Gå til innhold

Ny undersøkelse: En av fire nordmenn mener noen menneskeraser er smartere enn andre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er ikke IQ og intelligens det samme da.. Det burde jo kanskje komme tydeligere frem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at det er så enkelt som å si at hjernen har utviklet seg litt ulikt i forskjellige deler av verden akkurat som utseendet og biologien vår forøvrig har utviklet seg litt ulikt.  Det er individuelle forskjell på raser/folkeslag i verden fysisk så hvorfor skulle hjernen vår være lik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

75 prosent av denne fjerdeldelen er nye nordmenn. Altså innvandrere. Det er ikke noen hemmelighet at rasisme er langt vanligere i andre deler av verden som har kommet med i norske statistikker gjennom innvandring.

Gjør en tilsvarende undersøkelse om kvinners intelligens og du vil få samme resultat. Også dette på grunn av innvadring.

1/3 av utlendinger mente at enkelte menneskeraser var smartere enn andre...

Anonymkode: cc762...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen blir lagt frem på en måte som får det til å virke som om vi skal bli sjokkert over at det er mange rasister i Norge.

Jeg er overhodet ikke sjokkert, for å si det sånn...

Anonymkode: d6233...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dette er noe å mene eller ikke mene, det er jo fakta. Om det er politisk korrekt fakta er jo noe helt annet, men det er likevel fakta. Og fakta bryr seg som kjent ikke om følelser.

Anonymkode: 2d49f...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er stilt på en måte som vil trigge mange rasister. "Menneskerase" er et begrep som ikke gir noen mening. Det finnes bare én menneskerase.  Etnisitet stemmer bedre med hva folk egentlig mener når de tenker på "rase".

Anonymkode: d6233...000

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjeud
11 minutter siden, Litteraturtruse skrev:

Nå er ikke IQ og intelligens det samme da.. Det burde jo kanskje komme tydeligere frem. 

IQ står for intelligenskvotient, og kvotient betyr det som fremkommer av tall. Både slik det brukes faglig og slik det brukes i dagligtalen er det det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er stilt på en måte som vil trigge mange rasister. "Menneskerase" er et begrep som ikke gir noen mening. Det finnes bare én menneskerase.  Etnisitet stemmer bedre med hva folk egentlig mener når de tenker på "rase".

Anonymkode: d6233...000

 

Sitat

 

Rase, innen biologien vanlig brukt betegnelse på en gruppe innenfor en art som har flere felles arvelige egenskaper som gjør at den kan skilles fra andre grupper av individer av samme art.

 
  • Les mer om begrepet rase som brukt om mennesker

Raser er altså grupper (populasjoner) innenfor en art som avviker fra hverandre i frekvensen av visse gener (DNA-sekvenser).

 

Begrepet rase er altså helt riktig å bruke i den forstand det brukes for å skille mellom asiatere, afrikanere, hvithudete osv. I den forstand at de arver egenskaper som gjør at de kan skilles fra hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si at det stemmer - at enkelte etnisiteter er mer intelligente enn andre. Hva skal det være nyttig for? Hvordan skal vi bruke denne informasjonen om ikke til å segmentere fordommer og stereotypier? Eugenikk er en soslialpolitisk anakronisme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
3 minutter siden, XaoS skrev:

Men si at det stemmer - at enkelte etnisiteter er mer intelligente enn andre. Hva skal det være nyttig for? Hvordan skal vi bruke denne informasjonen om ikke til å segmentere fordommer og stereotypier? Eugenikk er en soslialpolitisk anakronisme.

Fordi IQ er relater til utallige mange variabler, som politisk interesse og innflytelse, inntekt, makt osv. Om en rase er overrepresentert i politikken er det av interesse å vite om. Videre kan det også motvirke diskriminering i form av at individet i seg selv burde vurderes til en jobb, og ikke gis en rolle bare på grunn av etnisk tilhørighet til tross for at noen andre kan være mer kompetente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ikke er villig til å ta inn over oss det forskningen foreslår hva IQ og etnisitet angår, er vi avhengig av å finne en alternativ hypotese. Hypotesen venstre-siden trekker frem er undertrykkelse.

Så fordi vi ikke er villig til å ta inn over oss hva forskningen på området sier, skal vi gå rundt med dårlig samvittighet fordi vi undertrykker enkelte etnisiteter, og være på en konstant jakt etter hvor denne undertrykkelsen faktisk finner sted i samfunnet.

I forsøk på å veie opp for undertrykkelsen, skal vi kvotere inn etnisiteter til høyere utdanning? I hvor stor grad er vi avhengig av å innrette samfunnet våres på en sånn måte at vi får equality of outcome?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fjeud skrev:

Fordi IQ er relater til utallige mange variabler, som politisk interesse og innflytelse, inntekt, makt osv. Om en rase er overrepresentert i politikken er det av interesse å vite om. Videre kan det også motvirke diskriminering i form av at individet i seg selv burde vurderes til en jobb, og ikke gis en rolle bare på grunn av etnisk tilhørighet til tross for at noen andre kan være mer kompetente.

Hva har iq med politisk interesse å gjøre? 

Har du tatt en iq test noen gang? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 minutt siden, Illuminatum skrev:

Hva har iq med politisk interesse å gjøre? 

Har du tatt en iq test noen gang? 

Det er en positiv korrelasjon mellom politisk interesse og en større andel av de med høyere iq stemmer enn de med lavere iq. Som en konsekvens vil politikerne i større grad da hensyn til interessene til de med høyere iq, som i en større og større grad er blitt en homogen gruppe. 

Ja, har tatt WAIS-IV flere ganger, uten at det har noen form for relevanse i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ewzp0xo3hlgove
21 minutter siden, XaoS skrev:

Men si at det stemmer - at enkelte etnisiteter er mer intelligente enn andre. Hva skal det være nyttig for? Hvordan skal vi bruke denne informasjonen om ikke til å segmentere fordommer og stereotypier? Eugenikk er en soslialpolitisk anakronisme.

I klippet fra nrk hevdes det (slik jeg oppfattet det) at 1 av 4 er rasister fordi de mener at enkelte etnisiteter er mer intelligente en andre. Det kan det åpenbart ikke være om det faktisk finnes slike forskjeller. Denne kunnskapen kan potensielt brukes til å forklare hvorfor noen etnisiteter gjør det veldig bra på noen områder, asiater gjør det generelt veldig bra på SAT-tester i Usa. Det er vel interessant å vite hva som er fordelingen mellom arv og miljø? Ellers er jeg enig i at dette er kunnskap som lett kan misbrukes, men jeg ser ikke hvordan dette kan stoppes egentlig. Jeg tror det er bedre at man sier "det er kanskje forskjeller mellom etmisitetene, men det påvirker ikke menneskeverdet", eller noe slikt.

https://nces.ed.gov/fastfacts/display.asp?id=171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fjeud skrev:

Det er en positiv korrelasjon mellom politisk interesse og en større andel av de med høyere iq stemmer enn de med lavere iq. Som en konsekvens vil politikerne i større grad da hensyn til interessene til de med høyere iq, som i en større og større grad er blitt en homogen gruppe. 

Ja, har tatt WAIS-IV flere ganger, uten at det har noen form for relevanse i denne diskusjonen.

Jeg husker når NRK kjørte en landsomfattende IQ test i 2003 hvor FRP're skåret klart lavere enn andre politiske grupper (gjennomsnittlig IQ 90) Dette ble fort dysset ned pga etiske forhold.

Politikere ville ikke, og kunne ikke, bruke denne informasjonen til noe som helst. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fjeud
4 minutter siden, XaoS skrev:

Jeg husker når NRK kjørte en landsomfattende IQ test i 2003 hvor FRP're skåret klart lavere enn andre politiske grupper (gjennomsnittlig IQ 90) Dette ble fort dysset ned pga etiske forhold.

Politikere ville ikke, og kunne ikke, bruke denne informasjonen til noe som helst. 

 

De hadde et gjennomsnitt på 95.9. Nå vet jeg ikke validiteten til den aktuelle testen, men de hadde et relativt solid datagrunnlag. En mulig årsaksforklaring var at folk valgte FRP og med vilje gjorde det dårlig, slik at de skulle komme dårlig ut.

At denne informasjonen ikke ble brukt til noe, er ganske selvsagt, da måten det ble gjort på ikke tilfredsstiller kravene for å fungere som saklig forskning. Og det at noe ikke brukes til noe, betyr ikke at det ikke kan brukes til noe. Ofte er det slik at forskning bygger på forskning, og tidligere funn kan anvendes senere til nye framskritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Innslaget på nyhetene der syns jeg var teit. Utsagnet "en fjerdedel av nordmenn mener noen menneskeraser er smartere enn andre" gjør ikke nordmenn til rasister i det hele tatt. Det er forsket på og burde faktisk være ganske ukontroversielt å mene fakta. Asiater, Japan, Kina osv. har gjennomsnittlig høyere IQ enn andre. Jaggu rasistisk av meg som hvit nordmann å si det. Hvem er det rasistisk mot? hvite? Jeg er jo hvit selv!

Anonymkode: 2d49f...156

Du må gjerne mene det burde være ukontroversielt, men fakta er jo at det er svært kontroversielt om enkelte raser er mer intelligente enn andre. 

Anonymkode: 96764...b93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne mene det burde være ukontroversielt, men fakta er jo at det er svært kontroversielt om enkelte raser er mer intelligente enn andre. 

Anonymkode: 96764...b93

Kommer ikke an på om de ER det, men at folk mener det. Vi har jo blitt opplært fra vi var små at vi alle er like på innsiden osv. Og når denne overbevisningen utfordres, ja da er det naturlig å reagere.

Er jo helt ulogisk at alle geografiske atskillte folkegrupper skulle utvikle nøyaktig samme gjennomsnitts iq. Det betyr ikke at en tilfeldig japaner er smartere enn en tilfeldig skandinaver, men gjennomsnittelig er de det. Idioter finnes likevel i alle folkegrupper, samme med genier. 

De med høyere iq er også gjennomsnittelig mindre kriminelle. Er dette kontroversiellt å si høyt også?

Anonymkode: a5de1...b26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fjeud skrev:

IQ står for intelligenskvotient, og kvotient betyr det som fremkommer av tall. Både slik det brukes faglig og slik det brukes i dagligtalen er det det samme.

Det vet jeg ;) Det jeg mener er at intelligens kan ikke kun måles i logisk tenkning.

Hvis du går på skolen i 7 år vil du mest sannsynlig gjøre dårligere på en standard IQ test en hvis du har muligheten til å gå på skole i 14 år. Men det vil ikke automatisk si at du er mindre intelligent.

Kan finne de kildene som forklarer dette når jeg står opp. Akkurat nå klarer jeg så vidt å holde øynene åpne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...