Jump to content
AnonymBruker

Barnevern

Recommended Posts

Honey Dew
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utrolig bra at det ordnet seg for dere! Samarbeid betyr alt! 

Anonymkode: 4d9ae...b31

Det gjør det. I dag har sønnen vår en god jobb og familie. Han har helt sluttet med rus og vi er utrolig takknemlig for den hjelpen vi fikk. Hadde vi ikke fått det, hadde han kanskje havnet på gaten i et rusmiljø.

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Fakerten også daaaaa. Jeg skulle ikke være aaaanooooonyyyyyym!!!!!!!!!!!!!!!!

Det går bra, jeg skjønte det var deg :) 

Anonymkode: d30ce...7b8

AnonymBruker
56 minutter siden, Honey Dew skrev:

Vet du hva? Da skal jeg overraske deg.

Vi har vært i kontakt med barnevernet og vi tok i mot hjelp og veiledning. Derfor slapp barnevernet å overta omsorgen for den ene sønnen vår.

Vilje til å samarbeide med etaten har hjulpet mange flere enn du tror.

Så fint at det gikk bra med dere. Men bare tenk deg en litt annen situasjon: du og mannen din blir anklaget for noe du/dere aldri har gjort, og barnevernet står på sitt uten at dere blir hørt i det hele tatt. De vil gå for omsorgsovertagelse og plassere barnet i en institusjon hvor barnet vil bli "behandlet" for noe h*n aldri er blitt utsatt for. Hadde du i dette tilfellet også bare takket ja til "den profesjonelle hjelpen" du blir tilbudt uten spørsmål? Du skriver at gode foreldre gjør det. Nå si meg, hadde du gjort det? 

Anonymkode: 459b7...6b1

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener altså at det ikke er mulig for barnevernet å gjøre feil? 

Det sier jeg absolutt ikke. Jeg sikter til de grupperingene med mennesker som åpenbart kun samles grunnet deres felles hat for barnevernet. De som navngir, hetser og truer barnevernsansatte, og bedyrer at barna ble tatt fra dem på grunn av irrelevante bagateller. Enten er det ren løgn, eller så er det en total mangel på refleksjonsevne og selvinnsikt.

Og dette tar, etter min mening, bort all kredibilitet hos de som involverer seg i slike grupperinger.

Anonymkode: 392dc...abd

AnonymBruker

Jeg har ikke lest hele tråden, bare hovedinnlegget. Hvis barnevernet forteller at du er apatisk, så er dette en vurdering de har tatt av deg + lengre tids observasjon. 

Det er ingen menneskerett å ha barn. selv om jeg ikke kjenner begge sider av saken, vil med STOR tro tenke at barnevernet gjør det rette her, og følger deg opp. Gir deg mange sjanser. De har ikke tatt barnet fra deg? DA må du jobbe for å vise at du er egnet som mor.

Hvorfor bor du hos foreldrene dine? Er vel ikke så normalt er det vel?

Anonymkode: e24d4...6c2

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest hele tråden, bare hovedinnlegget. Hvis barnevernet forteller at du er apatisk, så er dette en vurdering de har tatt av deg + lengre tids observasjon. 

Det er ingen menneskerett å ha barn. selv om jeg ikke kjenner begge sider av saken, vil med STOR tro tenke at barnevernet gjør det rette her, og følger deg opp. Gir deg mange sjanser. De har ikke tatt barnet fra deg? DA må du jobbe for å vise at du er egnet som mor.

Hvorfor bor du hos foreldrene dine? Er vel ikke så normalt er det vel?

Anonymkode: e24d4...6c2

I mange kulturer er det helt normalt å bo med foreldrene sine selv når man er voksen. Det er helt vanlig at flere generasjoner bor under samme tak. Det er på ingen måte skadelig for barn, ofte tvert imot.

Annonse

Honey Dew
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at det gikk bra med dere. Men bare tenk deg en litt annen situasjon: du og mannen din blir anklaget for noe du/dere aldri har gjort, og barnevernet står på sitt uten at dere blir hørt i det hele tatt. De vil gå for omsorgsovertagelse og plassere barnet i en institusjon hvor barnet vil bli "behandlet" for noe h*n aldri er blitt utsatt for. Hadde du i dette tilfellet også bare takket ja til "den profesjonelle hjelpen" du blir tilbudt uten spørsmål? Du skriver at gode foreldre gjør det. Nå si meg, hadde du gjort det? 

Har en alt på det tørre, har man ingenting å frykte. En flykter hvertfall ikke til utlandet. Da beviser det jo at en har noe å skjule som ikke er så bra.

AnonymBruker

Barnevernet må bruke tiden sin på barn som lever i voldelige familier, og ikke på rent oppspinn som ikke kan bevises på noen måte. Det minste en må kunne forvente fra folk som driver å sender sjikanerende bekymringsmeldinger til BV er at de kan bevise 1 ting som med stor sannsynlighet er en fare for barnets beste. Når BV bruker flere år på bekymringsmeldinger som er rent oppspinn, ingen beviser, ingenting.. ja da er det mange barn som blir oversett og etterlatt i voldelige hjem. Dette har jeg selv opplevd! Helt utrolig!!!

Barnevernsansatte blir heller ikke stillt ansvarlig for sine avgjørelser. De må ikke stå til ansvar for om de gjør store saksfeil. Det har flere ganger vært saker hvor det har vært totalt udugelige saksbehandlere som direkte leiter etter feil, bare for å ta noen og styrke egoet sitt.

Ikke vær naiv. Barnevernet er meget viktig i vårt samfunn, men i dag blir det brukt på feil måte!

Anonymkode: a44f1...6b0

AnonymBruker
På 22.5.2019 den 11.56, AnonymBruker skrev:

Hvis saken gjelder falsk bekymringsmelding og falske anklager, og barnevernet vil gå for omsorgsovertagelse - hva skal man gjøre da? Gi barna sine til staten? 😄

Barneverntjenesten går ikke for omsorgsovertakelse bare basert på falske meldinger. Det må veldig mye til før barnevernet går for omsorgsovertakelse, og mye skal være prøvd før den tid. Så frem det ikke er veldig akutt, at barna har fortalt om vold eller overgrep fra foreldrene.

Anonymkode: dfb2a...64b

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet må bruke tiden sin på barn som lever i voldelige familier, og ikke på rent oppspinn som ikke kan bevises på noen måte. Det minste en må kunne forvente fra folk som driver å sender sjikanerende bekymringsmeldinger til BV er at de kan bevise 1 ting som med stor sannsynlighet er en fare for barnets beste. Når BV bruker flere år på bekymringsmeldinger som er rent oppspinn, ingen beviser, ingenting.. ja da er det mange barn som blir oversett og etterlatt i voldelige hjem. Dette har jeg selv opplevd! Helt utrolig!!!

Barnevernsansatte blir heller ikke stillt ansvarlig for sine avgjørelser. De må ikke stå til ansvar for om de gjør store saksfeil. Det har flere ganger vært saker hvor det har vært totalt udugelige saksbehandlere som direkte leiter etter feil, bare for å ta noen og styrke egoet sitt.

Ikke vær naiv. Barnevernet er meget viktig i vårt samfunn, men i dag blir det brukt på feil måte!

Anonymkode: a44f1...6b0

Om du tror at barneverntjenesten bruker flere år på saker som opplagt ikke er en barnevernssak tar du veldig feil. Det er alt for lite ressurser i barnevernet til det.

Ikke noe er bedre enn å kunne henlegge en sak. Egoet til ansatte blir ikke styrket ved at de finner feil ved foreldre eller barn. Snarere tvert i mot. Dessuten har ikke barnevernsansatte tid til å jobbe med saker bare for moro skyld.

Barneverntjenesten kan heller ikke bruke flere år på saker som ikke er veldig alvorlig riktignok, fordi foreldrene kan si nei til hjelpetiltak. Det er kun om fylkesnemnda går for hjelpetiltak med tvang eller omsorgsovertakelse, men da skal barneverntjenesten ha lagt frem ganske gode grunner for det.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du tror at barneverntjenesten bruker flere år på saker som opplagt ikke er en barnevernssak tar du veldig feil. Det er alt for lite ressurser i barnevernet til det.

Ikke noe er bedre enn å kunne henlegge en sak. Egoet til ansatte blir ikke styrket ved at de finner feil ved foreldre eller barn. Snarere tvert i mot. Dessuten har ikke barnevernsansatte tid til å jobbe med saker bare for moro skyld.

Barneverntjenesten kan heller ikke bruke flere år på saker som ikke er veldig alvorlig riktignok, fordi foreldrene kan si nei til hjelpetiltak. Det er kun om fylkesnemnda går for hjelpetiltak med tvang eller omsorgsovertakelse, men da skal barneverntjenesten ha lagt frem ganske gode grunner for det.

Det siste du sier er ikke sant. Min erfaring med «frivillige hjelpetiltak» er at hvis foreldre ikke går med på et hjelpetiltak kommer truslene. I vårt tilfelle sa bv at de kom til å gjenåpne saken om 6 MNDR om vi ikke gikk med på et av «hjelpetiltakene». 

Og dette var ikke en sak der det var snakk om alvorlig omsorgssvikt eller vold...

Anonymkode: 6c55f...c4f

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det siste du sier er ikke sant. Min erfaring med «frivillige hjelpetiltak» er at hvis foreldre ikke går med på et hjelpetiltak kommer truslene. I vårt tilfelle sa bv at de kom til å gjenåpne saken om 6 MNDR om vi ikke gikk med på et av «hjelpetiltakene». 

Og dette var ikke en sak der det var snakk om alvorlig omsorgssvikt eller vold...

Hva kan man si... Barnevernet med sin arroganse er sin egen verste fiende.

Truslene og ufrivillighet hjelper aldri.

Det er så trist med dem. Som et bransje dominert av kvinner, diskrediterer de generelt kvinnelig profesjonelle, forskere, ledere... Da jeg var ung og naiv, trodde jeg at hvis kvinner hadde like mye makt som menn, hadde verden vert mye bedre. Og de viser det motsatte :((

Anonymkode: 101cd...431

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan man si... Barnevernet med sin arroganse er sin egen verste fiende.

Truslene og ufrivillighet hjelper aldri.

Det er så trist med dem. Som et bransje dominert av kvinner, diskrediterer de generelt kvinnelig profesjonelle, forskere, ledere... Da jeg var ung og naiv, trodde jeg at hvis kvinner hadde like mye makt som menn, hadde verden vert mye bedre. Og de viser det motsatte :((

Stemmer med egne erfaringer det du sier. Det er veldig synd at de ikke kan bidra med hjelp i stedet for å skape usikkerhet og lete etter feil. 

Vi har flere barn, er voksne folk med videreutdanning innen helse og barnevernet mente vi trengte veiledning i hjemmet. Heldigvis hadde vi gode støttespillere ellers i hjelpeapparatet ellers vet jeg ikke hvordan det ville gått.

Er bare glad for at vi har fått dem ut av livet vårt, men tenker med gru på mindre ressurssterke, kanskje fremmedkulturelle familier. Fikk råd om å klage av en annen fagperson, men vet ikke om vi våger.

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer med egne erfaringer det du sier. Det er veldig synd at de ikke kan bidra med hjelp i stedet for å skape usikkerhet og lete etter feil. 

Vi har flere barn, er voksne folk med videreutdanning innen helse og barnevernet mente vi trengte veiledning i hjemmet. Heldigvis hadde vi gode støttespillere ellers i hjelpeapparatet ellers vet jeg ikke hvordan det ville gått.

Er bare glad for at vi har fått dem ut av livet vårt, men tenker med gru på mindre ressurssterke, kanskje fremmedkulturelle familier. Fikk råd om å klage av en annen fagperson, men vet ikke om vi våger.

Jeg er rimelig sikker på at det før eller siden om 10-15 år så vil staten innrømme at BV hadde altfor stor makt, at det ble et kontrollorgan og at de finner på nye måter å lage et bedre BV som ikke gir så mye frykt som det gjør nå.

De fleste folk som blir meldt inn eller mottar tvungen hjelp sitter igjen helt ødelagte etter ett møte med BV enten saken har blitt henlagt eller gått opp til retten. Jeg har selv sett hvilken enorm påkjenning uskyldige mennesker har pådratt seg og hvor paranoide de ble etter at BV hadde vært innblandet.

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er rimelig sikker på at det før eller siden om 10-15 år så vil staten innrømme at BV hadde altfor stor makt, at det ble et kontrollorgan og at de finner på nye måter å lage et bedre BV som ikke gir så mye frykt som det gjør nå.

De fleste folk som blir meldt inn eller mottar tvungen hjelp sitter igjen helt ødelagte etter ett møte med BV enten saken har blitt henlagt eller gått opp til retten. Jeg har selv sett hvilken enorm påkjenning uskyldige mennesker har pådratt seg og hvor paranoide de ble etter at BV hadde vært innblandet.

Tror nok det tvinger seg frem en endring ja. Håper det.

Det verste er at jeg skjønner hvor mange av bv-forkjemperne her i tråden kommer fra. Har vært der selv, tillitsfull...

Ble helt sjokkert over behandlingen vi fikk, hadde ikke drømt om at det var sånn de jobbet. Vri og vrenge på ting som ble sagt, det var akkurat som de kastet seg over et uheldig utsagn og brukte det for det det var verd. Ante ikke at de tvang gjennom såkalte hjelpetiltak vha trusler. Helt surrealistisk.

En slektning jobbet i psykiatrien på 50-60-tallet. Hun sa bestandig at hun ville gjøre hva som helst for å unngå at en nærstående kom under psykiatrien (de drev bla med lobotomering da).

Nå er jeg der hun er, bare ift Barnevernet. Aldri mer kommer jeg til å be en forelder som sliter om frivillig å kontakte bv.

AnonymBruker

Dere som er så skeptiske til barnevernet, og at bekymring blir oftest meldt uriktig, når og hva (om noe) skal meldes? 

Anonymkode: c2752...e7c

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok det tvinger seg frem en endring ja. Håper det.

Det verste er at jeg skjønner hvor mange av bv-forkjemperne her i tråden kommer fra. Har vært der selv, tillitsfull...

Ble helt sjokkert over behandlingen vi fikk, hadde ikke drømt om at det var sånn de jobbet. Vri og vrenge på ting som ble sagt, det var akkurat som de kastet seg over et uheldig utsagn og brukte det for det det var verd. Ante ikke at de tvang gjennom såkalte hjelpetiltak vha trusler. Helt surrealistisk.

En slektning jobbet i psykiatrien på 50-60-tallet. Hun sa bestandig at hun ville gjøre hva som helst for å unngå at en nærstående kom under psykiatrien (de drev bla med lobotomering da).

Nå er jeg der hun er, bare ift Barnevernet. Aldri mer kommer jeg til å be en forelder som sliter om frivillig å kontakte bv.

Så trist å høre om det dere gikk gjennom, jeg håper de trakk seg ut uten dramatikk etterhvert :( (?)

Jeg blir så frustrert over hvor bedømt man blir når man er kritisk til BV. Folk her på kg er raske med å slenge ut at man er dum, paranoid eller har noe å skjule.

Misforstå meg rett, BV er fint å ha, men der det er bruk for dem, og ikke der de på død og liv skal brukes til å se med lommelykt etter en eller annen idiotisk mangel hos foreldre, eller der de utnytter makten sin. Hadde BV funket som de skulle så skulle de ha vært imøtekommende, for pr. nå blir det bare fler og fler som blir redde for dem, enda man ikke har noe å være redd for.

AnonymBruker
På 19.5.2019 den 4.13, AnonymBruker skrev:

heii jeg har barnevernet på meg. jeg går på foreldre veiledning i ei barnehage 2ganger i uken å så komme ein fra familievernet hjem til meg og max 1 time, men nå sier hun saksbehandleren at de er høyt bekymret for jeg virker apatisk for dem (noe jeg ikke er) ja jeg gruer meg aldit når jeg ska ha møte elsn me dem.. å de ville at jeg skulle på foreldre å barn senter noe jeg takket nei til, men da begynte saksbehandleren å true med retten,

å prøvde å snu om min advokat med gamle opplysninger, de fikk ikke det til, å noen uker etter det så vil de ha ganske tett oppfølgning på meg , hun fra familievernet vill komme 2 ganger i uken + de 2 andre dagene jeg har i barnehagen, som jeg ikke vill for det blir for mye, å vill komme i kveldene å men det gar jeg sakt nei til, jeg har ett liv å andre ting foreksempel, helsestasjon, lege, venner osv å føler de vil ta all min fritid, å at de ikke lytter til mine ønsker, føle det er bare de som skal bestemme å avslutte alt, min meining betyr ingenting for dem, noen andre som å har vert i sånn situasjon?

noe aent som er trist e at det er barneverne som bestemmer om du for beholde barne ditt eller ikke.. noe som slår hardt, for jeg gjør alt for at min datter skal ha det best muligt, men føler bare jeg blir judget av dem som mor..

å kan de ta barnet mitt om jeg bor hos foreldrene mine?

Anonymkode: 574cc...cd2

Du har startet så mange tråder, har konflikter med staten og barnevernet, barnefar og besteforeldre, vansker med språket og dårlig økonomi. Du burde skru pilen innover, se hva du kan gjøre og hvordan du kan bli en bedre mor. Enig i at kanskje du burde dra til hjemlandet ditt, hvis tilpasningen i det norske samfunnet er så problematisk. Du har sikkert opplevd urettferdighet, men når det skurrer og er konflikter på alle områder, gjør du noe fundamentalt uriktig. 

Anonymkode: f0168...19d

AnonymBruker
On 5/24/2019 at 11:07 PM, AnonymBruker said:

Du har startet så mange tråder, har konflikter med staten og barnevernet, barnefar og besteforeldre, vansker med språket og dårlig økonomi. Du burde skru pilen innover, se hva du kan gjøre og hvordan du kan bli en bedre mor. Enig i at kanskje du burde dra til hjemlandet ditt, hvis tilpasningen i det norske samfunnet er så problematisk. Du har sikkert opplevd urettferdighet, men når det skurrer og er konflikter på alle områder, gjør du noe fundamentalt uriktig. 

Anonymkode: f0168...19d

Beklager, men i ts sin tilfelle, skyldes dårlig økonomi vansker med språket, 

akkurat som konflikter med barnefar. Alle har det litt vanskelig når de får barna, og vanskene med språket gjør det ikke lettere. Videre, konflikter med besteforeldre (som er foreldrene til barnefar) skyldes konflikten med barnefaren (foreldrene støtter automatisk sitt eget barn i konflikten)+vansker med språket. Pluss, de besteforeldre kan ønske seg en norsk svigerdatter istedenfor utenlandsk - dette er ikke så uvanlig. Hvis det var barnefaren sin familie som har sendt bekymringmeldingen (som er mest sannsynlig), så er konflikten med barnevernet og staten også en følge av vansker med språket. 

Sammendrag: TS straffes for sin utenlandske bakgrunn.

Det er så lett for deg, ...19d, å beskylde andre og anbefale dem å "skru pilen innover", når du selv sitter trygd omgitt av venner, slektninger og med alt på morsmål; beskyttet fra dårlig økonomi og med sommerjobbene på cv-en skapet av foreldre fra ung alder.