Gå til innhold

Kjenner barnet mitt meg?


Gjest BethD

Anbefalte innlegg

Gjest BethD

Samtaler med mannen her ang baby som lukter melken. 

Vi er enige om at barnet lukter meg og melk og derfor ikke roer seg like godt hos meg som hos mannen fordi hun lukter melken og vil da ha mat.. men han mener det utelukkende handler om melken. Altså,om en annen kvinne som ammer hadde sittet ved siden av så hadde baby ikke kunnet skille meg (mamma) utifra den andre ammende kvinnen. Er dette sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er usikker, men min kropp klarer i alle fall ikke å skille egen baby fra andres. Jeg lå på flermannsrom på barsel og fikk melkespreng hver gang en av de andre babyene gråt. :P 

Anonymkode: 455c4...f16

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er morens melk hun kjenner lukten av og ikke bare melk generelt. 

Det er uansett flere ting som kobler mor og baby sammen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker, men min kropp klarer i alle fall ikke å skille egen baby fra andres. Jeg lå på flermannsrom på barsel og fikk melkespreng hver gang en av de andre babyene gråt. :P 

Anonymkode: 455c4...f16

Ja kroppen min reagerer på andre’s babygråt også :) rare greier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det bare er melken. Hun kjenner lukten din, stemmen din og bevegelsene dine. Kanskje hun hadde kunnet slappe av hos en annen kvinne med melk også. Men jeg er sikker på at hun kjenner igjen mamma. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
2 minutter siden, minister-mio skrev:

Jeg vil tro det er morens melk hun kjenner lukten av og ikke bare melk generelt. 

Det er uansett flere ting som kobler mor og baby sammen 

Som hva da feks? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, BethD skrev:

Som hva da feks? :) 

Som en over skrev, hun kjenner lukten din, stemmen din, bevegelsesmønsteret ditt, hjertelyden din. Dessuten er ikke all morsmelk lik, din melk er nøyaktig og ømfintlig satt sammen for å treffe din babys behov :) 

Anonymkode: cddb1...504

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en over skrev, hun kjenner lukten din, stemmen din, bevegelsesmønsteret ditt, hjertelyden din. Dessuten er ikke all morsmelk lik, din melk er nøyaktig og ømfintlig satt sammen for å treffe din babys behov :) 

Anonymkode: cddb1...504

Litt godt å vite at kanskje hun hadde klart å kjenne mammaen sin igjen selv om andre ammende mødre var rundt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby reagerer i hvert fall annerledes på meg enn alle andre. Det er noe i blikket og ansiktsuttrykket, høres rart ut og er vanskelig å forklare. Og det er ikke noe jeg innbiller meg, andre påpeker det også 😛

Anonymkode: 6a2fa...9f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når lille her i hus var nyfødt så roet hun seg kun hos meg. Og jeg ammet ikke så det var ikke noe melk som gjorde det her hvertfall (hadde ikke melk i brystene heller omtrent).  babyen har jo vært i din mage, hørt stemmen din, kjent til bevegelsene dine og ikke minst hjertelyden. lukten av deg er jo det første de lukter omtrent når de kommer ut. Selvsagt skiller babyen deg fra andre. De vet hvem som er mammaen❤️ Det er min mening 🤷🏼‍♀️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener han da at babyer som ikke ammes ikke vet hvem moren er da?

Jenta her har ikke fått pupp siden hun var 3 uker gammel. Baby ligger flere mnd i magen å lytter til stemmen din og hjertelyden din. Og med så mange timer i nærheten av deg i døgnet som baby har, er det jo ikke noen tvil om at baby skiller deg fra andre. De kjenner jo igjen ansiktet til mor ekstremt tidlig, før de kjenner igjen andres, inkludert far. Er nokk ingen tvil om at baby vet at du er du!❤️ 

Anonymkode: 04f2a...553

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener han da at babyer som ikke ammes ikke vet hvem moren er da?

Jenta her har ikke fått pupp siden hun var 3 uker gammel. Baby ligger flere mnd i magen å lytter til stemmen din og hjertelyden din. Og med så mange timer i nærheten av deg i døgnet som baby har, er det jo ikke noen tvil om at baby skiller deg fra andre. De kjenner jo igjen ansiktet til mor ekstremt tidlig, før de kjenner igjen andres, inkludert far. Er nokk ingen tvil om at baby vet at du er du!❤️ 

Anonymkode: 04f2a...553

Hehe ja du har et poeng der :) vet ikke hva han tenker om akkurat det men kan tenke meg han ville svart noe sånt som at jo da lukter babyen foreldrene på andre ting og at melkelukta er såpass sterk at den dominerer hos de som ammer. Om jeg skulle svart for han 🤷🏻‍♀️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at premature babyer er koblet opp mot mange måleinstrumenter, så kan man se forskjell på hvor fort babyen roer seg og hvor godt den slapper av på mors bryst. Det er en egen link der som ingen andre kan erstatte. Det er viktig for babyen med kroppskontakt, men om det er mulig er mors kontakt den aller beste. Det betyr ikke at ikke far skal sitte med baby på bryst, eller andre omsorgspersoner. Men det lille ekstra får man mellom mor og barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg ammer ikke og baby her har alltid roet seg fortere hos meg enn hos pappa :) du har jo din egen lukt i tillegg til melkelukta, så det er klart at baby skiller mellom deg og andre ammende mødre :) hun lukter nok melka deres også, vil jeg tro, men din melk er jo spesielt designet for henne og da har den jo en egen lukt også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.babyverden.no/baby/spebarnets-psykologiske-utvikling/

«Kan en to dager gammel baby kjenne igjen sin egen mamma på lukten? For å få spebarn til å svare på dette la forskere et brystinnlegg fuktet med morens melk på puten til høyre for barnet. Til venstre la de et brystinnlegg fuktet med melk fra en annen kvinne. Spebarnet snudde hodet mot høyre. Da innleggene ble byttet om, snudde barnet hodet mot venstre.»

Anonymkode: 002c5...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne ikke amme. Og mine barn kjente både meg og pappaen. Meg best i starten og falt veldig til ro på brystet mitt. Antar lukt, hjerterytme og stemme var kjent. :)

Anonymkode: 49c20...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemme kjenner barna jo, ennå fra før fødselen. Det har blir forsket på og funnet ut at spedbarn kunne gjenkjenne morsmål blant andre språk, f.eks. 

Anonymkode: 93b98...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...