Gå til innhold

Er det greit at innvandrere har på seg bunad?


AnonymBruker

Utlendinger og bunad  

215 stemmer

  1. 1. Er det greit at utlendinger (innvandrere) har på seg bunad på 17.mai?

    • Ja
      191
    • Nei
      24


Anbefalte innlegg

56 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er ikke regler for bunad. 

Tilhørighet til det landet du bor i kan umulig være negativt. Eller er du imot integrering?

Vi skal skille mellom de som har vært norske lenge og de som har vært det kort? Dette heter rasisme.

Integrering fungerer ikke, vi må gå for assimilering eller ingenting. 
Det er ikke rasisme, jeg skriver jo at kjæresten min ikke kan gå med bunad fordi han ikke er norsk. Han ser det på samme måte som meg, bunad er for nordmenn fordi vi er norske og bunad er et norsk tradisjonsplagg. Hadde jeg derimot sagt at Ngogo fra Gambia ikke fikk gå med bunad fordi han er svart, mens Nikos fra Hellas fikk lov fordi han er hvit så hadde det vært rasisme. Jeg sier at ingen av de burde ta på seg bunaden fordi ingen av de er norske. Det er ikke rasisme.

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men kanskje hvis du var født og oppvokst i det landet og hadde statsborgerskap der, hadde du følt det annerledes? Da ville det vært ditt hjemland

Anonymkode: 3b0fc...566

Nei, fordi all slekten min og min tilhørighet vil fortsatt være til Norge.

Anonymkode: e43c5...d0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Integrering fungerer ikke, vi må gå for assimilering eller ingenting. 
Det er ikke rasisme, jeg skriver jo at kjæresten min ikke kan gå med bunad fordi han ikke er norsk. Han ser det på samme måte som meg, bunad er for nordmenn fordi vi er norske og bunad er et norsk tradisjonsplagg. Hadde jeg derimot sagt at Ngogo fra Gambia ikke fikk gå med bunad fordi han er svart, mens Nikos fra Hellas fikk lov fordi han er hvit så hadde det vært rasisme. Jeg sier at ingen av de burde ta på seg bunaden fordi ingen av de er norske. Det er ikke rasisme.

Nei, fordi all slekten min og min tilhørighet vil fortsatt være til Norge.

Anonymkode: e43c5...d0e

Ved å definere folk fra en annen opprinnelse som ikke-norske så er du på tynn is når det gjelder rasisme. Du har bestemt deg for et regelverk som er tilpasset deg; ikke medborgere. Rasistisk mao.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Synes det viser en fin respekt for Norge 🙂

Anonymkode: 47d40...da7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rotemor skrev:

Ved å definere folk fra en annen opprinnelse som ikke-norske så er du på tynn is når det gjelder rasisme. Du har bestemt deg for et regelverk som er tilpasset deg; ikke medborgere. Rasistisk mao.

"Ved å definere folk fra en annen opprinnelse som ikke-norske"? Hallo? Det er ikke noe å definere. Annen opprinnelse enn norsk = ikke norsk. 

Anonymkode: e43c5...d0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Ved å definere folk fra en annen opprinnelse som ikke-norske"? Hallo? Det er ikke noe å definere. Annen opprinnelse enn norsk = ikke norsk. 

Anonymkode: e43c5...d0e

Hvor går grensen for deg personlig?

Norsk mor, tysk far. Vokst opp i Tyskland. Kom hit for to år siden? Norsk nok?

Kom hit som asylsøker som 8-åring for 30 år siden. Norsk nok?

Ps: Du trenger ikke svare. Du har en rasistisk holdning som jeg ikke trenger å lese noe mer om.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er TS her. Vi forholder oss til ikke-vestlige innvandrere, da er øst-europeiske utelukket fra diskusjonen. 

Jeg synes det er greit å ha bunad og hijab sammen. Det passer bra (i prakis skifter man bare ut skauten med hijaben).

Anonymkode: c658c...438

Skautet til bunaden er kun et tilbehør. Hijaben er et politisk symbol og er på linje med å bytte ut broderiene med hakekors. Så nei, hijab er noe av det siste som burde brukes med bunad.

Anonymkode: e5495...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rotemor skrev:

Ved å definere folk fra en annen opprinnelse som ikke-norske så er du på tynn is når det gjelder rasisme. Du har bestemt deg for et regelverk som er tilpasset deg; ikke medborgere. Rasistisk mao.

Det vedkommende sier har da ingenting med rasisme å gjøre. Hvis man mener bunad skal være et plagg for å understreke sin opprinnelse så passer det jo ikke på noen som ikke er norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Det vedkommende sier har da ingenting med rasisme å gjøre. Hvis man mener bunad skal være et plagg for å understreke sin opprinnelse så passer det jo ikke på noen som ikke er norske.

Personens definisjon av «være norsk» er slett ikke stueren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Personens definisjon av «være norsk» er slett ikke stueren.

Hva er ikke sturent med den? Man blir ikke norsk av å flytte til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Hva er ikke sturent med den? Man blir ikke norsk av å flytte til Norge.

Jo. Mange blir norske statsborgere. Er de annenrangs de da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rotemor skrev:

Jo. Mange blir norske statsborgere. Er de annenrangs de da? 

At man blir norsk statsborger gjør en ikke norsk.

Jeg vil heller ikke bli tysk om jeg får tysk statsborgerskap. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Fra det stedet de føler størst tilhørighet til, kanskje?

Quote

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

At man blir bnorsk statsborger gjør en ikke norsk.

Jeg vil heller ikle bli tysk om jeg får tysk statsborgerskap. 

Du mener altså at man splitter mellom norske folk og norske statsborgere og at norske statsborgere ikke kan få lov til å bruke bunad og at det ikke finnes noen for for rasisme i dette. Stemmer det?

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Du mener altså at man splitter mellom norske folk og norske statsborgere og at norske statsborgere ikke kan få lov til å bruke bunad og at det ikke finnes noen for for rasisme i dette. Stemmer det?

1. Det å si at folk som ikke er norske ikke er norske er ikke rasisme. Det kommer heller aldri til å bli rasisme.

2. Hvem som helst må gjerne gå i bunad for min del. Jeg synes det er positivt at folk assimilerer jeg, slik jeg har skrevet tidligere i tråden.

3. Hvis noen mener bunaden skal brukes for å markere hvor de er fra blir det meget rart om de mener de som ikke er fra Norge skal bruke bunad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mynlen skrev:

Jeg venter spent på definisjonen av norsk.

Man er norsk om man har norsk opphav, eller er født og oppvokst i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Man er norsk om man har norsk opphav, eller er født og oppvokst i Norge. 

Så 2. generasjons innvandrer er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mynlen skrev:

Så 2. generasjons innvandrer er ok?

Hva mener du med ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min ønsker seg bunad når han får statsborgerskap i høst. Han tenker enten fra der jeg har opprinnelse eller bunaden nærmest der han selv har bodd, selv om  den ikke egentlig er fra den byen, samme fylke da. 

Anonymkode: 0ec0e...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...