Jump to content
AnonymBruker

Blande seg inn i barna sine vennskap

Recommended Posts

AnonymBruker

Takk for innspill! Det som er bekymringsverdig, er hvor lettpåvirkelig barn kan være. Mitt ansvarlige barn, som alltid har vært flink å spare mye av pengene hun får av besteforeldre, klarte å sose bort flere hundre kroner på bare tull her om dagen på seg selv og denne 12-åringen. Jeg var så skuffa, og ga klart uttrykk for dette. Da ble hun veldig lei seg og angret, et godt tegn (?!)

Anonymkode: 38c42...738

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

klarte å sose bort flere hundre kroner på bare tull her om dagen på seg selv og denne 12-åringen.

ikke bra. du kan faktisk snakke med foreldrene hennes. si at barnet ditt er litt for lite og ungt til å leke med 12 åringen. 

Anonymkode: 5232c...059

AnonymBruker

Jeg forstår bekymringen din! Jeg har selv en sønn på 9, og han har en fetter på 13 som han er endel sammen med. Jeg merker at fetteren påvirker sønnen vår negativt, lærer ham å banne, svare oss frekt og sniker seg til å spille spill som har altfor høy aldersgrense osv. Jeg merker det godt på sønnen vår når han har vært sammen med fetteren. Det er litt kinkig siden disse to er nær familie. Men vi prøver å begrense tiden de er sammen, oppmuntrer sønnen vår til å heller besøke sine jevnaldrende venner og sånn. Jeg syns det er litt spesielt at 13 åringen vil være sammen med en 9 åring... 

Anonymkode: 14c61...7e3

Ulrikke

Hadde dette dreid seg om to 13-åringer som hadde en konflikt/uvennskap gående, så hadde jeg svart at du burde blande deg minimalt, bare veilede ditt barn...

MEN: dette "vennskapet" TS beskriver ville jeg ha stoppet! Ihvertfall begrenset noe voldsomt! La dem kun være sammen hos dere mens dere er tilstede hvis de skal få være sammen. Jeg ville ikke latt 8-åringen min fartet ute alene sammen med ei jeg hadde hatt den magefølelsen for. Særlig ikke når hun "opphøyer" henne, dumper jevngamle venner for henne og forandrer personlighet.

Snakk med datteren din, forklar det akkurat som det er. Også at  hun sannsynligvis ikke skjønner nå, men at hun kommer til å forstå hvorfor når hun blir eldre. Også må du stå for det og holde på det du sier. Hun er velkommen hvis de er sammen med dere i stua, i hagen osv, men hun får ikke være på farten alene med henne. 

En annen ting som kan komme ut av dette er at du kanskje blir kjent med denne jenta og forstår litt mer av hvorfor hun er som hun er. Men i første omgang vil prioriteten være å hindre dem i å være alene, uten å nekte dem å være sammen. Nekter man det helt kan det hende det blir enda mer spennende og hun gjør det i smug.

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

TS her. jeg forsøkte å snakke med barnet mitt om dette i går. Det toppet seg litt da jenta mi gjorde en avtale med en jevnaldrende venn, og så bare dumpa hun henne da denne storjenta dukket opp. Det gjorde meg sint. 

Det som er så fortvilet, er hvor mye hun idoliserer denne jenta. Hun ser så opp til henne (og deler ukepengene sine med henne ettersom hun ikke har penger selv). Selv om hun har en merkelig oppførsel, mye vås og tull, driter i å gjøre lekser osv. Det er skummelt. 

Anonymkode: 38c42...738

Huff. Dette er jo akkurat som når jeg var barn. Jeg var 7 år når jeg fikk en vennine som var 4 år eldre enn meg. Om jeg var sammen med gjevnaldrede kunne denne jenta komme hjem til de og hente meg. Jeg diltet etter henne i alt og ett, og fikk ikke den naturlige utviklingen jeg burde hatt. I tillegg var hun veldig manipulerende.  Hun lærte meg også mye (seksuelt) en på min alder var for ung til å lære om. Jeg hadde egentlig ikke så mange gjevnaldrede venner igjen til slutt. Og i en alder rundt 12 hang jeg  sammen med gutter på hennes alder 😔 Da jeg var 13 hadde mamma og pappa fårt nok. De nekter meg og være sammen med henne. Desverre alt for sent. De skulle grepet inn allerede da jeg var 7. Anbefaler deg på det sterkeste å avslutte dette vennskapet. 

Anonymkode: 865a5...811

bettsa

Er noe som skurrer når en på 12 vil være sammen med en på 8. Er jo noe annet med søsken. 

Stopp dette vennskapet,  magefølelsen stemmer som regel. 

Annonse

Millimani

Gå litt bakover i tiden og "se etter". Kanskje det tilhører framtiden også ;) Jeg forstår virkelig ikke problemet med aldersforskjellen!

AnonymBruker
10 timer siden, Millimani skrev:

Gå litt bakover i tiden og "se etter". Kanskje det tilhører framtiden også ;) Jeg forstår virkelig ikke problemet med aldersforskjellen!

Helsigvis gjør andre det

Millimani
4 hours ago, AnonymBruker said:

Helsigvis gjør andre det

Hva om dette hadde skjedd om fire år for eksempel?

AnonymBruker
58 minutter siden, Millimani skrev:

Hva om dette hadde skjedd om fire år for eksempel?

? Hva mener du egentlig? Det er jo om fire år dette muligens har blitt et stort problem. En 12-åring som ikke har jevnaldrende venner, men en dominerende 16-åring som eneste bestevenn, det er bekymringsfullt. Alder spiller veldig liten rolle gjennom livet, unntatt nettopp i alderen 12-17 år. For en som går på ungdomsskolen er alle på barneskolen småbarn. For de på videregående er de på ungdomsskolen barnslige. Man kan godt være venner og omgås litt, men ikke slik at det fortrenger andre venner (det er jo en uting uansett).

Anonymkode: f74bb...fcf

SoWhat?

Jeg skjønner at flere har sympati med 12-åringen her, og nei, det er ikke ok å ekskludere noen. Men når en eget barn blir dårlig påvirket, så må en vel tenke på sitt eget først og fremst i denne situasjonen? Foreldre skal jo liksom beskytte barna sine da, og ikke håpe at ting går bra når noe negativt påvirker dem. Jeg ville heller ikke latt en 8-åring hatt tilgang på flere hundre kroner, og at hun kan bruke en sånn sum helt uten videre er rimelig drøyt. Så da vet du at du må ha pengene hennes et sted hvor du også har overblikk over Ts.

Ser noen skriver at de kan være sammen under oppsyn. At å nekte dem å være sammen vil gjøre at de møtes "i hemmelighet". Akkurat det kan skje om de er under oppsyn også. De gangene de ikke er altså. En forfølger jo ikke barna sine, og de kan like godt møtes to timer etter at de var "under oppsyn"

Jeg hadde kort og godt nektet henne å være med 12-åringen. Hadde forklart godt hvordan barn utvikler seg, og at de skal gjøre det uten å "hoppe over noen trinn". Det er stor forskjell på barn som er 8 og 12!