Jump to content
Husholdning1

Bør Stortinget be om et detaljert innvandrerregnskap?

Recommended Posts

Fortsetter under...

Madame Butterfly

10 hours ago, T-Rex said:

Hva skulle poenget være?

Klart at de som har ansvar for budsjettene må ha klart for seg hva ting koster. Det er våre penger de forvalter for oss, det skal da vel ikke skje helt på måfå?

Hvorfor skulle det ikke spille en rolle? 

Når man skal velge A eller B, må man vite hva både A og B koster og akkurat hva det er man betaler for. 

Igjen hvorfor skal det ikke spille en rolle?

Stonegiant
Posted (edited)

Hvorfor bruker dere så brede begrep som "innvandring"? Alt i alt tjener Norge på innvanding. Det er det ikke noe som helst tvil om. Den største gruppen er tross alt arbeidsinnvandring fra polen.

Det vi heller kan diskutere, er hvor vidt vi tjener på flyktninger og asylsøkere. Det gjør vi selvsagt ikke, men det er heller ikke målet. De får ikke engang lov til å jobbe uansett hvor mye de vil det.

Edited by Stonegiant

PetraPerlesukker
1 minutt siden, Stonegiant skrev:

Hvorfor bruker dere så brede begrep som "innvandring"? Alt i alt tjener Norge på innvanding. Det er det ikke noe som helst tvil om. Den største gruppen er tross alt arbeidsinnvandring fra polen.

Det vi heller kan diskutere, er hvor vidt vi tjener på flyktninger og asylsøkere. Det gjør vi selvsagt ikke, men det er heller ikke målet. De får ikke engang lov til å jobbe uansett hvor mye de vil det.

At vi tjener på innvandring? 😂😂 LOOOOOL

Stonegiant

Personlig mener jeg det burde være en menneskerett å kunne bevege seg fritt på planeten vi alle deler. At det i det hele tatt finnes landegrenser finner jeg direkte absurd. Å stenge noen ute (eller inne), basert utelukkende på hvor i verden de helt tilfeldigvis ble født, bryter med alt som heter etikk og moral.

MortenMinstelønn
Posted (edited)
23 timer siden, Husholdning1 skrev:

Et som tar høyde for opphavsland, innvandringsårsak, over- og underrepresentasjon i arbeidsliv, kriminalitet, bruk av offentlige tjenester etc.

Da kan de isåfall be om full revisjon av Statens Vegvesen. Jeg kjenner noen private konsulenter der som får bakoversveis over hvordan de sløser med penger.

Edited by MortenMinstelønn

Annonse

Stonegiant
Posted (edited)
6 minutter siden, PetraPerlesukker said:

At vi tjener på innvandring? 😂😂 LOOOOOL

Virkeligheten er morsom?

Men uansett om jeg tar feil eller ikke. (Noe jeg betviler.) Så er ikke det noe godt argument for å stoppe innvandring. Det er mange andre gode grunner enn økonomi som er viktige her.

Edited by Stonegiant

Guest PaN
12 timer siden, Husholdning1 skrev:

Et som tar høyde for opphavsland, innvandringsårsak, over- og underrepresentasjon i arbeidsliv, kriminalitet, bruk av offentlige tjenester etc.

Danmark har de siste årene gjennomført etslik regnskap. 

Jepp

Madame Butterfly

@Stonegiant Det du skisserer er en fullstendig upraktisk modell. Verden er stor, og den må brytes opp og driftes i mindre administrative enheter. Det er da ikke absurd. Hva ser du for deg?

Vi står dessuten allerede temmelig fritt til å bevege oss over hele kloden. Akkurat hva synest du mangler?

Stina234

Det er på høy tid at politikerene frigir det virkelige innvandrer regnskapet.  Det er tross alt våre skattepenger det dreier seg om.

Tror ikke at de egentlig tør gjøre det så det blir nok fortsatt tåkelagt slik som før.

Stonegiant
2 hours ago, Madame Butterfly said:

@Stonegiant Det du skisserer er en fullstendig upraktisk modell. Verden er stor, og den må brytes opp og driftes i mindre administrative enheter. Det er da ikke absurd. Hva ser du for deg?

Vi står dessuten allerede temmelig fritt til å bevege oss over hele kloden. Akkurat hva synest du mangler?

Temmelig fritt? Tuller du med meg?

De fleste mennesker i verden har enorme begrensninger på hvor de kan bevege seg, basert utelukkende på hvor de tilfeldigvis ble født. Til og med vi nordmenn kan ikke dra hvor vi vil, og vi er noen av verdens aller frieste i den målestokken. Jeg føler meg i hvert fall ikke fri, når jeg vet det finnes enorme landområdet hvor jeg ikke uten videre er velkommen.

Madame Butterfly
1 hour ago, Stonegiant said:

når jeg vet det finnes enorme landområdet hvor jeg ikke uten videre er velkommen.

Og hvor er dette? 

Drizzt
18 timer siden, Husholdning1 skrev:

Danmark har de siste årene gjennomført etslik regnskap. 

Absolutt. Men det er allerede ganske mange bevis på at ikke all innvandring lønner seg. Norge går i dundrende minus hvert år på grunn av altfor liberal og ikke-bærekraftig innvandringspolitikk.

Hvis man deler statistikken i grupper innvandrere, blir det enklere å se hvilken type innvandring lønner seg (økonomisk, sosialt med tanke på integrering, også med tanke på lavt kriminalitetsnivå, mm) og satse heller på de gruppene enn gruppene som skaper kun negative overskrifter.

Annonse

Husholdning1
11 timer siden, Stonegiant skrev:

Norge har ikke nettogevinst som følge av innvandring. 

CrimsonPetal

Synes heller folket burde be om et detaljert regnskap over utgiftene til reiseregninger, festing, og turer stortingspolitikere har.

Husholdning1
13 minutter siden, CrimsonPetal skrev:

Synes heller folket burde be om et detaljert regnskap over utgiftene til reiseregninger, festing, og turer stortingspolitikere har.

Det har vi vel. Regner med det er fritt frem å be om innsyn også. 

CrimsonPetal
3 minutter siden, Husholdning1 said:

Det har vi vel. Regner med det er fritt frem å be om innsyn også. 

Det er vel bare delvis. FRP brukte 1,4 millioner skattekroner på velferdstiltak som utenlandsturer, fest og fyll i 2017, men beskrivelsene de selv kommer med er ganske genrelle og sier egentlig ikke så mye om hva de faktisk har betalt for.

"Frp har opplyst at disse pengene ble brukt på blant annet jule- og sommeravslutninger, velferdsarrangementer, personalsamlinger, bedriftsidrettslaget og et arrangement i London."

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/BJPrnE/Frp-brukte-offentlig-millionbelop-pa-fest_-moro-og-London-tur---nekter-a-svare-pa-om-politikerne-skattet-av-det

Synes de virker som de verste "naverne" og skattesnylterne i landet.

Husholdning1
4 minutter siden, CrimsonPetal skrev:

Det er vel bare delvis. FRP brukte 1,4 millioner skattekroner på velferdstiltak som utenlandsturer, fest og fyll i 2017, men beskrivelsene de selv kommer med er ganske genrelle og sier egentlig ikke så mye om hva de faktisk har betalt for.

"Frp har opplyst at disse pengene ble brukt på blant annet jule- og sommeravslutninger, velferdsarrangementer, personalsamlinger, bedriftsidrettslaget og et arrangement i London."

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/BJPrnE/Frp-brukte-offentlig-millionbelop-pa-fest_-moro-og-London-tur---nekter-a-svare-pa-om-politikerne-skattet-av-det

Synes de virker som de verste "naverne" og skattesnylterne i landet.

Da tar vi gjerne et mer detaljert regnskap på det også.