Gå til innhold

Ny undersøkelse: En av fire nordmenn mener noen menneskeraser er smartere enn andre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/i/wPxJa5/Ny-undersokelse-En-av-fire-nordmenn-mener-noen-menneskeraser-er-smartere-enn-andre

I en fersk undersøkelse svarer 25 prosent av de spurte at de er helt eller delvis enige i påstanden om at «noen menneskeraser er mer intelligente enn andre.»

Direktør i Bufdir, Mari Trommald, sier til NRK at hun er overrasket over at så mange har stereotypiske holdninger til rase og at rase betyr noe for intelligens.

Men det mest interessante her er jo at "En av tre innvandrere mener noen menneskeraser er smartere enn andre". Likevel vil politisk korrekte media henge ut nordmenn når de har sjansen.

Anonymkode: ab998...3ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes jo masse data på det her, og ja det er til dels store forskjeller mellom ulike etniske grupper. Også når man korrigerer for sosioøkonomiske forhold. Det betyr ikke at man skal gå ut og snakke høyt om det, kan jo være ganske sårende

Anonymkode: b9c3b...74a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skremmende at 3/4 av nordmenn ikke tror på forskning og vitenskap. Det er bevist at det er forskjell mellom de ulike rasene.
Det er også forsket på IQ og hvorfor den er på vei nedover nå. Vi var på vårt smarteste i opplysningstiden og den industrielle revolusjon, og så har det gått nedover, sakte men sikkert. Og den vil fortsette å gå nedover før den går opp igjen.

Mye av grunnen til dette var at før i tiden så fikk de smarte flere barn enn de mindre smarte. De mindre smarte hørte stort sett også til lavere sosiale klasser og barna deres hadde dermed mindre sjanse til å overleve. De smarte menneskene tilhørte ofte høyere klasse og hadde mer tilgang på ressurser og fler av deres barn overlevde. Nå overlever jo "alle" barn på grunn av medisinske fremskritt. Vi vil fortsette å utvikle teknologi og andre oppfinnelser, men kanskje om noen hundre år så skjønner vi ikke hvordan det brukes. 

Sånn det feks er i de tidligere kolonistatene nå. De sitter igjen med masse infrastruktur, togsett og andre oppfinnelser som de ikke har kunnskap til hvordan de skal ta vare på, vedlikeholde eller operere. Derfor står det og råtner på rot.

Denne er jo ganske lang, men han har en rekke andre interessante videoer også. Og alt er fra forskning.
Det er synd om vi skal la være å forske på ting fordi svarene vi får ikke er politisk korrekte.

Anonymkode: f1490...856

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt at noen raser er mer intelligente enn andre. Men det betyr ikke at den hvite rasen er den mest intelligente. Det tror jeg faktisk er asiatene. Altså de som kommer fra Japan og lignende land. Likevel er det viktig å tenke på at intelligens er ikke alt. Hver rase har sine styrker og svakheter. Bare se på Afrikanere og hvor vanvittig sterk fysikk de har. De løper fortere enn vi her kan drømme om, og er helt sykt gode i mange ulike fysiske aktiviteter. Og ulike styrker og svakheter betyr heller ikke at den ene rasen er mer verd eller bedre enn den andre. Men hadde folk klart å samarbeide mer, kunne vi kanskje utfylt hverandre og gjort verden til et mye bedre sted å bo!

Anonymkode: 4b917...890

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare se på Afrikanere og hvor vanvittig sterk fysikk de har. De løper fortere enn vi her kan drømme om, og er helt sykt gode i mange ulike fysiske aktiviteter.

Anonymkode: 4b917...890

Utviklingen har vel løpt fra evolusjonen for Afrikanernes del da, det å løpe fort er ganske meningsløst i forhold til den vitenskapelige og teknologiske utviklingen i vår del av verden 

Anonymkode: b9c3b...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

Det skulle vært omvendt, altså 3 av 4 som trodde på forskning, hvis vi var en del av den smarte rasen. ;) Vi er vel midt på treet om jeg husker rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte le litt av denne saken. At det er noen sammenheng mellom IQ og etnisitet virker ganske selvsagt, gitt de store forskjellene en ser på andre områder. Det eneste "problematiske" her er vell snubletråden de la ut da de brukte ordet rase, men det virker mer som et opportunistisk valg fra "forskernes" side enn noe annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Litt skremmende at 3/4 av nordmenn ikke tror på forskning og vitenskap. Det er bevist at det er forskjell mellom de ulike rasene.
Det er også forsket på IQ og hvorfor den er på vei nedover nå. Vi var på vårt smarteste i opplysningstiden og den industrielle revolusjon, og så har det gått nedover, sakte men sikkert. Og den vil fortsette å gå nedover før den går opp igjen.

Mye av grunnen til dette var at før i tiden så fikk de smarte flere barn enn de mindre smarte. De mindre smarte hørte stort sett også til lavere sosiale klasser og barna deres hadde dermed mindre sjanse til å overleve. De smarte menneskene tilhørte ofte høyere klasse og hadde mer tilgang på ressurser og fler av deres barn overlevde. Nå overlever jo "alle" barn på grunn av medisinske fremskritt. Vi vil fortsette å utvikle teknologi og andre oppfinnelser, men kanskje om noen hundre år så skjønner vi ikke hvordan det brukes.

Så det var der manusforfatterne fikk idéen til filmen Idiocracy.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utviklingen har vel løpt fra evolusjonen for Afrikanernes del da, det å løpe fort er ganske meningsløst i forhold til den vitenskapelige og teknologiske utviklingen i vår del av verden 

Anonymkode: b9c3b...74a

Mulig det her i Norge, men der nede er det en nødvendighet. Pga ville dyr og andre farlige ting. Rasene utvikler seg etter de behovene som er, der de er. 

Anonymkode: 4b917...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utviklingen har vel løpt fra evolusjonen for Afrikanernes del da, det å løpe fort er ganske meningsløst i forhold til den vitenskapelige og teknologiske utviklingen i vår del av verden 

Anonymkode: b9c3b...74a

Den vitenskapelige og teknologiske utviklingen vår er ikke som følge av høyere iq, men dyr man kunne temme og bruke til jord og landbruk, dette førte til en dominoeffekt hvor vi kunne effektivisere matproduksjonen og brødfø flere stillinger «vitenskapelige» og administrative stillinger, som lot oss bygge større byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det her i Norge, men der nede er det en nødvendighet. Pga ville dyr og andre farlige ting. Rasene utvikler seg etter de behovene som er, der de er. 

Anonymkode: 4b917...890

Mennesket sin spurthastighet er nærmest irrelevant for overlevelse, da vi er særdeles trege og sårbare. Det som er vår fordel er at vi svetter og dermed kan springe lengst av alle dyrene uansett forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fjeud said:

Mennesket sin spurthastighet er nærmest irrelevant for overlevelse, da vi er særdeles trege og sårbare. Det som er vår fordel er at vi svetter og dermed kan springe lengst av alle dyrene uansett forhold.

Spørs hva man mener med overlevelse. Hvis det er snakk om å rømme fra et dyr som vil ta oss så kommer vi ofte dårlig ut. Hvis det er snakk om å overleve ved å fange et dyr for å spise det så er det relevant.

Anonymkode: 64bba...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor vi hvite kommer på denne skalaen. Men uansett så mener jeg det er irrelevant siden de individuelle variasjonene er mye større. Jeg tror også i gjennomsnitt at menn har bedre romfølelse og anlegg for matematikk enn kvinner. Men jeg ville aldri velge ut kandidater på grunn av kjønn ved en ansettelse.

Anonymkode: 64bba...885

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjeud
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hva man mener med overlevelse. Hvis det er snakk om å rømme fra et dyr som vil ta oss så kommer vi ofte dårlig ut. Hvis det er snakk om å overleve ved å fange et dyr for å spise det så er det relevant.

Anonymkode: 64bba...885

Nei, det er da snakk om å springe lenge, og små forskjeller vil da ikke utgjøre noe som helst forskjell fordi vi er såpass mye bedre til det. 

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor vi hvite kommer på denne skalaen. Men uansett så mener jeg det er irrelevant siden de individuelle variasjonene er mye større. Jeg tror også i gjennomsnitt at menn har bedre romfølelse og anlegg for matematikk enn kvinner. Men jeg ville aldri velge ut kandidater på grunn av kjønn ved en ansettelse.

Anonymkode: 64bba...885

Ifølge boken «the bell curve» som har hentet statistikk fra NTY(noe sånt), som var en enormt stor innsamling av prestasjon på evnetest, alder, etnisitet osv. Så skårte asiatiske amerikanere 103, hvite amerikanere 100 og afroamerikanere 85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Yes,

Da er iallfall det sikkert 1 av 4 nordmenn er rasister, da de er av den oppfatningen at noen menneskeraser er smartere enn andre.
At det er en forskjell, trodde jeg egentlig var ukontroversielt. Trodde debatten dreide seg om i hvor stor grad miljø/genetikk spilte inn.

Selv Flynn, kjent IQ forsker har jo testet at det er en forskjell.

Hvordan kan stats-kanalen NRK i beste sendetid dytte på oss venstreradikal propaganda uten engang å intervjue folk med en annen vinkling på saken?

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/201905/NNFA19052019/avspiller

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innslaget på nyhetene der syns jeg var teit. Utsagnet "en fjerdedel av nordmenn mener noen menneskeraser er smartere enn andre" gjør ikke nordmenn til rasister i det hele tatt. Det er forsket på og burde faktisk være ganske ukontroversielt å mene fakta. Asiater, Japan, Kina osv. har gjennomsnittlig høyere IQ enn andre. Jaggu rasistisk av meg som hvit nordmann å si det. Hvem er det rasistisk mot? hvite? Jeg er jo hvit selv!

Anonymkode: 2d49f...156

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 prosent av denne fjerdeldelen er nye nordmenn. Altså innvandrere. Det er ikke noen hemmelighet at rasisme er langt vanligere i andre deler av verden som har kommet med i norske statistikker gjennom innvandring.

Gjør en tilsvarende undersøkelse om kvinners intelligens og du vil få samme resultat. Også dette på grunn av innvadring.

Anonymkode: b34fb...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...