Gå til innhold

Trenger tips til hva jeg kan plante i krukke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil plante en type busk/lite tre ved inngangspartiet. Det er belegningsstein og ikke mulighet for bed, så det  må  plantes i krukke. Ser for meg noe som bygger litt i høyden,  gjerne noe oppstammet med greiner som henger.

 

Har sett litt på hagesenteret.  Likte oppstammet salix, og den skal være enkel å få til og er ikke så dyr i innkjøp. Men den er ikke vintergrønn. Er det veldig dumt ved inngangspartiet? 

Så også på noe vintergrønt som var oppstammet. De var litt kjedeligere,  men er jo grønn året rundt, det er jo et pluss.

Likte veldig godt en oppdtammet lerk , men den kostet over 3000, noe som er for dyrt for noe jeg kan komme til  å ta livet av i rasende tempo. 

 

Noen med tips?  Hva tenker dere om vintergrønt/ ikke vintergrønt. 

X

Anonymkode: 0e402...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De vintergrønne blir fort brune og døde i krukker (for lite vann/for mye vann/frost), så ville gått for et tre, og ei stoooor krukke med godt med drenering!

Jeg synes ikke det gjør noe med noe som ikke er vintergrønt :) Du kan eventuelt ha noe mindre vintergrønt ved foten av treet, eller lys. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for løytnantshjerte! En god gammel klassiker, en staude du kan ha i mange år, og som kan fylle en hel tønne etterhvert som den blir gammel. 

Det KAN være litt kjipt å få den til å overvintre med røttene i krukke, da bunnfryser det mer enn om røttene dens står plantet i bakken. Men det kan være verdt forsøket og se om du får den til å overvintre og komme igjen til våren? De har Herdighetssone 7-8, og det er ganske mye. De tåler altså mye frost. Får du det til, er det utrolig flotte planter. De takler også fint et liv litt på skyggesiden, men liker også masse sol. 

Tåre (eller Fuchsia) er en annen nydelig klassisk hageblomst. Den er, såvidt jeg husker, ikke vinterherdig og må evt overvintre kjølig men frostfritt. En kjeller det ikke er for varmt i? En isolert garasje? Ellers kan man kaste hvert år og kjøpe nye neste år. Er krukken du har stor, kan du plante to i samme krukke for et fyldigere uttrykk. Jeg elsker tåre-blomstene, de er så utrolig fine!

De liker seg ikke i så godt i stekende solsteik hele dagen, kan godt stå litt i skyggen. Mine sto under en balkong ved døren vår, i krukker. Kjempefint!

Bilde av blomsten på en tåre. Tofarget blomst. Finnes i mange farger og kombinasjoner! Lyserosa er så fin og delikat!

2010_04_23_dsc5541-1392x783.jpg

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mhmjadda skrev:

De vintergrønne blir fort brune og døde i krukker (for lite vann/for mye vann/frost), så ville gått for et tre, og ei stoooor krukke med godt med drenering!

Jeg synes ikke det gjør noe med noe som ikke er vintergrønt :) Du kan eventuelt ha noe mindre vintergrønt ved foten av treet, eller lys. 

Ja, min erfaring med vintergrønt er også at de fort blir litt brune. Lurt med tips om lys i, det kan jeg jo ha hele desember og halve januar.   Takk for svar. 😃

6 timer siden, Million skrev:

Jeg slår et slag for løytnantshjerte! En god gammel klassiker, en staude du kan ha i mange år, og som kan fylle en hel tønne etterhvert som den blir gammel. 

Det KAN være litt kjipt å få den til å overvintre med røttene i krukke, da bunnfryser det mer enn om røttene dens står plantet i bakken. Men det kan være verdt forsøket og se om du får den til å overvintre og komme igjen til våren? De har Herdighetssone 7-8, og det er ganske mye. De tåler altså mye frost. Får du det til, er det utrolig flotte planter. De takler også fint et liv litt på skyggesiden, men liker også masse sol. 

Tåre (eller Fuchsia) er en annen nydelig klassisk hageblomst. Den er, såvidt jeg husker, ikke vinterherdig og må evt overvintre kjølig men frostfritt. En kjeller det ikke er for varmt i? En isolert garasje? Ellers kan man kaste hvert år og kjøpe nye neste år. Er krukken du har stor, kan du plante to i samme krukke for et fyldigere uttrykk. Jeg elsker tåre-blomstene, de er så utrolig fine!

De liker seg ikke i så godt i stekende solsteik hele dagen, kan godt stå litt i skyggen. Mine sto under en balkong ved døren vår, i krukker. Kjempefint!

Bilde av blomsten på en tåre. Tofarget blomst. Finnes i mange farger og kombinasjoner! Lyserosa er så fin og delikat!

2010_04_23_dsc5541-1392x783.jpg

 Tåre har jeg på andre siden av huset. Jeg kjøper den hvert år for den får jeg godt til og så tåler den vestlandsregn.

I krukken på inngangsdøren kunne jeg tenke noe som er der hele året (selv om det ikke er vintergrønt) og som fyller ner i høyden en stauder/ sommerblomster. Ser for meg salix eller noe annet med hengende grener. Løytnantshjerte har jeg ingen erfaring med,  men den er jo nydelig!  Kanskje jeg kan prøve å få den til på solsiden av huset. Takk for tips.  😃

Anonymkode: 0e402...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vintergrønne busk i krukke, og den har overlevd flere vintre. Det viktigste du kan gjøre for å få busker/trær til å overleve vinteren, er å ha masse jord, altså en kjempestor/gigantisk krukke. Gå for en av de største krukkene på hagesenteret, så kan du alltids plante noen sommerblomster der også til om du synes der blir lite med bare en busk eller et tre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på hagesenteret og så litt i dag . Fant ikke noen busker jeg likte godt, men så på en stor krukke. Tror den var 54 cm i diameter og ganske høy. Kostet 1000 kroner,  så om jeg i tillegg må ut med en tusenlapp for busk når jeg finner det, så blir det jo litt penger. Men kanskje verdt det om jeg får busken til å overleve.

 

Noen som har erfaring med trollhassel i krukke? 

 

Anonymkode: 0e402...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.5.2019 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Var på hagesenteret og så litt i dag . Fant ikke noen busker jeg likte godt, men så på en stor krukke. Tror den var 54 cm i diameter og ganske høy. Kostet 1000 kroner,  så om jeg i tillegg må ut med en tusenlapp for busk når jeg finner det, så blir det jo litt penger. Men kanskje verdt det om jeg får busken til å overleve.

 

Noen som har erfaring med trollhassel i krukke? 

 

Anonymkode: 0e402...915

Jeg har god erfaring med trollhassel i krukke (bor på vestlandet jeg også) :jepp: 

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Var på hagesenteret og så litt i dag . Fant ikke noen busker jeg likte godt, men så på en stor krukke. Tror den var 54 cm i diameter og ganske høy. Kostet 1000 kroner,  så om jeg i tillegg må ut med en tusenlapp for busk når jeg finner det, så blir det jo litt penger. Men kanskje verdt det om jeg får busken til å overleve.

Noen som har erfaring med trollhassel i krukke? 

Anonymkode: 0e402...915

 

2 timer siden, Rumle skrev:

Jeg har god erfaring med trollhassel i krukke (bor på vestlandet jeg også) :jepp: 

Jeg trodde ikke trollhassel gjorde seg noe særlig i krukke, men dere mener kanskje vrihassel

Anonymkode: 4d11d...f58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg trodde ikke trollhassel gjorde seg noe særlig i krukke, men dere mener kanskje vrihassel

Anonymkode: 4d11d...f58

Ja, det har du jammen meg rett i! Vrihassel er det jo jeg har! :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rumle skrev:

Vrihassel trives godt i krukke på vestlandet da, ts 😊

 

Ser at det er ulike typer vrihassel. Hvilken er best egnet til å ha i potte ? Bor også på vestlandet. 

TS : ser at Coop OBS Bygg har store potter på tilbud frem til i dag. Im min lokale coop obs har de også store potter på tilbud, helt opp i 60 cm omkrets, kr 179,-.

Anonymkode: c5107...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at det er ulike typer vrihassel. Hvilken er best egnet til å ha i potte ? Bor også på vestlandet. 

TS : ser at Coop OBS Bygg har store potter på tilbud frem til i dag. Im min lokale coop obs har de også store potter på tilbud, helt opp i 60 cm omkrets, kr 179,-.

Anonymkode: c5107...442

Hmm jeg kjenner bare til den mest vanlige 'Contorta' tror jeg det er jeg har. Jeg har min stående i en stor potte inn mot husveggen, hvor den står litt i le og får noe regnvann. Hvis det er mange dager uten regn vanner jeg den. Også om vinteren innimellom (når det er plussgrader altså), spesielt om det er mye vind over en periode + sol som tørket ut jorden, da må du være litt ekstra obs på det. Min får noen timer ettemiddagssol der den står.

Husk å sjekke at potten har god drenering. Jeg pleier å legge et godt lag leca nederst i potten og ellers plante i god jord. Blander gjerne inn litt kukompost i jorden (når jeg har kommet over røttene). Vann godt når du har plantet :)

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rumle skrev:

Hmm jeg kjenner bare til den mest vanlige 'Contorta' tror jeg det er jeg har. Jeg har min stående i en stor potte inn mot husveggen, hvor den står litt i le og får noe regnvann. Hvis det er mange dager uten regn vanner jeg den. Også om vinteren innimellom (når det er plussgrader altså), spesielt om det er mye vind over en periode + sol som tørket ut jorden, da må du være litt ekstra obs på det. Min får noen timer ettemiddagssol der den står.

Husk å sjekke at potten har god drenering. Jeg pleier å legge et godt lag leca nederst i potten og ellers plante i god jord. Blander gjerne inn litt kukompost i jorden (når jeg har kommet over røttene). Vann godt når du har plantet :)

Tusen takk for svar. Ser at plantasjen har den du nevner til kr 299 på tilbud. Er det en ok pris?

Anonymkode: c5107...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Ser at plantasjen har den du nevner til kr 299 på tilbud. Er det en ok pris?

Anonymkode: c5107...442

Det er en veldig ok pris, men er du sikker på at det stemmer? Jeg ser den bare til 749,- når jeg kikker på plantasjen nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve bambus i krukke. Det finnes mange typer, både høye og lave og jevnt over trives de godt krukke bare den er stor nok. De krever endel vann, men på vestlandet er det sjelden et problem. De er også vinterharde, vintergrønne og flerårige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Rumle skrev:

Det er en veldig ok pris, men er du sikker på at det stemmer? Jeg ser den bare til 749,- når jeg kikker på plantasjen nå?

 

Min feil. Ser at jeg tok feil av den og den som heter rødbladet vrihassel. Den virker til å være mindre. Begge kalles "busk", men på Contora står det ikke hvor høy den blir. Tar meg en tur bortom og forhører meg. Må være en grunn til den store prisforskjellen.

Anonymkode: c5107...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...