Gå til innhold

Hvordan spise mer på dagen og mindre på kveld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger litt hjelp i forhold til fordeling av måltider. I en årrekke har jeg skippet frokost, og spist tidligst kl 10 da jeg har null lyst på mat på morgenen. Da har jeg litt sultfølelse, og får trykket i meg litt frokostblanding. Når klokken bikker 13 er jeg enten litt eller veldig sulten, og spiser deretter. På ettermiddagen blir det en del mellommåltid som yoghurt, frukt, nøtter og knekkebrød før jeg spiser middag i 19-tiden. Jeg har lagt meg til en vane om å spise kveldsmat rett før jeg legger meg, bokstavelig talt. Dette tror jeg henger sammen med at for mange herrens år siden spiste jeg ofte kvelds i 20-tiden og la meg rundt 22/23, og fikk ikke sove fordi jeg var sulten. På kvelden spiser jeg en yoghurt og 3 brødskiver 2 minutter før jeg går til sengs. 

Jeg ønsker å fordele måltidene mer utover dagen, slik at jeg ikke spiser "alt" på kvelden. Men hvordan gjøre dette? Tvinge i meg mer mat på dagen? Kommer kroppen til å "forstå" dette, og jeg blir mindre sulten på kveld? 

Anonymkode: d3f8d...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er galt med å spise slik du gjør nå? Det høres ut som du mener det er ille å spise mesteparten av maten på ettermiddag/kveld, men det trenger det ikke nødvendigvis være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Er ikke farlig å spise på kvelden. Jeg spiser hovedsakelig kun på ettermiddag kveld fordi jeg sliter med appetitt på dagen. Blir som en periodisk faste. Er i knall form, slank og veltrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Hva skal poenget være med å tvinge i seg mat når du ikke er sulten?

Jeg spiser dagens første måltid kl 12, og det siste måltidet en halvtime max før leggetid. 

Har du blitt offer for frokostpropaganda? Det er ikke vitenskapelig hold i at det er nødvendig med frokost. Ei heller at det er galt å spise om kvelden. Om man er veldig mett, kan man slite med å sovne, men passe mett er ikke noe galt med. Så lenge maten du spiser er sunn og fornuftig, er det ikke noe galt med måten du spiser på.

Anonymkode: e66af...ebe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser også sånn. Spiser lite frem til kl 14 og blir ekstremt sulten i 22-tiden. Er vel ikke så farlig, er tross alt det totale matinntaket som har noe å si og så lenge du spiser det du har behov for gjør det ingenting at du spiser skikkelig kveldsmat.

Anonymkode: b9810...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør ha det største måltidet ditt ca 12-14 ca. Så spise deg nedover, gjerne senest kl 21. Helst minst 12timer til frokost fra siste måltid dagen før.

Selv kjører jeg ca: k kl 8, kl 12, kl 16, kl 19.

Trapper ned hele veien, har største kl 12. Som er etter trening. Siste måltidet har kun karbohydrater fra frukt/grønt, pluss en bra proteinkilde. Alt fra mat, ikke pulver.

Anonymkode: 724a2...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare fint å spise karb på kvelden. Da sover du bedre 😊✌️

Anonymkode: 2b9dc...0c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også spise omtrent rett før jeg legger meg for å ikke sovne sulten. Det går veldig fint for min del! Er heller ikke veldig sulten på morgenen, så spiser frokost ganske sent. Har gått ned 14 kg hittil. Har lært at det spiller ingen rolle når på dagen man spiser så lenge man er i kaloriunderskudd (ved vektnedgang). Og det er jo veldig logisk også 😊

Anonymkode: 2e217...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...