Gå til innhold

Skrive søknad på norsk eller engelsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er norsk og søker jobber i Norge. Kommer over en del stillingsannonser som er skrevet på engelsk. Det er norske firmaer, og navnet på kontaktpersonene er norske. Så jeg bare lurer på, skal jeg da sende søknad på engelsk eller norsk? 

Anonymkode: 5f5b6...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke en uskrevet regel at man skal svare i samme ordlyd som annonsen? Bokmål, nynorsk, engelsk..

Mulig det er norsk firma som må ha folk som er gode i engelsk, og her får de jo da luket ut litt...?

Anonymkode: 72658...56e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også å ha hørt at man skal svare med samme språk/dialekt. Men samtidig ville jeg ikke skrevet på nynorsk selvom annonsen var på nynorsk🤔

Anonymkode: 5f5b6...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver konsekvent alle jobbsøknader på isiNdebele seSewula, men folk er så respektløse at jeg oftest får svar på et annet språk... En gang fikk jeg svar på setswana, det er det frekkeste jeg har opplevd!

Anonymkode: 0406d...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gjøre et forsøk på å imponere ved å levere søknad og CV på både engelsk og norsk.

Har gjort det samme selv i de tilfellene der jeg har vært usikker (some regel jobber utenlands med norsk kontaktperson) og har aldri fått  negative reaksjoner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte rett og slett kontaktpersonen hvilket språk som var foretrukket, og jeg kunne velge :) 

Men jeg vet ikke hva som er vanlig at man skal gjøre. 

Anonymkode: 5f5b6...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er norsk og søker jobber i Norge. Kommer over en del stillingsannonser som er skrevet på engelsk. Det er norske firmaer, og navnet på kontaktpersonene er norske. Så jeg bare lurer på, skal jeg da sende søknad på engelsk eller norsk?

En fin regel er å lage de identiske i to PDF-filer, hvor den ene heter Navn_English og den andre heter Navn_Norsk. Se på Bilde, utforming og skriftype etc. Lage den slik at du virkelig liker den. Det er mulig du trenger den igjen neste uke. Eller om to år. Dette betyr mye. Her velges de en skal gå dypere innpå. Og alltid i PDF. Ikke Word. Proffere og mer delikat før øyet. Og søknad for stillingen. PDF:)

Ønsker deg lykke til:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte rett og slett kontaktpersonen hvilket språk som var foretrukket, og jeg kunne velge :) 

Men jeg vet ikke hva som er vanlig at man skal gjøre. 

Anonymkode: 5f5b6...7f8

Jeg tenker at hvis dette er en bedrift med mange internasjonale kunder og/eller hvor det forventes at du kommuniserer på engelsk til de som henvender seg, så ville jeg skrevet søknaden på engelsk. Rett og slett fordi da får du vist språket bedre frem. 

For å vite hva som er viktig i en søknad og en cv så må du finne ut hvem arbeidsgiverne er og forsøke å forstå hva som er viktig for dem når de søker etter ansatte, og da tenker jeg ikke bare på det de skriver i utlysningsteksten. Du googler.

Det viktige du finner løfter du frem som egenskaper og ferdigheter hos deg i egne papirer. Så fremt du har dem da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte rett og slett kontaktpersonen hvilket språk som var foretrukket, og jeg kunne velge :) 

Men jeg vet ikke hva som er vanlig at man skal gjøre. 

Anonymkode: 5f5b6...7f8

Dette er faktisk mye smartere enn det fremstår.

Den uskrevne regelen er å sende søknad på språket utlysningsteksten er skrevet på. Men fordi flere og flere selskaper velger engelsk som selskapsspråk, er det flere og flere HR og mellomledere som må vade igjennom søknader på ett språk de føler seg ukomfortable i.

Hvis de ikke har arkivkrav fra morselskap, er disse motivert til å bli spurt og få søknad på norsk. Og det gir deg en intelligent grunn til å ringe på forhånd, hvilket alltid er en pluss.

Og det gir deg viktig innspill; hvis det å sende inn engelsk søknad ikke falt naturlig, var vel ikke egentlig dette selskapet for deg, siden selskapet har tunge krav på språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Dette er faktisk mye smartere enn det fremstår.

Den uskrevne regelen er å sende søknad på språket utlysningsteksten er skrevet på. Men fordi flere og flere selskaper velger engelsk som selskapsspråk, er det flere og flere HR og mellomledere som må vade igjennom søknader på ett språk de føler seg ukomfortable i.

Hvis de ikke har arkivkrav fra morselskap, er disse motivert til å bli spurt og få søknad på norsk. Og det gir deg en intelligent grunn til å ringe på forhånd, hvilket alltid er en pluss.

Og det gir deg viktig innspill; hvis det å sende inn engelsk søknad ikke falt naturlig, var vel ikke egentlig dette selskapet for deg, siden selskapet har tunge krav på språket?

Jeg håper i hvertfall at det ikke ga dårlig inntrykk av at jeg spurte om språket. 

I stillinger jeg søker på er det alltid krav om gode engelskkunnskaper, og det er jeg også vant til fra studiet og tidligere jobber, så det er helt greit.

Det bare føltes rart å skrive på engelsk når en nordmann skal gjennomgå søknadene, hvis du skjønner. 

Anonymkode: 5f5b6...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...