Gå til innhold

Uføre og barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke ha noen kommentarer på at man ikke bør få barn fordi man er uføre. Spørmsålet mitt: jeg skal søke uføre senere i år, avtalt med nav. Da jeg har mange diagnoser som gjør det umulig å jobbe faste vakter og klare mange timer av gangen. Mye smerter osv, men også problemer med blæren som gjør det umulig å fungere på jobber, da jeg ofte må gå hvert 10 min. Jeg er altså ganske syk men ikke så dårlig at jeg ikke klarer noen ting. Jeg ønsker nå veldig barn og har vært klar i over 3 år, men nå skal uføre søkes, så jeg lurer på om noen har blitt gravid under uføre søknad, kan nav bruke dette mot meg? Om noen har blitt gravid redd før søknad/ under søknad så gjerne fortell

Anonymkode: a6ebc...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har energi og kapasitet til å ha barn så vil nok NAV stusse over hvorfor du ikke kan jobbe litt utenfor hjemmet. Det gjør jeg også 

Anonymkode: c9bb8...cfc

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du har energi og kapasitet til å ha barn så vil nok NAV stusse over hvorfor du ikke kan jobbe litt utenfor hjemmet. Det gjør jeg også 

Anonymkode: c9bb8...cfc

Planen er jo at jeg skal ut i prosent jobbing, men siden avklaring ikke har vist om jeg kan jobb 10 % eller 40 så skal vi søke100%  uføre, for da er det lettere for både meg og nav og regulere  etter hva jeg klarer og kan

Anonymkode: a6ebc...06c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å si. Men du du burde jo vente med graviditet til du vet du får innvilget ufør. Å få barn med dårlig helse og uten sikker økonomi er svært egoistisk. 

Anonymkode: d1765...37e

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige instanser i nav som behandler barnestønad og uføre. Mange uføre har barn. Klart du kan få barn, hvis du selv vet at du er i stand til å forsørge, og gi barnet trygghet og et godt liv. Ufør, eller ikke, gravid kan man bli. 

Anonymkode: 6d87c...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet til alt med søknader osv var over og økonomien er stabil igjen. Tenk om du ikke får innvilget ufør og så står du der med et barn og ingen inntekt 

Anonymkode: 27e9a...036

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjellige instanser i nav som behandler barnestønad og uføre. Mange uføre har barn. Klart du kan få barn, hvis du selv vet at du er i stand til å forsørge, og gi barnet trygghet og et godt liv. Ufør, eller ikke, gravid kan man bli. 

Anonymkode: 6d87c...b29

Barnestønad? 

Anonymkode: 70833...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har energi og kapasitet til å ha barn så vil nok NAV stusse over hvorfor du ikke kan jobbe litt utenfor hjemmet. Det gjør jeg også 

Anonymkode: c9bb8...cfc

Tull. Arbeid og restevne er hva nav vurderer mht uføresøknad. Ikke svangerskap og barn. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ventet til alt med søknader osv var over og økonomien er stabil igjen. Tenk om du ikke får innvilget ufør og så står du der med et barn og ingen inntekt 

Anonymkode: 27e9a...036

Dette. Hva om uføresøknaden blir avslått? Om du ikke kan jobbe så havner du på sosialen, men ikke før alt av økonomiske midler er brukt opp. Det vil si sparekontoer, salg av leilighet etc. Dere må være bunnskrapt for å ha rett på sosialhjelp.

Jeg vet om mange uføre som har barn. Men jeg ville tenkt meg godt om. Å bli foreldre skal ikke handle om deg selv og dine ønsker. Men det beste til barnet og hva slags foreldre dere er for barnet. 

Vil du klare å følge opp barnet? Gi det de samme mulighetene som andre barn? Vil barnet bli ekskludert fra ting pga helsen din? Vil barnet påta seg mer ansvar og vokse opp fortere enn det som er sunt fordi barnet føler et ansvar ovenfor en syk mor? 

Dette er noen viktige spørsmål og stille seg, uavhengig av sykdom eller diagnoser.

For om du ikke klarer å gi barnet disse tingene så er det barnet som blir skadelidende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, du sier du er ganske syk, men ikke for syk til å få barn. Hvordan tenker du at du skal klare å ta deg av en baby, som kan komme til å kreve oppmerksomhet 24/7 i lang tid...? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker i utgangspunktet det ikke trenger være noe problem å få barn, men det er noen ting du må tenke på. Kan det forverre helsetilstanden din? Har du en mann som er villig til å ta ansvar (gjerne mye i perioder hvis du er dårlig)? Har dere et nettverk som kan stille opp ved behov?

Vil absolutt anbefale å vente til du har fått vedtaket så dere har en stabil økonomi (så fremt alderen din tillater det). Min mann er 50% ufør og for oss er det egentlig ganske greit da hverdagslogistikken går bedre opp av hand kortere dager. Men i perioder der han ikke har det så bra, er det veldig tøft 

Anonymkode: 7864b...b2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha noen kommentarer på at man ikke bør få barn fordi man er uføre. Spørmsålet mitt: jeg skal søke uføre senere i år, avtalt med nav. Da jeg har mange diagnoser som gjør det umulig å jobbe faste vakter og klare mange timer av gangen. Mye smerter osv, men også problemer med blæren som gjør det umulig å fungere på jobber, da jeg ofte må gå hvert 10 min. Jeg er altså ganske syk men ikke så dårlig at jeg ikke klarer noen ting. Jeg ønsker nå veldig barn og har vært klar i over 3 år, men nå skal uføre søkes, så jeg lurer på om noen har blitt gravid under uføre søknad, kan nav bruke dette mot meg? Om noen har blitt gravid redd før søknad/ under søknad så gjerne fortell

Anonymkode: a6ebc...06c

Hva tenker samboer/mannen din? Har du behov for at han stiller opp ekstra f.eks ved mye smerter? 
Et barn er en jobb 24/7. Det tar aldri slutt, spesielt når de er babyer. Jeg ble nysgjerrig på hva mye smerter er for noe. Hvordan vil det fungere ved mye smerter, med en baby og mannen på jobb? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, WhisperingWind skrev:

Tull. Arbeid og restevne er hva nav vurderer mht uføresøknad. Ikke svangerskap og barn. 

Dette. Hva om uføresøknaden blir avslått? Om du ikke kan jobbe så havner du på sosialen, men ikke før alt av økonomiske midler er brukt opp. Det vil si sparekontoer, salg av leilighet etc. Dere må være bunnskrapt for å ha rett på sosialhjelp.

Jeg vet om mange uføre som har barn. Men jeg ville tenkt meg godt om. Å bli foreldre skal ikke handle om deg selv og dine ønsker. Men det beste til barnet og hva slags foreldre dere er for barnet. 

Vil du klare å følge opp barnet? Gi det de samme mulighetene som andre barn? Vil barnet bli ekskludert fra ting pga helsen din? Vil barnet påta seg mer ansvar og vokse opp fortere enn det som er sunt fordi barnet føler et ansvar ovenfor en syk mor? 

Dette er noen viktige spørsmål og stille seg, uavhengig av sykdom eller diagnoser.

For om du ikke klarer å gi barnet disse tingene så er det barnet som blir skadelidende.

 

Dette er store, viktige spørsmål som du bør tenke grundig gjennom Ts. 

Anonymkode: 98757...3d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som så mange påpeker så ville jeg først tatt kontakt med legen din som jeg antar vet mye om deg og din situasjon,jeg ville spurt legen om det er fare for at et svangerskap og en fødsel kan forverre problemene dine, da spesielt med urinveiene da dette er en påkjenning for friske mennesker også. Videre så er det veldig slitsomt å ha barn, de krever all energi av deg og du kan ikke bare ta en pause. Jeg er nå hjemme i mammaperm til en 6 mnd gammel gutt og jeg er mer sliten nå enn hva jeg er i 75% jobb på et sykehjem, for på jobb så kan jeg gå hjem og slappe av når jeg er ferdig,men barnet trenger oppmerksomhet og behov dekt hele døgnet.

Så helt oppriktig, tenk grundig igjennom ting. Jeg skjønner du har veldig lyst på barn, men barnet har det best med en mamma som klarer å følge opp. 

Og jeg ville ventet til du er sikker du får ufør, om du finner ut at du vil gå for barn. 

Endret av Blingblingtahei
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha noen kommentarer på at man ikke bør få barn fordi man er uføre. Spørmsålet mitt: jeg skal søke uføre senere i år, avtalt med nav. Da jeg har mange diagnoser som gjør det umulig å jobbe faste vakter og klare mange timer av gangen. Mye smerter osv, men også problemer med blæren som gjør det umulig å fungere på jobber, da jeg ofte må gå hvert 10 min. Jeg er altså ganske syk men ikke så dårlig at jeg ikke klarer noen ting. Jeg ønsker nå veldig barn og har vært klar i over 3 år, men nå skal uføre søkes, så jeg lurer på om noen har blitt gravid under uføre søknad, kan nav bruke dette mot meg? Om noen har blitt gravid redd før søknad/ under søknad så gjerne fortell

Anonymkode: a6ebc...06c

Tror ikke det er bra for kroppen din å få barn, det vil muligens bli enda værre.  Graviditet er en stor påkjenning. Og for barnets beste så er det ikke et bra valg fra din side fordi DU har lyst.

Anonymkode: cb449...2de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dersom man er syk under graviditet har man immunreaksjoner som er dårlig for fosteret og vil gi større sjanser for at barnet enten blir født sykt eller utvikler sykdom senere i livet. 

Om du adopterer eller har fosterbarn, så syntes jeg det er ok

Anonymkode: 191c0...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klarer ikke å jobbe mer enn maks 40 %, kanskje kun 10 % og så vil du ha baby i tillegg?! Baby er mye mer enn 100 % jobb!

Toppen av egoisme, dette må være tull.

Anonymkode: 4907a...072

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha noen kommentarer på at man ikke bør få barn fordi man er uføre. Spørmsålet mitt: jeg skal søke uføre senere i år, avtalt med nav. Da jeg har mange diagnoser som gjør det umulig å jobbe faste vakter og klare mange timer av gangen. Mye smerter osv, men også problemer med blæren som gjør det umulig å fungere på jobber, da jeg ofte må gå hvert 10 min. Jeg er altså ganske syk men ikke så dårlig at jeg ikke klarer noen ting. Jeg ønsker nå veldig barn og har vært klar i over 3 år, men nå skal uføre søkes, så jeg lurer på om noen har blitt gravid under uføre søknad, kan nav bruke dette mot meg? Om noen har blitt gravid redd før søknad/ under søknad så gjerne fortell

Anonymkode: a6ebc...06c

Forstår ønsket men det er beinhardt arbeid å ha en baby selv med to fullt fungerende foreldre så dette her ville jeg ikke hoppet inn i før helsetilstanden var klarlagt og legen anser det som et realistisk ønske. Det er 24seven arbeid og måneder uten søvn. Du kan være maks uheldig å få et barn med mange problemer og allergier, det finnes ingen garantier.. Var du ikke syk før så kan en sånn påkjenning gjøre det helt ødelagt. Så prøv gjerne å finne ut hva, hvordan og hvorfor og forhør deg rundt diagnosene/symptomene dine og hva et svangerskap kan gjøre for å påvirke din helsestatus.. Det er ikke sikkert du vil klare det og det kan øke smertene betraktelig.. Det kan også bli en enkel og frisk baby MEN et lett svangerskap det har jeg sterke tvil på at det blir. Så dermed blir det også vanskelig å kartlegge din arbeidsevne under påvirkning av svangerskap og hormoner da det ikke blir et helt korrekt bilde av den faktiske situasjonen.

Anonymkode: 47b0c...fa6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha noen kommentarer på at man ikke bør få barn fordi man er uføre. Spørmsålet mitt: jeg skal søke uføre senere i år, avtalt med nav. Da jeg har mange diagnoser som gjør det umulig å jobbe faste vakter og klare mange timer av gangen. Mye smerter osv, men også problemer med blæren som gjør det umulig å fungere på jobber, da jeg ofte må gå hvert 10 min. Jeg er altså ganske syk men ikke så dårlig at jeg ikke klarer noen ting. Jeg ønsker nå veldig barn og har vært klar i over 3 år, men nå skal uføre søkes, så jeg lurer på om noen har blitt gravid under uføre søknad, kan nav bruke dette mot meg? Om noen har blitt gravid redd før søknad/ under søknad så gjerne fortell

Anonymkode: a6ebc...06c

Er grunnen til at du ikke vil ha kommentarer på om du bør få barn eller ikke det at du egentlig vet at det er utrolig egoistisk av deg?

Som andre her skriver så krever et barn deg mer enn 100% jobb, og du er ikke sikker på å klare 10% engang.

Ikke bare vil du utsette din allerede svake kropp for belastningen svangerskap medfører, og du er ikke garantert et enkelt svangerskap. Men det værste er at med din restarbeidsevne så vil du neppe klare å følge opp et barn. Det er ikke bare å sende ungen i barnehage og skole og tro at de tar seg av barnets behov. Det er foreldrenes ansvar.

Hvilke tanker har samboer/ mann om det p få barn med deg? 

Anonymkode: 4ef27...935

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ha noen kommentarer på at man ikke bør få barn fordi man er uføre. Spørmsålet mitt: jeg skal søke uføre senere i år, avtalt med nav. Da jeg har mange diagnoser som gjør det umulig å jobbe faste vakter og klare mange timer av gangen. Mye smerter osv, men også problemer med blæren som gjør det umulig å fungere på jobber, da jeg ofte må gå hvert 10 min. Jeg er altså ganske syk men ikke så dårlig at jeg ikke klarer noen ting. Jeg ønsker nå veldig barn og har vært klar i over 3 år, men nå skal uføre søkes, så jeg lurer på om noen har blitt gravid under uføre søknad, kan nav bruke dette mot meg? Om noen har blitt gravid redd før søknad/ under søknad så gjerne fortell

Anonymkode: a6ebc...06c

Du er klar over at spedbarnstiden er BEINTØFF?? Det er mer enn 110% jobb, hvordan i all verden kan du klare det når du såvidt kan jobbe?

Anonymkode: 5feb1...c7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...