Gå til innhold

Hvorfor angrer så mange vernepleiere på yrkesvalget sitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett i ulike tråder at mange vernepleiere angrer eller er misfornøyde med yrket sitt. Hva er grunnen til det? Er det fordi dere har valgt feil i forhold til interesser, eller er det en drittjobb rett og slett?

Etter hva jeg leser her blir jeg nesten litt skremt, er det virkelig så ille? Jeg trodde vernepleie var en allsidig og spennende utdannelse med mange muligheter.

Anonymkode: 4c2a5...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke vernepleier selv, men ut ifra det jeg har oppfattet så virker det jo som at det er blant yrkesgruppene som regjeringen bare tar og tar og tar fra, så man får lav stillingsprosent, men i praksis jobber 120%, og det er sinnsykt tungt arbeid for lite penger. Litt samme som det virker som det er med sykepleiere. Jeg har en niese som har en 10% stilling, men jobber 100%. Dersom hun blir sykemeldt blir det jo innmari kjedelig, for da får hun betalt for de 10% som står i kontrakten hennes. 

Skjønner ikke at det er lov, men det er jo det regjeringen legger opp til, så..

Anonymkode: a5ba8...69e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du "så mange tråder her" er representativt for antall vernepleiere totalt?

Anonymkode: f5e47...57c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har for lav og fortjenert lønn. I tillegg er de misunnelig på de som har høyere lønn og lavere utdannelse enn dem selv.

Endret av Sosialt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte vernepleier før jeg leste trådene på KG.

Anonymkode: c37f1...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett i ulike tråder at mange vernepleiere angrer eller er misfornøyde med yrket sitt. Hva er grunnen til det? Er det fordi dere har valgt feil i forhold til interesser, eller er det en drittjobb rett og slett?

Etter hva jeg leser her blir jeg nesten litt skremt, er det virkelig så ille? Jeg trodde vernepleie var en allsidig og spennende utdannelse med mange muligheter.

Anonymkode: 4c2a5...1e0

Jeg er vernepleier, har jobbet med utviklingshemmede i tjue år og har ikke hørt en eneste vernepleier angre på utdannelsen sin, så veldig utbredt kan det ikke være....   Alle ønsker seg selvfølgelig høyere lønn, men jeg synes jeg tjener bra nok med tanke på den fine jobben jeg tross alt har 😍

Men klager gjør vi jo, både på vegne av oss selv og brukerne. Arbeidsforholdene blir dårligere og vi gir derfor brukerne et dårligere tilbud også.  Budsjettkutt omtrent hvert eneste år, og det gir mindre rom for individuelle aktiviteter, mye oppbevaring fordi personalet har fått mange ekstra oppgaver som skal utføres i den samme tiden som man jobber i miljøet, turnus med kortvakter og flere arbeidsdager osv.  

Anonymkode: ff01a...e12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom hun blir sykemeldt blir det jo innmari kjedelig, for da får hun betalt for de 10% som står i kontrakten hennes. 

Skjønner ikke at det er lov, men det er jo det regjeringen legger opp til, så..

Anonymkode: a5ba8...69e

Det stemmer ikke. https://www.nav.no/internett/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/beregningsregler-for-sykepenger-fra-2019

Men ellers enig i at det er dårlig med så små jo trakter når det åpenbart er behov for mer. 

Anonymkode: 2f444...4d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. https://www.nav.no/internett/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/beregningsregler-for-sykepenger-fra-2019

Men ellers enig i at det er dårlig med så små jo trakter når det åpenbart er behov for mer. 

Anonymkode: 2f444...4d1

*kontrakter

Anonymkode: 2f444...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. https://www.nav.no/internett/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/beregningsregler-for-sykepenger-fra-2019

Men ellers enig i at det er dårlig med så små jo trakter når det åpenbart er behov for mer. 

Anonymkode: 2f444...4d1

Beklager, da tok jeg feil der! Takk for at du rettet på meg :) 

Anonymkode: a5ba8...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som har valgt det yrket som jeg kjenner til, og de har hus, barn og ser ut til å ha det fint. 

 

Anonymkode: f2df7...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke vernepleier selv, men ut ifra det jeg har oppfattet så virker det jo som at det er blant yrkesgruppene som regjeringen bare tar og tar og tar fra, så man får lav stillingsprosent, men i praksis jobber 120%, og det er sinnsykt tungt arbeid for lite penger. Litt samme som det virker som det er med sykepleiere. Jeg har en niese som har en 10% stilling, men jobber 100%. Dersom hun blir sykemeldt blir det jo innmari kjedelig, for da får hun betalt for de 10% som står i kontrakten hennes. 

Skjønner ikke at det er lov, men det er jo det regjeringen legger opp til, så..

Anonymkode: a5ba8...69e

Hvorfor uttaler du deg om ting som du tydeligvis ikke har peiling på?

Nei. Hun vil få sykepenger etter det hun faktisk har jobbet. Om jobber 100 % hver måned, så vil hun få sykepenger etter dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, da tok jeg feil der! Takk for at du rettet på meg :) 

Anonymkode: a5ba8...69e

 

Akkurat nå, Sylveon skrev:

Hvorfor uttaler du deg om ting som du tydeligvis ikke har peiling på?

Nei. Hun vil få sykepenger etter det hun faktisk har jobbet. Om jobber 100 % hver måned, så vil hun få sykepenger etter dette. 

 

Anonymkode: a5ba8...69e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett i ulike tråder at mange vernepleiere angrer eller er misfornøyde med yrket sitt. Hva er grunnen til det? Er det fordi dere har valgt feil i forhold til interesser, eller er det en drittjobb rett og slett?

Etter hva jeg leser her blir jeg nesten litt skremt, er det virkelig så ille? Jeg trodde vernepleie var en allsidig og spennende utdannelse med mange muligheter.

Anonymkode: 4c2a5...1e0

De vernepleierne jeg kjenner er kjempefornøyd! Som med alt i livet så er det selvfølgelig positive og negative sider med ting. Det er naturlig lettere å klage over det negative. 

Endret av Sylveon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: a5ba8...69e

Sorry. Var ikke meningen å svare så grinete. Er bare så lei av å høre det. 😬 Nå gikk det litt utover deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sylveon skrev:

Sorry. Var ikke meningen å svare så grinete. Er bare så lei av å høre det. 😬 Nå gikk det litt utover deg. 

Det går fint, er lett å være litt rask på avtrekkeren iblant :) 

Anonymkode: a5ba8...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på KG synes jeg det stort sett er sykepleiere som klager, mens vernepleiere er fornøyd?

Anonymkode: ee2c1...8d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en av de som angrer på utdannelsen. Ikke pga hvor jeg kan jobbe eller lønn (jeg tjener 550 000 kr i året og jobber todelt turnus så jeg klager ikke).

Men jeg var lei turnusjobb og jobbing helligdager. Og når jeg i tillegg dro på meg en fysisk skade som ikke blir helt bra så fant jeg ut at jeg skulle omskoler meg.

 

Anonymkode: 2b199...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som vernepleir siden 2001 og angrer ikke på utdannelsen min. Blir litt lei turnus og innskrekninger av og til men angrer ikke.

Anonymkode: cef0b...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2019 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke vernepleier selv, men ut ifra det jeg har oppfattet så virker det jo som at det er blant yrkesgruppene som regjeringen bare tar og tar og tar fra, så man får lav stillingsprosent, men i praksis jobber 120%, og det er sinnsykt tungt arbeid for lite penger. Litt samme som det virker som det er med sykepleiere. Jeg har en niese som har en 10% stilling, men jobber 100%. Dersom hun blir sykemeldt blir det jo innmari kjedelig, for da får hun betalt for de 10% som står i kontrakten hennes. 

Skjønner ikke at det er lov, men det er jo det regjeringen legger opp til, så..

Anonymkode: a5ba8...69e

Det stemmer ikke ,blir hun sykemeldt regner de ut gjennomsnittet på lønnen hennes. Jeg gikk kun som vikar da jeg ble syk ,men fikk lønn som vanlig i 1 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vernepleier og angrer fryktelig. Det er det valget jeg har gjort i livet mitt som jeg angrer mest på. Turnus er ikke noe for meg. Jeg merker også at personen man bør være som vernepleier ikke er helt meg. 

Anonymkode: c0786...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...