Jump to content
pøbelsara

Forbudet mot å diskutere med flere brukere/med seg selv i samme tråd

Recommended Posts

pøbelsara

Hvis en bruker sletter seg og lager en ny bruker - er det da lov å debattere videre i en tråd den gamle brukeren debatterte i?

Fortsetter under...

Yuumi

Nei, da har du aldri lov å svare i den tråden igjen.. ?

Det høres for meg veldig rart ut 🤔

pøbelsara

Jeg lurer fordi det er sagt at selv om det er lov å ha flere brukere, så er det ikke lov å diskutere i samme tråden med sine ulike brukere. Og noen skifter jo bruker veldig ofte.

Kollontaj

Så hvis jeg sletter min bruker og oppretter en ny kan jeg ikke skrive i de samme trådene jeg skriver i nå? Det kan vel ikke stemme? Jeg har jo sett nye brukere som kommer inn, skriver noen få innlegg, sletter seg og kommer inn med ny bruker (skrivestilen avslører mange), men de blir jo ikke nektet å skrive i den samme tråden. 

Anglofil
Posted (edited)

Hei

Ja, det er lov, så fremt innleggene til ny bruker ikke bryter øvrige regler i tråden man svarer i, og man ikke gjør dette for å fremme egen diskusjon (f.eks ved å sitere seg selv og lignende). I slike tilfeller bruker vi skjønn.

Regelen rundt dette gjelder først og fremst brukere som prøver å fremme diskusjon eller på andre måter drive fram en debatt, f.eks ved å veksle mellom Anonymbruker og egen bruker, gjerne i kombinasjon ved å skrive andre regelbrudd. 

Anglofil (teamleder)

Edited by Anglofil

pøbelsara

Oki. Takk. Så forbudet mot å debattere i samme ttåd med ulike brukere er for å unngå opphausing og temperatur (trolling)? 

Annonse

Anglofil
6 minutter siden, pøbelsara skrev:

Oki. Takk. Så forbudet mot å debattere i samme ttåd med ulike brukere er for å unngå opphausing og temperatur (trolling)? 

Ja, i bunn og grunn. :) 

Anglofil (teamleder)

Bag
55 minutter siden, pøbelsara said:

Nå er det en vesentlig forskjell på å fortsette å diskutere med de andre i tråden og å begynne å diskutere med seg selv.

Aricia
1 time siden, Anglofil skrev:

Hei

Regelen rundt dette gjelder først og fremst brukere som prøver å fremme diskusjon eller på andre måter drive fram en debatt, f.eks ved å veksle mellom Anonymbruker og egen bruker, gjerne i kombinasjon ved å skrive andre regelbrudd. 

Anglofil (teamleder)

Det er ikke riktig.

Jeg fikk advarsel for å ha postet med anonym bruker og egen bruker med flere siders mellomrom i samme tråd, uten å diskutere med meg selv, og uten å veksle mellom de to. Bakgrunnen var at jeg ble massivt personangrepet av særlig en AB i tråden. Det hadde ingen innvirkning på avgjørelsen om å gi meg advarsel da jeg påpekte det.

Anglofil
7 minutter siden, Aricia skrev:

Det er ikke riktig.

Jeg fikk advarsel for å ha postet med anonym bruker og egen bruker med flere siders mellomrom i samme tråd, uten å diskutere med meg selv, og uten å veksle mellom de to. Bakgrunnen var at jeg ble massivt personangrepet av særlig en AB i tråden. Det hadde ingen innvirkning på avgjørelsen om å gi meg advarsel da jeg påpekte det.

Jeg skrev at dette også er basert på skjønn, det handler både om skjønn og den kontekst et innlegg er skrevet i. På generelt grunnlag vil det derfor kunne være unntak hvor dette vil være brudd på reglene. Utover dette diskuterer vi ikke brukersaker i åpent forum.

Anglofil (teamleder)

pøbelsara

Men når dere ikke vil diskutere brukersaker i åpent forum, er det helt umulig å skjønne reglene når dere stadig baserer dere på skjønn. 

Ønsker dere ikke å ha regler folk faktisk kan følge? Hvis man ikke vet hvordan reglene egentlig er og hvordan de tolkes av moderatorene og i hvilken grad det utøves skjønn, er det ikke mulig å følge dem.

Dessuten åpner det i ALT for stor grad for forskjellsbehandling basert på kriterier vi brukere ikke har innblikk i - slik som trynefaktor.

pøbelsara

I et slik tilfelle som Aricia beskriver over, kan man jo risikere å få en advarsel hvis man først diskuterer som AB for så å glemme å hake av for AB hva man skriver innlegg i tråden senere?

miss summers
1 minutt siden, pøbelsara skrev:

I et slik tilfelle som Aricia beskriver over, kan man jo risikere å få en advarsel hvis man først diskuterer som AB for så å glemme å hake av for AB hva man skriver innlegg i tråden senere?

Det har jeg fått! En lang og gammel tråd, hadde glemt at jeg hadde skrevet i den. Siterte ikke meg selv, skrev et helt enkeltstående innlegg. Havnet i mappen det gitt. 

Annonse

Guest no. 72

Det her representerer vel litt av problemet med regelen "moderatorne kan gjøre unntak" som vi har vært inne på tidligere. 

Vi har en hovedregel, som admin her skriver om, men hva som faktisk er unntaket, og når det biter deg, vet vi ikke. 

Hvis KG i det hele tatt skal ha regler så er det nødt til å være regler som vi brukere faktisk vet om og kan forholde oss til. 

Kollontaj

Egentlig kan man da, hvis man har to brukere (som er lov) eller skriver som AB av og til, risikere både advarsel og utestenging hvis man skriver i samme tråd - selv om det ikke er for verken å diskutere med seg selv eller hause opp temperaturen i tråden. Skjønn er svaret på det. Hvilke unntak som gjelder fra «hovedregelen» skal brukerene altså ikke få innblikk i. 

Aricia
28 minutter siden, Anglofil skrev:

Jeg skrev at dette også er basert på skjønn, det handler både om skjønn og den kontekst et innlegg er skrevet i. På generelt grunnlag vil det derfor kunne være unntak hvor dette vil være brudd på reglene. Utover dette diskuterer vi ikke brukersaker i åpent forum.

Anglofil (teamleder)

Skjønn og ikke diskusjon om brukere i åpent forum, ja. Det er klart. Og beleilig.

Anglofil
3 minutter siden, pøbelsara skrev:

Men når dere ikke vil diskutere brukersaker i åpent forum, er det helt umulig å skjønne reglene når dere stadig baserer dere på skjønn. 

Ønsker dere ikke å ha regler folk faktisk kan følge? Hvis man ikke vet hvordan reglene egentlig er og hvordan de tolkes av moderatorene og i hvilken grad det utøves skjønn, er det ikke mulig å følge dem.

Dessuten åpner det i ALT for stor grad for forskjellsbehandling basert på kriterier vi brukere ikke har innblikk i - slik som trynefaktor.

2 minutter siden, pøbelsara skrev:

Vi modererer etter gitt regelverk, hvor moderatorteamet samlet tar en avgjørelse. I tvilstilfeller vil hele moderatorteamet være involvert i beslutningen, og ikke bare én enkelt moderator.

Jeg/vi kan se at det kan være vanskelig for våre brukere, og derfor har moderatorteamet hatt en lengre diskusjon rundt akkurat denne problematikken. Diskusjonen har kommet i bakgrunn av tilbakemeldinger fra nettopp dere som er brukere og herunder praksis av denne regelen.

Det er korrekt; tidligere ryddet vi alle tilfeller der bruker valgte å diskutere med ulike brukere i en tråd, det være seg om innleggene ble regnet som regelbrudd i seg selv eller ikke. Vi kan se at det kan slå uheldig ut, da vi også vet at det kan være tilfeller hvor man f.eks har glemt at man tidligere har diskutert i tråden, man har krysset av for Anonymbruker ved et uhell eller lignende. 

Moderatorteamet har derfor kommet frem til det jeg nå nevner; nemlig i de tilfeller hvor en bruker diskuterer med seg selv (f.eks Anonymbruker/brukernavn) for å fremme seg selv eller diskusjonen vil dette regnes som regelbrudd. Glemmer man derimot å trykke på Anonymbrukerknappen (så sant man ikke siterer sitt eget innlegg for å prøve å fremstå som en annen bruker), er dette noe vi ikke har ønske eller ser grunn til å rydde. Med andre ord kan man fint svare i en tråd man har deltatt i tidligere under annet brukernavn, så fremt man ikke begår andre regelbrudd. 

For å ha det på det rene: det er i de tilfeller hvor en bruker velger å skrive med flere brukere for å støtte eller underbygge seg selv, altså for å drive en diskusjon videre, vi har denne regelen.

Anglofil (teamleder)

Guest no. 72
2 minutter siden, Anglofil skrev:

Vi modererer etter gitt regelverk, hvor moderatorteamet samlet tar en avgjørelse. I tvilstilfeller vil hele moderatorteamet være involvert i beslutningen, og ikke bare én enkelt moderator.

Jeg/vi kan se at det kan være vanskelig for våre brukere, og derfor har moderatorteamet hatt en lengre diskusjon rundt akkurat denne problematikken. Diskusjonen har kommet i bakgrunn av tilbakemeldinger fra nettopp dere som er brukere og herunder praksis av denne regelen.

Det er korrekt; tidligere ryddet vi alle tilfeller der bruker valgte å diskutere med ulike brukere i en tråd, det være seg om innleggene ble regnet som regelbrudd i seg selv eller ikke. Vi kan se at det kan slå uheldig ut, da vi også vet at det kan være tilfeller hvor man f.eks har glemt at man tidligere har diskutert i tråden, man har krysset av for Anonymbruker ved et uhell eller lignende. 

Moderatorteamet har derfor kommet frem til det jeg nå nevner; nemlig i de tilfeller hvor en bruker diskuterer med seg selv (f.eks Anonymbruker/brukernavn) for å fremme seg selv eller diskusjonen vil dette regnes som regelbrudd. Glemmer man derimot å trykke på Anonymbrukerknappen (så sant man ikke siterer sitt eget innlegg for å prøve å fremstå som en annen bruker), er dette noe vi ikke har ønske eller ser grunn til å rydde. Med andre ord kan man fint svare i en tråd man har deltatt i tidligere under annet brukernavn, så fremt man ikke begår andre regelbrudd. 

For å ha det på det rene: det er i de tilfeller hvor en bruker velger å skrive med flere brukere for å støtte eller underbygge seg selv, altså for å drive en diskusjon videre, vi har denne regelen.

Anglofil (teamleder)

Så unntaket fra hovedregelen, er når man har fremme seg selv eller diskusjonen vil dette regnes som regelbrudd? 

Anglofil
Akkurat nå, Peaky Blinders skrev:

Så unntaket fra hovedregelen, er når man har fremme seg selv eller diskusjonen vil dette regnes som regelbrudd? 

Ja, å fremme seg selv eller diskusjonen (f.eks ved at man siterer eget innlegg og svarer på eget innlegg) vil regnes som regelbrudd.

Anglofil (teamleder)

Guest no. 72
Akkurat nå, Anglofil skrev:

Ja, å fremme seg selv eller diskusjonen (f.eks ved at man siterer eget innlegg og svarer på eget innlegg) vil regnes som regelbrudd.

Anglofil (teamleder)

Takk! Foreslår at dere legger inn unntakene i regelverket. 

KG kan ikke forvente at brukere skal søke seg opp i ulike tråder for å finne ut hva slags regler som faktisk gjelder. Så har dere en hovedregel, og et unntak fra denne så nevn det! Det er bare på den måten vi faktisk klarer å etterleve reglene, som jeg tror dere ønsker?