Gå til innhold

Snart 38, hvor lenge er det trygt å vente med å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å få 3 barn når du ikke har begynt enda er optimistisk 😬 du burde begynt for minst 3 år siden. 

Anonymkode: ecb81...c35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikkje sikkert du liker småbarnsperioden, det er stort sett hardt for alle i varierande grad. Første 6 månadane får du kanskje 4 timar søvn i døgnet, evt meir om du sove på dagtid med baby. Om du har ein baby som faktisk sove på dagtid. Det er ikkje så romantisk som du kanskje trur. Det er ein overgang som fleste takle bra sjølv om det er tøft. 

Sjølve gaviditeten takle folk veldig individuelt. For meg var det heilt uproblematisk å væra gravid fram til uke 35. For andre kan di ha alvorlig hypermesis og kanskje bekkenløsning frå uke 16. Det er ikkje sikkert du trives med å vær gravid. Då er det ikkje sikkert du vil ha 3 barn lenger. 

Om du er 100% sikker på at du trur livet ditt vil væra tomt utan barn burde du gjera deg litt kjent med donor ordninga i sverige. Ikkje vent på den rette mannen når du er snart 38 år. 

Anonymkode: 68d68...bbf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må velge: friår/selvrealisering eller jobb og barn. Du kan ikke få alt i livet. Hvis du elsker singellivet, hvordan passer det med å enten være alenemor med 100% ansvar for barnet/barna eller å være sammen med en mann du ikke egentlig vil ha?

Å skulle finne en mann og så være sammen i minst 2-3 år før dere begynner å prøve, for så å skulle klare å få tre barn, virker veldig naivt. Nei, det er ikke umulig, men sannsynlig er det ikke. 

La oss se på hva du ønsker deg i en tidsplan:

- friår: du sier du snart er 38 år, så det vil si friår til ca. 39-årsdagen din. Har du i det hele tatt økonomi til dette? Hvem skal betale for friåret ditt? Skal du snylte på staten ved å frivillig være uten jobb? Da er du i hvert fall for egoistisk til å bli forelder. Eller har du penger til et år uten jobb? I så fall burde du bruke pengene på en fertilitetsklinikk.

- begynne å søke jobb: skal du gjøre det mens du har friår eller når du kommer tilbake? La oss si at du begynner på 39-årsdagen din og at det tar deg et år å få en ålreit jobb. I mellomtida har du en drittjobb med lite lønn. Samtidig leter du etter en partner. Du er heldig og finner en en egnet partner i løpet av et år. Du er nå 40 år. 

- dere er sammen i 2-3 år for å se om forholdet er stabilt. Du er nå 42,5 år.

- dere begynner å prøve. Dere er superheldige og blir gravide på et par måneder. Ungen blir født når du er 43,5 år. 

- dere begynner å prøve på nummer to når nummer 1 er et halvt år, altså når du er 44. Dere har superflaks igjen og blir gravide på tre måneder. Ungen blir født når du fyller 45.

- dere begynner å prøve på nummer tre når nummer to er 1 år, altså når du er 46. Flaks for tredje gang, ungen blir født når du er 47 år.

- tredjemann fyller 18 år og vurderer å flytte hjemmefra. Du er 65 år gammel og rimelig sliten. 

Dette er det ideelle scenariet. Noe mer realistisk så bruker du lenger tid på å få en ålreit jobb, lenger tid på å finne en egnet mann, og dere bruker 1-4 år på å bli gravide - om det i det hele tatt går. Da er du forbi perioden de aller fleste er fertile før du skal begynne å prøve på nummer to, faktisk før du begynner å prøve på nummer én.

Du må altså ta et valg: selvrealisering, frihet og singelliv ELLER jobb og barn (enten alene eller med en partner). Tenk gjennom hva det faktisk innebærer å ha barn. Det er ansvar for et annet liv 100% av tida. Du har aldri fri fra det. Barna er avhengige av deg. Ignorerer du deres behov, vil de trolig slite i livet. Barn trenger foreldren(e) som en trygg konstant i livet. Ikke en mamma som helst vil være singel og fri.

Du virker ikke klar for å få barn, men kanskje det bare er måten du skriver på som gir det inntrykket. Jeg håper det. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 30 år. Tok prøver før jeg begynte å prøve å få barn. Bare for å se hvor god tid jeg har. Fikk en skikkelig oppvekker. Fikk beskjed om å begynne med en gang om jeg ønsker meg flere enn 1 barn. Hadde jeg hvert 38 år da jeg startet hadde jeg mest sannsynlig hvert infertil. Så anbefaler deg først å fremst å sjekke om du har «god tid» på deg. Å ta det deretter :) 38 er ikke for sent men ikke optimalt med tanke på at du ikke har en partner ennå. 

Bestemor fikk siste barn i en alder av 42, så er absolutt muligheter, men greit å dobbeltsjekke om alt er bra med deg :) 

Anonymkode: 705cd...78a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2019 at 7:30 PM, AnonymBruker said:

Du burde ikke passere 40, da er det større risiko for å få et barn med Down Syndrom.

Anonymkode: c28ca...87e

Risikoen er fortsatt veldig lav, dessuten får kvinner over 38 tilbud om duotest el fostervannsprøve.

Ventet til jeg var 4@. Fikk to, men hadde flaks og gode gener - med det jeg vet i dag: Ville ikke ventet en dag. 

Anonymkode: 1aa1e...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter noe betryggelse. Jeg vil spørre om det jeg lurer på før jeg er altfor, altfor gammel. Jeg vet at ikke alle klarer å få barn når de nærmer seg 40, eller er i 40 årene. Jeg er snart 38 år og da er jeg nødt til å undersøke rundt. Så jeg skjønner ikke hva som er galt i at jeg spør selv om jeg er fullstendig klar over at den biologiske klokken tikker veldig? Jeg kjenner mange jeg som ikke har fått barn før etter fylte 40. Og barna er friske. Så jeg vet det er fullt mulig. Men jeg er singel og elsker singellivet og mistrives i jobben, har en elendig økonomi. Så nå må jeg gjøre endringer. Men jeg får ekstremt lite hjelp og støtte. Så jeg er presset inn i et hjørne og vet ikke hva jeg skal gjøre. Frihet til å realisere meg selv er jeg avhengig av å ha nå, men ingen vil hjelpe meg med å finne muligheter til hvordan jeg skal ta meg friår, slik at jeg kan bygge meg opp og bli den beste av meg selv.

Det er jo småbarnstiden som er den kjekkeste tiden, så ja, jeg vet jeg evt må få 3 barn tett, men det blir livlig og kjempegøy. Ja, jeg er fullstendig klar over at det blir veldig travelt også. Men jeg bare elsker småbarnstiden. Hadde det vært opp til meg hadde jeg allerede hatt et eller to barn og snart fått nr tre. Men jobben hindrer meg i alt her i livet. Jeg sitter bom fast i livet pga jobben og da er det ikke min feil at jeg ikke har fått barn enda. 

ts

Anonymkode: fb6ca...034

Her snakker du om to veldig forskjellige ting samtidig :klo: Først sier du at du ønsker å bedre økonomien din slik at du kan får barn, så babler du om å ta et friår ?! Hvordan i all verden tenker du at et friår skal kunne hjelpe deg å bedre økonomien din?? Og hvem i alle dager tenker du skulle hjelpe deg med det ??! Du er voksen, ergo er du selv ansvarlig for egen økonomi. 

Og om du «elsker småbarnstiden» eller ikke har du jo ingen anelse om all den tid du ikke har barn... 

 

Anonymkode: 1acf2...b11

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter noe betryggelse. Jeg vil spørre om det jeg lurer på før jeg er altfor, altfor gammel. Jeg vet at ikke alle klarer å få barn når de nærmer seg 40, eller er i 40 årene. Jeg er snart 38 år og da er jeg nødt til å undersøke rundt. Så jeg skjønner ikke hva som er galt i at jeg spør selv om jeg er fullstendig klar over at den biologiske klokken tikker veldig? Jeg kjenner mange jeg som ikke har fått barn før etter fylte 40. Og barna er friske. Så jeg vet det er fullt mulig. Men jeg er singel og elsker singellivet og mistrives i jobben, har en elendig økonomi. Så nå må jeg gjøre endringer. Men jeg får ekstremt lite hjelp og støtte. Så jeg er presset inn i et hjørne og vet ikke hva jeg skal gjøre. Frihet til å realisere meg selv er jeg avhengig av å ha nå, men ingen vil hjelpe meg med å finne muligheter til hvordan jeg skal ta meg friår, slik at jeg kan bygge meg opp og bli den beste av meg selv.

Det er jo småbarnstiden som er den kjekkeste tiden, så ja, jeg vet jeg evt må få 3 barn tett, men det blir livlig og kjempegøy. Ja, jeg er fullstendig klar over at det blir veldig travelt også. Men jeg bare elsker småbarnstiden. Hadde det vært opp til meg hadde jeg allerede hatt et eller to barn og snart fått nr tre. Men jobben hindrer meg i alt her i livet. Jeg sitter bom fast i livet pga jobben og da er det ikke min feil at jeg ikke har fått barn enda. 

ts

Anonymkode: fb6ca...034

Du skriver mye om at du mangler hjelp til å endre jobbsituasjon, men hvem eller hva er det egentlig du forventer at skal hjelpe deg? Er ikke 38 en passende alder til å ta litt tak selv, kanskje?

Videre skriver du at du elsker singellivet, men vil finne en mann å få barn med snarest og at økonomien er dårlig, men du vil ha et friår for å realisere deg selv?? 

Ikke for å være kjip, men det virker ikke som om du er klar for barn i det hele tatt. 

Anonymkode: 3ade2...85c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, ts får hard medfart her nå🙈

Anonymkode: db754...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Josefine5
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow, ts får hard medfart her nå🙈

Anonymkode: db754...8d8

Ikke rart. Enten er dette en tulletråd eller så er ts usedvanlig handlingslammet. Friår, dårlig økonomi, mangler mann blablabla. Bare tull hele greia. Hvilken 38 åring tenker på å ta et friår? Trives ikke på jobb.... Noen må hjelpe meg.... Jeg blir forfær hvis ts klarer å knytte skolissene selv. Det virker ikke som om hun evner til å ta vare på seg selv engang, også får hun råd om å dra til Danmark🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er 38 og gravid med nr.2 nå. Det ble NIPT-test som akkurat er blitt lovlig og obligatorisk samtale med helsepersonell først. Den grafen som viser risiko for 3 ting (downs var en av dem, husker ikke de andre) går betydelig opp fra nettopp 38 år. Det er ingenting som heter trygt, men risikoen for uønsket resultat øker betraktelig. 

 

Anonymkode: 66718...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du må først og fremst forstå at ingen skylder deg å hjelpe deg med noe som helst. Vi er alle vår egen lykkes smed! DU må ta ansvar for ditt eget liv, ikke bare sitte på gjerdet og vente på denne hjelpen du snakker om?? 

Anonymkode: 739aa...ff7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2019 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ute etter noe betryggelse. Jeg vil spørre om det jeg lurer på før jeg er altfor, altfor gammel. Jeg vet at ikke alle klarer å få barn når de nærmer seg 40, eller er i 40 årene. Jeg er snart 38 år og da er jeg nødt til å undersøke rundt. Så jeg skjønner ikke hva som er galt i at jeg spør selv om jeg er fullstendig klar over at den biologiske klokken tikker veldig? Jeg kjenner mange jeg som ikke har fått barn før etter fylte 40. Og barna er friske. Så jeg vet det er fullt mulig. Men jeg er singel og elsker singellivet og mistrives i jobben, har en elendig økonomi. Så nå må jeg gjøre endringer. Men jeg får ekstremt lite hjelp og støtte. Så jeg er presset inn i et hjørne og vet ikke hva jeg skal gjøre. Frihet til å realisere meg selv er jeg avhengig av å ha nå, men ingen vil hjelpe meg med å finne muligheter til hvordan jeg skal ta meg friår, slik at jeg kan bygge meg opp og bli den beste av meg selv.

Det er jo småbarnstiden som er den kjekkeste tiden, så ja, jeg vet jeg evt må få 3 barn tett, men det blir livlig og kjempegøy. Ja, jeg er fullstendig klar over at det blir veldig travelt også. Men jeg bare elsker småbarnstiden. Hadde det vært opp til meg hadde jeg allerede hatt et eller to barn og snart fått nr tre. Men jobben hindrer meg i alt her i livet. Jeg sitter bom fast i livet pga jobben og da er det ikke min feil at jeg ikke har fått barn enda. 

ts

Anonymkode: fb6ca...034

Og hva har du selv gjort for å finne deg en annen jobb da? Ikke en dritt og bare ventet på at det skulle dukke opp et jobbtilbud på magisk vis?

Hvordan tenkte du at du skal bygge deg opp økonomisk i løpet av friåret ditt forresten? Dette er jo helt selvmotsigende. Sånn som det står nå kommer tiden til å renne fra deg og du blir for gammel til å få barn. Du har jo ingenting på stell og det vil ta årevis å få det også, så tror du bare kan legge fra deg tanken om barn jeg.

Anonymkode: 25c80...0f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

TS, du må først og fremst forstå at ingen skylder deg å hjelpe deg med noe som helst. Vi er alle vår egen lykkes smed! DU må ta ansvar for ditt eget liv, ikke bare sitte på gjerdet og vente på denne hjelpen du snakker om?? 

Anonymkode: 739aa...ff7

Ikke sant, da tror jeg Ts må vente lenge også :P Det har hun forsåvidt gjort også, og det viste seg at ingenting skjer av seg selv (sjokk). Skal hun fortsette å bare vente så må hun vel vente resten av livet slik det ser ut nå :P

Anonymkode: 25c80...0f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2019 den 19.36, AnonymBruker skrev:

 Du havner også i risikogruppen allerede ved 35, så du må regne med at du blir fulgt opp ekstra hvis du blir gravid, fordi du er i en alder hvor kroppen ideelt sett ikke burde være gravid.

 

Anonymkode: 07b64...789

Dette er bare tull.

Fikk mitt første barn da jeg var 39. Ingen ekstra oppfølging av noe slag foruten duotesten man får tilbud om. Hadde et ukomplisert svangerskap og fødsel og fødte et friskt barn.

Ble gravid på nytt 7 mnd etter at babyen var født. Spurte gynekologen på sykehuset hvordan det ville bli nå som jeg var 40 og gravid på igjen,og fikk til svar at ingenting spesielt ville skje mtp oppfølging om man ellers var frisk. Ble også fortalt at de hadde mange gravide i den aldersgruppen og de fleste var ved god helse. 

Utover dette bør du ikke vente for lenge ts. Ikke alle er like heldige som meg og blir så lett gravide. Men at det er håpløst å stifte familie i den alderen stemmer ikke. Jeg traff drømmemannen da jeg var 37 og vi ble raskt enig om at vi ville ha barn da vi var blitt samboere og visste det var oss to. Det finnes mange menn i den alderen som ønsker familie vil ha barn raskt, så ikke la deg forgifte av alt tullet som skrives her inne.

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: d431c...806

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull.

Fikk mitt første barn da jeg var 39. Ingen ekstra oppfølging av noe slag foruten duotesten man får tilbud om. Hadde et ukomplisert svangerskap og fødsel og fødte et friskt barn.

Ble gravid på nytt 7 mnd etter at babyen var født. Spurte gynekologen på sykehuset hvordan det ville bli nå som jeg var 40 og gravid på igjen,og fikk til svar at ingenting spesielt ville skje mtp oppfølging om man ellers var frisk. Ble også fortalt at de hadde mange gravide i den aldersgruppen og de fleste var ved god helse. 

Utover dette bør du ikke vente for lenge ts. Ikke alle er like heldige som meg og blir så lett gravide. Men at det er håpløst å stifte familie i den alderen stemmer ikke. Jeg traff drømmemannen da jeg var 37 og vi ble raskt enig om at vi ville ha barn da vi var blitt samboere og visste det var oss to. Det finnes mange menn i den alderen som ønsker familie vil ha barn raskt, så ikke la deg forgifte av alt tullet som skrives her inne.

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: d431c...806

Har noen her sagt at det er håpløst å få barn i slutten av 30-årene? Det som er optimistisk er å skulle ha et friår, så fikse en bedre jobb, fikse økonomien, finne en mann, kjenne ham i minst 2-3 år for SÅ å begynne å prøve og med ønske om å få tre barn. Det er ikke umulig, men det virker som ts vil ha singelliv, ungdomstid og bli mamma samtidig - det er ikke realistisk. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å sikte seriøst på tre barn når man er nesten 38 og singel, så har man både dårlig tid og må sikte på tre svært tette. Småbarnstiden kan være tøff, og du må ha åpne øyne både for at du kan ombestemme deg og synes at én er nok, eller at du ikke får mer enn én. 

Anonymkode: 5d754...dee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2019 den 19.41, AnonymBruker skrev:

Jeg ble gravid på første forsøk da jeg var 36. Da jeg var 42 ble jeg ikke gravid i det hele tatt, selv om vi prøvde i årevis.

Anonymkode: 87140...c65

Var du 42 år i årevis?

Anonymkode: b0460...98a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ididi skrev:

Har noen her sagt at det er håpløst å få barn i slutten av 30-årene? Det som er optimistisk er å skulle ha et friår, så fikse en bedre jobb, fikse økonomien, finne en mann, kjenne ham i minst 2-3 år for SÅ å begynne å prøve og med ønske om å få tre barn. Det er ikke umulig, men det virker som ts vil ha singelliv, ungdomstid og bli mamma samtidig - det er ikke realistisk. 

Jeg forholder meg til innlegget jeg svarte på som inneholder svært bastante konklusjoner. Ellers enig i det du skriver. Ts bør ikke vente.

Anonymkode: d431c...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull.

Fikk mitt første barn da jeg var 39. Ingen ekstra oppfølging av noe slag foruten duotesten man får tilbud om. Hadde et ukomplisert svangerskap og fødsel og fødte et friskt barn.

Ble gravid på nytt 7 mnd etter at babyen var født. Spurte gynekologen på sykehuset hvordan det ville bli nå som jeg var 40 og gravid på igjen,og fikk til svar at ingenting spesielt ville skje mtp oppfølging om man ellers var frisk. Ble også fortalt at de hadde mange gravide i den aldersgruppen og de fleste var ved god helse. 

Utover dette bør du ikke vente for lenge ts. Ikke alle er like heldige som meg og blir så lett gravide. Men at det er håpløst å stifte familie i den alderen stemmer ikke. Jeg traff drømmemannen da jeg var 37 og vi ble raskt enig om at vi ville ha barn da vi var blitt samboere og visste det var oss to. Det finnes mange menn i den alderen som ønsker familie vil ha barn raskt, så ikke la deg forgifte av alt tullet som skrives her inne.

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: d431c...806

👏🏻👏🏻

Anonymkode: ff97f...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...