Gå til innhold

Baby som kun vil ligge ved puppen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en sønn som er en uke gammel. Jeg vet at alt er veldig nytt og skummelt i starten, men han vil bare ligge ved brystet HELE tiden. Legger jeg han i vogn, babynest, senga osv så kaver han voldsomt og begynner å skrike. Pappa får holde han i maks 5 minutter. Han roer seg kun ved puppen og virker å ha et ekstremt sugebehov. Han spiser godt.. så mye at det kommer rene gulpekanoner opp. Sikkert 8 bæsjebleier i døgnet. Sove er bare å glemme for han vil ikke ta puppen i liggende ammestilling. Så jeg ammer sittende.. legger jeg han fra meg så våkner han. Så jeg er nå på 7 døgnet med 0-30 min søvn.

Enn så lenge er far hjemme i omsorgsperm og kan dermed fikse mat, drikke og holde han litt mens jeg går på do.. men jeg kjenner jeg stresser med tanken på at han skal tilbake i jobb om en uke. Og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ut døra på helsestasjonen osv..

Jeg var veldig forberedt på å måtte sitte mye klistret til sofaen altså.. men dette er så ekstremt.

Noen med lignende erfaringer? Var det noe som hjalp? Og når ble ting en smule bedre?

Anonymkode: 771fa...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt normalt. Min baby er 6 uker og sånn. Væet det siden dag 1.

Anonymkode: 1d557...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om han tar smokk? Ellers kan du prøve ulike white noise-lyder, eller bakgrunnsstøy. Du finner mange typer på YouTube, både av folk som snakker, søvndyssende musikk og white/brown noise.

 

Anonymkode: 217dd...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv også å svøpe :)

Anonymkode: 217dd...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæresjal og smokk :) Det blir bedre, hold ut :)

Anonymkode: 5f69e...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ingenting om han tar smokk? Ellers kan du prøve ulike white noise-lyder, eller bakgrunnsstøy. Du finner mange typer på YouTube, både av folk som snakker, søvndyssende musikk og white/brown noise.

 

Anonymkode: 217dd...47d

Vi har vært litt skeptiske med tanke på at det er frarådet når han er så liten.. men i desperasjon testet vi det i går. Han likte ikke den vi hadde, så vi skal se om han liker en annen type. Takk for tips om white noise!

Anonymkode: 771fa...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas

Sjal, svøping og smokk. Smokk er OK så lenge ammingen er vel etablert, altså at du har lært deg å tolke babyens signaler om sult, og at produksjonen er godt i gang. Du kan prøve å kile den litt i ganen for å utløse sugerefleksen. Noen babyer må øve seg litt. 

Tilbakelent amming og sove på dagen mens mannen holder et øye med dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om 4. Trimester 😊

Anonymkode: 2e285...630

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mest sannsynlig bedre snart, og om det ikke gjør det så ville jeg rådført meg med helsestasjonen.

Vårt første barn var likt, vi fikk råd om å prøve melkefritt kosthold, og plagene forsvant etter en liten stund. Gulpet mye, ville spise hele tiden (ga mest sannsynlig lindring for magesmerter) og jeg gikk omtrent søvnløs i 10 dager. Hadde melkeallergi til ca 4 års alder, så gikk det bort. Men det må ikke være melkeallergi altså. 

Lykke til, søk hjelp om situasjonen føles uoverkommelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov halvveis sittende på en puteborg midt i dobbeltsengen i starten mens jeg ammet store deler av natten den helt første tiden. Roet seg etterhvert, men han sov lite uten å være i nærkontakt med meg før han var 3 mnd, så vi samsov selv om det ikke var planen. Anbefaler et elastisk bæresjal og svøping! Håper det går seg til fort 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ofte puppegale første ukene, men dette skjønner jeg blir mye. Prøv smokk som andre her foreslår. Jeg ammet hele dagen og natta med min også, men greide lirke henne fra meg når hun sovnet. Vippestol husker jeg fungerte også. Vippet henne i søvn etter amming og løftet henne så forsiktig jeg kunne over i et babynest.

Anonymkode: 02c8a...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har vært litt skeptiske med tanke på at det er frarådet når han er så liten.. men i desperasjon testet vi det i går. Han likte ikke den vi hadde, så vi skal se om han liker en annen type. Takk for tips om white noise!

Anonymkode: 771fa...631

Mam start og du må prøve når han ikke er skikkelig irritert. I tillegg trenger du å bare skille han litt inn i munnen slik at han blir vant til å ha noe annet en puppen der. Når han slike og deretter begynne å suge litt, kan du sette den helt inn til munnen. Men mulig du må prøve ofte - ikke gi opp! 

Anonymkode: ee0b5...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips 😊 jeg er veldig klar over at det er normalt, men jeg har selv tantebarn som jeg fint kunne holde noen dager etter fødsel og som lå fint for seg selv. Selv på barselhotellet var vår den eneste som ikke ville ligge rolig i sengen sin mens vi ventet på blodprøver osv. Alle de andre lå liksom søtt og sov. Da går jeg liksom å tenker at jeg gjør noe galt... 

Anonymkode: 771fa...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle tips 😊 jeg er veldig klar over at det er normalt, men jeg har selv tantebarn som jeg fint kunne holde noen dager etter fødsel og som lå fint for seg selv. Selv på barselhotellet var vår den eneste som ikke ville ligge rolig i sengen sin mens vi ventet på blodprøver osv. Alle de andre lå liksom søtt og sov. Da går jeg liksom å tenker at jeg gjør noe galt... 

Anonymkode: 771fa...631

Vet du, akkurat sånn var min også! Han spiste og spiste, og skrek og skrek. Det viste seg at han ikke fikk nok melk.

Har dere veid han og sett at han får i seg nok? 

Anonymkode: 217dd...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det, så nå at han gulper masse. Kanskje du har overproduksjon, og at han får lite fet melk? Google overproduksjon og se om du kjenner igjen noe :)

Anonymkode: 217dd...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk først og fremst med helsestasjonen, om ikke dere allerede har rukket å få hjemmebesøk så kan dere i værste fall spørre dem om de kan komme enda en gang hvis det blir vanskelig å komme seg dit neste gang.  Så lenge vekt osv er i orden og at du har nok mengde melk så prøv disse tingene: 

- rape babyen, søk opp «burping baby techniques» så dukker det opp mye forskjellig som dere kan prøve ut.

-våt bleie kan også gjøre en baby urolig. 

- sjekke om babyen er for kald/varm

- stryke litt på babyen (pannen,ved tinningen, ryggen) 

- oppsøk manuell terapeut, da babyen kan ha låsninger etter fødselen. Det er også helt gratis så slipper dere å tenke på det.

- ha det rolig hjemme, minimalt med besøk og prøv å hvil sammen med mannen. Er du rolig så smitter det over på babyen. 

Så prøv en sånn liten elimineringsmetode og prøv å nyt tiden, for selvom det ikke virker sånn nå så går denne tiden altfor fort :) 

 

Anonymkode: b522c...fd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glem det, så nå at han gulper masse. Kanskje du har overproduksjon, og at han får lite fet melk? Google overproduksjon og se om du kjenner igjen noe :)

Anonymkode: 217dd...47d

Litt tidlig å tenke overproduksjon etter 1 uke 😊

Anonymkode: 2e285...630

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt tidlig å tenke overproduksjon etter 1 uke 😊

Anonymkode: 2e285...630

Jeg fikk det med forrigemann 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 217dd...47d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det med forrigemann 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 217dd...47d

Etter 1 uke har man akkurat fått melk og de aller fleste vil ha for mye melk før det stabiliserer seg. Hvis det etter mange uker fremdeles er for mye kan man tenke i de banene 😊

Anonymkode: 2e285...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det helt likt som deg! Kjenner meg så igjen.. På barsel feks så lå hun ikke en eneste gang i den trilla si. Roet seg kun på puppen!!! Og dette fortsatte hjemme. Hang på meg hele dagen hele natten. Hun tok ikke smokk! Prøvde hyppig men ved 6 mnd ga jeg opp. Hun er 15 mnd nå og fortsatt puppegal😅 Jeg hadde det slik som du beskriver nesten de første 5-6 mnd tror jeg. Hatet vogn, hatet bil, sovnet kun på pupp, roet seg kun på pupp.. Helt sjukt intenst og jeg har absolutt ingen gode råd annet enn å sørge for å få avlastning når du har mulighet- om så i 15 min. Ta deg en god dusj daglig, få samboer til å gjøre kler ferdig mat som står i kjøleskapet til dagene han er på jobb. Ha vannflaske/drikke, snacks, mobillader og fjernkontroller innen rekkevidde der du sitter 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...