Gå til innhold

Hvordan lage en opplevelse av å klare babytiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg har en 3,5 måned gammel klistremerkebaby. I begynnelsen gikk det fint, jeg tålte gråten og at han kun sov på meg. Jeg følte sterk kjærlighet og hverdagene var gode. Jeg følte meg trygg i situasjonen og på meg selv.

Nå tapper det meg mer enn det gjorde før, jeg føler meg fanget i hjemmet og kvier meg mer og mer for å trille med barnevogn, møte opp på helsestasjonen og å dra i butikken eller på besøk. De siste utviklingssprangene har vært uutholdelig og tung, han sovner aldri rolig og stilt i vogn fordi han hyler til han sovner. Når vognen stopper å trille våkner han. Når han er sulten så spiser han men han blir utålmodig og sint og slipper tak i bryst. Det er slitsomt ute blant folk.

Jeg «tålte» det bedre før, var trygg på at jeg er god nok i det jeg gjorde. Men jeg var den eneste med urolig baby i barselgruppen, så jeg sluttet å møte. De andre ga råd som jeg hadde prøvd ut, de mente jeg burde bare gjøre sånn og sånn, og noen ble forstyrret i prat av at babyen min lagde mye lyd når han var misfornøyd eller trøtt.

Jeg kvier meg til å trille fordi jeg føler jeg alltid må «spøke» det vekk eller forsvare at han hyler i vognen, hvis jeg møter naboen. 

Skjønner dere problemet? Jeg er mer og mer usikker og trøtt og sliten, men jeg vet samtidig at sånn er det bare. 

Men hvordan kan jeg fortsette å ta vare på meg selv og trygghetsfølelse i hverdagen? Jeg er ikke nedstemt men ikke langt ifra nå som jeg har blitt  litt lei og sliten av å ha baby som trenger mer enn andre. Det er greit og sånn er det bare, men hvordan ta vare på følelsen av at det ikke min skyld? Styrke selvtillit som mor til en litt krevende baby?

Forstår du?😞 

Jeg kan ikke bare være hjemme, men å dra ut tar mer enn det gir akkurat nå. Når snur det?

Anonymkode: 5939c...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper noen kan støtte meg her, dele egen erfaring eller har gode råd til en sliten babymor ❤️

Tips til hvordan øke selvtillit til å gjøre ting med en baby som «ikke bare ligger der»? 

Anonymkode: 5939c...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det å ha han i bæresjal da? Det gjør jeg med min på 3 mnd. Hun hyler i vogna til hun sovner hun og, og våkner bare jeg tenker på å stoppe vogna 🤣 Bæresjalet redder dagen! 

Men må du gjøre all verden da? Kos dere hjemme og i hagen. Det er unntakstilstand med en så liten en.

Anonymkode: 70295...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn baby, og hun er nå 6 mnd. Noen ganger så er det bare sånn personligheten deres er, og det er det jeg har innsett overfor meg selv. Det er ikke din skyld at babyen din skriker mer enn andre, babyen har bare litt temperement, og i enkelte tilfeller er det ikke mye man kan gjøre med det heller. Prøv å få litt avlastning i hverdagen så du kan sove litt, ta deg en kaffe eller møte noen venner. Det kan hjelpe deg litt. En liten trøst er at det blir bedre og bedre etterhvert, og du vil bli mye tryggere på mammarollen din etterhvert - selvom babyen skriker :) 

Anonymkode: c8129...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ordet "vogn" veldig mye. Noen babyer liker bare ikke vogna, og jeg tror jeg ville vurdert å droppe vogn i ditt tilfelle... Baby trives best på deg, hvorfor ikke bare la han være nær deg? Bli med i en lokal bæregruppe, dra på bæretreff og finn sjalet/sela som passer seg best. Kjøp en stellesekk i stedet for veske, and you are good to go. 

Anonymkode: 04a75...b4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper det å ha han i bæresjal da? Det gjør jeg med min på 3 mnd. Hun hyler i vogna til hun sovner hun og, og våkner bare jeg tenker på å stoppe vogna 🤣 Bæresjalet redder dagen! 

Men må du gjøre all verden da? Kos dere hjemme og i hagen. Det er unntakstilstand med en så liten en.

Anonymkode: 70295...7c8

Takk, det er et veldig godt forslag. Jeg har forsøkt, og det fungerer ofte. Men det blir så varmt at han er gjennomvåt av svette, så den er pensjonert nå som det er varmere. Dessverre 😞

Anonymkode: 5939c...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sånn baby, og hun er nå 6 mnd. Noen ganger så er det bare sånn personligheten deres er, og det er det jeg har innsett overfor meg selv. Det er ikke din skyld at babyen din skriker mer enn andre, babyen har bare litt temperement, og i enkelte tilfeller er det ikke mye man kan gjøre med det heller. Prøv å få litt avlastning i hverdagen så du kan sove litt, ta deg en kaffe eller møte noen venner. Det kan hjelpe deg litt. En liten trøst er at det blir bedre og bedre etterhvert, og du vil bli mye tryggere på mammarollen din etterhvert - selvom babyen skriker :) 

Anonymkode: c8129...9d4

Hva gjør du og hvordan løser du/takler du sosiale ting? Som går på 17.mai? Eller på besøk?

Takk for ditt svar:)

ts

Anonymkode: 5939c...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke samme type baby som deg, men jeg har også kjent veldig på det der å være litt sliten og lei. Min har inntil nylig kun sovet en halvtime av gangen på dagtid, og det har gjort det veldig slitsomt å ha henne med rundt. Hun har alltid vært trøtt eller har trengt en lur, har det føltes ut som.

Jeg har ikke noen gode råd å komme med, men jeg håper du finner ut noe som hjelper for deg og baby ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper det å ha han i bæresjal da? Det gjør jeg med min på 3 mnd. Hun hyler i vogna til hun sovner hun og, og våkner bare jeg tenker på å stoppe vogna 🤣 Bæresjalet redder dagen! 

Men må du gjøre all verden da? Kos dere hjemme og i hagen. Det er unntakstilstand med en så liten en.

Anonymkode: 70295...7c8

Forresten du har rett, jeg må ingenting egentlig. Men det virker ikke sosialt akseptert å være hjemme her jeg bor... Helsesøster oppfordret sterkt til å komme seg ut blant folk, da jeg tok opp problemet (eller det jeg oppfatter som et sosialt problem) med henne. Da følte jeg på et press å være mer ute av huset, men jeg mener det er fortsatt stressende fordi baby hyler hos andre, vil ikke sove i vogn når andre triller og lager et h* styr som tiltrekker seg alles oppmerksomhet( :fnise: )og da er det som om alle ser på hvordan jeg takler det. Noen medfølende, noen bedrevitere og andre som bare ble forstyrret. Hver gang. 

Synes det ikke gjorde noe i begynnelsen men etter flere kommentarer som «det er jo bare..,» så er jeg lei og blir bare sliten og stresset :( Folk altså. Og jeg er tydeligvis veldig nærtagende. 

Ts

Anonymkode: 5939c...3ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig kjent, ganske likt jeg også har hatt det. Jeg fikk høre av andre at jeg måtte slutte å tenke hva jeg tror andre tenker. ❤️

Anonymkode: 58652...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rosmerta skrev:

Jeg har ikke samme type baby som deg, men jeg har også kjent veldig på det der å være litt sliten og lei. Min har inntil nylig kun sovet en halvtime av gangen på dagtid, og det har gjort det veldig slitsomt å ha henne med rundt. Hun har alltid vært trøtt eller har trengt en lur, har det føltes ut som.

Jeg har ikke noen gode råd å komme med, men jeg håper du finner ut noe som hjelper for deg og baby ❤️

Takk likevel, jeg skjønner akkurat hva du mener og det hjelper å vite at jeg ikke er alene med «en sånn type baby» som har utfordring med søvn eller ro eller sånne ting😊 Sånn foruten i denne bygden vel og merke :roll:

Anonymkode: 5939c...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var veldig kjent, ganske likt jeg også har hatt det. Jeg fikk høre av andre at jeg måtte slutte å tenke hva jeg tror andre tenker. ❤️

Anonymkode: 58652...c7d

Godt råd. Ikke bare nå men også i tiden fremover :) 

Anonymkode: 5939c...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, det er et veldig godt forslag. Jeg har forsøkt, og det fungerer ofte. Men det blir så varmt at han er gjennomvåt av svette, så den er pensjonert nå som det er varmere. Dessverre 😞

Anonymkode: 5939c...3ad

Hva bruker du? Det finns både sjal og sele som passer bedre i sommervarmen enn andre. F.eks integra solar, ergobaby med mesh, sjal i lin osv...

Anonymkode: 04a75...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du og hvordan løser du/takler du sosiale ting? Som går på 17.mai? Eller på besøk?

Takk for ditt svar:)

ts

Anonymkode: 5939c...3ad

Jeg tar med bæresele, når hun vil bæres. På sitt verste med skriking og vræling så tar jeg henne til et stille rom og gir henne enten flaske eller lar henne leke litt men noen spennende leker. Prøver å løse det på skånsom måte hver gang, selvom det er veldig vanskelig :) En liten trøst er at man blir så vant til skrikingen at man ikke lar det gå utover humøret. 

Anonymkode: c8129...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn baby, og han ble bært i bæresele eller sjal 10-14 timer i døgnet frem til han var 8-9 måneder. Var lite ute med han de første 4-5 månedene. 

Anonymkode: 3a9fd...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker du? Det finns både sjal og sele som passer bedre i sommervarmen enn andre. F.eks integra solar, ergobaby med mesh, sjal i lin osv...

Anonymkode: 04a75...b4e

Det sjalet jeg har heter Close Caboo sjal, måtte sjekke. Det som er at han roer seg av og til men de siste ukene gråter han oppi der også 60/40 ganger :( Og da hjelper ikke varmen på 😞 jeg er heller ikke komfortabel med å justere knuter mens han spreller og gjør motstand, skulle gjerne hatt bæresele istedenfor tror jeg, gleder meg til han blir stor nok!! Nå klager jeg mye, men det er litt slitsomt for det er et godt råd som jeg ikke får til 😛 

ts

Anonymkode: 5939c...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det hjelper så har jeg og følt svært mye på at det er vanskelig etter at hun tippet 3 mnd. Mi er 4 mnd nå men er fortsatt der at hun ikke har kontroll på hendene så leker er ikke veldig suksess da hun gjerne slår seg selv i ansiktet med alt hun får tak i 🙄 hun er veldig avhengig av å underholdes hele tiden når hun er våken, så det å dra på cafe eller sånt er jo nesten umulig. Søvn er et kapittel i seg selv, hun våkner mye på natta og prøver gjerne å starte dagen på umenneskelige tidspunkt. Lykkes stort sett. På torsdag måtte jeg kjøre til siden på en 6 felts motorvei i 80-sone fordi jeg trodde jeg skulle sovne bak rattet. 

 

Hun sover kun i vogna hvis den trilles og kun i senga hvis hun ammes - men kan sove gode og fine dupper i den elektriske vippestolen. Den kan heldigvis vippes bakover og vi bruker spedbarnsinnlegget fra bilstolen så liggestillingen er ok og denne REDDER DAGEN. Langt utenfor boka, helt sikkert, men det er en mor som må stoppe langs motorvegen fordi hun er utslitt også. Vippestolen gjør også at vi gjerne er mye hjemme, for med så lite søvn og en pappa som er mye borte så har jeg ikke krefter til å trille rundt med vogn hele tida. Jeg bruker både ringslynge, Manduca og vevd sjal, men jeg fatter heller ikke hvordan folk klarer å unngå å bli gjennomvåt av svette. 

 

Dette hjalp helt sikkert ikke, jeg ville bare fortelle at du ikke er alene. Det er nok bare en periode vi må igjennom. Hold ut, du er sterk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar med bæresele, når hun vil bæres. På sitt verste med skriking og vræling så tar jeg henne til et stille rom og gir henne enten flaske eller lar henne leke litt men noen spennende leker. Prøver å løse det på skånsom måte hver gang, selvom det er veldig vanskelig :) En liten trøst er at man blir så vant til skrikingen at man ikke lar det gå utover humøret. 

Anonymkode: c8129...9d4

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en sånn baby, og han ble bært i bæresele eller sjal 10-14 timer i døgnet frem til han var 8-9 måneder. Var lite ute med han de første 4-5 månedene. 

Anonymkode: 3a9fd...2ae

Jeg er overbevist, jeg må kjøpe meg bæretøy som vi ikke blir SÅ svett av. Hvis det finnes.

I kveld fant jeg ut at det finnes bæreseler for babyer! Så nå blir det en sånn, hvis det fungerer er det verdt en 1000-lapp og vel så det. Nå er det å velge 🙈

Anonymkode: 5939c...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, addict skrev:

Hvis det hjelper så har jeg og følt svært mye på at det er vanskelig etter at hun tippet 3 mnd. Mi er 4 mnd nå men er fortsatt der at hun ikke har kontroll på hendene så leker er ikke veldig suksess da hun gjerne slår seg selv i ansiktet med alt hun får tak i 🙄 hun er veldig avhengig av å underholdes hele tiden når hun er våken, så det å dra på cafe eller sånt er jo nesten umulig. Søvn er et kapittel i seg selv, hun våkner mye på natta og prøver gjerne å starte dagen på umenneskelige tidspunkt. Lykkes stort sett. På torsdag måtte jeg kjøre til siden på en 6 felts motorvei i 80-sone fordi jeg trodde jeg skulle sovne bak rattet. 

 

Hun sover kun i vogna hvis den trilles og kun i senga hvis hun ammes - men kan sove gode og fine dupper i den elektriske vippestolen. Den kan heldigvis vippes bakover og vi bruker spedbarnsinnlegget fra bilstolen så liggestillingen er ok og denne REDDER DAGEN. Langt utenfor boka, helt sikkert, men det er en mor som må stoppe langs motorvegen fordi hun er utslitt også. Vippestolen gjør også at vi gjerne er mye hjemme, for med så lite søvn og en pappa som er mye borte så har jeg ikke krefter til å trille rundt med vogn hele tida. Jeg bruker både ringslynge, Manduca og vevd sjal, men jeg fatter heller ikke hvordan folk klarer å unngå å bli gjennomvåt av svette. 

 

Dette hjalp helt sikkert ikke, jeg ville bare fortelle at du ikke er alene. Det er nok bare en periode vi må igjennom. Hold ut, du er sterk! 

Takk! Takk takk takk. Selvfølgelig hjelper det, du skulle bodd her kjenner jeg :fnise: 

Jeg er ikke så misfornøyd med livet, men gjett om jeg skulle hatt energi til å trille tur med babyen, få gjort noe husarbeid og brukt litt mer tid på egne ting :) Den tiden kommer etterhvert, og da vil jeg savne noe av denne hverdagen, for alt er ikke tungt. Bading går greit heldigvis. Og noen ammestunder er koselige.

Men tungt er det, så godt å vite at om 2-3 år er kroppen min igjen med mindre en ny baby er på vei eller noe :fnise:

Anonymkode: 5939c...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Du, det finnes MASSE bra bæretøy, til all slags vær. Caboo er veldig varm, så å finne noe svalere er lett. 

Prøv gjerne bæresele, men sjal er helt klart mest komfortabelt for både mor og barn hvis man bærer mye. Eventuelt kan du prøve en mellomting, som Meh dai. Hvis du går for sele, pass på at det er en du ikke trenger nyfødtinnlegg i, og at den er i litt svalt stoff. Selv har jeg for eksempel Soul Sling Anoona og Ergobaby Adapt. Anoonaen er mye tynnere og svalere enn adapten. Meld deg inn i Norsk Bæregruppe på FB og les om ulike alternativer. Hvis du bor i by, meld deg på bæretreff og prøv ulike alternativer! 

Jeg ga bare opp hele vogna med min første. Når jeg leser om uttalelser av typen "skrek og skrek i vogna til han til slutt sovnet" blir jeg nesten misunnelig - min første sovnet aldri i den jævla (unnskyld, men ja) vogna. Med lillesøster tør jeg nesten ikke prøve vogn, har gått rett på sjal nå. 😅

Og løs hverdagen til det beste for dere! Ikke gå ut på alt mulig hvis du ikke vil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...