Gå til innhold

Bekledning 17.mai


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe jeg stusset over var flere barn som gikk hverdagslig kledd, bukse og hettegenser, mens foreldrene var pent kledd i kjole/bunad og dress.

Dette reagerte jeg på, hvorfor gikk ungene kledd slik, tenkte jeg? Så  bare rart ut.

Anonymkode: cf28c...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de ville det selv, antar jeg. Ikke alle kamper man tar som forelder. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sam Jones skrev:

Fordi de ville det selv, antar jeg. Ikke alle kamper man tar som forelder. 

Akkurat på 17.mai, så burde man kle seg litt, syns jeg. Og noen av barna var under skole alder.

Anonymkode: cf28c...7e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønte at du synes det. Og det er jo greit. Men for alt du vet kan det hende at dette var ett av mange kompromisser. Og tross alt bagateller. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kg folket mener det er greit å gå i slite jeans og hettegenser, på 17.mai....? Hadde de hatt bukse uten hull og skjorte hadde jeg ikke reagert.

Anonymkode: cf28c...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at man,spesielt barn kan få gå i noe de trives i på 17-mai.Unødvendig å presse barna til å gå stivpyntet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Chantielle skrev:

Synes det er helt greit at man,spesielt barn kan få gå i noe de trives i på 17-mai.Unødvendig å presse barna til å gå stivpyntet.

Forskjell på stivpyntet og slitte klær. Finnes en mellom ting.

Anonymkode: cf28c...7e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare diagnoseunger som ikke er pent kledd på 17. mai

Anonymkode: ea61d...eee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Forskjell på stivpyntet og slitte klær. Finnes en mellom ting.

Anonymkode: cf28c...7e3

Jadda,men hva vet man om årsaken til at de går med slitte klær.Kanskje barnet ønsker å gå med det,kanskje det har en forelder med tynnslitt økonomi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

JEG ville ikke gått i slitt bukse og hettegenser 17. mai. Ikke ville jeg gått i ultrakort shorts, magetopp, espadrillos til bunaden eller hatt 17. mai sløyfe på bunaden heller.

Men det er meg. Og jeg bestemmer over meg selv, og kun meg. Jeg mener at barn ikke har vondt av å pynte seg en gang i blant, men jeg vet ingenting om grunnen til at foreldrene har valgt å ikke ta kampen. Jeg vet ingenting om bakgrunnen for de oransje espadrilloene heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Chantielle skrev:

Jadda,men hva vet man om årsaken til at de går med slitte klær.Kanskje barnet ønsker å gå med det,kanskje det har en forelder med tynnslitt økonomi. 

Nei, foreldrene gikk med dyre klær, samme med ungene bare de var slitt.

Anonymkode: cf28c...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde ny piketrøye og sort joggebukse.  Det var enten det, eller ikke komme oss til sentrum overhode. 

Men han var velstelt og blid som ei sol der han satt i rullestolen og strålte.

Tiden da jeg kunne kle de opp i bunader og søte dresser og kjoler er forbi. ;) 

Anonymkode: 4b824...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte selv på det samme da jeg føler at det er litt respektløst å ikke pynte seg på dagen som 17 mai og andre høytidsdager. Vi hadde ekstra pen tøy med oss i tilfelle barna trengte å skiftes. Så kan tenke meg at de gikk sånn pga: 

-griset til pentøyet sitt og hadde ikke noe fint med seg som skift. 

-Det var en kamp å få på klærne (ikke god nok unnskyldning) 

- foreldrene bryr seg ikke noe særlig om hva barna har på seg. 

Anonymkode: 11fee...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurte selv på det samme da jeg føler at det er litt respektløst å ikke pynte seg på dagen som 17 mai og andre høytidsdager. Vi hadde ekstra pen tøy med oss i tilfelle barna trengte å skiftes. Så kan tenke meg at de gikk sånn pga: 

-griset til pentøyet sitt og hadde ikke noe fint med seg som skift. 

-Det var en kamp å få på klærne (ikke god nok unnskyldning) 

- foreldrene bryr seg ikke noe særlig om hva barna har på seg. 

Anonymkode: 11fee...2b1

Flere av de var mellom 10 og 15, da er de så store at de ikke griser.

Anonymkode: cf28c...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hadde fin kjole og pensko.. og bustete hår. Hun hater å få ordnet håret så den kampen tok jeg ikke. 

Anonymkode: 1fa8f...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener foreldre burde lære ungene fra de er små, at noen dager går man pent kledd, som jul og 17.mai.

Anonymkode: cf28c...7e3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes egentlig at barna skal få gå som de vil på 17. mai. Ser ikke med skeptiske øyne om jeg ser barn med hverdagslige klær.

Men jeg ville prøvd å legge vekt på selv at mine barn skulle være litt pyntet på 17. mai. Synes vi har en fin tradisjon med å feire 17. mai i Norge, og er redd den fine tradisjonen til slutt ikke blir like fin, hvis flere og flere er likegyldige.

Men det kan være mange grunner til at noen ikke pynter seg, og det er greit. Veldig mange voksne og barn pynter seg på den dagen, og det er flott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje barna ønsket å gå slik? Kanskje har familien dårlig råd, og prioriterer ikke å kjøpe "passende 17.mai-antrekk" som barna har vokst ut av til neste gang det er en anledning til å bruke pent antrekk? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kg folket mener det er greit å gå i slite jeans og hettegenser, på 17.mai....? Hadde de hatt bukse uten hull og skjorte hadde jeg ikke reagert.

Anonymkode: cf28c...7e3

Jeg synes at alle som ønsker å være med på 17.mai-feiring bør være velkomne, uansett antrekk. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere av de var mellom 10 og 15, da er de så store at de ikke griser.

Anonymkode: cf28c...7e3

Haha, alle kan være uheldig med både mat og drikke! Både ungene selv, ungen foran i iskøen og voksne med kaffe. Så det kan være mange grunner til at klær blir grisete. 

Men hvis trådstarter mener at barna gikk i dyre klær med hull (for det finnes jo nye dongeribukser ferdig med hull), så tenker jeg at foreldre kan si at det ikke er bukser til festdag. Finn deg noe annet i skapet. Men igjen, hvis tenåringen nekter å bli med far og mor å feire 17.mai med mindre de kan gå i akkurat den buksen og genseren, så er det vel bedre at de blir med enn at de blir tredd på noe tøy og dratt med, og er sur resten av dagen. Mange dager man må inngå noen kompromiss, som vi utenforstående ikke vet om. 

Anonymkode: 4c2d4...cf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...