde å være så normal som mulig for å komme meg fortest mulig ut.

Anonymkode: 34a77...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akutt psykose, innlagt for 25 år siden i 2 mnd, noen av ukene var på tvang.  Og igjen nå i sommer, 1 natt på tvang men ut ifra gode observasjoner og medisinering noen dager i forveien slapp jeg med skrekken.  For en jævlig plass. 

Anonymkode: a3cca...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg la meg inn selv. Var der i 14 dager, sov for det mest. Fikk noen antidepressiva, snakket med en lege iblandt og en psykolog 2 ganger. Gratis mat, helt topp, anbefales.

Anonymkode: 1722e...2a2

Ingen kan legges inn selv. 

Anonymkode: a3cca...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg inn frivillig etter legen sa at han trodde det var det beste for meg akkurat da. La selvfølgelig lit til det han sa, men det viste seg å ikke være beste løsning for meg. Hadde nylig opplevd et overgrep så hadde ikke verdens beste tillit til fremmede og var generelt veldig redd.

Det var ekstremt vanskelig for meg å skulle være "innelåst" med fremmede mennesker med varierende diagnoser. At jeg ikke hadde mulighet til å låse døren, gå ut uten og måtte melde fra og vente til min kontakt var ledig til å godkjenne det. At noen skulle sjekke gjennom matvarene jeg hadde kjøpt på butikken. At jeg aldri fikk en natt uavbrutt søvn fordi de hadde rutiner på å sjekke innom rommene til alle to ganger per natt, og jeg var allerede veldig skvetten og var så våknet hver eneste engang de var innom. 

Ble fortalt at siden det ikke var noen ledige plasser på sub-akutt eller dps, så måtte jeg være på akutten til det ble ledig. Mye utagerende pasienter gjorde at jeg ville skrive meg ut til det ble ledig, og da ville overlegen å holde meg igjen på tvang. Midt opp i at livet mitt var i krise, måtte jeg begynne å lese lover, kontakte advokat og heldigvis gjorde styret det skapte nok til at de tok meg seriøst og lot meg gå. 

Jeg forstår jo at ingen ville holde meg igjen på pur faen, og de mente de gjorde det beste for meg. Alikevel er det vanskelig å akseptere at de ville holde meg igjen i en vanskelig situasjon når jeg til å begynne med hadde det så dårlig. At profesjonelle kunne ta så skrekkelig feil. Har ingen tillit til helsevesnet lenger.

 

Anonymkode: 8e6f2...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innlagt i nesten 2 år da jeg var 20-22, først frivillig, så tvang da jeg skrev meg ut. Så var jeg stabil i 6 år, før jeg ble innlagt utallige ganger siste seks årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...