Gå til innhold

Diskriminering av gravide i arbeidslivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd å bli diskriminert/forskjellsbehandlet på jobb pga graviditet?

Anonymkode: 6f619...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir jo automatisk forskjellsbehandlet på jobb ved f.eks yrker som krever tilrettelegging. Ved radiologisk kan ikke gravide ta stuebilder, være forsiktig ved spesiell smitte, forflytninger etc.

Anonymkode: 52289...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat diskriminert, men får stadig høre «nei det er ingen som klarer å jobbe helt frem til permisjon her.» det vil si de ikke regner med meg den siste tiden. Foreløpig er formen strålende da.. 

Anonymkode: a76b4...d40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat diskriminering her heller, men lederen jeg rapporterte til når jeg var gravid var av typen som sa at "graviditet er ingen sykdom" og "når jeg var gravid løp jeg mellom kundene og toalettet, mætte bare unnskylde meg og forklare i farta". Jeg var aldri plaget med oppkast dog, men en ødelagt rygg de to siste mnd av svangerskapet kan jeg ikke akkurat bortforklare til kunder som vil ha genseren som henger øverst. 

Søkte også på butikksjefstilling, fikk den ikke og hun fant senere ut at jeg var gravid. Da fikk jeg denne kommentaren: "Tenk hvis du hadde fått stillingen da? Det hadde satt oss i en skikkelig knipe."  Funfact, han som fikk stillingen ble sykemeldt 1 mnd og jeg steppet inn som fungerende sjef - igjen og til permsjonsstart minus 3 uker (sykemeldt pga rygg til slutt). 

 

Fikk aldri noen god bedring eller lykke til før fødsel, ei heller gratulasjon etter fødsel. 

Anonymkode: 02fe0...9e8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var ringevikar og holdt graviditeten skjult lengst mulig, da det ikke var mulig lenger og jeg måtte si fra, ble jeg aldri ringt igjen. Heldigvis hadde jeg opparbeidet meg et grunnlag. 

Anonymkode: f67f9...061

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke akkurat diskriminering her heller, men lederen jeg rapporterte til når jeg var gravid var av typen som sa at "graviditet er ingen sykdom" og "når jeg var gravid løp jeg mellom kundene og toalettet, mætte bare unnskylde meg og forklare i farta". Jeg var aldri plaget med oppkast dog, men en ødelagt rygg de to siste mnd av svangerskapet kan jeg ikke akkurat bortforklare til kunder som vil ha genseren som henger øverst. 

Søkte også på butikksjefstilling, fikk den ikke og hun fant senere ut at jeg var gravid. Da fikk jeg denne kommentaren: "Tenk hvis du hadde fått stillingen da? Det hadde satt oss i en skikkelig knipe."  Funfact, han som fikk stillingen ble sykemeldt 1 mnd og jeg steppet inn som fungerende sjef - igjen og til permsjonsstart minus 3 uker (sykemeldt pga rygg til slutt). 

 

Fikk aldri noen god bedring eller lykke til før fødsel, ei heller gratulasjon etter fødsel. 

Anonymkode: 02fe0...9e8

Noe så tåpelig.. skjønner ikke hva som feiler folk🤔

Anonymkode: a76b4...d40

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg aldri opplevd, heller det motsatte. Ble uplanlagt gravid ganske kort tid etter jeg ble ansatt i en høyere stilling og hadde da fortalt på intervju at jeg var ferdig med barn. For det var jo planen... Sjefen min gratulerte meg og sa at han hadde ansatt meg om jeg så hadde vært høygravid under intervjuet. Og som en kollega en gang sa: jeg ansetter ikke for det neste året, men for de neste ti! 

Anonymkode: 32a0c...b78

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke forlenget vikariat etter fødselspermisjon. Fikk det forlenget i 3 år før graviditet så at den var grunnen er det liten tvil om.

Anonymkode: 4b9eb...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har opplevd å bli diskriminert/forskjellsbehandlet på jobb pga graviditet?

Anonymkode: 6f619...0ca

Mener du de som er nyansatt og annonserer uken etterpå at de blir borte i 9 mnd?

Anonymkode: 422cb...49c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Da jeg ble gravid etter flere år hos samme arbeidsgiver med lite fravær opplevde jeg å bli fratatt arbeidsoppgaver da jeg kom tilbake etter permisjon. Vikaren min hadde fått fast ansettelse med mine arbeidsoppgaver. Da jeg ga beskjed om at jeg hadde krav på å komme tilbake i tilsvarende stilling som før permisjonen ble jeg regelrett fryst ut. 

Vurderte å gå via Likestillings-og diskrimineringsnemnda og så til sak men jeg kom fram til at jeg ikke orket å stå i en konflikt på jobb og skaffet meg ny jobb i steden. 

Det er mange dårlige ledere der ute! 

Anonymkode: e8c90...bbb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri opplevd, heller det motsatte. Ble uplanlagt gravid ganske kort tid etter jeg ble ansatt i en høyere stilling og hadde da fortalt på intervju at jeg var ferdig med barn. For det var jo planen... Sjefen min gratulerte meg og sa at han hadde ansatt meg om jeg så hadde vært høygravid under intervjuet. Og som en kollega en gang sa: jeg ansetter ikke for det neste året, men for de neste ti! 

Anonymkode: 32a0c...b78

For en arbeidsplass! Det hørtes helt fantastisk ut.

Anonymkode: abeea...b58

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off ja, mye.

1. Når jeg var hjemme i permisjon med nr 1 så ringte sjefen min og spurte om det var aktuelt for meg å gå ned til 80 prosent stilling når jeg kom tilbake? Jeg forstod ingenting, hadde aldri gitt uttrykk for det.

2. Når jeg var gravid med nummer 2 lyste arbeidsplassen min ut en stilling. Jeg var mer en godt kvalifisert da jeg hadde lært opp han som sluttet. Jeg nevnte dette til daglig leder som sa at han var bekymret for arbeidskapasiteten min. (De ansatte en 12 år eldre dame uten barn)

3. Når jeg var på jobbintervju (gravid med nummer 2) og var så dum at jeg sa det før jeg gikk... Han hadde sekunder i forveien sagt at jeg var veldig aktuell, topp 2 faktisk. Han ville bare ringe referansen min. Han ringte aldri referansen for å si det sånn, jeg ble ekstremt såret.

4. Mye mas begge gangene jeg kom tilbake etter 7mnd permisjon. Lavere stillingsandel, andre arbeidsoppgaver, mer «kaffikoking og lunsjtilrettelegging.» Angrer egentlig i ettertid at jeg ikke hadde lengre permisjon og gav litt faen i han sjefen jeg hadde. Han er en dust og alle vet det 😂 

Jeg har heldigvis en annen jobb nå 😍 Helt annet syn på familielivet der 🥳 Stå på jenter. Og husk: Det er BARE en jobb. Babyen i magen, og mannen hjemme er topp 1😍

Anonymkode: e7fe4...6cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min sa «det er dette som er meningen med livet - gratulerer!», når jeg fortalte ham det, og det har fortsatt så positivt både i graviditeten, i permisjonen (invitert på alt av interne arrangementer med mulighet til å ta med junior om jeg ville) og nå som jeg er tilbake. Elsker arbeidsplassen min! ❤❤❤

Anonymkode: d34eb...00f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir jo automatisk forskjellsbehandlet på jobb ved f.eks yrker som krever tilrettelegging. Ved radiologisk kan ikke gravide ta stuebilder, være forsiktig ved spesiell smitte, forflytninger etc.

Har jo ikke noe med forskjellsbehandling, men riskikovurdering. 

 

Anonymkode: 21138...ee3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Var klar for å signere kontrakt for større stilling, det ble muntlig avtalt at det skulle skje etter at sjefen kom tilbake fra ferie.  I mellomtiden fant han vel ut at jeg var gravid. Da sa han plutselig at det ikke ble ny stilling med det første, men at det skulle bli senere. Da jeg ønsket å ha det svart på hvitt var det plutselig lite penger i kommunens budsjett og bla bla... ingen ny stilling i det heletatt på meg altså.

Hvor kan man egentlig henvende seg for å få hjelp, høre om rettigheter osv? Få det best mulig etter perm? Jeg er ringevikar og har en bitteliten fast stilling i tillegg. Er ikke organisert, jobbet så lite og tenkte at det koster så mye i starten av arb.forholdet. Senere ble det bare glemt.

Blir jo uansett ord mot ord da. Noen kollegaer visste at jeg var tiltenkt større stilling, men nå sier de ingenting heller. Virker som at hele gjengen håper jeg bare finner en annen jobb.

Lurer på hvordan det blir etter permisjon, og hvor mye jeg skal gidde å stille opp i hytt og pine som jeg gjorde før. Et par(!) timer en ettermiddag her og der, så mange helger som det er lovlig osv. Føler meg brukt som f***.

Anonymkode: 7133b...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Var klar for å signere kontrakt for større stilling, det ble muntlig avtalt at det skulle skje etter at sjefen kom tilbake fra ferie.  I mellomtiden fant han vel ut at jeg var gravid. Da sa han plutselig at det ikke ble ny stilling med det første, men at det skulle bli senere. Da jeg ønsket å ha det svart på hvitt var det plutselig lite penger i kommunens budsjett og bla bla... ingen ny stilling i det heletatt på meg altså.

Hvor kan man egentlig henvende seg for å få hjelp, høre om rettigheter osv? Få det best mulig etter perm? Jeg er ringevikar og har en bitteliten fast stilling i tillegg. Er ikke organisert, jobbet så lite og tenkte at det koster så mye i starten av arb.forholdet. Senere ble det bare glemt.

Blir jo uansett ord mot ord da. Noen kollegaer visste at jeg var tiltenkt større stilling, men nå sier de ingenting heller. Virker som at hele gjengen håper jeg bare finner en annen jobb.

Lurer på hvordan det blir etter permisjon, og hvor mye jeg skal gidde å stille opp i hytt og pine som jeg gjorde før. Et par(!) timer en ettermiddag her og der, så mange helger som det er lovlig osv. Føler meg brukt som f***.

Anonymkode: 7133b...e63

Fy fader.. hadde funnet meg en annen jobb etter permisjon om jeg var deg. Noen mennesker er bare så trangsynte og barnslige. 

Anonymkode: a76b4...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja jeg fikk ingen lønnstrinn fordi jeg ble innlagt på sykehuset pga hyperemesis. Lønnsgjennomgangen var på våren, vi fikk en kjempepott og det var super stemning, jeg hadde presentert en god lønnsamtale og hadde prestert godt igjennom året. Så ble oppgjøret utsatt til høsten, og jeg ble gravid og sykemeldt med hyperemesis og leverbetennelse med mange innleggelser over 4 mnd ca. Når høsten kom fikk jeg ikke et eneste trinn pga høyt fravær. 

 

Jeg har ingen sak, for faktumet er jo at jeg hadde høyt fravær og de har fullt lov til det. Følelsen av diskriminering er jo der likevel, for det hadde aldri skjedd hvis jeg var mann eller hvis lønnsoppgjøret hadde skjedd på våren slik det skulle - før jeg ble gravid. Fikk beskjeden i sykesenga og tok det veldig personlig, slag i trynet. 

Anonymkode: 6c000...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja jeg fikk ingen lønnstrinn fordi jeg ble innlagt på sykehuset pga hyperemesis. Lønnsgjennomgangen var på våren, vi fikk en kjempepott og det var super stemning, jeg hadde presentert en god lønnsamtale og hadde prestert godt igjennom året. Så ble oppgjøret utsatt til høsten, og jeg ble gravid og sykemeldt med hyperemesis og leverbetennelse med mange innleggelser over 4 mnd ca. Når høsten kom fikk jeg ikke et eneste trinn pga høyt fravær. 

 

Jeg har ingen sak, for faktumet er jo at jeg hadde høyt fravær og de har fullt lov til det. Følelsen av diskriminering er jo der likevel, for det hadde aldri skjedd hvis jeg var mann eller hvis lønnsoppgjøret hadde skjedd på våren slik det skulle - før jeg ble gravid. Fikk beskjeden i sykesenga og tok det veldig personlig, slag i trynet. 

Anonymkode: 6c000...afc

Er du sikker på det?

Er det lov å diskriminere gravide i lønnsoppgjør?

Jeg jobber i det offentlige(kommune). I en virksomhet jeg var i vant en kollega en sak fordi sjefen var idiot nok til å begrunne lovet fortsettelse av engasjement med at «du er gravid, så du får ikke».

En annen plass jeg har jobbet spurte HRsjef nokså åpenbart alle kandidater på intervju på evt familieforøkelse og var veldig spesifikt ute etter kandidater uten barn og i typisk «gravid snart»- modus.

Jeg har til nå hatt ryddige ledere, men har opplevd at kollegaer har sagt at «du som går på prøverør nå og sikkert blir gravid kan jo ikke forvente ditt og datt» (altså at de mente man kunne diskrimineres). Gikk 5 år før jeg ble gravid, så helt automatisk var det jo ikke med dette babygreiene. 

Anonymkode: a1c4c...c66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på det?

Er det lov å diskriminere gravide i lønnsoppgjør?

Jeg jobber i det offentlige(kommune). I en virksomhet jeg var i vant en kollega en sak fordi sjefen var idiot nok til å begrunne lovet fortsettelse av engasjement med at «du er gravid, så du får ikke».

En annen plass jeg har jobbet spurte HRsjef nokså åpenbart alle kandidater på intervju på evt familieforøkelse og var veldig spesifikt ute etter kandidater uten barn og i typisk «gravid snart»- modus.

Jeg har til nå hatt ryddige ledere, men har opplevd at kollegaer har sagt at «du som går på prøverør nå og sikkert blir gravid kan jo ikke forvente ditt og datt» (altså at de mente man kunne diskrimineres). Gikk 5 år før jeg ble gravid, så helt automatisk var det jo ikke med dette babygreiene. 

Anonymkode: a1c4c...c66

De har lov til å begrunne med høyt sykefravær så lenge de ikke begrunner det med graviditet. I teorien så har ikke arbeidsgiver krav på å få vite hvorfor du er sykemeldt og du trenger ikke varsle arbeidsgiver om permisjon før 4 uker før du skal ut. Sånn sett så kunne de tatt samme avgjørelse uten at jeg hadde sagt noe feks. 

Anonymkode: 6c000...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en fantastisk arbeidsgiver (og arbeidsplass). Var aldri noen sure miner da jeg ble gravid, heller ikke da det førte til sykemelding. Ingen som reagerte negativt hvis jeg stakk innom på lunsj heller. Fikk faktisk jobben selv om jeg hadde største barnet, som da var 4 mnd, med på intervju. 

Men mannen ble dårlig behandlet etter han hadde vært 6 mnd i permisjon med første. Permisjonen var ferdig på våren, og da mente sjefen at han ikke trengte ferie det året, siden han allerede hadde vært så lenge hjemme. Dette etter at de hadde avtalt at han de siste 3 ukene av permisjonen skulle jobbe på kveldene ettersom de hadde veldig mye å gjøre da. Mannen min valgte faktisk å si opp, og dermed fikk de et enda større problem enn de i utgangspunktet hadde 😂

Anonymkode: 7c81f...d48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...