Jump to content
AnonymBruker

Blande seg inn i barna sine vennskap

Recommended Posts

AnonymBruker

I hvor stor grad skal eller bør man blande seg inn i hvem barna omgås og har som venner? Saken er som følger: jeg har en 8-åring som har en fast venneflokk med jevnaldrende barn. De går på samme årstrinn og er med på samme fritidsaktiviteter, en kjempefin gjeng som omgås både på skolen og i fritida. Lite konflikter, og det er stort sett veldig kjekke og flinke barn. 

I det siste har min datter begynt å være sammen med en 4 år eldre jente. Hun er litt einstøing, har en underlig oppførsel, gjør nesten ikke lekser osv og jeg merker at jenta blir veldig påvirket (i negativ retning). Denne eldre jenta er veldig "på" ettersom hun ikke har jevnaldrende venner. Hun er på døra hele tiden. Jeg prøver å oppmuntre mitt barn til å være sammen med de som er jevnaldrende, men man kan jo ikke tvinge henne heller. Hvor mye skal jeg blande meg inn i dette? Jeg er redd for at datteren min skal falle utenfor den "faste" gruppa si, og at hun ødelegger litt for seg selv. Hvordan hadde dere taklet dette? Hva sier/gjør man?? 

Anonymkode: 38c42...738

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hun er jo straks tenåring. Hun bør ikke henge med en på 8 år.

Jeg hadde selv en veninne som var 3 år yngre enn meg, og det ble stoppet. Jeg var nok litt "barnslig" for alderen min, men forstår jo godt at de ville jenta skulle være med barn på sin alder.

Anonymkode: 5232c...059

^^Belle^^

Jeg tenker først og fremst at SÅ BRA at datteren din er venn med den andre jenta. Hadde det vært min datter, så hadde jeg vært sjeleglad for at hun ihvertfall hadde én venn.

Men jeg skjønner bekymringen din angående innflytelse osv, men det er ikke så mye annet å gjøre enn å være åpen med datteren din om hva du forventer av henne, uavhengig av hva denne 12-åringen gjør eller ikke gjør. Som 8-åring er man som oftest vettug nok til å forstå om man prater om det å være sin egen person, og dårlig og god påvirkning osv. Så jeg ville satt med ned med min datter, rost henne for å kunne spille på flere strenger mtp vennskap, men også tatt en alvorsprat om forventninger og hva som er greit og ikke. Kanskje pratet litt om at det tross alt er et stykke fra 8 år til 12 år mtp modenhet og hva som skjer i kropp og hode.

Belima

Jeg hadde sagt at hun er for liten til til å være sammen med en som går i sjette/syvende klasse. Store jenter skal være sammen med de som er like gamle som henne og du (ditt barn) skal være sammen med de som er like gamle som deg. For å fremskynde bytte av venner, ville jeg bedt den yngre garde hjem til meg og funnet på noe sammen med dem. Personlig synes jeg det er det for stor aldersforskjell på de to.
Kommer den store jenta på døra, så hadde jeg sagt at min unge ikke fikk komme ut. Jeg hadde sagt at aldersforskjellen er for stor, selvfølgelig på en hyggelig måte.

AnonymBruker
5 minutter siden, Belima said:

Jeg hadde sagt at hun er for liten til til å være sammen med en som går i sjette/syvende klasse. Store jenter skal være sammen med de som er like gamle som henne og du (ditt barn) skal være sammen med de som er like gamle som deg. For å fremskynde bytte av venner, ville jeg bedt den yngre garde hjem til meg og funnet på noe sammen med dem. Personlig synes jeg det er det for stor aldersforskjell på de to.
Kommer den store jenta på døra, så hadde jeg sagt at min unge ikke fikk komme ut. Jeg hadde sagt at aldersforskjellen er for stor, selvfølgelig på en hyggelig måte.

Ja, for det er jo slik man nærer et godt og nært forhold til sine barn 🙄🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 9f4f4...c66

Belima
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for det er jo slik man nærer et godt og nært forhold til sine barn 🙄🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 9f4f4...c66

Ikke ta det som skrives så bokstavelig! Selvfølgelig så er det ikke enkelt, men dette er noe en må ta tiden til hjelp med. Trodde ikke det var vanskelig å skjønne. Må jo skrive kortfattet for ikke å få superlange innlegg.

Annonse

AnonymBruker

Barn er som store mannfolk ofte. De tar ikke hint. Mannfolk forstår ofte ikke et hint, det gjør ikke de fleste barn heller. Så du må sette deg ned med barnet og fortelle rett ut hva du synes og hvorfor. 

Anonymkode: 7b8bf...11c

Anim92

Jeg har alltid hatt gode venner på min egen alder, og også med såpass stor aldersforskjell. Det høres helt sprøtt ut å skulle nekte det. Men å ta en prat ned datteren din om at det er fint å være med de på hennes alder, at hun også kan være med hu som er eldre, men kanskje snakk litt om hva som er vanlig for de som er 8 å gjøre, og at en 12åring kan finne på ting som hun kanskje ikke ville gjort ellers. At hun kjenner på noen grenser. 

Tullete å begrense vennskap til alder. 

AnonymBruker

TS her. jeg forsøkte å snakke med barnet mitt om dette i går. Det toppet seg litt da jenta mi gjorde en avtale med en jevnaldrende venn, og så bare dumpa hun henne da denne storjenta dukket opp. Det gjorde meg sint. 

Det som er så fortvilet, er hvor mye hun idoliserer denne jenta. Hun ser så opp til henne (og deler ukepengene sine med henne ettersom hun ikke har penger selv). Selv om hun har en merkelig oppførsel, mye vås og tull, driter i å gjøre lekser osv. Det er skummelt. 

AnonymBruker

Jeg ville vel sett mer på denne jenta. Hvorfor driter jun i lekser? Hvorfor har hun ikke venner på egen alder? Kan det være noe i hjemmet der som skurrer? 

Ville ikke nektet de å være sammen, men heller lagt til rette for at de får være sammen under oppsyn. At hun kan invitere den store hjem til dere, eller at hun får være med i skogen og grille, på sykkeltur med hele familien osv. i stedet for at de skal være hos henne eller ute alene. Det er heller ikke usannsynlig at jeg ville prøvd å begrense tiden de har sammen, samt forklart 8åringen grensene og at hva som er greit for ei på 12, ikke alltid er greit for ei på 8.

Anonymkode: bf512...571

Millimani
41 minutter siden, AnonymBruker said:

I hvor stor grad skal eller bør man blande seg inn i hvem barna omgås og har som venner? Saken er som følger: jeg har en 8-åring som har en fast venneflokk med jevnaldrende barn. De går på samme årstrinn og er med på samme fritidsaktiviteter, en kjempefin gjeng som omgås både på skolen og i fritida. Lite konflikter, og det er stort sett veldig kjekke og flinke barn. 

I det siste har min datter begynt å være sammen med en 4 år eldre jente. Hun er litt einstøing, har en underlig oppførsel, gjør nesten ikke lekser osv og jeg merker at jenta blir veldig påvirket (i negativ retning). Denne eldre jenta er veldig "på" ettersom hun ikke har jevnaldrende venner. Hun er på døra hele tiden. Jeg prøver å oppmuntre mitt barn til å være sammen med de som er jevnaldrende, men man kan jo ikke tvinge henne heller. Hvor mye skal jeg blande meg inn i dette? Jeg er redd for at datteren min skal falle utenfor den "faste" gruppa si, og at hun ødelegger litt for seg selv. Hvordan hadde dere taklet dette? Hva sier/gjør man?? 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. jeg forsøkte å snakke med barnet mitt om dette i går. Det toppet seg litt da jenta mi gjorde en avtale med en jevnaldrende venn, og så bare dumpa hun henne da denne storjenta dukket opp. Det gjorde meg sint. 

Det som er så fortvilet, er hvor mye hun idoliserer denne jenta. Hun ser så opp til henne (og deler ukepengene sine med henne ettersom hun ikke har penger selv). Selv om hun har en merkelig oppførsel, mye vås og tull, driter i å gjøre lekser osv. Det er skummelt. 

Jenta di er 8 år og den andre er 12-13 år. Hadde du reagert på samme måte hvis barnet ditt hadde hatt et fire år eldre søsken, og 8-åringen hadde vært sammen med den aktuelle nevnte jenta til tross for at du hadde hatt et barn på samme alder som hun på 12? Jenta di har en fin vennekrets på sin egen alder, og har det bra.

Hvor mye annet vet du egentlig om denne eldre jenta? Kjenner du familien hennes? Det finnes flere einstøinger i verden. Hva med å prøve og be din datter til om å preøve og oppmuntre sin eldre venninne til dette med å bli flinkere til å gjøre lekser? Det er klart det er vanskelig, men man skal aldri si aldri. Er de sammen på skolen også? Har lærerne tanker om det?

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo straks tenåring. Hun bør ikke henge med en på 8 år.

Jeg hadde selv en veninne som var 3 år yngre enn meg, og det ble stoppet. Jeg var nok litt "barnslig" for alderen min, men forstår jo godt at de ville jenta skulle være med barn på sin alder.

Er dette seriøst? Jeg vokste opp med mine søskenbarn og de var 3 år yngre og 3 år eldre enn meg. Det var da virkelig ikke noe problem. 

Anonymkode: a2e3d...ee0

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stoppet vennskap datteren min har hatt. Har sett at de jentene ikke er bra for henne. Nå, etter det har gått noen år, er jentene tenåringer. Jentene jeg mente ikke var bra for henne, er ganske så ute å kjøre..., har sex i ung alder, og røyker. Kan tenke meg at de ruser seg på litt av hvert og. Bare stopp det. Man kan ofte se det, hvis noen er på feil spor. Det har ihvertfall jeg gjort.

Anonymkode: 173d6...9c4

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette seriøst? Jeg vokste opp med mine søskenbarn og de var 3 år yngre og 3 år eldre enn meg. Det var da virkelig ikke noe problem. 

Anonymkode: a2e3d...ee0

Ja, i dette tilfellet er jeg absolutt seriøs. Er du ?

AnonymBruker

TS her. Det handler om at denne eldre jenta har en barnslig, underlig oppførsel (mulig hun har en diagnose, det skal jeg ikke spekulere noe i, det har jeg ikke noe med) og at mitt barn endrer oppførsel til det verre. 

Eksempel: Plutselig er skolen kjedelig, teit osv. Når hun ellers er veldig skoleflink og trives veldig godt. 

Sylveon
Posted (edited)

Jeg hadde stoppet det vennskapet. Enkelt og greit. Det hadde blitt sure minner, men livet går videre. Jeg vil ha barn som er positiv påvirkning på mine unger! Når de blir eldre så vil venner ha en stor påvirkning, og på det tidspunktet får man ikke gjort noe. Det er viktig å passe på at de kommer i en god sirkel nå og kan lære seg gode vaner, god oppførsel og folkeskikk. 

Edited by Sylveon

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det handler om at denne eldre jenta har en barnslig, underlig oppførsel (mulig hun har en diagnose, det skal jeg ikke spekulere noe i, det har jeg ikke noe med) og at mitt barn endrer oppførsel til det verre. 

Eksempel: Plutselig er skolen kjedelig, teit osv. Når hun ellers er veldig skoleflink og trives veldig godt. 

Utifra beskrivelsene dine hadde jeg rett og slett styrt henne vekk fra denne eldre jenta, og nedlagt forbud mot å være sammen. Prøv å finne på en god grunn, annet enn at "hun er så rar". Det kan du jo ikke si, men prøve å forklare det med at så stor aldersforskjell ikke er bra for barn...? Noe sånt?

Gjør det også klart at hun ikke har lov å oppsøke eller leke med jenta ute, for hvis du får vite det, vil det bli konsekvenser.

Anonymkode: 9ff99...870

Kvartz

Tror jeg ville sagt at det var greit at hun noen ganger er med denne jenta, men at hun også må være med de på samme alder. Det må ikke være enten eller. 

Millimani
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun må ikke glemme skole og lekser. Hun må ikke la seg påvirke. Da får du ganske enkelt si at hun skal gjøre leksene hjemme uten at den aktuelle jenta er med, at du vil se over leksene etter at de er gjort, eller noe sånt. Hun påvirkes av denne jenta, men sånn er det bare. Om noen år vil du ikke reagere på at hun har venner som er både fire år eldre og fire år yngre enn henne. At hun danner seg et nettverk hvor det er større "spenn" i alder.

Det kan jo være greit for deg å snakke med foreldrene hennes, eller for den saks skyld med den aktuelle jenta, - om du klarer det. Når hun er hjemme hos dere og tydeligvis har vært det en del så kan du jo sette deg ned med begge to samtidig og spørre litt mer utdypende om vennskapet deres. Hva de gjør når de er sammen og du ikke ser, hva den andre jenta egentlig gjør på fritiden osv. Jeg vet ikke, kommer ikke på noe mer. Men det er ikke sikkert du kommer videre uten å snakke med jenta og/eller hennes foreldre. Det vet man vel aldri. Samtidig har dog både den aktuelle jenta og hennes foreldre, samt din egen datter, hver sine "egne liv" - selv om din datter fortsatt er i en alder hvor du har all rett til å "styre" henne

SoWhat?

Den jenta har jo tydeligvis noen problemer, og hun er også for gammel til at en 8-åring skal være hennes venninne. Det skjer mye i både kropp og sinn fra du er 8 til du er 12! Når du heller ikke vet hvem foreldrene er(?) samt at du ikke vet hvorfor hun "er som hun er" tenker jeg at det er grunn til bekymring. Og enda verre når datteren din bryter andre avtaler for å være med henne, og også at hun ser opp til henne. Det er jo flere varseltegn her. 

Det hadde jo vært noe helt annet om det var kusiner eller eldre søsken! Da kjenner en jo både barn og bakgrunn, og kunne lett ha snakket om det hvis en av de hadde hatt noen utfordringer.

Hadde bare forklart at du vil hun skal være med de jevnaldrende jentene. At det er for stor aldersforskjell til nye venninnen. Noen ganger må en sette benet ned og tenke på sitt barn først og fremst. Det er like greit å ta tak i det med en gang, for jo lengre hun får favorisert 12-åringen, jo mer vil hun kanskje reagere når du sier stopp.

Det aller beste hadde vært om du kunne tatt det opp med foreldrene til 12-åringen, og bare forklart at det er aldersforskjellen du ikke syns noe om. Tenker jo på den eldre jenta også, for skjønner jo at det kan være vondt for henne å bli avvist. Ikke lett, men en må jo tenke på 8-åringen og hvor påvirket hun allerede er også.