Gå til innhold

Ny undersøkelse: En av fire nordmenn mener noen menneskeraser er smartere enn andre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Fjeud skrev:

Det er en positiv korrelasjon mellom politisk interesse og en større andel av de med høyere iq stemmer enn de med lavere iq. Som en konsekvens vil politikerne i større grad da hensyn til interessene til de med høyere iq, som i en større og større grad er blitt en homogen gruppe. 

Ja, har tatt WAIS-IV flere ganger, uten at det har noen form for relevanse i denne diskusjonen.

Den testen sjekker da mye mer enn IQ som kognitive evner.

IQ tester skal være kulturfrie som http://test.mensa.no/

Men jeg er enig med deg at det benyttes mange tester som ikke er kulturfrie og hvor kunnskaper om samfunnet er relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjeud
2 timer siden, Illuminatum skrev:

Den testen sjekker da mye mer enn IQ som kognitive evner.

IQ tester skal være kulturfrie som http://test.mensa.no/

Men jeg er enig med deg at det benyttes mange tester som ikke er kulturfrie og hvor kunnskaper om samfunnet er relevant.

WAIS korrelerer over 0.95 med g faktor, som er det man innen psykometrien omtaler som IQ, og det er en svært god test. Forvørig kan du spare belæringen til noe du faktisk kan noe om. 

Det er ikke hensiktsmessig å benytte en kulturfri test under utredning, i tillegg har WAIS litt høyere korrelasjon med g faktor enn en test som er mye kortere, men bare har som mål å måle g faktor. Blant annet den mensa benytter. Årsaken til et Mensa benytter en test som kalles figure reasoning test er at da slipper de utvikle egne tester for hvert land, og korrelasjonen er høy nok.

du er enig med meg? Jeg har aldri påstått at det er et problem. Enn så lenge alle er en del av samfunnet, er det en god måte å måle g faktor på, ergo er du uenig med meg. 

Tenk å påstå så mye om noe man tilsynelatende kan så forsvinnende lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
7 timer siden, Litteraturtruse skrev:

Det vet jeg ;) Det jeg mener er at intelligens kan ikke kun måles i logisk tenkning.

Hvis du går på skolen i 7 år vil du mest sannsynlig gjøre dårligere på en standard IQ test en hvis du har muligheten til å gå på skole i 14 år. Men det vil ikke automatisk si at du er mindre intelligent.

Kan finne de kildene som forklarer dette når jeg står opp. Akkurat nå klarer jeg så vidt å holde øynene åpne. 

Antall år skolegang har svært lite å si for IQ, og logisk tekning slik som figure reasoning test er et presist mål på g faktor, og da også iq. Og om skolegang faktisk påvirket iq skåren, uten at det var gjennom test spesifikk øving, vil du være mer intelligent enn noen som ikke har gått på skole. 

Du kan spare msn-nyheter kildene dine, de har ingen relevans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flettet sammen med tråden "1 av 4 mener enkelte menneske raser er smartere enn andre". 

Perelandra, mod. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fjeud skrev:

Mennesket sin spurthastighet er nærmest irrelevant for overlevelse, da vi er særdeles trege og sårbare. Det som er vår fordel er at vi svetter og dermed kan springe lengst av alle dyrene uansett forhold.

Lykke til med å løpe lenger enn en ulv.

Anonymkode: 3152f...c40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å løpe lenger enn en ulv.

Anonymkode: 3152f...c40

Ulven springer ikke særlig lenge om det er varmt nok, ettersom den har tykk pels og ikke kan svette, det samme gjelder hunder. Under varmt vær vil de ganske fort måtte stoppe for ikke å bli overopphetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Fjeud skrev:

Ifølge boken «the bell curve» som har hentet statistikk fra NTY(noe sånt), som var en enormt stor innsamling av prestasjon på evnetest, alder, etnisitet osv. Så skårte asiatiske amerikanere 103, hvite amerikanere 100 og afroamerikanere 85.

Å blande sammen folk fra hele asia gir jo et veldig feil tall. Folk fra sør-øst asia skårer vesentlig bedre enn resten av asia.

Anonymkode: 3152f...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg tilhengere av religionen/ideologien Islam er mindre smarte , da den forbyr rasjonell tenkning. Muslimer , afrikanere eller samer har selvfølgelig ikke mindre hjernekapasitet. Hva jeg mener å si er at religion, kultur, miljø og ideologi kan hemme individet i å utvikle seg som et fritt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer litt synsing:

Jeg tror ikke at noen raser er smartere enn andre, men jeg er ganske sikker på at hvor smart man er avhenger av hvor man er fra. Kanskje noen som har svart blander disse to?

Vi er trolig smartere i rike Vesten enn det jeg tror fattige i fattige land er. Men det er jo noe som har skjedd med miljøet, og ikke fra fødselen av.

For å kommentere den siste greia di:

Media vinkler det som er mest interessant for leseren, og jeg synes at det er mye mer interessant hva nordmenn tror og mener, enn det som folk fra 30 ulike land som flytter til Norge tror og mener. Da hadde det heller vært mer interessant å vite nøyaktig hvilke land. Statistikk er gøy, men jeg synes uten tvil at det er gøy å se statistikk på "meg selv og mine" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AlkoMann skrev:

Personlig mener jeg tilhengere av religionen/ideologien Islam er mindre smarte , da den forbyr rasjonell tenkning. Muslimer , afrikanere eller samer har selvfølgelig ikke mindre hjernekapasitet. Hva jeg mener å si er at religion, kultur, miljø og ideologi kan hemme individet i å utvikle seg som et fritt menneske.

Er det forskjell på Islam og de andre store religionene? Kanskje buddhismen, men de andre er vel ganske like...?

Jeg er enig i at kultur og miljø har mye å si for smarthet. Det samme har økonomi, utdannelse og politikk i landet man bor i. Kanskje religion også (faller jo under kultur), men tviler på at det er så mye forskjell på islam og andre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å blande sammen folk fra hele asia gir jo et veldig feil tall. Folk fra sør-øst asia skårer vesentlig bedre enn resten av asia.

Anonymkode: 3152f...c40

Gjør de det? I studien skilte de ikke mellom ulike asiatere, men kan godt være det er tilfelle. Det er jo ikke slik at alle asiatere blandes sammen heller, da datagrunnlaget er fra de asiaterne som har immigrert til USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://brainstats.com/average-iq-by-country.html

Østasiatiske land øverst, afrikanske nederst.

Så kan man lure på hvorfor det er slik.

image.png.f0d87ed5de73accd7e0eacfba0a57fb2.png

Anonymkode: ab998...3ef

Ser at Portugisere ligger lavere enn spanjoler når det kommer til Iq. Det høres veldig lite sannsynlig ut, så da blir jeg skeptisk til hele kartet. 

Anonymkode: db59f...bbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tibbie skrev:

Er det forskjell på Islam og de andre store religionene? Kanskje buddhismen, men de andre er vel ganske like...?

Jeg er enig i at kultur og miljø har mye å si for smarthet. Det samme har økonomi, utdannelse og politikk i landet man bor i. Kanskje religion også (faller jo under kultur), men tviler på at det er så mye forskjell på islam og andre :P 

Islam er en lovreligion. Du kan ikke spise svinekjøtt fordi .Muslimske kvinner kan ikke ha et fritt kjærlighets og seksualliv fordi.  Islam ligner egentlig veldig på ortodoks jødedom. Der hvor menn går med hatt og har skjegg og et deilige krøllete hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjeud
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at Portugisere ligger lavere enn spanjoler når det kommer til Iq. Det høres veldig lite sannsynlig ut, så da blir jeg skeptisk til hele kartet. 

Anonymkode: db59f...bbb

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Auda, etter den der kvalifiserer nedre del av listen for letter psykisk utviklingshemning iflg. ICD-10

https://naku.no/kunnskapsbanken/diagnose-psykisk-utviklingshemming-icd-10

Anonymkode: 455b9...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hvor vi hvite kommer på denne skalaen. Men uansett så mener jeg det er irrelevant siden de individuelle variasjonene er mye større. Jeg tror også i gjennomsnitt at menn har bedre romfølelse og anlegg for matematikk enn kvinner. Men jeg ville aldri velge ut kandidater på grunn av kjønn ved en ansettelse.

Anonymkode: 64bba...885

Helt enig. At det kan være forskjeller på populasjonsnivå medfører ikke at ingen afrikanere er gode i matematikk eller at alle asiater er gode i matematikk. For eksempel.

For å ta et tilsvarende banalt eksempel så finner man hvite som er raskere på 100m enn de aller, aller fleste afrikanere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Tibbie skrev:

Er det forskjell på Islam og de andre store religionene? Kanskje buddhismen, men de andre er vel ganske like...?

Jeg er enig i at kultur og miljø har mye å si for smarthet. Det samme har økonomi, utdannelse og politikk i landet man bor i. Kanskje religion også (faller jo under kultur), men tviler på at det er så mye forskjell på islam og andre :P 

Generelt er konservative miljøer med mange regler hemmende. kommunisme, nazisme og generelt konservativ religion(gjerne kristne) kan hemme deg. Samtidig var kommunistiske barn under den kalde krigen mye bedre i naturfag enn i vesten da dette ikke var politiske fag. I Oslo er mange av advokatene og legene muslimer da de har lang erfaring med pugging av koranen på koranskolene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fjeud said:

Gjør de det? I studien skilte de ikke mellom ulike asiatere, men kan godt være det er tilfelle. Det er jo ikke slik at alle asiatere blandes sammen heller, da datagrunnlaget er fra de asiaterne som har immigrert til USA. 

Jeg har ikke lest studien, men du kan jo se på kartet at det er store forskjeller mellom de ulike land i Asia. Ser du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
Akkurat nå, Fiskegrateng skrev:

Jeg har ikke lest studien, men du kan jo se på kartet at det er store forskjeller mellom de ulike land i Asia. Ser du ikke det?

Jo, men poenget er at de ikke blandet sammen alle, men alle som var i USA på det tidspunktet, dermed er resultatet representativt for asiatiske amerikanere, selv om det ikke er det for asiatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fjeud said:

Jo, men poenget er at de ikke blandet sammen alle, men alle som var i USA på det tidspunktet, dermed er resultatet representativt for asiatiske amerikanere, selv om det ikke er det for asiatere.

Men da denne teorien at IQ er hovedsaklig genetisk betinget (som noen hevder) faller sammen. Se på denne enorme forskjellen mellom f.eks. indere og kinesere. Hvis de forskjellene finnes ikke for indere og kinesere som bor i USA, svekkes denne teorien en god del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...