Gå til innhold

Snart 38, hvor lenge er det trygt å vente med å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om andre som har startet i den alderen, og fått tre barn på rappen. Høres ganske slitsomt ut i mine ører, men altså umulig er det ikke!

Risikoen for Downs er forhøyet, men den er ikke særskilt mye forhøyet! Jeg leste statistikk på det der engang, og det er fortsatt forsvinnende lav risiko for Downs etter 38 år (husker ikke eksakte tall men det var såpass lavt at jeg ble forbannet på alle Downs-stresset vi opplever.)

Anonymkode: 1fe9a...265

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du søker betryggende Svar à la «jeg fikk barn i 40 årene..» det får deg til å føle deg bedre. 

Sannheten er at du bør komme i gang nå dersom du ønsker barn. Det eller akseptere at du ønsker alt på stell før du Evt får satt i gang men at det da også kan være for sent

Anonymkode: e994e...185

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo ha en mann, og denne mannen kan vel bidra økonomisk? Du trenger vel ikke vente til din egen økonomi blir bedre? Er ikke så overbevist om at det er så lett å finne denne mannen heller da egentlig 

Anonymkode: 58dad...55c

Og hvorfor skulle det ikke gå an for meg å finne meg en mann?

ts

Anonymkode: fb6ca...034

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvorfor skulle det ikke gå an for meg å finne meg en mann?

ts

Anonymkode: fb6ca...034

Ikke misforstå meg, ingenting i veien med deg antakeligvis. Men du er 38, og ønsker barn snarlig. Menn som vil ha barn foretrekker typisk yngre kvinner, og uansett vil en mann ha tid på seg før man tar steget med barn. Derfor blir utvalget snevert kanskje. 

Anonymkode: 58dad...55c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter noe betryggelse. Jeg vil spørre om det jeg lurer på før jeg er altfor, altfor gammel. Jeg vet at ikke alle klarer å få barn når de nærmer seg 40, eller er i 40 årene. Jeg er snart 38 år og da er jeg nødt til å undersøke rundt. Så jeg skjønner ikke hva som er galt i at jeg spør selv om jeg er fullstendig klar over at den biologiske klokken tikker veldig? Jeg kjenner mange jeg som ikke har fått barn før etter fylte 40. Og barna er friske. Så jeg vet det er fullt mulig. Men jeg er singel og elsker singellivet og mistrives i jobben, har en elendig økonomi. Så nå må jeg gjøre endringer. Men jeg får ekstremt lite hjelp og støtte. Så jeg er presset inn i et hjørne og vet ikke hva jeg skal gjøre. Frihet til å realisere meg selv er jeg avhengig av å ha nå, men ingen vil hjelpe meg med å finne muligheter til hvordan jeg skal ta meg friår, slik at jeg kan bygge meg opp og bli den beste av meg selv.

Det er jo småbarnstiden som er den kjekkeste tiden, så ja, jeg vet jeg evt må få 3 barn tett, men det blir livlig og kjempegøy. Ja, jeg er fullstendig klar over at det blir veldig travelt også. Men jeg bare elsker småbarnstiden. Hadde det vært opp til meg hadde jeg allerede hatt et eller to barn og snart fått nr tre. Men jobben hindrer meg i alt her i livet. Jeg sitter bom fast i livet pga jobben og da er det ikke min feil at jeg ikke har fått barn enda. 

ts

Anonymkode: fb6ca...034

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for svar. Vet jo at det er flere som er over 40 og som får friske barn. Jeg har søkt om hjelp til å få endring i jobb og økonomi i flere år og det er så lite hjelp og få. Så det er ikke min feil at jeg enda ikke har fått det livet jeg ønsker meg.

Men så er det MANGE flere over 40 som ikke klarer å få barn. Så ikke støtt deg på det!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er så lite hjelp og få og når jeg understreker at jeg vil ha barn og ser at tiden renner ut for meg, så reagerer de ikke. Jeg har mye jeg vil oppleve før jeg får barn, og det har jeg sagt til flere uten at det sier noe om hvordan jeg skal endre livet mitt til et meningsfylt og rikt liv med en god økonomi.

Anonymkode: fb6ca...034

Hvis du vil «oppleve mye mer» før du får barn så kan du like gjerne legge ønsket om å få barn vekk. Fra 35 år og utover så vil du slite, men det virker ikke som du er helt klar over alvoret ettersom du lener deg på at det finnes gamliser som har fått friske barn

Anonymkode: 80f5e...2f4

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke misforstå meg, ingenting i veien med deg antakeligvis. Men du er 38, og ønsker barn snarlig. Menn som vil ha barn foretrekker typisk yngre kvinner, og uansett vil en mann ha tid på seg før man tar steget med barn. Derfor blir utvalget snevert kanskje. 

Anonymkode: 58dad...55c

Ok, slik du mente. Ja, jeg er snart 38 år, så jeg må finne ut hva jeg evt skal gjøre nå. Finner jeg meg en mann, er det selvfølgelig uaktuelt å få barn sammen med en gang. Jeg vil gjøre alt jeg kan for at mine barn ikke skal bli skilsmisse barn, så jeg må jo være sammen med han egentlig helst i minimum 5-7 år før vi får barn sammen, men så lenge kan ikke jeg vente, desverre. Men jeg skal vente i minimimum 1 år, men bør jo vente i 2-3 år. Jeg skal etterhvert snakke med lege om dette.

ts

Anonymkode: fb6ca...034

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må slutte og prate og slenge deg ut på datingsider sporenstreks 🙂 Steg 1 er jo mannen, og jo mer tid dere får jo bedre 

Anonymkode: 58dad...55c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hvor lenge er det trygt og vente? 

Svar: Det er ikkje lenger trygt. Du kan væra heldig og bli gravid med ein gong. Men det veit du ikkje. Det kan ta deg 11 år med fertilitetsbehandling om du er svært uheldig. Kanskje du ikkje kan bli gavid uansett kor mykje du prøver. 

 

Anonymkode: 68d68...bbf

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter noe betryggelse. Jeg vil spørre om det jeg lurer på før jeg er altfor, altfor gammel. Jeg vet at ikke alle klarer å få barn når de nærmer seg 40, eller er i 40 årene. Jeg er snart 38 år og da er jeg nødt til å undersøke rundt. Så jeg skjønner ikke hva som er galt i at jeg spør selv om jeg er fullstendig klar over at den biologiske klokken tikker veldig? Jeg kjenner mange jeg som ikke har fått barn før etter fylte 40. Og barna er friske. Så jeg vet det er fullt mulig. Men jeg er singel og elsker singellivet og mistrives i jobben, har en elendig økonomi. Så nå må jeg gjøre endringer. Men jeg får ekstremt lite hjelp og støtte. Så jeg er presset inn i et hjørne og vet ikke hva jeg skal gjøre. Frihet til å realisere meg selv er jeg avhengig av å ha nå, men ingen vil hjelpe meg med å finne muligheter til hvordan jeg skal ta meg friår, slik at jeg kan bygge meg opp og bli den beste av meg selv.

Det er jo småbarnstiden som er den kjekkeste tiden, så ja, jeg vet jeg evt må få 3 barn tett, men det blir livlig og kjempegøy. Ja, jeg er fullstendig klar over at det blir veldig travelt også. Men jeg bare elsker småbarnstiden. Hadde det vært opp til meg hadde jeg allerede hatt et eller to barn og snart fått nr tre. Men jobben hindrer meg i alt her i livet. Jeg sitter bom fast i livet pga jobben og da er det ikke min feil at jeg ikke har fått barn enda. 

ts

Anonymkode: fb6ca...034

Beklager, men måten du tenker på og skriver i tråden minner meg om ei som er fersk fra VGS eller universitetet. Friår? Når du er 38 år? Jeg vet ikke om du er klar til å få barn, punktum.

Anonymkode: d08c8...0ce

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvilken hjelp det er du mener du skal få? 

Du kan spørre legen om å bli henvist til en gynekolog som er god på fertilitet. De kan ta innvendig ultralyd + blodprøver som kan si noe om akkurat DIN biologiske klokke (feks hvor mange egg du har og sånt).

Første steg må vel være å få en kjæreste eller se på mulighet for å fryse egg eller sæddonor om du vil ha barn alene.

Hvordan kan du vite dette med småbarnsperioden om du ikke har barn selv egentlig?

Tror du må være mer realitisk og tenke at du i første omgang kan se hva du kan gjøre for å få ett barn, før du skal satse på 3 barn etter at du har gjort masse andre greier, når du er 38..

Anonymkode: db7a5...963

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er seriøst. Jeg VET at det haster. Jeg VET man bør være ferdig med å få barn lenge før man er 40. Men jeg VET også at det er mange som får friske barn etter fylte 40, noen uten hjelp, andre med hjelp.

Jeg har googlet og det er mye informasjon og finne. Det er mange ulike meninger og synspunkter. 

Jeg vil ha barn og jeg trenger å snakke med noen om dette. Jeg vet jeg enda har tid, men jeg vet også at det haster. Så hva er da galt i å spørre om dette? Jeg har en dårlig økonomi, så den må endres før jeg kan få barn.

jeg kommer til å snakke med lege, men må vente til jeg har komt meg bort fra nåværende jobb og fått meg en god økonomi.

ts

Anonymkode: fb6ca...034

Det kan allerede være for sent! Flere som ikke får barn i din alder. Man er i realiteten praktisk talt steril ca 10 år før overgangsalder. 

Tror du bør avstå fra å tenke mer på barn jeg, det virker ikke som du hverken har kunnskap nok eller er moden nok for det livet.

Anonymkode: 45348...af8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du samme som har skrevet andre tråder om hvordan du kan slutte å jobbe og leve av hobbyer osv? Du høres ærlig talt ikke helt moden nok ut til å få barn, uavhengig av alder... Dette intense ønsket om selvrealisering, friår, ikke jobb osv henger ikke helt sammen med det ansvaret det er å bli forelder.

Anonymkode: db7a5...963

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville funnet meg en klinikk og høstet egne egg nå slik jeg hadde tid senere ;)

Anonymkode: 1560d...56a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er i din alder trenger mange hjelp for å få barn.. Det er jo stort sett ikke full klaff på første forsøk for noen, verken ung eller gammel. Jeg gikk i gang med assistert befruktning som 24åring. Trenger du hjelp som oss er øvre grense 44 år i det private. I det offentlige er grensen 38 år. Privat hjelp er jo også ganske dyrt, så da må man ha grei økonomi :) Håper du får det livet du ønsker deg!

Anonymkode: 8699d...5ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for svar. Vet jo at det er flere som er over 40 og som får friske barn. Jeg har søkt om hjelp til å få endring i jobb og økonomi i flere år og det er så lite hjelp og få. Så det er ikke min feil at jeg enda ikke har fått det livet jeg ønsker meg.

Det er så lite hjelp og få og når jeg understreker at jeg vil ha barn og ser at tiden renner ut for meg, så reagerer de ikke. Jeg har mye jeg vil oppleve før jeg får barn, og det har jeg sagt til flere uten at det sier noe om hvordan jeg skal endre livet mitt til et meningsfylt og rikt liv med en god økonomi.

Anonymkode: fb6ca...034

Hvem er det du mener har ansvar for å ordne ditt liv slik du helst vil ha det? Det er du og kun du som må ta det ansvaret. Det er ditt liv.

Det er aldri "trygt" da ingen kan vite hvor fertile de er før de prøver. Noen strever når de er 23. Andre får barn uten problem når de er 42. Det man vet, er at fertiliteten synker med alderen. De fleste som får hjelp er eldre, men det er like gjerne fordi de ikke prøvde før de var 35, de kan ha hatt lav fertilitet hele veien.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvem du mener skal hjelpe deg med å få orden på livet? De aller, aller fleste voksne må ordne opp for seg selv.

Søker du jobber? Har du gjort noen grep for å få bedre jobb eller venter du på at det skal ordne seg? Dater du? Er du på noen arenaer der du møter menn? 

Mht barn har du dårlig tid hvis du har dårlig økonomi. Hadde du hatt god økonomi kunne du reist til Danmark og fått barn nå om du ville. Det føles nok veldig urettferdig, men sånn er verden. 

Anonymkode: 9f2ff...535

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter noe betryggelse. Jeg vil spørre om det jeg lurer på før jeg er altfor, altfor gammel. Jeg vet at ikke alle klarer å få barn når de nærmer seg 40, eller er i 40 årene. Jeg er snart 38 år og da er jeg nødt til å undersøke rundt. Så jeg skjønner ikke hva som er galt i at jeg spør selv om jeg er fullstendig klar over at den biologiske klokken tikker veldig? Jeg kjenner mange jeg som ikke har fått barn før etter fylte 40. Og barna er friske. Så jeg vet det er fullt mulig. Men jeg er singel og elsker singellivet og mistrives i jobben, har en elendig økonomi. Så nå må jeg gjøre endringer. Men jeg får ekstremt lite hjelp og støtte. Så jeg er presset inn i et hjørne og vet ikke hva jeg skal gjøre. Frihet til å realisere meg selv er jeg avhengig av å ha nå, men ingen vil hjelpe meg med å finne muligheter til hvordan jeg skal ta meg friår, slik at jeg kan bygge meg opp og bli den beste av meg selv.

Det er jo småbarnstiden som er den kjekkeste tiden, så ja, jeg vet jeg evt må få 3 barn tett, men det blir livlig og kjempegøy. Ja, jeg er fullstendig klar over at det blir veldig travelt også. Men jeg bare elsker småbarnstiden. Hadde det vært opp til meg hadde jeg allerede hatt et eller to barn og snart fått nr tre. Men jobben hindrer meg i alt her i livet. Jeg sitter bom fast i livet pga jobben og da er det ikke min feil at jeg ikke har fått barn enda. 

ts

Anonymkode: fb6ca...034

Du sier du elsker småbarns tiden, men du har jo ingen erfaring med å ha barn? Så snakker du om selvrealisering og frihet og dette er noe som kræsjer med det å ha tre småbarn. Selv er jeg en av de som fikk 3 tette som 38, 40 og 41 åring. Det er det ytterste galskap skal jeg si deg og helsa fikk en støyt, selv om en ikke angrer på barna en fikk. Skulle bare fått de 10 år tidligere. Nå er vi meget fruktbare i vår familie, så dette er nok heller unntaket enn regelen.😅 Dine beste sjanser er å ta første fly ned til Danmark men du virker ikke som du har helt innsikt i hva du begir deg ut på. Du prater om at du ikke får hjelp og støtte i forhold til dine karrieplaner. Altså du er 38, da må du klare å hjelpe deg selv, ihvertfall hvis du har planer om å bli 3 barns mor. 

Anonymkode: d5fc5...c25

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...