Gå til innhold

Diskriminering av gravide i arbeidslivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På Tuesday, May 21, 2019 den 16.34, AnonymBruker skrev:

Har selv en fantastisk arbeidsgiver (og arbeidsplass). Var aldri noen sure miner da jeg ble gravid, heller ikke da det førte til sykemelding. Ingen som reagerte negativt hvis jeg stakk innom på lunsj heller. Fikk faktisk jobben selv om jeg hadde største barnet, som da var 4 mnd, med på intervju. 

Men mannen ble dårlig behandlet etter han hadde vært 6 mnd i permisjon med første. Permisjonen var ferdig på våren, og da mente sjefen at han ikke trengte ferie det året, siden han allerede hadde vært så lenge hjemme. Dette etter at de hadde avtalt at han de siste 3 ukene av permisjonen skulle jobbe på kveldene ettersom de hadde veldig mye å gjøre da. Mannen min valgte faktisk å si opp, og dermed fikk de et enda større problem enn de i utgangspunktet hadde 😂

Anonymkode: 7c81f...d48

Er vel bare til pass for arbeidsplassen, hvis de forsøker å sluntre unna å gi goder som man faktisk har krav på... 

Anonymkode: dc639...224

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er dere ikke organiserte og tar dette med tillitsvalgt? Det er jo i akkurat disse tilfellene at man trenger noen som kan støtte seg og ha kontakt med noen som er sterkere enn én enkelt ansatt alene!

Anonymkode: cdc62...dab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 11.37, AnonymBruker skrev:

Noen som har opplevd å bli diskriminert/forskjellsbehandlet på jobb pga graviditet?

Anonymkode: 6f619...0ca

Jeg føler meg ført bak lyset og forbigått pga graviditet ja. 

Jobber i en bransje der det er få ledige stillinger, og har lenge jobbet ufrivillig deltid. Sjefen har hele tiden sagt hvor fornøyd han er med meg og at jeg er den første han spør dersom det blir en fulltidsstilling ledig. En kollega av meg med samme type jobb som meg, skulle gå av med pensjon nå i vår så da visste alle at den stillingen ville bli ledig. Jeg var akkurat ferdig med mammaperm i fjor høst og spurte sjefen da om det var noe nytt og muligheter for å jobbe mer. Fikk til svar at det var det ikke.

På omtrent samme tid, like før jeg begynte å jobbe igjen var kollegaen min som skal gå av med pensjon blitt langtidssykmeldt og det var tatt inn en vikar som aldri har jobbet der før for å dekke inn hennes vakter. Plutselig en dag jeg har lunsj med sjefen detter det ut av han at stillingen som blir ledig når min kollega går av med pensjon er lovet bort til den nye vikaren... Jeg ble helt paff. Ikke det at jeg automatisk trodde jeg ville få overta denne stillingen, men hadde vel etter å ha jobbet der i 8 år forventet å bli spurt om jeg var interessert, noe han vet jeg var.

Videre sier han at han hadde gruet seg til å fortelle dette, men at avgjørelsen ble tatt i høst mens jeg fortsatt var i permisjon. Han sa det var ingenting han kunne gjøre (?) for jeg var jo i permisjon..Jeg tenker det hadde vært enkelt å kontakte meg på telefon og spurt. Tenker da at jeg virkelig har blitt ført bak lyset, for da jeg startet i jobb igjen i fjor høst svarte han jo at det ikke var noe ledige stillinger fremover. Men da hadde han altså lovet bort jobben allerede men våget sikkert ikke si det til meg..

Anonymkode: 74fbb...57e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Ikke akkurat diskriminert, men får stadig høre «nei det er ingen som klarer å jobbe helt frem til permisjon her.» det vil si de ikke regner med meg den siste tiden. Foreløpig er formen strålende da.. 

Anonymkode: a76b4...d40

Håper den holder seg sånn. På min arbeidsplass er det ingen gravide som står løpet ut. Personlig blir jeg irritert. Opplever det som svakhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2019 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Har selv en fantastisk arbeidsgiver (og arbeidsplass). Var aldri noen sure miner da jeg ble gravid, heller ikke da det førte til sykemelding. Ingen som reagerte negativt hvis jeg stakk innom på lunsj heller. Fikk faktisk jobben selv om jeg hadde største barnet, som da var 4 mnd, med på intervju. 

Men mannen ble dårlig behandlet etter han hadde vært 6 mnd i permisjon med første. Permisjonen var ferdig på våren, og da mente sjefen at han ikke trengte ferie det året, siden han allerede hadde vært så lenge hjemme. Dette etter at de hadde avtalt at han de siste 3 ukene av permisjonen skulle jobbe på kveldene ettersom de hadde veldig mye å gjøre da. Mannen min valgte faktisk å si opp, og dermed fikk de et enda større problem enn de i utgangspunktet hadde 😂

Anonymkode: 7c81f...d48

Dette var vår erfaring også, da mannen tok 35 uker perm. 

Sjefen måtte sjekke opp om han faktisk hadde lov, og han fikk mange stygge kommentarer på om barnet ikke hadde en mor, hvorfor han ville være hjemme osv.. 

Han valgte å bli værende da. De fikk en kvinnelig sjef som var veldig pro pappaperm, så hun fikk de andre fort til å holde kjeft.. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kvalitet skrev:

Håper den holder seg sånn. På min arbeidsplass er det ingen gravide som står løpet ut. Personlig blir jeg irritert. Opplever det som svakhet.

Svakhet å bli sykemeldt i svangerskapet? 

Kan man ikke jobbe, så kan man ikke jobbe, uansett grunn. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sinsiew skrev:

Svakhet å bli sykemeldt i svangerskapet? 

Kan man ikke jobbe, så kan man ikke jobbe, uansett grunn. 

«å ikke kunne» er en subjektiv opplevelse. Noen kan ikke jobbe fordi de er solbrent eller for trøtte (eks fra virkeligheten) Andre går på jobb med brukket fot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kvalitet skrev:

«å ikke kunne» er en subjektiv opplevelse. Noen kan ikke jobbe fordi de er solbrent eller for trøtte (eks fra virkeligheten) Andre går på jobb med brukket fot. 

Man sykemelder ikke seg selv. 

Anser legen at jobb er utelukket pga solbrenthet, blir man derfor sykemeldt. 

Selvfølgelig, har du en jobb hvor en brukket for eller solbrenthet ikke er til hinder, blir man heller ikke sykemeldt. 

At du ser på gravide sykemeldte som svake, går ikke ut over noen andre enn deg selv. Det er ikke den gravide som sykemelder seg, det er det legen som gjør. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kvalitet skrev:

«å ikke kunne» er en subjektiv opplevelse. Noen kan ikke jobbe fordi de er solbrent eller for trøtte (eks fra virkeligheten) Andre går på jobb med brukket fot. 

Det kommer vel helt an på jobben man har og vel?? 

Anonymkode: 50a4f...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kvalitet skrev:

Håper den holder seg sånn. På min arbeidsplass er det ingen gravide som står løpet ut. Personlig blir jeg irritert. Opplever det som svakhet.

Nei, men denne kommentaren kommer fra leder.. da har man ikke akkurat trua på folk. 

Jeg håper jeg kan jobbe frem til perm jeg, men «det kommer du ikke til å klare» 

Anonymkode: a76b4...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Noe så tåpelig.. skjønner ikke hva som feiler folk🤔

Anonymkode: a76b4...d40

Enig. Ingen vil da ansette en gravid dame som butikksjef, de trenger en ny ganske snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men denne kommentaren kommer fra leder.. da har man ikke akkurat trua på folk. 

Jeg håper jeg kan jobbe frem til perm jeg, men «det kommer du ikke til å klare» 

Anonymkode: a76b4...d40

Hvorfor skal man ha trua på folk når all erfaring og statistikk viser det motsatte?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sinsiew skrev:

Man sykemelder ikke seg selv. 

Anser legen at jobb er utelukket pga solbrenthet, blir man derfor sykemeldt. 

Selvfølgelig, har du en jobb hvor en brukket for eller solbrenthet ikke er til hinder, blir man heller ikke sykemeldt. 

At du ser på gravide sykemeldte som svake, går ikke ut over noen andre enn deg selv. Det er ikke den gravide som sykemelder seg, det er det legen som gjør. 

Det er ikke legen som sykemelder deg. Du formidler til legen hva som er problemet. Du kan i teorien si hva som helst. Legen gir sykemelding på bakgrunn av det pasienten sier. Jeg forstår ledere som sier at svangerskap ikke er noen sykdom. Dessverre tror jeg vi ville sett mange fler gravide i jobb om det hadde en økonomisk konsekvens å være borte fra jobb. 

Anonymkode: d18bb...c93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Prøver91

Jobber i kommunen, og jeg føler meg veldig bra behandlet. Nå jobbet jeg en stund før jeg ble gravid, så kan ikke si at jeg har utnyttet systemet noe men. Har vært sykmeldt store deler av perioden grunnet kvalme, og sjefen har ikke sagt noe som helst

Men jeg har venner som virkelig har blitt truet med sparken etter de ble gravide.

Endret av Prøver91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke legen som sykemelder deg. Du formidler til legen hva som er problemet. Du kan i teorien si hva som helst. Legen gir sykemelding på bakgrunn av det pasienten sier. Jeg forstår ledere som sier at svangerskap ikke er noen sykdom. Dessverre tror jeg vi ville sett mange fler gravide i jobb om det hadde en økonomisk konsekvens å være borte fra jobb. 

Anonymkode: d18bb...c93

Er det ikke legen som sykemelder? 😂 

Den har jeg aldri hørt før... 

Ja, selvfølgelig er sykemelding på bakgrunn av pasientens egne ord, men fastlegen kan altså velge både sykemeldingsgrad og hvilken arbeidsevne man kan forvente av den syke, uansett sykdom/plager. 

Nei, graviditet er ingen sykom. Men man kan bli syk, og få mange kroppslige plager av å være gravid. 

Sjefer som kommer med nevnte utsagn, er det mest useriøse jeg vet om. Noen får plager, andre ikke. Enkelt og greit. 

Ang siste setning: man ville nok sett en betydelig økning av lengre sykemeldinger både i og etter graviditet, eller 100% sykemeldinger i stedenfor delarbeid også. 

Noe å ta til etteretning. Lytter man ikke til kroppen, gravid eller ei, kan det resultere i større og mer langvarig plage i ettertid. Eksempel er bekkenløsning man ikke tar på alvor. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sinsiew skrev:

Er det ikke legen som sykemelder? 😂 

Den har jeg aldri hørt før... 

Ja, selvfølgelig er sykemelding på bakgrunn av pasientens egne ord, men fastlegen kan altså velge både sykemeldingsgrad og hvilken arbeidsevne man kan forvente av den syke, uansett sykdom/plager. 

Nei, graviditet er ingen sykom. Men man kan bli syk, og få mamge kroppslige plager av å være gravid. 

Sjefer som kommer med nevnte utsagn, er det mest useriøse jeg vet om. Noen får plager, andre ikke. Enkelt og greit. 

Pluss at det antagelig er MENN!

Anonymkode: 50a4f...a0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde jobbet 2 år som midlertidig ansatt i en bedrift da de endelig hadde ordnet en fast jobb til meg. Alt var avtalt, vi måtte bare skrive under på papirene. 

I akkurat den perioden ble jeg gravid og sa ifra om dette... da var det vist ikke noe fast jobb likevel. Sånn plutselig mm

2 uker jeg gikk ut i permisjon var det plutselig en fast stilling likevel, som gikk til en mann...

Btw, var IKKE EN DAG sykemeldt i svangerskapet, ikke en dag!

Endret av Rucula
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde å ikke få dra på et kurs som er obligatorisk for alle i min stilling «fordi du er gravid og skal i permisjon. Vi sparer penger på å ikke sende deg». Argumentet med at jeg er tilbake på jobb om noen måneder holdt ikke. 

Anonymkode: 6f619...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er derfor vi ansetter menn" fikk jeg slengt rett i trynet av sjefen da jeg sa jeg var gravid. Jobber ikke der lenger da for å si det sånn. Heldigvis har den sjefen sluttet. 

Anonymkode: ecdb2...43f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FrodeF skrev:

Hvorfor skal man ha trua på folk når all erfaring og statistikk viser det motsatte?? 

Det kommer jo igjen an på arbeidsplass kanskje? 

Og hvorfor skal man ikke ha trua selv om statistikk og erfaring viser motsatt? Det gjelder ikke alle?

Anonymkode: a76b4...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...