Gå til innhold

Hans etternavn lyder ikke bra bak mitt fornavn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med å gifte seg med en som har et etternavn som ikke passer til ditt fornavn?

Kjæresten min har et «eksotisk» etternavn da hans far er fra Midtøsten. Jeg selv er 100% norsk og fornavnet mitt + etternavnet hans blir helt feil i mine ører. Samtidig ønsker jeg at vi deler etternavn i fremtiden. Har noen vært i lignende situasjon? 

eks. Ragnhild kardashian ;)

Anonymkode: 179a5...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å si når man ikke vet hvilke navn det dreier seg om. Noen navnekombinasjoner kan jo være ok selv om de er uvanlige, mens andre bare blir helt absurde. Kanskje du kan spørre noen du kjenner og så bare tenke på det en stund. Det kan jo hende at du bare må bli vant til tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er viktig for dere å hete det samme kan jo han ta ditt etternavn også. Selv om vi ikke liker det, er det et faktum at utenlanskklingende etternavn ofte er en ulempe, for eksempel når man søker jobb. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, megda skrev:

Du trenger jo ikke ta hans navn da. Enkel løsning

Jo, det ønsker jeg og det skrev jeg også

Anonymkode: 179a5...afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen erfaring med å gifte seg med en som har et etternavn som ikke passer til ditt fornavn?

Kjæresten min har et «eksotisk» etternavn da hans far er fra Midtøsten. Jeg selv er 100% norsk og fornavnet mitt + etternavnet hans blir helt feil i mine ører. Samtidig ønsker jeg at vi deler etternavn i fremtiden. Har noen vært i lignende situasjon? 

eks. Ragnhild kardashian ;)

Anonymkode: 179a5...afe

Jeg synes at det er en selvfølge at du skal ta hans selv om dere er fra to forskjellige land. 
Det er du som har valgt ham og det tradisjonelle er å ta mannens etternavn, men du kan jo beholde ditt pikenavn (etternavn) som mellomnavn om det passer bedre da.

Anonymkode: 1858d...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du allerede har bestemt at du vil ta hans etternavn uansett skjønner jeg ikke hvorfor du skriver denne tråden? Hva er du ute etter? Trøst? Buhu, stakkars deg som får et etternavn som ikke passer til fornavnet. For et i-landsproblem

Anonymkode: 5cc49...7f0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tusenvis av mennesker som har fornavn som ikke står til etternavnet. 

Anonymkode: 55067...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke han ta ditt etternavn i stedet da? Moderne menn gjør i blant det. Vår tidligere nabofyr het noe i stil med Jensen til etternavn (et -sen navn), mens samboeren hans hadde et sjeldent etternavn. Da de giftet seg, tok han hennes etternavn, beholdt sitt som mellomnavn. Dette ble kommentert av flere på jobben hans, inkludert sjefen. De fleste synes det var rart at en mann endrer etternavn og tar konas navn, men det er bare å pøse på med flere som gjør det, så blir det riktig vanlig til slutt.

Mannen din vil få det enklere i dagliglivet og med jobbsøking etc om han har et norskklingende etternavn.

Anonymkode: 50f87...76c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanesak vel? Kjenner ei som heter Torbjørg (et fornavn blir vel ikke norskere enn det?), og har et utenlandsk etternavn med både W og Z i seg. Et typisk engelsk/amerikansk etternavn. 

Første gang jeg hørte det tenkte jeg ''hm, hun er sikkert gift med en utlending''. Har aldri ofret det en tanke etter det. 

Anonymkode: 5b529...591

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du allerede har bestemt at du vil ta hans etternavn uansett skjønner jeg ikke hvorfor du skriver denne tråden? Hva er du ute etter? Trøst? Buhu, stakkars deg som får et etternavn som ikke passer til fornavnet. For et i-landsproblem

Anonymkode: 5cc49...7f0

Gi deg a. Hvis du leser innlegget er det lignende erfaringer jeg spør etter, ikke at jeg har et stort problem

Anonymkode: 179a5...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her valgte vi å gi sønnen vår mitt etternavn. Og samboeren min kommer også til å ta mitt etternavn. Han er ikke utlandsk, men vi liker mitt etternavn bedre. I tillegg har han et anstrengt forhold til sin slekt, og han sier stadig at han føler seg mer som en del av min familie enn sin egen. Mine foreldre stiller opp for han og har tatt han inn til seg på en måte hans foreldre aldri har gjort.

Så det er jo en mulighet at han tar ditt navn istedet hvis dere ønsker det. Utradisjonellt er det jo, men hele familien får samme etternavn, og i dag gifter jo menn seg like mye inn i kvinners familie som motsatt.

Endret av heipådegsann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditt fornavn passer ikke til hans etternavn. 

Du vil ha hans etternavn. 

Du vil ikke at dere tar ditt etternavn. 

......da er det vel sånn det blir da, «Ragnhild Kardashian» eller spør du egentlig om du bør bytte fornavn? 😂

Anonymkode: 7ada2...2fb

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ditt fornavn passer ikke til hans etternavn. 

Du vil ha hans etternavn. 

Du vil ikke at dere tar ditt etternavn. 

......da er det vel sånn det blir da, «Ragnhild Kardashian» eller spør du egentlig om du bør bytte fornavn? 😂

Anonymkode: 7ada2...2fb

Hun vil at de skal ha samme etternavn; min vurdering er at hun håper på å støtte herfra til å be mannen om å skifte til hennes etternavn.. 

Noe som selvsagt kun er ok dersom han selv ønsker det!

Anonymkode: 0e8dc...4a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn et etternavn som passer til fornavnene - begge bytter til det. Problem solved.

Anonymkode: 6deac...750

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I-lands problem😂 unger i krig sulter, mens dette er et problem? Grow up. 

Anonymkode: f5712...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at det er en selvfølge at du skal ta hans selv om dere er fra to forskjellige land. 
Det er du som har valgt ham og det tradisjonelle er å ta mannens etternavn, men du kan jo beholde ditt pikenavn (etternavn) som mellomnavn om det passer bedre da.

Anonymkode: 1858d...ba1

Hvilket land kommer han fra, da? Det er ikke sikkert det er tradisjon i hans hjemland at kona tar ektemannens etternavn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke ta hans etternavn? Han burde være forståelsesfull for det. Det er jo bare et navn. Det betyr ingenting.

Anonymkode: 04070...f5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det ønsker jeg og det skrev jeg også

Anonymkode: 179a5...afe

Ja men så ta hans etternavn da uten å lage så stort oppstyr rundt det 

Anonymkode: c452a...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...