Gå til innhold

Hvor seriøst tar politiet anmeldelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I helgen har flere mennesker utgitt veldig detaljert informasjon om meg og mitt ekteskap på en app som heter «jodel». Folk har skrevet fult navn, alder og masse tull om ekteskapet mitt. I tillegg har de nevnt bedriften jeg driver. Jeg lever på bedriften min, og folk har spredt masse rykter om min bedrift som er mitt levebrød. Jeg har tatt bilder av alle samtalene og tenker å anmelde de i løpet av dagen. Hvor seriøst tror dere politet vil ta det? Vi har jo regelverk for slikt, som sier at man kan få bot/fengsel 

Anonymkode: 1656c...7ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politiet tar alle anmeldelser 100% seriøst. Det er de pliktet til gjennom politiinstruksen. Det de derimot kanskje ikke gjør er å investere så mye penger på å etterforske dette utover å ta beslag i telefonen din sin informasjon for å følge tråden til jodel. Så kommer det ann på hva meldingene inneholder, hvor graverende det er, omstendighetene rundt og hva annet som måtte være aktuelt. De tar altså anmeldelsen seriøst, sannsynligvis åpner en etterforskning om du hjelper dem med å gi/låne bort telefonen din for en uvisst stund (kan være en time, kan være en måned. Hør med dem, det kommer ann på utstyret på stasjonen) og prøver å forebygge senere hendelser. 

Oppdater oss på hvordan det går :) 

Anonymkode: 6d28a...a7a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet tar alle anmeldelser 100% seriøst. Det er de pliktet til gjennom politiinstruksen. Det de derimot kanskje ikke gjør er å investere så mye penger på å etterforske dette utover å ta beslag i telefonen din sin informasjon for å følge tråden til jodel. Så kommer det ann på hva meldingene inneholder, hvor graverende det er, omstendighetene rundt og hva annet som måtte være aktuelt. De tar altså anmeldelsen seriøst, sannsynligvis åpner en etterforskning om du hjelper dem med å gi/låne bort telefonen din for en uvisst stund (kan være en time, kan være en måned. Hør med dem, det kommer ann på utstyret på stasjonen) og prøver å forebygge senere hendelser. 

Oppdater oss på hvordan det går :) 

Anonymkode: 6d28a...a7a

Hvorfor skulle de trenge å ta mobilen hennes for å sjekke innhold som ligger på nett, eller som TS kan sende til dem på epost el.?

Anonymkode: 6a0b1...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig seriøst tar de det vel ikke. Det er ressursmangel der som mange andre steder. Men du taper ingenting annet enn en halvtime/time av din tid å anmelde. 

Anonymkode: 0f26a...8ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Politiet liker ikke saker som er vanskelige å etterforske. De liker best saker som er litt...action. Som narkotika. Det liker de godt.

Så hvis du kan flette inn en mulig hasjplante et sted i anmeldelsen så skal du se politiet setter verden på hodet.

Anonymkode: 56097...1e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle de trenge å ta mobilen hennes for å sjekke innhold som ligger på nett, eller som TS kan sende til dem på epost el.?

Anonymkode: 6a0b1...3c9

Elektroniske spor i appen, korrekt sporsikring og for å kunne innente informasjon som hvor mobilen sin geografiske plassering var i forhold til avstand unna beskjeden som ble lagt ut.  Er det lureste tror jeg da, men de får anse situasjonen selv. 

Anonymkode: 6d28a...a7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I helgen har flere mennesker utgitt veldig detaljert informasjon om meg og mitt ekteskap på en app som heter «jodel». Folk har skrevet fult navn, alder og masse tull om ekteskapet mitt. I tillegg har de nevnt bedriften jeg driver. Jeg lever på bedriften min, og folk har spredt masse rykter om min bedrift som er mitt levebrød. Jeg har tatt bilder av alle samtalene og tenker å anmelde de i løpet av dagen. Hvor seriøst tror dere politet vil ta det? Vi har jo regelverk for slikt, som sier at man kan få bot/fengsel 

Anonymkode: 1656c...7ee

Mest sannsynlig blir eventuelle anmeldelser henlagt, før du i det hele tatt har rukket å gå ut døren fra politi-stasjonen... 

Anonymkode: 141d3...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har automatisert prosessen med å anmelde. Nå er det en maskin som tar i mot alle ameldelser.

makuleringsmaskin-300x300.jpg

 

Anonymkode: 56097...1e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elektroniske spor i appen, korrekt sporsikring og for å kunne innente informasjon som hvor mobilen sin geografiske plassering var i forhold til avstand unna beskjeden som ble lagt ut.  Er det lureste tror jeg da, men de får anse situasjonen selv. 

Anonymkode: 6d28a...a7a

Hvis de hadde hatt mobilen til den som har lagt ut disse tingene kunne jeg skjønt det, men hva har TS' geografiske plassering og spor hun evt har etterlatt seg i appen med saken å gjøre?

Anonymkode: 6a0b1...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Politiet liker ikke saker som er vanskelige å etterforske. De liker best saker som er litt...action. Som narkotika. Det liker de godt.

Så hvis du kan flette inn en mulig hasjplante et sted i anmeldelsen så skal du se politiet setter verden på hodet.

Anonymkode: 56097...1e2

Det var faktisk veldig morsomt. Og verst av alt, sikkert sant. 

Og å ta noen som kjører 5/10 km for fort, det liker de også å gjøre, mens viktige saker kan støve ned. 

Anonymkode: 0f26a...8ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld i dag! Da rekker du kanskje å få henleggelsen i posten før helgen.

Anonymkode: 2ef8a...7c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med tråden om deg er moderert bort allerede, og da vet jeg ikke hvor mye spor det er å hente fra Jodel. Politiet har fått informasjon om folk fra appen tidligere, men da er det snakk om grove forbrytelser som er begått eller skal begås. At folk skriver stygge ting om en bedrift, og lyver om et ekteskap, tviler jeg på at de bryr seg om for å være ærlig. 

Anonymkode: 465aa...c3e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, har dere blitt hengt ut. Å henge ut noen og i tillegg spre løgner,er noe politiet ser alvorlig på. Kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver høres ikke ut som strafferett, og vil antakelig ikke være noe politiet skal etterforske. 

Slik du gjenforteller det, høres dette ut som privatrett, hvor du selv må saksøke. 

Regner med en eventuell anmeldelse blir henlagt. Det må være trusler og/eller uttalelser som går under hatytringer for at det skal være en politisak.

Det er mye som kan sies om en selv, som en ikke liker, også nokså private ting - uten at det er straffbart. Skaff deg advokat, er mitt tips. Mulig du kan finne grunnlag for å saksøke.

Anonymkode: e3b8f...445

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, OPIgirl skrev:

Slik jeg ser det, har dere blitt hengt ut. Å henge ut noen og i tillegg spre løgner,er noe politiet ser alvorlig på. Kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år. 

Fengsel i 2 år for å henge noen ut? Hvor i allverden har du det ifra?!

Dette kommer ikke politiet til å se på en halv gang, men råde henne til å skaffe advokat for å saksøke om det er noe personen vil gå videre med..

Alle har rett til å anmelde, og det er opp til en hver. Men å si at dette kan gi strafferettslige følger på fengsel i 2 år var nesten provoserende..

Anonymkode: 2faab...3d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, OPIgirl skrev:

Slik jeg ser det, har dere blitt hengt ut. Å henge ut noen og i tillegg spre løgner,er noe politiet ser alvorlig på. Kan straffes med bøter eller fengsel i inntil 2 år. 


Nei - ikke nå lengre. Det er tatt ut av straffeloven. Men det er riktig at sjikane/ærekrenkelse har vært straffbart - altså noe en kan politianmelde.

Nå må en derimot selv gå til privat søksmål for eventuell oppreisning for krenkelse.  

(og takk og lov for det - så ikke alle lettkrenka offentlige personer på nett kan legge beslag på politirerssurser i hytt og gevær hver gang de føler seg litt såra.....)

Anonymkode: e3b8f...445

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det som er skrevet er sant så tror jeg ikke du kan få så mye ut av et privat søksmål en gang.. Du må muligens bevise at å offentliggjøre dette har gjort betydlig skade på omdømme eller bedrift?

Vil ikke tro politiet tar dette sånn veldig seriøst for å være ærlig.. Det krever vel en del å finne ut hvem som er bak div. brukerid på Jodel og det tar nok mer tid enn de tenker at en slik sak er verdt så fremt det som er skrevet ikke er feks drapstrusler eller andre alvorlige ting.

Anonymkode: cd108...d0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det som er skrevet er sant så tror jeg ikke du kan få så mye ut av et privat søksmål en gang.. Du må muligens bevise at å offentliggjøre dette har gjort betydlig skade på omdømme eller bedrift?

Vil ikke tro politiet tar dette sånn veldig seriøst for å være ærlig.. Det krever vel en del å finne ut hvem som er bak div. brukerid på Jodel og det tar nok mer tid enn de tenker at en slik sak er verdt så fremt det som er skrevet ikke er feks drapstrusler eller andre alvorlige ting.

Anonymkode: cd108...d0e

 

Det må litt mer til enn det, for at det skal være greit for andre å offentliggjøre. Altså, her går jeg ut fra at dette er ting som ikke finnes i offentligheten fra før - harr f.eks TS selv delt opplysninger må det tåles at andre diskuterer dem.

Det må både være sant, om en offentlig person - og - det må være av særskilt interesse for offentligheten å vite dette. 

Og da teller ikke nyssgjerrighet... 😛 

Ellers kan en bryte privatlivets fred osv. 

Men om det er sant, kan bevises og er i offentlighetens interesse å ha kjennskap til - så kan en ikke saksøke for sjikane/ærekrenkelse, selv om en muligens tar skade. Ref. for eksempel nyhetssaker der politikere har gjort dumme ting på privaten, som er stikk i strid med hva de står for offentlig. Skader deres omdømme, men kan ikke saksøkes siden det både er sant og i offentlighetens interesse å vite. Pluss at de er offentlige personer, selvfølgelig. 

Anonymkode: e3b8f...445

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Anmelde for brukk på hvilken lov da? Folk må få mene hva de vil om firmaet ditt, og den kan spre erfaringer der de ønsker. Du kommer neppe noen vei med dette. 

Anonymkode: df26d...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...