Gå til innhold

Min mor måtte plutselig betale for medisiner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Min mor går på blodtrykksmedisiner og medisiner for refluks, sure oppstøt. Hver gang hun har hentet disse medisinene ut, har hun aldri betalt noe, bare signert. Senest i dag måtte hun plutselig betale egenandel, er bare noen mnd siden sist hun hentet disse medisinene og betalte da ingenting. Hvordan er dette mulig? Hun har såvidt meg bekjent ikke opparbeidet seg frikort for i år enda. 

Anonymkode: a923d...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Min mor går på blodtrykksmedisiner og medisiner for refluks, sure oppstøt. Hver gang hun har hentet disse medisinene ut, har hun aldri betalt noe, bare signert. Senest i dag måtte hun plutselig betale egenandel, er bare noen mnd siden sist hun hentet disse medisinene og betalte da ingenting. Hvordan er dette mulig? Hun har såvidt meg bekjent ikke opparbeidet seg frikort for i år enda. 

Anonymkode: a923d...8fd

Du svarer på ditt eget spørsmål. Hun har nok hatt frikort tidligere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen måneder kan være i desember, så har hun hentet i 2019? Eller var siste gang i 2018? Hun har jo uansett måttet betale for frem til frikortgrensen, for medisiner på blå resept er jo ikke gratis før det.

Anonymkode: 1bdf6...534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være hun var over egenandels grensen da hun fikk sist hvis det var i fjor? Som regel er det vel litt egenandel på blå resept også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er din mor minstepensjonist?

Anonymkode: d1f4a...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen måneder kan være i desember, så har hun hentet i 2019? Eller var siste gang i 2018? Hun har jo uansett måttet betale for frem til frikortgrensen, for medisiner på blå resept er jo ikke gratis før det.

Anonymkode: 1bdf6...534

For minstepensjonister er det gratis

Anonymkode: d1f4a...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom reseptene er helt nye kan det ha skjedd en superglipp fra legens side, og reseptene har blitt hvite i stedet for blå. Men mest sannsynlig er det bare vanlig egenandel hun betalte. 

Anonymkode: 0db23...a31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er din mor minstepensjonist?

Anonymkode: d1f4a...39c

Ja, det er hun. Vært uføre i 40 år. 

Anonymkode: a923d...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen måneder kan være i desember, så har hun hentet i 2019? Eller var siste gang i 2018? Hun har jo uansett måttet betale for frem til frikortgrensen, for medisiner på blå resept er jo ikke gratis før det.

Anonymkode: 1bdf6...534

Hun har hentet i 2019, derfor det var så rart at hun måtte betale nå. 

Anonymkode: a923d...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må hun jo spørre apoteket. Kan være en bug i systemet som har gjort at det ikke er registrert at hun er minstepensjonist, hun kan ha hentet innenfor samme egenandelsperiode. Henter man før nødvendig må man betale, går hun på Albyl-E har hun aldri fått dekket denne osv. Ergo; apoteket har korrekt svar, ingen på kvinneguiden

Anonymkode: a56f0...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er hun. Vært uføre i 40 år. 

Anonymkode: a923d...8fd

Da ligger feilen der. Som minstepensjonist får man automatisk frikort,så da er det enten ikke registrert hos apoteket eller så har skjedd glipp hos sånn at de har blir registrer som hvit resept 

Anonymkode: d1f4a...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...