Gå til innhold

Grime: vanlig på hest men dyreplageri på hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke grime på hunden min, men har sett og hørt om enkelte som har det. Gjerne fordi hunden drar mye og er vanskelig å kontrollere. 

Hvorfor er det så omdiskutert å bruke grime på hund, når det er helt vanlig å bruke det på hest? Hester får jo også en (eller to) metallstenger dyttet langt inn i munnen, og selv om de ikke har tenner der kan det jo umulig være særlig behagelig. 

Anonymkode: 97bdd...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem sier at det er dyreplageri med grime på hund? Jeg vil nå si at det kommer helt an på hvordan man bruker den, og at det er vel så ille å gå rundt og dra i et halsbånd. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeften på hest og hund er ganske forskjellige, er den ikke? 

Men grime på hund eller hva hunden føler når den bruker den har jeg ikke greie på. Den får si fra selv om den ikke synes det er kult.

*peace out

Endret av Gent82
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye vi gjør mot hestet som er akseptert som aldri ville blitt akseptert på hund. Syns jeg ser at man skulle hatt noe tilsvarende bitt pisk og sporer på en hund..? Neppe.

Men når det gjelder grime; hunder hopper jo gjerne og spretter på tur, så om den stadig kaster seg fremover i båndet vil det være en risiko for nakken. Hester har ikke den muligheten når man går tur med dem, for man holder så nær ved grimen at de vil ikke få nakkesleng om de forsøker å kaste seg fremover. De vil også ta med seg den som leier om de virkelig tar i, fordi vi er mindre enn hesten så blir ikke effekten så dramatisk om de kaster seg fremover. Ikke for dem iallefall...
Grime er vel ikke helt optimalt på hester, men vi har ikke så mye valg når vi skal håndtere dem, halsbånd har man jo mye mindre kontroll med.

Anonymkode: 83966...786

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mye vi gjør mot hestet som er akseptert som aldri ville blitt akseptert på hund. Syns jeg ser at man skulle hatt noe tilsvarende bitt pisk og sporer på en hund..? Neppe.

Men når det gjelder grime; hunder hopper jo gjerne og spretter på tur, så om den stadig kaster seg fremover i båndet vil det være en risiko for nakken. Hester har ikke den muligheten når man går tur med dem, for man holder så nær ved grimen at de vil ikke få nakkesleng om de forsøker å kaste seg fremover. De vil også ta med seg den som leier om de virkelig tar i, fordi vi er mindre enn hesten så blir ikke effekten så dramatisk om de kaster seg fremover. Ikke for dem iallefall...
Grime er vel ikke helt optimalt på hester, men vi har ikke så mye valg når vi skal håndtere dem, halsbånd har man jo mye mindre kontroll med.

Anonymkode: 83966...786

Sier meg enig med denne (grime går forøvrig ikke inn i munnen).  Grime kan gjøre stor skade på en hund hvis den plutselig rykker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en grime er ikke en grime.. tynne taugrimer feks er vonde. alt til sitt bruk. forøvrig er det bitt som går i munnen, også av forskjellige utførelser. man haler og drar ikke i en rolig og grei hest, da har man misforstått kraftig.

nå har jeg prøvd grime noen få ganger på hund, to mellomstore som dro noe vanvittig. de skjønte fort at det ikke er noe poeng i å dra for meget. ikke alt utstyr passer alle individ, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hund bruker man vel heller sele enn grime. Men sele på hest tror jeg man hadde fått lite kontroll med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye vi utsetter hestene for, som de egentlig burde få slippe. Sprang & dressur f.eks... Egentlig burde de få slippe å bære oss på ryggen i det hele tatt.
Sikkert mange hesteeiere som steiler nå, men det er jo fakta.

Synes ikke noe om grime på hund, ikke under ''kontrollerte'' forhold av en kyndig person heller, en hund er en hund og kan plutselig rykke altfor hardt til. Da spiller det ingen rolle hvem som er i andre enden av båndet.

Anonymkode: e1799...3cb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mye vi utsetter hestene for, som de egentlig burde få slippe. Sprang & dressur f.eks... Egentlig burde de få slippe å bære oss på ryggen i det hele tatt.
Sikkert mange hesteeiere som steiler nå, men det er jo fakta.
 

Anonymkode: e1799...3cb

^ Hadde sirkus vært de eneste som behandlet hester slik privatpersoner behandler de, hadde de blitt forbudt i sirkus. Men siden hestebruken er såpass utstrakt og vanlig, er det ingen som vil røre det tema med en 100 meter lang pinne. Men sannheten er at hestene lider under grimebruk og ridning

Anonymkode: d4155...12d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hund som dro sinnsykt mye.  Jeg gjorde alt i min makt med dressur for å fikse problemet men ingenting fungerte.

Alle turene våre i bånd var ett helvete og ikke koselig hverken for meg eller hunden.

Når jeg fikk tips om å bruke grime så var det som natt og dag.  Hun gikk så fint. Grimen fungerer jo slik at hvis hunden drar så blir hodet dratt til siden. Ikke vondt for hunden men en heller vanskelig stilling å gå i. Dermed må den gå pent.

Jeg vil påstå at det er mer dyreplageri å gå å hale å dra i halsen på hunden enn å sette på en grime. Har aldri hatt problemer med at hun har rykket til. Vi hadde rett og slett mye bedre turer sammen etter jeg begynte å bruke den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester lider da ikke av Grime og ridning, viss de gjør det så er det rytteren som er amatør og har null peiling på hestehold. En Grime kjenner ikke hesten at er på ved korrekt str, og ved rett innstilling, et hodelag med bitt vil de kjenne ja men ikke en vanlig Grime. 

Jeg har selv hest og mine hester koser seg på tur, du kan se slikt på dem, dessuten er det mishandling å ikke holde dem i form. Jeg er enig i at sprang og dressur er unaturlig og en slags type mishandling( men når det skal sies finnes det hester som koser seg der også). Jeg er også sterkt imot sporer og pisk

Anonymkode: 31164...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tabris skrev:

Sier meg enig med denne (grime går forøvrig ikke inn i munnen).  Grime kan gjøre stor skade på en hund hvis den plutselig rykker til.

Sophia Yin har uttalt at hun har nesten aldri sett nakkeskader på hunder etter bruk av grime. Bevegelsen hunden får hvis den rykker til i grimen er sideveis, samme bevegelsen hunder bruker for eksempel ved å riste byttet, de har muskler til det. Heller grime enn halsbånd sier nå jeg!

Anonymkode: aa17e...481

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Sophia Yin har uttalt at hun har nesten aldri sett nakkeskader på hunder etter bruk av grime. Bevegelsen hunden får hvis den rykker til i grimen er sideveis, samme bevegelsen hunder bruker for eksempel ved å riste byttet, de har muskler til det. Heller grime enn halsbånd sier nå jeg!

Anonymkode: aa17e...481

Heller sele enn både grime og halsbånd. Og, ikke minst, trene ro og kontakt ute slik at man i det lange løp ikke har behov for slike verktøy. De er jo uansett bare symptombehandling.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt grime noen måneder påmin hund og det har blitt enklere å trene passeringer. Han roer seg raskere og turer har gått fra å være noe jeg har grudd meg til, til å motivere meg for å fortsette treningen. Håper at vi en dag kan slutte bruke den, men enn så lenge er den meget nyttig! Bruker den ikke i fjellet/turer der vi mest sannsynlig ikke møter andre. Jeg var redd for nakken hvis han skulle kaste seg mot forbipasserende, men det er ikke et problem. 

Noen tror han er livsfarlig pga grimen og går omvei forbi mwg/holder avstand og det passer meg fint! 

Anonymkode: 0550f...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tabris skrev:

Heller sele enn både grime og halsbånd. Og, ikke minst, trene ro og kontakt ute slik at man i det lange løp ikke har behov for slike verktøy. De er jo uansett bare symptombehandling.

Ja det er det nok men når man har trent vettet av seg, bikkja er like dust og man faktisk har lyst til å gå normale turer så er grimen fantastisk. Er ikke alle som er så flink som deg vettu ;)   Sele er jo bare å glemme hvis man ikke har lyst til å stå med helene i grusen hele veien.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt grime noen måneder påmin hund og det har blitt enklere å trene passeringer. Han roer seg raskere og turer har gått fra å være noe jeg har grudd meg til, til å motivere meg for å fortsette treningen. Håper at vi en dag kan slutte bruke den, men enn så lenge er den meget nyttig! Bruker den ikke i fjellet/turer der vi mest sannsynlig ikke møter andre. Jeg var redd for nakken hvis han skulle kaste seg mot forbipasserende, men det er ikke et problem. 

Noen tror han er livsfarlig pga grimen og går omvei forbi mwg/holder avstand og det passer meg fint! 

Anonymkode: 0550f...b93

Hehe.  Jeg fikk også en del spørsmål om hun beit. Mange som tror det er munnkurv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tabris skrev:

Heller sele enn både grime og halsbånd. Og, ikke minst, trene ro og kontakt ute slik at man i det lange løp ikke har behov for slike verktøy. De er jo uansett bare symptombehandling. 

Jo klart, men grime er et prima verktøy i en treningsperiode. Synes folk er litt for raske til å dømme hjelpemidler som ikke påfører ubehag nord og ned, bare fordi det ikke er "vanlig".

Jeg selv gikk med grime på min 60 kg Newfoundland hann når han var på sitt verste i "tenårene" kunne ikke risikere verken min helse, andres eller hundens, med å gå med et halsbånd eller sele som gav meg null kontroll.

Anonymkode: aa17e...481

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hester lider da ikke av Grime og ridning, viss de gjør det så er det rytteren som er amatør og har null peiling på hestehold. En Grime kjenner ikke hesten at er på ved korrekt str, og ved rett innstilling, et hodelag med bitt vil de kjenne ja men ikke en vanlig Grime. 

Jeg har selv hest og mine hester koser seg på tur, du kan se slikt på dem, dessuten er det mishandling å ikke holde dem i form. Jeg er enig i at sprang og dressur er unaturlig og en slags type mishandling( men når det skal sies finnes det hester som koser seg der også). Jeg er også sterkt imot sporer og pisk

Anonymkode: 31164...5d1

Kom det fra en hesteeier. 

Anonymkode: 3d004...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kom det fra en hesteeier

Hva mener du med dette? 

Anonymkode: 31164...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kom det fra en hesteeier. 

Anonymkode: 3d004...1de

Hva er feil med hun sier da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom det fra en hesteeier. 

Anonymkode: 3d004...1de

Ja det var jo ikke akkurat hemmelig at vedkommende eier en hest da så...

Anonymkode: 1daee...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...